تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

دبیر گروه مطالعات بنیادی مجمع جهانی اهل بیت (ع): (باز نشر)


به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت 25 شوال المکرم، سال روز شهادت امام جعفر صادق (ع) با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس و پژوهشگر مسائل دینی و دبیر گروه مطالعات بنیادی مجمع جهانی اهل بیت (ع) درباره نهضت علمی رییس مکتب جعفری (ع) و زمینه سازی های ایشان برای وحدت میان مذاهب مختلف از طریق فضای باز علمی در جلسات درس به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

Image result for ‫امام جعفر صادق (ع)‬‎

نهضت علمی امام صادق (ع) در چه شرایط سیاسی اجتماعی رخ داد و در واقع جامعه چگونه مسیر این مهم را برای آن حضرت (ع) فراهم کرد؟

باید توجه داشت که دوران زندگانی ائمه معصومین (ع) با ایام و حوادثی مصادف بوده که روش خاصی را می طلبیده به این معنی که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) شرایطی فراهم شد تا عده ای از قبائل و طوایف قریش که حاکمیت مکه و مدینه را در اختیار داشتند و به سختی اسلام را پذیرفته بودند به انحراف رفته و در فرصت فراهم شده پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، رهبری مردم را در دست بگیرند. چراکه روح اسلام ناب محمدی برای عده ای از مردم تبیین نشده بود به ویژه طوایفی همچون یهود؛ لذا زمینه سازی کردند تا زمام اداره جامعه را در دست بگیرند که در اثر چنین رویکردی ماجرای سقیفه بنی ساعده رخ داد و رهبری خلفا پیش آمده و رهبری شایسته امیرمومنان (ع) رخ نداد.

اما امیرمومنان (ع)  با روش تقیه و مماشات و راه آمدن با خلفا و صبر 25 ساله از جنگ با آنها پرهیز کردند، تا اینکه شرایط خلافت و رهبری ایشان فراهم آمد، به ویژه در پی عدم شایستگی برخی خلفا، مردم به سوی رهبری آن حضرت (ع) کشانده شدند.

پس از آن دوران ائمه (ع) مختلف و حوادث آنها رخ داد تا زمان امامت امام چهارم (ع) که می توان این دوران را آغاز مرحله دوم بعد از رحلت دانست که با امامان باقر، صادق و کاظم و ... علیهم السلام ادامه یافت.

در این شرایط حکام جامعه وضعیت را فراهم دیدند تا بر اثر انحراف پیش آمده بعد از واقعه کربلا به نفع خود بهره بگیرند که در نتیجه آن عباسیان روی کار آمدند در حالی که روش بنی امیه و بدرفتاری با ائمه (ع) را پیش گرفتند.

در نتیجه این گذار حکومتی از بنی امیه به بنی عباس و شرایط مساعد از نظر کاهش فشارهای سیاسی و خفقان در جامعه، امام صادق (ع) با مدیریت و تدبیر شایسته بخشی از معارف بنیانی دین را تبیین کردند و با گشاده رویی و متانت در بیان مباحث علمی و کنار آمدن با ملل و مذاهب مختلف، گروه های مختلف را با خود همراه کردند تا جایی که به نقل تاریخ بیش از چهار هزار نفر از طوایف و مذاهب مختلف حتی غیراسلامی همچون یهود و مسیحیت برای آگاهی یافتن از اسلام به سراغ آن حضرت (ع) به عنوان رهبر دینی می رفتند و معارف دینی را پرسیده و پاسخ خود را می گرفتند.

آیا جلسات درس و بحث امام صادق (ع) تنها به بیان مسائل دینی اختصاص داشت یا دیگر علوم نیز در آنها طرح و بحث می شد؟

البته تبیین های حضرت (ع) فقط به مسائل دینی ختم نمی شد بلکه مسائل سیاسی، اجتماعی حتی پزشکی و نیز ساخت جهان و آفرینش کرات و فرشتگان را نیز در بر می گرفت و سوالاتی در این موارد از آن حضرت (ع) پرسیده شده و ایشان با علم لدنی خود پاسخ می دادند.

این روش حضرت (ع) باعث جذب افراد بسیاری به معارف دینی شد چنان که نقل شده علم کیمیا، پزشکی و ... را آموزش دادند و بعد از ایشان دانشمندانی تعالیم آن حضرت (ع) را پیگیری کرده و به کشفیات مختلفی رسیدند.

به عنوان مثال در کتاب «توحید مفضل» درباره مباحث مختلف از امام صادق (ع) سوال و پاسخ های جامع ایشان بیان شده است که قابلیت کاربرد برای همه و تبیین فلسفه بسیاری از مسائل را دارد.

در نتیجه می توان گفت امام صادق (ع) در اثر شرایط سیاسی اجتماعی فراهم شده که عمدتا شامل درگیری بر سر زمامداری جامعه بود به علاقه مندان و دوستداران، مسائل دینی را آموزش دادند و این دوران طلایی را رقم زدند به گونه ای که امروز بسیاری از معارف شیعه را از ایشان داریم و مکتب تشیع جعفری از آن زمان معروف شد و هنوز هم این معارف در محافل علمی جای خاص خود را دارد.

