تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱۷ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ رییس و دبیر شورای علمی همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) ـ سه شنبه 29 آبان 1397 ـ با حضور در «مؤسسه مصابیح الدجی» با حجت الاسلام والمسلمین شیخ هادی القبیسی مدیر این نهاد علمی و پژوهشی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار آیت الله «محمدهادی یوسفی غروی» عضو شورای کتاب مجمع و رئیس کمیته علمی همایش و حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» دبیر شورای کتاب و گروه مطالعات بنیادی مجمع حضور داشتند. مؤسسه مصابیح الدجی تحت اشراف آستان مقدس امام حسین(ع) فعالیت می کند و قرار است در همایش حضرت ابوطالب(ع) با مجمع همکاری نماید.

5139a92c116f91871f5c90721d940545_363.jpg

d53fa6c63a6402bddffa2a7139a11581_228.jpg

لینک اصلی خبر 

http://fa.abna24.com/news/%D8%B9%DA%A9%

سایت همایش

http://www.ahl-ul-bayt.org/fa/%D8%A7%D8%AE

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۷ ، ۱۰:۲۰
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرنگار ایکنا، در ادوار مختلف چند فیلم در سینمای جهان درباره زندگی پیامبر اکرم(ص) ساخته شده و مجید مجیدی نیز به عنوان یک فیلمساز ایرانی در این زمینه اثری تولید کرده است. برای آشنایی بیشتر با این آثار با ما همراه شوید.

الرسالة (۱۹۷۷ میلادی)
این فیلم اثر مصطفی العقاد، کارگردان سوری‌الاصل مقیم آمریکا است که در آن به داستان رسالت پیامبر(ص) برای معرفی دین اسلام پرداخته بود. در نسخه عربی این فیلم، عبدالله غیث در نقش «حمزه بن عبدالمطلب» قرار دارد، آنتونی کوئین، بازیگر مشهور هالیوود این نقش را در نسخه انگلیسی فیلم ایفا می‌کند.نگاهی به فیلم‌هایی که در دنیا با موضوع پیامبر مهربانی ساخته شده است
فیلم الرسالة بعدها به ۱۲ زبان زنده دنیا ترجمه و پخش شد. برخی گزارش‌ها حاکی از گرایش بسیاری از بینندگان غیرمسلمان این فیلم به دین اسلام بود. التحریر فیلم «الرسالة» را بهترین فیلم تاریخ جهان از نظر تعداد بیننده معرفی کرده است.
«محمد خاتم الأنبیاء(ص)» (۲۰۰۲ میلادی)
این فیلم یک انیمیشن بود که توسط شرکت جهانی «بدر» تولید شد. کارگردان آن نیز ریچارد ریچ آمریکایی بوده است، این فیلم در معدود سینماهای آمریکا و انگلیس به نمایش گذاشته شد. فیلم محمد خاتم الأنبیاء(ص) روزهای نخست صدر اسلام و بعثت پیامبر(ص) را به نمایش گذاشته است.
«محمد رسول‌الله(ص)» (۲۰۱۵ میلادی)
فیلم محمد رسو‌ل‌الله(ص) ساخته مجید مجیدی کارگردان مشهور ایرانی در سال جاری است. این فیلم به زندگی پیامبر اسلام(ص) از زمان تولد و مهم‌ترین حوادث دوران کودکی ایشان مانند وفات آمنه، مادر آن حضرت، دوران کودکی و سرانجام سفر ایشان به شام می‌پردازد. این فیلم در مراکش، آفریقای جنوبی و شهر قم تصویربرداری شده و تولید آن از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی طول کشید. فیلم محمد رسول الله‌(ص) به دلیل برخی اظهارنظرها در کشورهای عربی مبنی بر مجسم‌کردن شخصیت پیامبر(ص) در آن( که صحت نداشته و مجیدی نیز آن را تکذیب کرد)، با انتقادات زیادی مواجه شد. به دلیل این اتهامات بی‌اساس مرکز اسلامی الازهر در مصر و مفتی اعظم عربستان با نمایش آن مخالفت کردند. این فیلم سینمایی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار هزینه داشته است و اکنون در بیش از ۱۴۳ سینما در سراسر ایران به نمایش گذاشته شده است.

