تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: آیت الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان در پنجمین گردهمایی دانش آموختگان مرکز تخصصی کلام اسلامی نسبت به خطر افزایش سلفی گری هشدار داده و از تلاش وهابیت عربستان برای رشد تفکر ضدشیعی در ایران اسلامی پرده برداشت و دفاع از اهل بیت(ع) و شیعه را برای دانش پژوهان علم کلام  واجب عینی معرفی کرد.

آیت الله جعفر سبحانی: زنگ خطری که مراجع صدایش را شنیده اند|چرا باید با سلفی گری مبارزه کنیم؟

 از این رو، بر آن شدیم تا با توجه به سخنان این مرجع تقلید و هشداری که نسبت به گسترش پدیده سلفی گری در جامعه داده است، با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس و پژوهشگر فِرَق و مذاهب اسلامی و دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) به گفت وگو بنشینیم که در ادامه حاصل آن را می خوانید:

 

* با توجه به سخنان مرجع عالی قدر، آیت الله سبحانی نسبت به خطر شیوع سلفی گری در کشور، به عنوان اولین سوال بفرمایید این هشدار مرجع بزرگوار تقلید از چه جهت بوده است؟

 سخنانی که چندی قبل حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته) بیان کرد و در رسانه ها نیز منتشر شد، حقیقتا مطلب حقی بود و ایشان نکته سنجی بجا و به موقعی داشتند که این موضوع را مطرح و نسبت به خطر سلفی گری هشدار دادند و خواستار مقابله با این جریان شدند. اینجانب که مطالعاتی در مورد وهابیت و سلفیت دارم فکر می کنم این بیانات بسیار نکته بینانه مطرح شد.

در پاسخ به سوالی که مطرح کردید، شاید خوانندگان و شنوندگان برنامه های مذهبی با مطالعه، طی استماع سخنرانی ها، حضور در برنامه های مذهبی به طور اجمالی مباحثی را در مورد سلفی گری و وهابیت شنیده باشند ولی توضیح بیشتری نیاز است. لذا برای پاسخ به این سوال مطالبی را بیان می کنم.

 درباره سَلَف، سَلَفیت، سَلَفی گری، سَلَف صالح و واژه هایی از این دست، در مبانی دینی، تاریخ و کلام و اعتقادات ما، کم و بیش اشاراتی وجود دارد و این واژه ها دیده می شود. در برخی روایات گفته شده است که مردم و علما در مباحث دینی باید به نظریات و دیدگاه های سَلَف صالح مراجعه کنند یا روایاتی را نقل می کنند که به دست آوردن اطلاعات در مورد مسایل دینی جز حرکت در مسیر و طریق سلف صالح امکانپذیر نیست. منشا این اصطلاح حدیث معروف «خیر القرون» در کتاب های روائی اهل سنت هست از قول رسول خدا(ص) که می فرمایند: «بهترین مردم، مردمان قرن من هستند. سپس کسانی که در پی ایشان می آیند و ...». در تفسیر و معنای این روایت رهبران سلفیه مانند ابن تیمیه و دیگران می گویند بی تردید در قرون اول اسلام چون اصحاب بطور مستقیم و بدون واسطه از رسول خدا(ص) و سائر منابع دینی، اعتقادات اسلامی را می شنیدند و فرا می گرفتند به انواع بدعت ها و خرافات آمیخته نشده بود و همینطور در عصر تابعین و تابعینِ تابعین ... . در نتیجه هرچقدر مسلمانان با عصر و زمان ییامبر(ص) فاصله گرفته اند (تا حدود سیصد سال) انحرافات بیشتر شده است؟! از نظر علمای اسلامی استناد به این روایت اشکالاتی دارد مانند اینکه ما بسیاری از انحرافات و بدعت ها در همان دوره های صدر اسلام (ادعای سیصد سال) مانند فرقه های خوارج و قدریه و معتزله و مرجئه و ... پدیدار شدند؟! از سوی دیگر اگر بنا باشد سخن و فهم سلف صالح و مسلمانان صدر اسلام حجت باشد، چرا نباید به کلمات و سخنان اهل بیت پیامبر(ص) مراجعه شود؟!

 به بیان دیگر بر فرض قبول که در روایات این مساله ذکر و گفته شده است که مبانی دینی باید از سلف صالح گرفته شود اما این مفهوم به آن معناست که ما در استدلال مبانی دینی چهار راه داریم که شامل قرآن، سنت، عقل، اجماع می شود. یعنی از این طرق چهارگانه اقشار و طبقات مختلف به نسبت اطلاعات خودشان در مبانی دینی با اتکاء به این چهار دلیل می توانند در مباحث دینی پاسخ خود را بگیرند. در حالی که می بینیم بسیاری از شخصیت های قرون اولیه به طور یکسان به ادله چهارگانه مراجعه نکرده اند و آنها را حجت نمی دانند؟! گروهی با نام اهل حدیث پیدا شدند که غیر از نص قرآن و روایات هیچ چیزی را قبول نداشتند؟!