با توجه به حضور پیروان دیگر مکاتب و مذاهب در جلسات درس امام صادق (ع)، آیا می توان شیوه علمی حضرت (ع) را از راهکارهای وحدت دانست و برای امروز از آن الگو گرفت؟

متاسفانه بعضی از شیعیان مسیر را به انحراف رفته و دچار اشتباهاتی در برداشت از سیره امام صادق (ع) شده اند در حالی که وقتی سیره ایشان را بررسی می کنیم آن را جامع و فراگیر می یابیم که درسی برای همه ادوار و همه ملل و اقوام دارد، ایشان با سعه صدر و گشاده رویی و منطق قوی، پیروان مذاهب و ملل مختلف را در درس خود راه می دادند یعنی امام صادق (ع) همچون پدران خود از جامعیت و مرجعیت علمی برخوردار بودند که همه شیفتگان علوم چه دینی و حتی غیردینی را جذب جلسات و مباحث خود می کردند.

از سوی دیگر ایشان تعصب بیجا نشان نمی دادند و محدودیت فکری ایجاد نمی کردند و مسائل جزئی را بهانه راندن و طرد دیگران قرار نمی دادند بلکه سعه صدر و مدیریت بالا را توامان داشتند که افراد را جذب می کرد به گونه ای که حتی ابوحنیفه و مالک بن انس در کرسی درس ایشان بودند؛ حتی از مخالفان حضرت (ع) هم در جلسات درس ایشان حاضر شده و با منطق قوی، به احتجاجاتشان پاسخ داده می شد.

بنابراین، امام صادق (ع) به دلیل اینکه از قدرت مرجعیت علمی بالایی برخوردار بودند افرادی از ملل و مذاهب و طوایف مختلف را جذب کرده و آنها را با مبانی دین اسلام در شاخه ها و بخش های مختلف آشنا می کردند.

 در نتیجه  باید دانست که اگر پیروان ائمه معصوم (ع) این روش و منش را پیش بگیرند راه های فراوانی برای وحدت پیش رو دارند که امید است بر اثر این بصیرت و تقوا در مسیر وحدت پیش بروند.

لینک اصلی

http://qudsonline.ir/news/257338/%D9%81%D8

http://abwa-cd.com/fa/Occation/View/53/%D9%81%D8

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۰۸:۲۴
عباس جعفری (فراهانی)

ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان چندی پیش مصاحبه مفصلی با شبکه های وهابی و سعودی انجام داد و به نکات و مباحث مهمی از جمله موضوع مهدویت و ایران اشاره کرد. وقتی خبرنگار از او سوال می کند، به دنبال اختلافاتی که بین حکومت ایران و دولت عربستان پیش آمده، شما با ایرانی ها می توانید گفت وگو و تعامل کنید؛ ابن سلمان می گوید: «خیر! ما چطور با آنها گفت وگو کنیم، ایرانی ها معتقدند که مهدی [ع] خواهد آمد و ما باید زمینه ها را برای آمدن او آماده کنیم و کنترل کل جهان را به دست بگیریم! موضوع مهدویت یک موضوع ساخته شده توسط ایرانی هاست و اساساً ایرانی ها به دنبال همین بحث مهدویت در کشورهای دیگر به خصوص عراق، یمن و سوریه دخالت و از تروریست حمایت می کنند لذا عربستان امکان گفت وگو با ایران را ندارد».

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس فرق و مذاهب اسلامی در گفت وگو با موعود در پاسخ به این سخنان ولیعهد عربستان به چند نکته اشاره و اظهار کرد: محمد بن سلمان ظاهراً و اصلاً اطلاعی از موضوع مهدی و مهدویت ندارد، به دلیل اینکه اگر در مورد موضوع مهدویت به بعضی از کتاب ها و اطلاعات تاریخی رجوع می کرد و اگر برخی از مشاوران که در کنار ابن سلمان بودند اطلاعاتی به او می دادند، شاید این اظهارات را از سوی او شاهد نبودیم.