ادامه در لینک اصلی

http://www.iqna.ir/fa/news/3765677/%D9

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۱۴:۳۱
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد طی سخنانی در همایش بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در سالن همایش های کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم که در آینده سرانه مطالعه در کشور ما از وضعیت ناراحت کننده ای که در حال حاضر وجود دارد، بهبود پیدا نموده و شاخص ها در این زمینه بهتر شود.

تصاویر/ همایش بزرگداشت مقام کتابداران و تجلیل از خادمان عرصه کتابخوانی

وی با اشاره به این که متاسفانه در عرصه کتاب، آسیب ها و مشکلات جدی وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات و آفت های جدی ، بحث دزدی کتاب است و این که حق و حقوق نویسنده و ناشر در وضعیت فعلی چندان رعایت نمی شود که این مساله به ساحت علم و فرهنگ آسیب می زند.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین بیان داشت: از سوی دیگر همچنان شاهد مشکل عدم توزیع مناسب کتاب در کشور هستیم که در این خصوص باید متولیان و نهادهای مسئول فکری برای حل این مشکل نسبتاً قدیمی کنند.

وی با ابراز تاسف از این که در حال حاضر نسل جدید آن چنان با چهره های شاخص علمی و فرهنگی و دینی آشنایی ندارد، گفت: الان اگر از بسیاری از بچه های امروز بپرسیم که برترین فوتبالیست ها و گلزن ترین آن ها چه کسانی هستند به راحتی پاسخ می دهند اما چندان آشنایی از نویسندگان، علما و چهره های ادبی مملکت خودمان در گذشته و حال ندارند که این مساله هم واقعاً مایه تاسف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین  مهدوی‌راد اضافه کرد: به عقیده بنده یکی از علل شکل گیری چنین وضعیتی، از بین رفتن آثار مکتوب مرتبط با این افراد است، ضمن آن که ما گاهی نسبت به حفظ و نگهداری آثار غنی خود به خصوص در زمینه کتب خطی چندان اهتمام نداریم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با بیان این که ما کتابخانه‌های خود را آن طور که باید و شاید جدی نمی‌گیریم، گفت: همه باید کتاب را مهم دانسته و برای آن ارزش قائل شویم تا بتوانیم خلاهای کشور را رفع کنیم اما اکنون سرانه کتابخوانی مفید در ایران افتضاح است چراکه آمار مطالعه در ایران از آمار مطالعه مردم کشورهایی چون هند و پاکستان نیز پایین تر است و حتی الان بسیاری از حوزویان و دانشگاهیان ما نیز چندان اهل مطالعه و کتاب خواندن نیستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۷ ، ۱۲:۲۷
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ ‌تجمع حوزویان، طلاب و فضلا در حمایت از مردم مظلوم یمن یکشنبه 27 آبان 1397 در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود.

در این تجمع، جمعی از علما، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مدیران حوزوی و عموم طلاب و فضلای قم حضور خواهند داشت، همچنین تجمعات مشابهی در سایر شهرهای ایران برگزار خواهد شد.

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای فاجعه یمن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۷ ، ۰۸:۲۳
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت آغاز امامت و ولایت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)

نهم ربیع الأول هر سال هجری قمری، مصادف با سال روز آغاز امامت و ولایت دوازدهمین امام معصوم، خورشید درخشان جهان بشریت و مروارید فروزان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، احیاگر معالم دین و نابود کننده ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرارکننده حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم(ص) و ائمـه معصـومین(ع) حضرت حجّت بن الحسن العسکری، مهدی موعود(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد. ضمن عرض تبریک این واقعه بزرگ و سرنوشت ساز تاریخی به عموم شیعیان و مسلمانان جهان، مقاله کوتاه زیر به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی را تقدیم علاقه مندان ارجمند می کنم.

