تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

حجت الاسلام مرتضی وافی معاون فرهنگی سابق مسجد جمکران و از پژوهشگران فرهنگی- دینی کشورمان در گفتگو با مهر به جایگاه روز عرفه در اسلام اشاره کرد و گفت: در آیات قرآن تعبیری به نام «ایام معلومات» داریم که در روایات آن را دهه اول ماه ذی الحجه خوانده اند و روز عرفه و عید قربان پایان این ایام معلومات است.در روایت از رسول خدا(ص) آمده است که هیچ دهه ای مثل دهه اول ذی الحجه عمل و عبادت و کار خیر در آن نزد خدا برتر نیست. البته ما شب‌ها و روزهای با فضیلت دیگری داریم اما دهه ای در سال که فضیلت و معنویت و زمینه کار خیر و عبادت به اندازه دهه اول ماه ذی الحجه باشد، نداریم.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: در روایات درباره روز عرفه سفارش شده است که روز عرفه آن روزی است که همه امید خیر و برکت و عنایت الهی را دارند و جایگاه روز عرفه آن قدر والاست که در روایت حتی به این نکته اشاره شده است که امید است حتی فرزندان درون شکم مادران از این ماه و از این روز بهره مند شوند. نکته دیگر در فضیلت روز عرفه روایتی از حضرت زین العابدین(ع) است که حضرت وقتی فقیر و مسکینی را در روز عرفه دید که از مردم طلب کمک می‌کرد، فرمودند: وای بر تو آیا در این روز از غیر خدا سؤال می‌کنی؟ که این گویای اهمیت عبادت و استغاثه به درگاه خداست.

وافی با اشاره به برخی از روایات تأکید کرد: شیطان در این روز خوار و حقیر و رانده می‌شود و گویی که خلایق و انسان ها در روز عرفه در حلقه ای از امنیت و سلامت و عنایت الهی قرار می گیرند و خدای متعال سفره های رحمت و جود خویش را برای مردم می گستراند.

زیارت سیدالشهدا(ع) مصداقی از اطاعت خداست

وی به برخی از اعمال روز عرفه اشاره کرد و گفت: اولین نکته عبادت و اطاعت خداست که اهل بیت(ع) مصادیقی را برای این عبادت الهی ذکر کردند که زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) از جمله آنهاست. مرحوم ابن قولویه استاد شیخ مفید عجیب روایتی دارد در کامل الزیارات که از کتب منبع و معتبر ماست و این روایت متواتر است که زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه برابر با هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه بالاتر از آن است و حتی در روایت دارد، کسی که در روز عرفه در زیر قبه امام حسین(ع) باشد ثوابش کمتر از کسی که در عرفات حاضر هست، نیست. خب این زیارت امام حسین(ع) یکی از مصادیق اطاعت و عبادت خداست چون سیدالشهدا(ع) باب الله، وجه الله و سبیل الله است.

ادامه در لینک اصلی

http://www.entekhab.ir/fa/news/425256

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۷ ، ۱۲:۵۷
عباس جعفری (فراهانی)
سه سال پیش در مراسم حج 1395/2015 یکی از فجایع بزرگ انسانی در هنگام انجام یکی از مناسک حج به نام رمی جمرات توسط میلیون ها مسلمان در سرزمین وحی روی داد. بر اساس آمار غیر رسمی حدود هشت هزار انسان بر اثر ازدحام بیش از حد جمعیت و گرمای طاقت فرسا جان خود را از دست دادند. به طور معمول با توجه به تجمع بیش از دو میلیون انسان در یک نقطه خاص در سرزمین مکه تدابیر ویژه ای اندیشیده می شود تا مسلمانان در نظم و نوبت مناسک خود را بجا بیاورند. مسئولیت برنامه ریزی، تنظیم و امنیت مناسک حج نیز به عهده حکام آل سعود است. اما موسم حج سال ۲۰۱۵ پر از بی مسئولیتی و به خطر افتادن جان حجاج بود. نخستین آنها سقوط جرثقیلی عظیم در صحن مسجدالحرام بود. این جرثقیل، بزرگ ترین جرثقیلی بود که به همراه ده ها جرثقیل دیگر مشغول اجرای پروژه ای بود که سعودی ها آن را توسعه حرم می خوانند. آنها حتی در ایام حج که انبوه جمعیت در حال تردد در مسجدالحرام است، این جرثقیل های سنگین را از این مکان مقدس دور نکرده بودند. در یازدهم سپتامبر سال ۲۰۱۵ مصادف با ۲۷ ذی قعده سال ۱۴۳۶ ه.ق این جرثقیل بزرگ و سنگین در مسجدالحرام سقوط نمود و در صحنه ای دلخراش، ۱۰۷ زائر این مکان شریف را شهید و ۲۳۸ نفر را مجروح کرد.
ادامه در لینک اصلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۲۵
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت شهادت پنجمین حجت الهی؛ حضرت امام باقر العلوم «علیه السلام»

اشاره:
ائمه معصومین(ع) پیشوایان راستین و حجت های خدا در روی زمین هستند و هر کدام از آن بزرگواران، در زمان خود، طبق شرایط و اوضاع و امکانات و مصلحت اسلام و مسلمین و امر خداوند، کاری را که به صلاح اسلام و حفظ آن باشد انجام دادند و اثر همه آنها این بود که دین اسلام و زحمات چندین ساله پیامبر اکرم(ص) حفظ شده و در آینده نیز حفظ خواهد شد. پنجمین امام ما شیعیان اثنا عشری، حضرت امام محمّد باقر(ع) است که از سوی جَدّ بزرگوارش پیامبر اعظم(ص) به «باقر العلوم» [شکافنده علوم و دانش‏ ها] ملقّب گردید.