او ادامه داد: از یک سو، در کتب تاریخ و تفسیر و روایات اسلامی مشخص شده که مهدی (ع) یک موضوع موضوع مهم در تاریخ اسلام است که تنها منحصر به ایرانی ها و شیعیان نیست که تمامی مسلمانان حتی اهل سنت با اختلاف به مهدویت اعتقاد دارند. علما و محدثین بزرگ و نامی اهل سنت، موضوع مهدویت را مورد تأکید قرار دادند و در کتاب های خود نقل کردند؛ حتی برخی از بزرگان اسلام و صحابه پیامبر بزرگوار اسلام مانند علی بن ابی طالب، عثمان بن عفّان، طلحه بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف، ام سلمه، ام حبیبه (همسران پیامبر)، عبدالله بن عباس و عبدالله بن مسعود و دیگران که حدود  ۲۵ یا ۲۶ نفر از صحابه بزرگ پیامبر می باشند، موضوع مهدی و خروج و قیام مهدی موعود (ع) در آخر الزمان را مطرح کردند؛ چطور می شود که این موضوع ساخته و پرداخته ایرانی ها باشد؟!
از سوی دیگر محمد بن سلمان مطرح می کند که ایرانی ها می گویند مهدی از مکه ظهور می کند و به پیرو او باید زمینه را برای قیام مهدی و ظهور ایشان در مکه آماده کنیم، این هم بحث دیگری است که از جهالت و نادانی ولیعهد عربستان برمی خیزد که مدعی می شود، خروج مهدی توسط ایرانی ها مطرح می شود، تمام علما و محدثین و صحابه، قیام و ظهور حضرت مهدی را مطرح می کنند و ظهور ایشان از مکه هم اصل مسلمی در مهدویت هست و منحصر به ایرانی ها نیست.
بحث سوم که باید در جواب ایشان بگوییم این است که حرف هایی که در مخالفت به ایران می زند و ایران را متهم به اعتقاد به مهدویت می کند، از کینه و دشمنی و خبث نیت او بر می خیزد به دلیل اینکه ما می دانیم محمد بن سلمان و پادشاهان سعودی عمدتاً از پیروان و معتقدین به جریان وهابیت هستند و وهابی ها هم به پیروی از محمد بن عبدالوهاب که موسس وهابیت است و آن هم به پیروی از ابن تیمیه و علمای دیگر، یک دشمنی و کینه ای نسبت به شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) داشتند و همه کسانی که مخالف عقاید آنها حرف هایی را مطرح و اظهار کنند، آنها را خارج از دین، کافر و بدعت گذار می دانند و ولیعهد عربستان هم مطلب جدیدی را نگفته، این اعتقادات ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب و دشمنان شیعه و اهل بیت (ع) هست که به تازگی از سوی ولیعهد جوان سعودی اظهار شده و جای تعجبی ندارد و حرف بسیار ساده و سبکی هم در این زمینه مطرح کرده است.
جعفری فراهانی تصریح کرد: در نتیجه سخنانی که ولیعهد عربستان بیان کرده بسیار ساده انگیزانه است و از روی یک خباثت و دشمنی با شیعه و پیروان اهل بیت (ع) بر می خیزد و از سوی دیگر انگیزه های سیاسی در این زمینه دارد و از این طریق دشمنی خود را با ایران و انقلاب و نظام اسلامی مطرح می کند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۰۷:۵۰
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت 25 شوال المکرم، سال روز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهما السلام 

چکیده

به دلیل جایگاه والای امام صادق علیه‌السلام در میان مسلمانان و فرق اسلامی، طیف وسیعی از متون و آثار در موضوعات گوناگون از سوی اصحاب فرق به ویژه در دوره های پسین به آن حضرت نسبت داده شده است؛ آثاری که از وضعیت بسیار متفاوتی از نظر درجه انتساب و اعتبار برخوردارند. 

در این نوشتار آثار منسوب به امام صادق علیه‌السلام در چهار بخش آثار منتشر شده (شامل آثار مستقل و ضمنی)، نسخه ها و کتاب های نایاب منسوب به امام در منابع متقدم، نسخه های خطی منسوب به امام در منابع متأخر و آثار منسوب به امام نزد فرق غیر امامی مورد مطالعه قرار گرفته است.

مهم ترین مسأله در مطالعه آثار منسوب به حضرت، مسأله اعتبار سنجی آن ها است. با توجه به این که برخی از آثار منسوب به حضرت مانند توحید مفضل و مصباح الشریعة مجرد از سند بر جای مانده اند، در مطالعه حاضر کوشش شده با بررسی ساختار و نقد متنی قالب و مضمون این آثار، اعتبار و انتساب آن ها باز شناسی شود.

Image result for ‫امام صادق‬‎

مقدمه

بحث از آثار(کتاب ها و رساله های) منسوب به امام صادق علیه‌السلام با دشواری هایی همراه است. از یک سو در منابع رجال و فهرست نگاری شیعه مرسوم نیست که نام امامان معصوم علیهم السّلام نیز مانند  راویان و نویسندگان، ذکر و آثار ایشان معرفی گردد. [1] به همین دلیل رجال پژوهان متقدم تنها به مناسبت یادکرد از یک راوی به امالی یا نگاشته های امامان اشاره کرده اند. از سوی دیگر به دلیل جایگاه علمی ویژه امام  صادق علیه‌السلام در میان فرق گوناگون اسلامی، طیف وسیعی از آثار در موضوعات مختلف(از توحید و تفسیر عرفان گرفته تا کیمیا و فال بینی و خواب گذاری) از سوی اصحاب فرق به ویژه در دوره های پسین به آن حضرت نسبت داده شده است. به گونه ای که اکنون با شمار انبوهی از آثار منسوب به امام  صادق علیه‌السلام مواجه هستیم. آثاری که افزون بر تنوع موضوعی از وضعیت بسیار متفاوتی از نظر درجه انتساب و اعتبار برخوردارند و بازشناسی آثار اصیل از غیر اصیل دشوار است. در حالی که اثری مانند رساله اهوازیه در منبعی مانند فهرست نجاشی یاد شده [2] و متن آن به صورت مسند در دسترس است [3]، یا نامه امام به اصحاب خود که در الکافی درج شده است [4]، برخی از آثار، تنها نسخه هایی منتسب به امام حتی بدون مشخصات نسخه شناختی مانند نام کاتب و تاریخ کتابت هستند. یا تنها در فهرست های نسخ خطی کتابخانه های گزارش و یادی از آن ها شده است. بنا به دلایل پیش گفته و نیز به دلیل اختلاف در تلقی از «اثر منسوب به امام»، در شمار آثار منسوب اختلافی چشمگیر میان پژوهشگران متقدم و معاصر وجود دارد. در حالی که نجاشی رساله اهوازیه را تنها مصنَّف دیده شده برای امام  صادق علیه‌السلام قلمداد کرده است، [5] سید محسن امین 24 عنوان [6] و فؤاد سزگین 32 عنوان [7] اثر برای امام برشمرده اند. چنان که برخی اصول چهارصدگانه حدیثی را نیز ذیل آثار امام معرفی کرده اند. [8]