1ـ میلاد نور، القاب و شمایل
منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(ع) در نیمه ماه مبارک شعبان سال 255 هـ . ق در سامراء(سُر مَن رَای) چشم به جهان گشودند .
پدر بزرگوارشان، حضرت امام حسن عسکری(ع) و مادر گرامی آن حضرت، خانم «نرجس[نرگس] خاتون» می باشد که به نام های «سوسن»، «ریحانه» و «صقیل» نیز یاد شده است. (1)
حجّت، خَلَفِ صالح، صاحب زمان، صاحب امر، قائم، منتظَر، منصور، بقیة الله و مَهدی از القاب آن حضرت می باشد. (2)
در شب ولادت، به دستور امام حسن عسکری(ع)، خانم حکیمه خاتون عمه امام(ع) در منزل ماند. امام(ع) به حکیمه خاتون فرمودند: «امشب منتظر تولد فرزندى هستم از نرجس ...». حکیمه با تعجب پرسید، چه طور ممکن است؟! (زیرا اثرى از حمل در او ندیده بود). امام(ع) فرمود: «او بسان مادر موسى[ع] است که هیچ کس نمى دانست باردار است، زیرا فرعون شکم زنان حامله را پاره مى کرد».
طبق نقل حکیمه، خداوند در آن شب فرزندى به امام عسکرى(ع) عنایت کرد و چنین اراده فرموده بود که دشمنان، هرگز قدرت دسترسى به او را پیدا نکنند و چنین اراده کرده بود که او «وارث مستضعفان» در روى زمین بشود: «و نُرید أن نمنّ على الذین استُضعفوا فی الأرض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین». (3)
امام امیر المومنین(ع) می فرماید: «انّه یشبه نبیّکم فی الخَلق والخُلق علی خده الأیمن خالٌ، کانّه کوکبٌ درّی». (4) یعنی؛ او[حضرت مهدی علیه السلام]، در آفرینش و اخلاق و رفتار شبیه پیامبر اکرم[ص] می باشد. بر گونه راست او خالی است. آن حضرت در نورانیت همانند ستاره درخشان می باشد.
هم چنین فرمودند: «انّه شابٌّ مربوع القامة، حَسَن الوجه و الشعر یَسیل شعره علی منکبیه و یعلو نور وجهه سواد شعر لحیته و رأسه ...»، (5) یعنی؛ او[حضرت مهدی علیه السلام]، جوانی چهار شانه، نیکو و زیبا می باشد که موهای او بر روی شانه هایش ریخته است. نور و درخشش روی او بر سیاهی موی سر و صورت او غلبه دارد ... .
حضرت حجت(ع)، طبق حکمت الهى، در فاصله کوتاه سال 255 تا 260 هـجری، به طور مخفی زندگی می کردند و در خدمت پدر بزرگوارشان امام یازدهم، حضرت حسن بن علیّ العسکری(ع)، آماده احراز مقام امامت و رهبرى مسلمانان و بر عهده گرفتن مسئولیت سنگین آن بودند.
با شهادت حضرت امام عسکری(ع) در سال 260 هجری، دوران غیبت آغاز و به مدت 69 یا 70 سال(غیبت صغرى)، حضرت مهدى(ع) در پنهانى زندگى مى کردند و مردم بدان صورت که بتوانند حضورى خدمت ایشان مشرف و مشکلات خودشان را در میان بگذارند، امکان نداشت ولى دائماً از انوار و برکات مقدس او بهره مند مى شدند. دست رسى مردم به واسطه نائبان خاص او(عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد) از سال 260 تا 329 یا330 هـ. ق صورت مى گرفت.