 به عبارت دیگر مشاهده می کنیم که در تاریخ اسلام و در میان مذاهب مختلف برخی گروه هایی  پیدا شدند که بر خلاف این مسیر طی طریق کردند و هرکدام به نسبت خودشان به برخی از این ادله دینی نگاه افراط و تفریط  دارند از جمله گروهی که متنسب به سَلَفیت و وهابیت هستند. یکی از این شخصیت ها ابن تیمیه حرانی است که در قرن هفتم در شام زندگی می کرده و کتب و آثار متعددی را از خود بر جای گذاشته است و مباحثی را درباره این نکته مطرح کرده که مردم باید مبانی دینی خود را از سلف صالح بگیرند. او روایاتی را نقل می کند و توضیح و تفصیل می کند و نهایتا به ارایه نظراتی می پردازند که دیدگاه های خاصی است که اختصاص به خودش دارد. با ابن تیمیه در همان زمان به شکل وسیعی مخالفت می شود و بعد از اعتراضات نهایتا او را به زندان می اندازند و چندبار هم آزاد می شود ولی نهایتا حتی در زندان از دنیا می رود و فوت می کند.

 ابن تیمیه شخصیتی است که با نظریات افراطی مربوط به سلفیت در زندان فوت می کند. در اینجا برخی از نظرات او را عنوان می کنم. ابن تیمیه در مباحث خداشناسی و توحید حرف هایی می زند که بر مبانی چهارگانه ما نیست بلکه برخلاف آیات صریح قرآن و روایات و سنت پیامبر(ص) است. او با اجماع علما مخالفت دارد، از جمله معتقد است آنچه که به ظاهر و حس می بینیم، قابل قبول است و غیرمحسوساتی وجود ندارند. البته برخی موارد اشاره می کند که طبق آیات قرآن غیب را قبول داریم. اما مسایل عقلی را منکر می شود و می گوید عقل در موضوعات ماوراءالطبیعه جایگاهی ندارد. همچنین، در مباحث سنت و روایات منسوب به پیامبر(ص) ظاهرگرایی را مطرح می کند و می گوید این آیات اصلا تفسیر ندارد و عین عبارت و آیه را باید قبول داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۵۴
عباس جعفری (فراهانی)

انتخابات 96

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۳۵
عباس جعفری (فراهانی)

​فراخوان مقاله اجلاس بین‌المللی «پیروان اهل بیت (ع) و مسئله تکفیری‌ها»
دبیرخانه اجلاس بین‌المللی «پیروان اهل بیت‌(ع) و مسئله تکفیری‌ها» از اندیشمندان، صاحب نظران و تحلیل گران دعوت کرده است تا با ارسال مقالات خود در این اجلاس شرکت کنند.
بر اساس این گزارش، مفهوم شناسی،‌ مبانی و اندیشه‌های فکری و معرفتی پیروان اهل بیت(ع)، تاریخ و تمدن شیعه در پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی، آرای اندیشمندان و علمای طراز اول شیعه در شکل‌گیری امت واحده، اتحاد و انسجام تشیع با تسنن برای تشکیل امت واحده اسلامی، آسیب‌شناسی چالش‌ها و تهدیدهای پیش‌روی پیروان اهل بیت(ع) و جهان اسلام و راهبردها و راه کاری وحدت و انسجام پیروان اهل بیت(ع) در تقابل با دشمنان، محورهای این اجلاس را تشکیل می‌دهد.
علاقه مندان می توانند آثار خود را حداکثر تا 15 تیر 1396 به نشانی رایانامه Info@Islamic-Awakening.ir یا به نشانی پایگاه اطلاع رسانی Islamic-Awakening.ir مربوط به دبیرخانه اجلاس پیروان اهل بیت‌(ع) و مسئله تکفیری‌ها، ارسال کنند.
 اجلاس بین‌المللی «پیروان اهل بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها» مرداد امسال (1396) در تهران برگزار می شود.
لینک اصلی 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۳۶
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۲۱
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 27 اردی بهشت 1396) در دیدار هزاران نفر از مردم استان های قزوین، زنجان و سمنان، در سخنان مهمی، انتخابات روز جمعه را یک جشن ملی و یک حماسه بزرگ مردمی و جلوه‌ای از اندیشه نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خواندند و با تأکید بر لزوم حضور بسیار پرحجم مردم در پای صندوق ها گفتند: روز جمعه هر فردی رأی بیاورد، برنده اصلی انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از حاکم شدن فضای شور و شوق انتخاباتی در سراسر کشور، خاطرنشان کردند: هر انتخاباتی که در دوره‌های مختلف برگزار می‌شود، در واقع صحنه درخشش ملت ایران و حماسه عظیم مردمی است که موجب افزایش عزت ملت و قدرت ملی می شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، انتخابات را از منظر دیگر، به رخ کشیدن اندیشه نو و جذاب مردم‌سالاری اسلامی در مقابل چشم سیاست مداران در دنیا دانستند و افزودند: مردم‌سالاری دینی یک تجربه جدید بود که بوسیله نظام جمهوری اسلامی و امام بزرگوار، به بشریت عرضه شد و ملت ایران در روز جمعه، بار دیگر تبلور این اندیشه نو را در معرض دید جهانیان قرار خواهد داد.