درباره پیشینه کار در زمینه آثار منتسب به امام نیز باید گفت که در عصر حاضر، افزون بر مقالات مستقلی که درباره برخی آثار منسوب به امام نگاشته شده، به طور مشخص در پنج دسته از منابع، شاهد معرفی اجمالی آثار منسوب به امام هستیم. نخست منابع کتاب شناختی مانند الذریعة، فهرس التراث، تاریخ التراث العربی و معجم ما کتب عن الرسول و اهل البیت صلوات الله علیهم از عبدالجبار رفاعی؛ دوم منابع متعلق به تاریخ حدیث مانند تدوین السنة الشریفة از محمدرضا حسینی جلالی، تدوین الحدیث محمدعلی مهدوی راد و تاریخ حدیث از احمد پاکتچی؛ سوم منابع تاریخ زندگی امام صادق علیه‌السلام مانند اعیان الشیعة و حیاة الامام الصادق (از باقر شریف قرشی)؛ چهارم فهرست های نسخ خطی (به ویژه فهرستگان نسخه های خطی حدیث و علوم حدیث شیعه از علی صدرایی خویی)؛ پنجم در برخی دانشنامه ها مانند مدخل توحید مفضل و تفسیر امام  صادق علیه‌السلام در دانشنامه جهان اسلام؛ چنان که در مقدمه برخی از آثار منسوب به امام نیز پژوهش های در خوری وجود دارد. [9] آثار منسوب به امام  صادق علیه‌السلام در این نوشتار در چند بخش معرفی می گردد. 

بخش اول. آثار منتشر شده (شامل آثار مستقل و ضمنی)، بخش دوم. نسخه ها و کتاب های نایاب منسوب به امام در منابع متقدم، بخش سوم. نسخه های خطی منسوب به امام در منابع متأخر، بخش چهارم. آثار منسوب به امام نزد فرق غیر امامی ... .

ادامه در لینک زیر 

http://tarikh.imam.miu.ac.ir/index.aspx 

منبع اصلی:

ابعاد شخصیت و زندگی امام صادق علیه السلام
تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول، تجریش، ۱۳۹۰ش
 پدیدآور: تالیف جمعی از نویسندگان؛ به اهتمام احمد پاکتچی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۶ ، ۰۸:۲۸
عباس جعفری (فراهانی)
فرا رسیدن 25 شوال سال روز شهادت پیشوای مذهب شیعه اثنا عشری حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام را به عموم شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) تسلیت می گوییم


Image result for ‫امام صادق‬‎
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۶ ، ۰۸:۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

بسم الله الرحمن الرحیم

در پی اظهارات سخیف و جاهلانه ولیعهد سفیه عربستان محمد بن سلمان راجع به حضرت مهدی(عج) و منحصر کردن اعتقاد و باور به مهدویت در ایرانیان و ممانعت این باور از گفتگو با ایرانیان، با توجه به درخواست تنی چند از مؤمنین و انگیزه ­های دینی که هرگونه سکوت و عدم موضع­ گیری در قبال بدعت­ ها و تحریف در دین و باورهای مسلمانان را جایز نمی­ داند، چند جمله­ ای را به عنوان پاسخ معروض می­ دارم:

احادیث و روایات مهدویت در کتب اهل سنت

اعتقاد به خروج و قیام حضرت مهدی(علیه السلام) و انتظار چنین شخصیتی، اختصاص به ایران و ایرانیان ندارد؛ بلکه از مسلّمات اعتقادات همه مسلمین و عدالت­ خواهان جهان است.

احادیث و روایات مربوط به مهدویت توسط بسیاری از علما و محدثین بزرگ و نامی اهل سنت همچون ابوداوود سجستانی، محمد بن عیسی ترمذی، ابن­ ماجه قزوینی، احمد بن شعیب نسائی، احمد بن حنبل، ابن­ حبان، حاکم نیشابوری، ابن ­ابی­شیبة، نعیم بن حمّاد، ابونعیم اصفهانی، طبرانی، دارقطنی، بارودی، ابویعلی موصلی، بزار، خطیب بغدادی، ابن­ عساکر دمشقی، ابن ­مندة، ابوالحسن حربی، بیهقی، ابوعمرو مقری، ابن­ جوزی، یحیی بن عبدالحمید حمانی، ابن­ سعد بصری، ابن­خزیمة، عمر بن شبه و ابوعوانة و از تعدادی از صحابه رسول خدا(ص) همچون علی بن ابی ­طالب(ع)، عثمان بن عفّان، طلحة بن عبیدالله، عبدالرحمن بن عوف، حسین بن علی(ع)، ام ­سلمة، ام­ حبیبة، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عمر، عبدالله بن عمرو بن عاص، ابوسعید خدری، جابر بن عبدالله انصاری، ابوهریرة، انس بن مالک، عمار بن یاسر، عوف بن مالک، ثوبان مولی رسول الله، قرة بن ایاس، حذیفة بن یمان، عبدالله بن حارث بن حمزة، عوف بن مالک، عمران بن حصین و ابوالطفیل عامر بن واثلة نقل شده و برخی از علمای اهل سنت نیز به متواتر بودن اخبار و روایات مهدویت اذعان داشته و اعتراف کرده­اند. [1] در صحیح بخاری و مسلم نیز هر چند مختصر به روایات مهدویت اشاره شده است.