2ـ راز غیبت
فلسفه و راز حقیقى غیبت، براى عموم مردم بیان نشده است و به غیر از اولیاء خاص الهى[پیامبران و امامان معصوم(ع)] از آن اطلاع ندارند؛ ولى به طور کلى از میان ادله عقلى و نقلى مى توان فوایدى را براى آن به دست آورد:
الف) امتحان و آزمایش مردم
به واسطه همین مسئله غیبت است که خداوند می خواهد بندگان خودش را بیازماید تا حجت بر آن ها روشن شود که آیا ایمان واعتقاد واقعى به مبدأ جهان و مصالح او دارند یا خیر؟. باید روشن شود که مؤمنان واقعى در مواقع حساس و هنگامی که دست رسى حضورى به رهبران ممکن نیست کیانند؟ آیا صرف ادعا بر اینکه ما به خداوند و به پیشوایان او یعنى ائمه معصومین(ع) ایمان داریم کافى است یا اینکه مى بایست با آزمایش و امتحان این ایمان و اعتقاد سنجیده شود. در نتیجه اگر کسانى در عصر غیبت طبق فرمان الهى، محکم و پا برجا ایستادند و از مشکلات نهراسیدند و وظایف و دستورات الهى(فروع دین و اعتقادات صحیح) را دنباله روى نمودند. به حق آنان، مؤمنان حقیقى و از رستگاران مى باشند.
امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: « هنگامی که پنجمین فرزندم غائب شد، مواظب دین خود باشید. مبادا کسی شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده ی خویش برمی گردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خویش را آزمایش می کند...». (6)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۷ ، ۰۸:۰۸
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت 8 ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن بن محمد العسکری (علیه السلام)

مقدمه
حضرت امام حسن بن علیّ العسکری(علیه السلام)، ملقّب به «هادی»، «زکیّ» و «عسکری» در هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲هجری قمری در «مدینه منوّره» از مادری پاک دامن به نام «حدیثه» یا «سوسن» چشم به جهان گشود. (۱)

امام یازدهم شیعیان، در خاندان نبوّت و امامت و به دست پدر بزرگوارشان حضرت امام هادی(علیه السلام) تربیت یافتندپس از شهادت ایشان، بر طبق اراده الهی و وصیّت پدر، مسئولیت هدایت و رهبری شیعیان را عهده دار شدند.

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت این حجّت برحقّ خداوند بر مردم، به پیشگاه ولیّ الله الأعظم حضرت مهدی موعود(عجّل الله فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید و عموم مسلمانان و شیعیان جهان، در این نوشتار کوتاه به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، نگاهی به اوضاع سیاسی- اجنماعی، حوادث و رخدادهای زمان ایشان، نقش امام عسگری(علیه السلام) و میراث علمی و فرهنگی آن حضرت خواهیم داشت.

Image result for ‫امام حسن عسکری(ع)‬‎

۱- اوضاع سیاسی، اجتماعی عصر امام(علیه السلام)
الف- خلفای بنی عباس و وضع اقتصادی شیعیان
عملکرد خلفای ظالم، ستمگر و نالایق عباسی، یکی از مسائلی است که بر همگان روشن است.آنها بر خلاف دستورات روشن و منطقی اسلام در مورد به سازی اوضاع اقتصادی جامعه مسلمانان و رفع محرومیت از آنها در تمام دوران خلافت ننگین و خفت بار خود، حتی برای یکبار به نفع مردم مسلمان عمل نکردند که در این زمینه به گوشه هایی از پرونده سیاه آنها اشاره می شود: در آمد عمده دولت اسلامی که از خارج و صدقات بدست می آمد بنابر نقل مورّخان اسلامی بالغ بر صدها میلیون درهم می شد که تمامی این مبلغ به جای مصرف شدن در مصارف عمومی و پیش برد وضعیت زیستی مردم، صرف ساختن کاخ های مجلل و خرید کنیزان و خوش گذرانی های حکّام ظالم و از خدا بی خبر می شد. (۲در جمع آوری مالیات(خراج و صدقات) ماموران حکومت از انجام هرگونه شکنجه و بد رفتاری ابا نداشتند و آن را با شدیدترین نوع از مردم مطالبه می نمودند و حتی در صورت امتناع، آنها را زندانی و یا گرفتار درندگان می کردند و روشن است که این نحوه عملکرد بر خلاف تاکیدات صریح قرآن و تعالیم انسان سازاسلام و مکتب نورانی اهل بیت(علیه السلام) در مورد جمع آوری مالیات می باشد. (۳حاکمان عباسی، درآمد های دولتی را صرف اداره حکومت ظالمانه و عیش و نوش های خود و درباریان می کردند و بذل و بخشش های بی اندازه به شاعران متملق دربار و غیره ابا نداشتند. «هنگامی که متوکل برای ۳ پسر خود(منتصر، معتز و مؤیدبیعت گرفت، «صَولی» (یکی از شاعران) برخواست و قصیده ای در مدح آنها سرود… متوکل و هر یک از پسرانش به او یکصد درهم هدیه دادند!. (۴) ساختن بناهای مجلّل و نوین با آرایش های آن چنانی یکی از سنّت های غلط عباسیان بود. کاخ معروف «برج» که متوکل آن را با انواع طلاکاری ها، نصب مجسّمه حیوانات، به کار بردن سنگ های گران قیمت و سایر جواهر آلات، زینت کرده بود یک نمونه از صدهاست. (۵) صرف بخش عظیمی از بودجه خلافت به ظاهر اسلامی! برای رفاه زنان درباری هم خواندنی است. بهای یکی از پیراهن های "زبیده خاتون” به پنجاه هزار دینار بالغ می شد!. (۶فقر عمومی از صفات بارز مردم آن روزگار بودزیرا که بودجه دولت به جای مصرف شدن در تهیه احتیاجات اولیه مردم، صرف اسراف و تبذیرهای خلفا و وابستگان آنها می شد. ناداری، فلاکت و احتیاج به غذای شبانه و محرومیت از هرگونه امکانات مادی در میان مردم مسلمان موج می زد. زیرا از اقتصاد سالم عدالت اجتماعی و امانت داری در میان حاکمان و … خبری نبود و هیچ گونه تلاشی برای بهبود اوضاع اقتصادی و شکوفایی آن دیده نمی شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۷ ، ۱۳:۴۰
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کتاب «الانتفاضـة الشعبانیة؛ ملحمة المقاومة الاسلامیة للشعب العراقی» به زبان عربی منتشر شد.

حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» دبیر شورای کتاب مجمع اظهار کرد: این اثر به روایت مقاومت اسلامی ملت بزرگ عراق در انتقاضه شعبانیه سال1411 هجری قمری / 1991 میلادی در بیست و یک سال پیش که مردم عراق از ظلم و جور و جنایات رژیم بعثی و صدام عفلقی به ستوه آمده بودند پرداخته است.

نتیجه تصویری برای الانتفاضة الشعبانية/تبرائیان

وی گفت: نویسنده سعی کرده تا این کتاب را به عنوان یک منبع مهم و مستند در اختیار نسل آینده قرار دهد و در آن به بیان حمایت مراجع معظم تقلید از این نهضت و دیدگاه های رسانه های غربی و چگونگی پرداختن آن ها به این موضوع اشاره کند. ماجرای این انتفاضه حماسی و خونین به قیام گسترده ملت عراق در شعبان 1411ق. مصادف با اسفند 1369 ش. پس از شکست رژیم صدام در جنگ کویت آغاز گردید. این قیام مذهبی و مردمی از شهر مقدس کربلا آغاز و خیلی سریع به چهارده استان عراق رسید.

جعفری فراهانی گفت: در پی آن کنترل چهارده استان از هجده استان عراق به دست انقلابیون افتاد و رژیم بعثی حاکم بر عراق در آستانه سرنگونی قرار گرفت. اما صدام جنایتکار با حمایت جدی غرب در یک هجوم خشن و بی سابقه در فاصله کم‌تر از دو هفته صدها هزار عراقی را به شهادت رساند و جمع کثیری را نیز بازداشت کرد و به این ترتیب به حماسه ملت مظلوم عراق پایان داد.

کتاب «الانتفاضـة الشعبانیة؛ ملحمة المقاومة الاسلامیة للشعب العراقی» به زبان عربی منتشر شد      Ú©ØªØ§Ø¨ «الانتفاضـة الشعبانیة؛ ملحمة المقاومة الاسلامیة للشعب العراقی» به زبان عربی منتشر شد 

دبیر شورای کتاب مجمع با اشاره به چاپ انتشار نسخه فارسی کتاب و کسب جائزه ششمین دوره جلال آل احمد  در سال 1392 و اهمیت موضوع کتاب در جهت ثبت چگونگی نهضت مظلومانه مردم شیعه عراق در تاریخ معاصر برای آیندگان یادآور شد: نظر به اهمیت موضوع کتاب ترجمه عربی آن در دستور کار مجمع قرار گرفت که هم اینک چاپ آن با عنوان الانتفاضـة الشعبانیة: ملحمة المقاومة الاسلامیة للشعب العراقی، شعبان1411ق./ آذار 199م. با همت اداره کل همکاری های فرهنگی مجمع با شمارگان 1000 نسخه در معرض استفاده اساتید، محققان و عموم علاقه مندان حوادث تاریخ معاصر کشور عراق قرار گرفت.