ایشان با تأکید بر اینکه انتخابات روز جمعه مورد توجه دو گروه در دنیا قرار دارد، گفتند: از یک طرف مسئولان و دستگاه های مختلف در امریکا و اروپا و دولتهای دنباله رو امریکا در منطقه و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی، نظاره گر انتخابات خواهند بود تا ببینند مردم ایران چگونه و با چه روحیه ای و در چه حجمی وارد میدان انتخابات خواهند شد، و از طرف دیگر، ملتهای منطقه با نگاه تحسین و حسرت به حضور مردم در روز جمعه چشم دوخته‌اند تا بار دیگر عظمت ملت ایران و آزادی موجود در نظام اسلامی و مردم‌سالاری دینی را نظاره‌گر باشند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بر همین اساس اگر حضور مردم در انتخابات ضعیف باشد، یک نوع قضاوت و تصمیم‌گیری خواهد شد اما اگر حضور مردم در انتخابات، هوش مندانه، قوی و با حجم زیاد باشد، قطعاً قضاوت به گونه دیگری خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، برگزاری انتخابات در دوره های مختلف را زمینه‌سازِ طراوت‌بخشی مجدد و ارائه عظمتی دیگر از نظام اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: روز انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی، «روز جشن ملی و شادی و شور» است.

ایشان با اشاره به ناامنی گسترده موجود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، گفتند: در چنین محیط ناامنی، جمهوری اسلامی ایران با لطف و عنایت الهی، با آرامش و امنیت کامل، در تدارک برگزاری انتخابات است که این موضوع بسیار با اهمیت است و باید قدر و ارزش آن دانسته شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فضای آزادی، فضای تأثیرگذار بودن رأی مردم و محیط امن و آرام کنونی، مرهون نظام جمهوری اسلامی است، افزودند: اگرچه برخی از این فضای آزادی استفاده ولی آن را نفی و ناسپاسی می‌کنند، اما اینکه ملت ایران با آزادی کامل در انتخابات شرکت می‌کنند و رأی و تصمیم آنها در انتخابات بالاترین مسئول اجرایی کشور و همچنین مدیران شهری تأثیرگذار است، موضوع بسیار با ارزشی است که باید قدردان آن باشیم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی و رأی مردم به‌منظور انتخاب رئیس جمهور، برای ملت های منطقه ما که دولت های آنها تحت حمایت و سیطره امریکا هستند، یک رؤیا است.

ایشان، حضور مردم در صحنه و در پای صندوق‌های رأی را حاوی دو پیام مهم دانستند و گفتند: اولین پیامِ حضور در انتخابات، «نشان دادن اعتماد و علاقه مردم به نظام جمهوری اسلامی» است و پیام دیگر آن، «نشان دادنِ زنده بودن و پای کار و مصمم بودن ملت ایران» است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: هرچه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر باشد و هرچه انضباط و پایبندی کنونی به قانون بیشتر باشد، آبرو و احترام ملت ایران در نزد ناظران جهانی بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رعایت انضباط و پایبندی به قانون در سه مرحله‌ی «قبل از انتخابات، روز انتخابات و بعد از انتخابات» را بسیار با اهمیت برشمردند و افزودند: ملت ایران تجربه کرده است که رعایت این انضباط تا چه حد به نفع او است و بی انضباطی و رعایت نکردن قانون، تا چه میزان مضرّ است.

ایشان با تأکید بر اینکه در روز جمعه با رأی مردم، در نهایت یک نفر از میان نامزدها انتخاب خواهد شد، خاطرنشان کردند: من معتقد به برنده و بازنده در انتخابات نیستم زیرا «هر کس رأی بیاورد، برنده اصلیِ انتخابات، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران» است.