بسیاری از علما و محدثان اهل سنت همچون ابوداوود سجستانی در کتاب­ های حدیثی خود بابی را به روایات مهدویت اختصاص داده و تعدادی از علمای بزرگ اهل سنت نیز همچون ابوبکر بن ابی­ خیثمة، حافظ ابونعیم اصفهانی، جلال­ الدین سیوطی، حافظ عماد ­الدین ابن­ کثیر دمشقی، ابن­ حجر مکی، گنجی شافعی، متقی هندی، ملاعلی قاری، مرعی بن یوسف، محمد بن علی شوکانی و محمد بن اسماعیل صنعانی و ... درباره روایات و مباحث مربوط به مهدویت کتاب و جزوه مستقل نوشته­ اند. [2]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۹:۵۳
عباس جعفری (فراهانی)

ماهنامه زائر

ZAER

ISSN 1561-2511

ماهنامه فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی 

سال بیست و چهارم، شماره 253، تیر 1396

 


 تعریف وارونه
علی هاشمی   ص 6
مشاهده متن    [PDF 179KB]    
در کلام بزرگان
 حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد: نشانه های اهل بهشت/ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی : برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد ص 7
مشاهده متن    [PDF 433KB]    
مادران آسمانی
 «قریبه» بانویی مکرمه 
عبدالکریم پاک نیا تبریزی    ص 10
مشاهده متن    [PDF 443KB]    

نگاه ماه
 تخریب قبور ائمه (ع) تیشه جهل و قدرت طلبی بر ریشه دین؛ در گفت و گوی دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) با زائر مطرح شد 
آمنه مستقیمی   ص 50
مشاهده متن    [PDF 220KB]    

لینک اصلی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۹:۱۷
عباس جعفری (فراهانی)

شخصیت‌های مهم‌ و تأثیرگذار حاضر در این کنفرانس، (پنجاه و سومین نشست MSC) سعی در اذعان و اعتراف به این امر مهم در جغرافیای سیاسی، اجتماعی عصر حاضر داشتند که: جهان امروز و ساکنان امروز جهان در حال تجربه نقطه‌عطفی مهم و تأثیرگذارند؛ فرآیندی که نظم فراهم آمده طیّ بیش از دویست سال اخیر را در هم ریخته و شرایط را برای فراهم آمدن نظمی دیگرگون در جهان و مدیریت جهانی مهیّا ساخته است.

التهاب جهانی و موقعیت شیعیان

موقعیت کنونی جهان معاصر از دو منظر


1. عصر پس از غرب و موقعیت مستضعفان
سیاست‌مداران متخصّص در امور امنیتی و از جمله جمعی از وزیران امور خارجه و دفاع از کشورها‌ی مختلف، یکبار دیگر در همایش امنیتی «مونیخ» گردهم آمدند تا درباره مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های امنیت بین‌المللی به بحث و گفت‌وگو بپردازند. شایان ذکر است که این همایش همه ساله در ماه فوریه و در هتل «بایریشر هوف مونیخ آلمان» برگزار می‌شود و از اوّلین سال تأسیس، یعنی 1962م. تا به امروز، توسط بخش خصوصی و با حمایت‌های مالی نهادی دولتی آلمان، شرکت‌های تولید کننده صنایع نظامی، بانک آلمان و... به اجرا درآمده است. سه حرف اختصاری MSC حک شده بر پوسترها و دیوار سالن برگزاری جلسات، نماینده عبارت Munich Security Conference (کمیسیون امنیتی مونیخ) است.
پنجاه و سومین نشست MSC روز جمعه 29 اسفند ماه 1396، با شرکت 10 رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهور آمریکا، هشت نخست وزیر، وزیران امور خارجه 30 کشور، وزیران دفاع حدود 20 کشور و مقامات بین‌المللی دیگر، همچون دبیر کلّ سازمان ملل متّحد، دبیر کلّ ناتو، دبیر کل‌های سازمان‌های همکاری اسلامی، اتّحادیه عرب، سازمان‌ شانگهای و... آغاز و در روز یکشنبه اوّل اسفند ماه به کار خود خاتمه داد.
مهم‌ترین موضوعات این اجلاس، ناتو، نظم نوین جهانی، تروریسم، افراط‌گرایی و سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بود. سخنان بسیاری درباره موضوعات یادشده توسط مقامات شرکت کننده در کنفرانس، مطرح و در مقابل عکس‌العمل‌های مختلفی نیز از سوی حاضران در جلسات، درباره آن سخنان بروز کرد؛ امّا شاخص‌ترین مطالب و مواضع ارائه شده توسط مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی غرب و شرق، حول چند عنوان می‌چرخید و ذهن هر ناظری را با خود درگیر می‌ساخت:
• عصر پس از غرب و نظم جهانیِ بهم‌خورده؛
• کاهش نقش و نفوذ اروپا و آمریکا در مدیریت جهانی؛
• نقش‌آفرینی ایران در منطقه.