لینک اصلی و لینک مرتبط

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8

http://www.ibna.ir/ar/doc/naghli/186761/%D8

https://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8

http://www.rasanews.ir/detail/News/190499/52

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۷ ، ۰۹:۱۲
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» دبیر شورای کتاب مجمع اظهار کرد: مولف این کتاب مروری روایی دارد بر منابع خاصه(شیعیان) و عامه(اهل سنت) در فضایل و مناقب مولای متقیان(علیه السلام) شامل هزار حدیث در پنج بخش اصلی و هجده فصل، تنظیم نموده است.

کتاب «هزار حدیث در فضائل امام علی(علیه السلام)» به زبان آذری ترجمه و منتشر شد

ایشان گفت: عظمت و قداست شخصیت حضرت امام علی (علیه السلام) آن چنان والا و بلند است که بررسی ابعاد گوناگون زندگانی و کنکاش در فضایل و مناقب آن حضرت، از سوی مسلمانان و غیرمسلمانان، هر چند به فراوانی صورت گرفته، اما همچنان حق توصیف و تعریف همه جانبه و فراگیر ادا نشده است و باید اعتراف کنیم، ما عرفناک حقّ معرفتک.

جعفری فراهانی بیان داشت: در این اثر ضمن مروری بر زندگانی و ادوار مختلف حیات امیرالمومنین علی(علیه السلام)، روایاتی از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در شان و منزلت امام علی (علیه السلام) نقل و به شرح و توضیح آیات و روایات در مورد ایمان امام علی (علیه السلام)، دانش امام علی(علیه السلام)، اخلاق و سیره امام علی(علیه السلام)، عدالت آن حضرت و رعایت بیت المال، فضایل و مناقب امام علی(علیه السلام) در قرآن و احادیث، غدیر، امامت، ولایت و خلافت امام علی(علیه السلام) و آثار دوستی و مخالفت با آن حضرت، جایگاه والای شیعیان آن امام همام و مظلومیت امام علی(علیه السلام)، وصیت و شهادت آن حضرت پرداخته شده است.

وی در پایان گفت: کتاب هزار حدیث در فضائل امام علی(علیه السلام) تالیف «علی‌رضا صابری یزدی» می باشد که ترجمه آن به زبان های مورد نیاز در شورای کتاب مجمع به تصویب رسید و اینک ترجمه آذری آن توسط «محمد خلیل اف» انجام و از سوی اداره انتشارات مجمع به چاپ رسیده و در اختیار آذری زبانان و دیگر علاقه مندان می باشد.
لینک اصلی
http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۷ ، ۰۹:۰۲
عباس جعفری (فراهانی)

ربیع الاول ، ماه وحدت/ «خودبینی»، دشمن وحدت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۷ ، ۱۲:۴۷
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت سالروز رحلت جانگداز رسول اعظم حضرت محمد بن عبدالله(ص)