ادامه در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۴:۰۸
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۵۶
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نمایشگاه کوچکی از آثار جدید خریداری شده از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در کتابخانه معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) دایر شد.

حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» با اعلام این خبر گفت: در این نمایشگاه، منتخبی از کتاب‌هایی که به زبان فارسی و عربی از ناشران داخلی و خارجی شرکت کننده در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت 1396، برای کتابخانه مجمع خریداری شده، در معرض دید عموم مراجعان و پژوهشگران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تعداد 236 عنوان کتاب در 276 جلد از تازه‌های نشر با موضوعاتی مانند اهل‌بیت(ع)، تاریخ اسلام، تفسیر، جریان‌های سلفی و تکفیری و ... در این نمایشگاه عرضه شده است.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: "موسوعة رد شبهات"، "تاریخ تشیع در کردستان"، "دولت‌های شیعی در تاریخ"، "ضرورت تعامل علمای جهان اسلام و اجتناب از لعن و تکفیر"، "تکفیر از منظر فقه اسلامی"، "داعش؛ خلافة الدم والنار"، "دولة الخلافة الاسلامیة"، "جدل الاسلامیین" و "العقل التکفیری" برخی از عناوین این آثار به شمار می رود.

لازم به ذکر است نمایشگاه تازه‌های کتاب امروز 25 اردیبهشت 1396 آغاز به کار کرد و تا روز شنبه 30 اردیبشت ماه (غیر از جمعه 29 اردیبهشت) همه روزه از ساعت 8 الی 20 در کتابخانه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) پذیرای عموم اهل علم و فرهنگ است.

ساختمان معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نبش کوچه 6 بلوار جمهوری اسلامی در شهر قم قرار دارد.

لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

اخبار انتخابات

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۳۷
عباس جعفری (فراهانی)


به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، با اشاره به موضوع این همایش اظهار کردند: موضوع امسال همایش دکترین مهدویت اصل ظهور در ادیان ابراهیمی است.

آیت‌الله جوادی آملی: اصل ظهور منجی حرف تمام ادیان است/ عقل مردم در عصر ظهور کامل می‌شود

ایشان ادامه دادند: مهم ترین کار یک محقق این است که بداند، چه چیزی بگوید، براین اساس جریان ظهور حضرت مهدی(عج) یک موضوع جهانی است و همه ادیان منتظر ظهور یک منجی هستند.

مرجع تقلید جهان تشیع افزودند: امام زمان(عج) خلیفه خداوند و رسول خدا(ص) در زمین هستند، اما این خلافت با خلافت های معمول متفاوت است، خداوند را باید با الوهیت شناخت، امام زمان(عج) خداوند را به «الله» می‌شناسد.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ملائکه اظهار کردند: اگر آنها در حدی بودند که عالم به اسماء الهی باشند، خداوند این اسماء را به آنها می آموخت، اما ملائکه در این حد نیستند، وجود امام مهدی(عج) کل نظام تکوین را باید در دست داشته باشد و این نظام را بشناسد تا آنها را به مقصد برسانند.

ایشان ادامه دادند: وجود امام زمان(عج) تمام علوم را با علم شهودی فراگرفته است و همه این امور را می داند، دعاکردن و صدقه دادن برای امام زمان(عج) جزو وظایف رسمی ما است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزودند: انسان تا توحید را نشناسد، نمی تواند رسول اکرم(ص) را بشناسد و بدون شناخت پیامبر(ص) امکان شناخت امام وجود ندارد، امام صادق(ع) به یکی از یاران خود در خصوص وظیفه شیعیان در ایام غیبت فرمودند که آنها باید به دنبال شناخت خداوند و رسول اکرم(ص) باشند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ضرورت شناخت توحید اظهار کردند: تا زمانی که توحید را نشناسیم، نمی توانیم که رسول اکرم(ص) را بشناسیم و بدون شناخت پیامبر(ص) نمی توانیم که امام را بشناسیم.

ادامه در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE%D8%A8

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۱۸
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم اکنون در مجموعه شهر آفتاب واقع در جنوب تهران در حال برگزاری است. 

رادیو معارف با ایجاد ایستگاهی در غرفه اصلی انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) واقع در بخش بین الملل، هر روز برنامه های زنده ای را از این نمایشگاه تولید و پخش می کند. تصاویر زیر فعالیت دست اندرکاران این رادیو و نیز مجمع جهانی اهل بیت(ع) را نشان می دهد.

لینک اصلی



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۳۰
عباس جعفری (فراهانی)