به عبارت دیگر، شخصیت‌های مهم‌ و تأثیرگذار حاضر در این کنفرانس، سعی در اذعان و اعتراف به این امر مهم در جغرافیای سیاسی، اجتماعی عصر حاضر داشتند که: جهان امروز و ساکنان امروز جهان در حال تجربه نقطه‌عطفی مهم و تأثیرگذارند؛ فرآیندی که نظم فراهم آمده طیّ بیش از دویست سال اخیر را در هم ریخته و شرایط را برای فراهم آمدن نظمی دیگرگون در جهان و مدیریت جهانی مهیّا ساخته است.
در همین کنفرانس؛ (به نقل از «رادیو فرانسه»)
• وزیر خارجه «روسیه» در مونیخ، خواستار ایجاد نظم «پساغربی» در جهان شد؛ او اعلام کرد که: «نظم جهانی لیبرال» که طرح آن از سوی چندین کشور برگزیده غربی با رویکرد تسلّط‌گرایانه ایجاد شده، به پایان خود رسیده است.
در همین راستا، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز اعلام کرد:
جهان در حالی در آستانه ورود به عصر پس از غرب است که کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده است تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند.
• خانم فدریکا موگرینی، رئیس «دیپلماسی اتّحادیه اروپا» در خصوص نتایج سفر خود به «واشینگتن» بیان داشت که ایالات متّحده ممکن است نقش ریاست جهانی خود را از دست بدهد.
• صدر اعظم آلمان، خانم مرکل نیز طیّ سخنان خود در کنفرانس مونیخ، اعلام داشت: نظم جهانی بهم خورده است.
گویی همه اینان بر قول وزیر امور خارجه روسیه، آقای لابروف صحّه می‌گذاشتند که اعلام کرد:
دوران پسا جنگ سرد به پایان رسیده و جهان در گذرگاه تاریخی قرار گرفته است.


ادامه در لینک اصلی

http://mouood.org/component/k2/item/41504

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۸:۱۲
عباس جعفری (فراهانی)

سرویس جهان مشرق - پنج شنبه آینده جلسه محاکمه آیت الله شیخ حسین الراضی امام جماعت مسجد جامع رسول اعظم (ص) در منطقه الرمیلة واقع در شرق عربستان سعودی برگزار می‌شود. احتمالاً این نشست برای استماع دادخواست این روحانی برجسته شیعه برگزار خواهد شد، اما این نگرانی وجود دارد که دادگاه سعودی نظیر دادگاه شهید شیخ نمر باقر النمر به بهانه های واهی بر ضد این روحانی شیعه که از مهم‌ترین نظریه‌پردازان معاصر علوم اسلامی به شمار می‌رود نیز حکم سختی را صادر کند. فعالان حقوقی نگران این هستند که مقامات عربستان از اوضاع نا آرام منطقه الشرقیة و قطیف و اوضاع نابسامان منطقه و جنجال های بوجود آمده اخیر سوء استفاده کنند تا با صدور حکمی سخت گیرانه بر ضد این روحانی شیعی گام دیگری در سرکوب نمادهای اعتراض و انتقاد از دولت سرکوب گر سعودی بردارند. برخی تحلیل گران اعتقاد دارند که بزرگ‌نمایی درگیری‌های اخیر در منطقه الشرقیة و انتساب آن به جریان‌های تروریستی! در راستای همین رویکرد دنبال می شود. بر کسی پوشیده نیست که دادگاه های سعودی در اقدامات و احکام قضایی خود فاقد عدالت است و کاملا سیاسی رفتار می کند.

یکی از نمودهای رفتار غیر قانونی بی‌دادگاه های سعودی در مورد شیخ الراضی این است که وی در 21 مارس 2016 در شهر العمران در منطقه الاحسا ربوده شده و بعد از 12 ماه اولین دادگاه محاکمه وی برگزار شد. وی همچنان در زندان های رژیم سعودی در بازداشت به سر می برد. مجموعه اتهاماتی که علیه وی مطرح شده، انتقاد از فضای تبعیض آمیز و سرکوب گرانه بر ضد شیعیان عربستان و انتقاد نسبت به صدور و اجرای حکم اعدام ضد شیخ نمر است، این در حالی است که در هیچ جای دنیا فردی صرفا به علت بیان دیدگاه ها و نظرات خود در انتقاد از دولت، بازداشت و به احکام سخت گیرانه ای نظیر اعدام یا زندان های طولانی مدت محکوم نمی شود.

شرایط داخلی عربستان سعودی با شرایط عمومی کشورهای منطقه با وجود تمامی پیچیدگی‌هایش متفاوت است. عربستان در حالی درگیر جنگ‌های خارجی است که با زور شمشیر، دهان منتقدان داخلی خود را نیز بسته است. فاجعه قتل شیخ نمر باقر النمر و دیگر جوانان منتقد سعودی در ابتدای سال 2016 میلادی یکی از اقداماتی بود که نظام سعودی به گمان خود برای ایجاد ترس و وحشت و ساکت کردن مخالفان خود انجام داد. این تهدید و ارعاب اما نتوانست جلوی فریادهای روشن گرایانه آیت الله حسین الراضی روحانی شیعی را بگیرد. کسانی به میزان جرأت و جسارت شیخ الراضی پی می برند که از فضای پلیسی و سرکوبگری موجود در عربستان آگاه باشند،‌ در فضای این چنینی تقریبا راهی جز شهادت در برابر این روشنگری‌ها قرار ندارد.

ادامه در لینک اصلی

http://www.mashreghnews.ir/news/749848/%D8%A2%D9%84-%D8%B3

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۰۸:۴۶
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیین افتتاحیه "دانشکده علوم اسلامی" دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر ـ شنبه 24 تیر 1396 ـ در شهر مقدس قم برگزار شد.