تصویر مرتبط

اشاره: آشنایی، گزینش و انتخاب الگوی کامل و شایسته، نیاز فطری هر انسان کنجکار و آرمان گراست. زیرا در گستره ی وسیع زندگی انسان و رفتارهای کوچک و بزرگ اخلاقی و پیشرفت های او و در همه جوانب و روابط سیاسی، فقهی و فرهنگی جامعه به طور بسیار محسوس، تأثیر گذار هست و کارآیی و نقش زیادی خواهد گذاشت. خداوند حکیم در این باره، پیامبرانی را به عنوان الگو و اسوه، مبعوث نمود تا انسان های خواهان رشد معنوی و تکامل انسانی با مشاهده و مطالعه زندگی آنان، راه سعادت و ترقی و تکامل را طی نمایند. برترین این پیامبران حضرت محمّد بن عبدالله(ص) به عنوان خاتم و اشرف پیامبران الهی می باشد که خداوند شخصیت و زندگی و سیره و رفتار او را به عنوان اسوه و الگوی برایهمه بشر تا روز قیامت قرار داده است. اصحاب و یارانی که به او ایمان آورند، همه رفتارهای او را از نزدیک می دیدند و به شدت تحت تأثیر ایشان قرار می گرفتند و چنان در اخلاق و رفتار آنان تأثیر می گذاشت که سر از پا نمی شناختند!. یکی از برجسته ترین یاران و دست پروردگان پیامبر(ص)، امام علیّ بن ابی طالب(ع) بود که پروانه وار، گرد حضرت می چرخید و از رفتار و کردار او، درس می آموخت که در خطبه ی نهج البلاغه به آن اشاره فرموده است. بی تردید شخصیت پیامبر اعظم(ص)، الگو و اسوی کامل و تمام عیار گذشته، امروز و فردای بشریت است. جهان امروز با پیشترفت های فوق العاده ای که در همه ی زمینه ها کرده و به کلی دگرگون شده اما در زمینه های اخلاقی و معنوی محتاج تعالیم معنوی و اخلاقی شناخته شده و ناشناخته ی پیامبر اعظم(ص) می باشد. با این هدف متن کوتاه زیر به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی تهیه و در اختیار خوانندگان عزیز گرفت. امید است مورد قبول اشرف مخلوقات و نبی مکرم(ص) واقع شود. ان شاءالله.

۱ ـ ولادت و حوادث همگام با ولادت

خاتم انبیاء و اشرف مخلوقات، حضرت محمّد بن عبدالله(ص) بنا به دیدگاه شیعیان اثنا عشری و پیروان اهل بیت(ع) در هفدهم ربیع الأوّل [۱] عام الفیل* (سالی که سپاه فیل به فرماندهی ابرهه، پادشاه حبشه به خانه کعبه در مکّه حمله کردند) در شهر مکّه به دنیا آمد. قبل از تولد، پدرش را از دست داده بود. در شش سالگی مادر بزرگوارش، آمنه بنت وهب، دنیا را وداع کرد و این نوجوان کاملا یتیم شد و تحت سرپرستی جدّش عبدالمطّلب و پسر عمویش ابوطالب قرارگرفت. حوادث و رخدادهای دوران نوجوانی، جوانی، تا چهل سالگی و پس از آن با رویدادهای عجیب و غریبی و خارق العاده ای همراه است که برای هر خواننده و شنونده مسلمان و غیر مسلمانی شگفت انگیز و جذّاب خواهد بود. خاموش شدن آتشکده فارس، وقوع زمین لرزه و کنده شدن بت ها از محل خود، ناله ی شیطان و… نشانه ی وقوع رخدادی بزرگ و مولودی ارزشمند و با خیر و برکت برای بشریت یعنی وجود نازنین حضرت محمّد(ص) بود که جهان آلوده به ظلم و ستم و کفر و گمراهی را به توحید و خداپرستی و تقوا و کمالات انسانی رهنمون می شود. [۲]

۲ ـ سفر تاریخی به شام و پیش گویی راهبان مسیحی

حضرت پیامبر(ص) دو سفر تاریخی به شام(در دوازده و بیست و پنج سالگی) داشته اند که در سفر اول بَحیرای راهب به حضرت ابوطالب، نسبت به حوادث ناگواری که از سوی یهود در انتظار او خواهد بود، هشدار داد!. در سفر دوم نسطورای راهب به مَیْسره(غلام خدیجه بنت خُویلِد) نسبت به آینده درخشان پیامبر نوید و مژده داد!. و در این سفر بود که سود فراوانی برای خدیجه به دست آورد و و میسره هم گزارش درست کاری حضرت را به خدیجه اعلام نمود. [۳] آن حضرت، در بیست سالگی در حِلْف الفضول(پیمان جوان مردان) شرکت کرد. ایشان در همین ایّام به عنوان ”محمّد امین” [درست کار و راست گو] معروف و رفتار و کردار او در میان مردم مکّه و در اوضاع جامعه جاهلی موجب شگفتی و تعجب شده بود. [۴]

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۷ ، ۱۱:۳۱
عباس جعفری (فراهانی)