در این مراسم حجج اسلام و آقایان «اختری» دبیرکل، «سالار» معاون امور بین الملل، «ایمانی مقدم» معاون امور فرهنگی، «فتحی» معاون امور اجرایی، «حکیم» مشاور معاون فرهنگی، «موسوی تبریزی» نماینده مجمع در لبنان و سوریه، «خرسندی» مدیرکل همکاری های فرهنگی، «جعفری» دبیر شورای کتاب، «آل ایوب» رییس اداره پژوهش، «خوش آمدی» نماینده معاونت امور اجرایی در مجمع قم، «آیت پیمان» رییس مجمع جهانی شیعه شناسی، «منصور میراحمدی» رییس و «سید صادق پیشنمازی» معاون آموزشی دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) و جمعی از فرهیختگان شرکت داشتند.

    * میراحمدی: برخی رشته های علوم اسلامی از تهران به قم منتقل می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «منصور میراحمدی» رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به میهمانان، اظهار داشت: بنابر تصمیمی که گرفته شده، برخی از رشته های مرتبط با علوم اسلامی از دانشکده تهران به قم انتقال پیدا می‌کنند. این کار نیز دو دلیل دارد که دلیل اول  به تناسب بیشتر این رشته ها مانند کلام تاریخ و عرفان به فضای قم برمی‌گردد، که به لحاظ معنوی، ظرفیت های علوم اسلامی قم و هم اساتید برجسته و منابع غنی که در شهر قم وجود دارد مناسب تر این بود که برای استفاده بهتر دانشکده علوم اسلامی به قم انتقال پیدا کند.

وی ادامه داد: مدیریت منابع نیز دلیل دوم انتقال دانشکده علوم اسلامی به شهر قم است. انتقال این دانشکده به قم، صرفه جویی در منابع مالی به همراه خواهد داشت. همچنین ظرفیت دانشگاه اهل بیت(ع) در تهران نیز با این انتقال توسعه خواهد یافت.

ادامه گزارش و تصاویر در لینک 

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE%D8%A8

سایت دانشگاه

http://www.abu.ac.ir/index.php/fa

اساسنامه دانشگاه 

http://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=5009

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۶ ، ۰۷:۱۲
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس فرق و مذاهب اسلامی درباره فعالیت های تروریست ها در نقاط مختلف جهان بیان داشت: «جریان انحرافی و تکفیری وهابیت پیرو افکار و اندیشه های غلط، دروغین و باطل محمد بن عبدالوهاب ایجاد شد و افکار ابن عبدالوهاب هم به پیروی از افکار منحرف ابن تیمیه در قرن هفتم هجری بنیان گذاشته شد».
وی، بی احترامی به قبور ائمه بقیع و اقداماتی از این قبیل را ناشی از یک جریان انحرافی فکری و همچنین یک جریان سیاسی و اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: «بی احترامی به قبور مقدسه بزرگان، توسط وهابیت به دلیل اینکه جنبه فکری و اعتقادی دارد از یک نوع جهالت انحرافی برمی خیزد و از طرف دیگر ناشی از نوعی تعامل اجتماعی است که مردم جامعه عربستان و اعراب آن زمان به خصوص عرب های منطقه نجد که پیروان آن گروندگان ابن عبدالوهاب بودند، به دنبال این نوع مسائل بودند».
Image result for ‫تکفیری وهابیت‬‎
حجت الاسلام جعفری فراهانی، اضافه کرد: «در رأس اندیشه ها و افکار انحرافی وهابیت مسئله اهل بیت(ع) قرار دارد. در صدر اسلام به پیروی از دستور خداوند و سنت صحیح پیامبر(ص) جریان پیشوایی و رهبری مسلمانان معتقد به ثقلین یعنی معتقدین به قرآن و اهل بیت(ع) ایجاد شد، سپس از میان معتقدین به تقدیس و تقدس صحابه، گروه منحرفی به پیروی از خلفای سه گانه صدر اسلام ایجاد شد و جریان وهابیت پیرو همین جریان هستند که در تاریخ اسلام آثار و لوازم بسیار فراوانی از آنها به جا گذاشته شد. به پیروی از جریان منحرف در صدر اسلام، افکار و اندیشه های انحرافی دیگری مانند خوارج به وجود آمدند که آنان نیز دشمنی با جریان امامت امام علی(ع) داشتند و در جنگ صفین، جمل و نهروان ایجاد شدند، خوارج جریانی انحرافی از مسیر صحیح و درست اسلام ناب محمدی بودند».
این استاد حوزه به تاریخچه شکل گیری جریان وهابیت اشاره و تصریح کرد: «جریان انحرافی وهابیت در قرن ۱۲ در منطقه ریاض با افکار محمدبن عبدالوهاب که یک عالم سنی مذهب حنبلی بود، بنیان گذاشته شد و همان افکار انحرافی گذشته به خصوص افکار انحرافی ابن تیمیه که از علمای سوریه و شام در قرن هفتم بود، این جریان را ایجاد کرد و به آن بها داد. یکی از موضوعاتی که در اصول و برنامه های جریان وهابیت بسیار به آن دامن زدند بحث قبور بزرگان و احترام قبور مقدس ائمه و پیامبر گرامی است. در برخی از نوشته ها، ابن عبدالوهاب حتی بی احترامی ها و جسارت هایی هم نسبت به قبر مقدس پیامبر(ص) از خود نشان داد که با حمایت مسلمانان و احترامی که به پیامبر(ص) می گذاشتند، موفق نشدند بی احترامی ها و جسارت های بیشتری نسبت به قبر پیامبر(ص) از خود نشان دهند. در تاریخ آمده که روزی ابن عبدالوهاب با یاران خود در کنار قبر پیامبر(ص) بودند، سپس به شاگردان، یاران و اصحاب خود گفت: کسی که ما آمدیم کنار قبرش کیست؟ گفتند: قبر پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) است، محمدبن عبدالوهاب گفت: چرا به او احترام می گذاریم و او را زیارت می کنیم او که ارزشی ندارد و سپس گفت: از عصایی که در دست من هست چه کاری برمی آید؟ شاگردانش گفتند: این یک تکه چوب است و کاری از دستش بر نمی آید، ابن عبدالوهاب گفت: از دست کسی که در داخل این قبر با عنوان پیامبر(ص) خوابیده و قبر اوست هم بیش از این چوب کاری بر نمی آید. این همه بی احترامی و جسارت نسبت به پیامبر نشان از یک جریان باطل، انحرافی و خشک مقدسی یا یک انحراف جهالت گونه ای دارد که عبدالوهاب داشته و آنها را مطرح کرده است».
حجت الاسلام جعفری فراهانی، درخصوص اینکه تفکر و اعمال انحرافی وهابیت تحت تاثیر سیاست و قدرت ها قرار می گیرد، تصریح کرد: «می توانیم بگوییم که در منطقه ای خاص، همچون عربستان این مسئله وجود دارد. ما در تاریخ گذشته عربستان شخصیت های ذی نفوذ بزرگی نداشتیم، شخصیت ها در ملت های ایران، رم، یونان، اروپا و جاهای دیگر، شخصیت های بزرگ و موثری از جهت تمدنی بودند و تاثیرات مثبتی داشتند و تا قبل از ظهور اسلام، منطقه عربستان خالی از این جریان بوده است و این یک نوع ضعفی است که در این منطقه وجود داشته البته اگر به تاریخ گذشته جنوب عربستان در منطقه یمن نگاه کنیم که در قرآن هم به آن اشاره شده بعضی از تمدن ها ذی نفوذ بودند مثل جریان بلقیس و سلیمان، اما در مناطق نجد، ریاض، مکه و مدینه غیر از جریان حضرت ابراهیم و اسماعیل شخصیت دیگری نداشتیم لذا شاید به یک معنا هم بتوانیم بگوییم که اینها چون شخصیت های ذی نفوذ و موثر نداشتند بی احترامی به بزرگانشان از سوی جریان وهابیت به نوعی از این مسئله نشات می گیرد یا تاثیری در این جهت داشته است».
وی درباره امکان تعدیل تفکرات تندروانه از جمله تفکر وهابیت نیز یادآور شد: «امکان تعدیل تفکرات انحرافی وهابی ها وجود دارد به خصوص در زمان فعلی که در میان شخصیت های اهل سنت معاصر افرادی دیده می شوند و اندیشه ها و افکارشان را منتشر می کنند که در مورد جریان ها، فرقه ها و گرایش های مختلف اهل سنت از جمله حنبلی، حنفی و شافعی افکار جدیدی را مطرح می کنند. یکی از این شخصیت های معاصر اهل سنت حسن بن فرحان المالکی است که در منطقه ریاض زندگی می کند، این فرد افکار بسیار نوینی دارد، بحث، احتجاج و سخنرانی می کند و کتاب می نویسد و افکار اهل سنت که گرایش وهابیت دارند را نقد می کند یا نگاهشان نسبت به پیامبر، آیات، تفسیر و تاویل قرآن، صحابه پیامبر و جریان های بنی امیه و بنی عباس را مورد نقد قرار می دهد. البته پیش از فرحان هم اساتید و بعضی از افراد مصری دیگری بودند که جریان وهابیت را نقد می کردند».

این استاد به پیوند میان وهابیت و جریان داعش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: «امروز به دنبال جریان انحرافی وهابیت و تکفیری، گروه های منحرف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدیدی پدید آمدند مانند القاعده، طالبان و جدیدترین و قوی ترین گروه انحرافی به پیروی از جریان وهابیت جریان داعش است. جریان داعش از یک سو به افکار انحرافی جریان منحرف وهابیت و از طرف دیگر به انگیزه های سیاسی برای این جریان برمی گردد، استعمارگران، توطئه گران و مخالفان اسلام از جمله آمریکا و صهیونیست ها به دنبال جریان اسلام هراسی و شیعه هراسی که بعد از حوادث خاورمیانه در چندین سال گذشته به وجود آمد، تلاش کردند مردم منطقه به جریان صحیح دینی یعنی جریان اسلام واقعی و ناب که تفکر شیعه اثنی عشری است، گرایش پیدا نکنند، دشمنان اسلام از تلاش برای عدم گرایش به دین صحیح در میان ملت های خود و منطقه اروپا، آمریکا و سایر مناطق دنیا فروگذار نکردند».// منبع: سایت مساجدنیوز 

لینک اصلی  

http://shakhes.salehin.ir/2017/06/20/%D8%AF

https://www.mouood.org/component/k2/item/41513

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۶ ، ۰۹:۳۰
عباس جعفری (فراهانی)