ضمن عرض تسلیت شهادت این امام هُمام به پیشگاه حضرت مهدی موعود(عجّل الله فرجه)، مقام معظّم رهبری(دام ظلّه)، مراجع عظام و شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در سرایر جهان توجه خوانندگان ارجمند را به نوشتار کوتاهی به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی پیرامون شخصیت و جوانب مختلف زندگانی امام محمد باقر علیه السلام و فعالیت ها و شیوه های آن بزرگوار در برخورد با مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی جلب می کنم.

1- ولادت نورانی
ولادت حضرت امام محمد باقر(ع) را، نخسین روز ماه رجب سال 57 هجری و عده ای از مورّخین در سوّم ماه صفر سال 58 هجری گفته اند.
پدر بزرگوارش «امام علیّ بن حسین بن علیّ بن ابی‏ طالب علیهم السلام» معروف به سجّاد(ع)  و مادرش «فاطمه» معروف به امّ عبدالله(دختر امام حسن مجتبی علیه السلام) است که امام صادق(ع) درباره ایشان فرمود: "فاطمه، صدّیقه ای است که در میان فرزندان حسن بن علیّ(ع) بی نظیر است".
حضرت امام محمّد باقر(ع) که از سوی جدّ بزرگوارش پیامبر اکرم(ص) به «باقر العلوم»[شکافنده علوم و دانش‏ ها] ملقّب گردید. (1)
2- شاهد حادثه کربلا
امام باقر(ع) بیش از سه سال از عمر خویش را در حالی که کودکی خردسال بود در عصر جدّش امام حسین(ع) گذراند و در آغاز زندگی خویش از نزدیک، حادثه خونین، اسفناک و تاریخی کربلا را شاهد بود.
یعقوبی نقل می کند که حضرت باقر(ع) فرمود: "هنگامی که جدّم حسین بن علیّ(ع) به شهادت رسید، من چهار ساله بودم و شهادت آن حضرت و آنچه که در آن روز بر ما گذشت را به یاد دارم... ." (2)
3-امامت و رهبری جامعه
امام باقر(ع) در خلال امامت پدر بزرگوارش حضرت زین العابدین(ع)، از شاخسار رسالت و علوم و معارف نبوی(ص) بهره ها برد و در دامن پاک خاندان وحی و امامت پرورش یافت تا در آینده، مسئولیت رهبری و هدایت جامعه اسلامی و بشری را به عهده گیرد.
جابر بن عبّدالله انصاری، صحابی گران قدر رسول خدا(ص) می گوید: "پیامبر اکرم(ص) به من فرمود: تو آن قدر عمر می کنی تا یکی از فرزندان مرا از نسل حسین(ع) ملاقات خواهی کرد. او را «محمّد» می نامند، وی علم دین را کاملاً موشکافی می کند، هنگامی که او را دیدی سلام مرا به او برسان".
دانشمندان هم عصر آن حضرت، سخنان شگفت انگیزی از علوم و دانش های امام(ع) را نقل کرده اند که در کتاب های حدیثی و تاریخی ضبط شده است. (3)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۴۸
عباس جعفری (فراهانی)

اسطوره های صبر و استقامت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

اینفوگرافی: مذاکره نخواهیم کرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۴۱
عباس جعفری (فراهانی)

از همدیگر می‌پرسیم که آخرش چه می‌شود؟ برای ما که حوادث انقلاب، جنگ و تحریم‌ها را دیده‌ایم پاسخگویی آسانتر است. اما جوان‌ترها حق دارند برای آیندهٔ خود نگران باشند. آنچه که مهم است، این است که ما تمام خواسته‌هایمان را به روشی منطقی و به صورت دموکراتیک پیگیری می‌کنیم. در منطقهٔ خاورمیانه تنها کشوری هستیم که با زبان رأی و صندوق با هم صحبت می‌کنیم. با مطالعه و بررسی به مواردی برمی خوریم که مغفول مانده است و نیاز به ترمیم و اصلاح دارد. گرچه بعضی اصولگرایان، سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی را تغییر ناپذیر می‌دانند، اما ما بر اصلاح آن‌ها تأکید داریم. حتی قانون اساسی راه تغییرات را پیش بینی کرده است. موارد بسیاری وجود دارد که رویکردها و اقدامات ما در قبالشان باید تغییر کند و بهبود یابد. برخی از مهمترین رویکردهایی که باید به سویش برویم به شرح زیر است:


1. دانش و تجربه مبنای سیاست‌ها و اقدامات؛

اداره حکومت، برنامه‌های پنج ساله و سیاست‌ها می‌بایست بر مبنای علم و تجربه بشری تدوین و اجرا گردد. اقتصاد یک علم است. متصدیان و کارگزاران می‌بایست در مرحله اول متخصص در حوزه خود باشند. گماردن افراد غیر متخصص بر اقتصاد و صنعت و فرهنگ کار را دشوار نموده است. قطعا زیانِ گماردن افراد غیر متخصص که به ظاهر متعهد و ارزشی هستند جبران ناپذیر است. روش‌های غیر علمی جواب نمی‌دهد. برای بهبود وضع اقتصادی برنامه‌های علمی با مدیران کارآمد می‌تواند ما را از بن بست خارج کند.

2. اهتمام به نیروی انسانی ماهر؛

نیروی انسانی ماهر، تحصیلکرده و مدیران در هر کشور سرمایه آن کشور محسوب می‌شوند. انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته هزاران مدیر و مسؤل تربیت کرده که همه آنها منشأ خدمات مؤثری بوده‌اند. روحیه قدرشناسی، تکریم و احترام جای خود را به تهمت و افترا و دروغ داد و این سرمایه‌ها نیست و نابود شدند. رؤسای جمهور، مجلس، قوه قضائیه، وزرا و نمایندگان مجلس همه و همه مورد بی‌مهری و کم مهری قرار گرفتند. کدام کشور با سرمایه ملی خود اینگونه رفتار می‌کند؟

3. اصلاح الگوی مصرف؛

سرمایه ملی دیگر ما، منابع، معادن و نفت بود که بر اثر بی‌تدبیری در حال زوال و نابودی است. ما هرچه نفت استخراج کردیم فروختیم و خوردیم. تعداد کمی پروژه نظیر عسلویه و ماهشهر برایمان باقی ماند. در این میان آب، محیط زیست، جنگل‌ها و کشاورزی را از بین بردیم و حالا همانند ثروتمندی می‌مانیم که تمام ثروت پدر را هدر داده است و محتاج و نیازمند هزینه‌های روزانه است. سالهاست که بودجه عمرانی کشور چیزی در حدود صفر است. ملتی که همه درآمدش را صرف خوردن و تجمل و لوازم آرایش و مسکن و تفریح کند چگونه می‌تواند با امریکا مبارزه کند؟

4. فرهنگ کار و تلاش؛

نگاهی به کشورهای توسعه یافته و پیشرفته داشته باشیم، آلمانی‌ها، ژاپنی‌ها، مالزیایی‌ها، هندی‌ها و ... اکثراً مراحل سختی را گذرانده‌اند تا کشورشان را از خرابی بعد از جنگ بسازند. فرهنگ کار شبانه روزی، صرفه جویی و قناعت در این کشور‌ها نهادینه شده و هنوز هم ادامه دارد. کشور ما با تنبلی و مصرف گرایی نمی‌تواند به جایی برسد. مقام اول در علم و  صنعت در منطقه با این وضع چگونه ممکن است؟

5. ارتقاء اخلاق و فرهنگ؛

در حوزه اقتصاد و صنعت مقام خوبی نداریم انتظار بود در حوزه فرهنگ و اخلاق سرآمد باشیم. متاسفانه روحیهٔ شعار زدگی، تملق و تظاهر، دروغگویی، اتهام زنی، رشوه و فساد در جامعه در مرز خطرناکی قرار گرفته است. برنامه‌های تبلیغی صدا و سیما، دولت و حوزه‌های علمیه هم تأثیر نداشته است. دروغگویی رواج دارد و اعتماد مردم به یکدیگر کم شده است. برنامه‌های تربیتی برای اصلاح اخلاق جامعه ناکافی و ناکارآمد است. روحیه پرخاشگری و خشونت افزایش یافته و به روش‌های علمی باید برای آن چاره‌جویی کرد. تقصییر این وضع را به گردن یکدیگر گذاشتن هم چاره کار نیست. احاله مشکلات به دیگران و به دشمنان، مشکل را حل نمی‌کند. تا دیر نشده برای دین و اخلاق و ارزش‌های مردم باید چاره اندیشی کرد.

6. حاکمیت قانون؛

در اکثر کشورها‌ی توسعه یافته قانون حاکم است. مردم و کارگزاران به شدت به قانون پایبند هستند. در کشور ما تخطی از قانون یک تخلف محسوب نمی‌شود. تشخیص افراد و تغییر قوانین به نفع افراد صدمه زیادی به زندگی مردم زده است. رعایت قانون موجب نظم و آسایش و آرامش در جامعه می‌شود. قوانین جاری کشور برای کارگزاران و قضات و مردم باید اصل باشد. روابط مردم، معاملات، قضاوت‌ها همه و همه باید بر اساس قانون باشد و ما چیزی فراتر از قانون نباید داشته باشیم و همه در برابر قانون تمکین داشته باشیم.

7. اهتمام به منافع کشور؛

راه های توسعه یافته منافع ملی مهم‌ترین مقوله‌ای است که مردم و مسئولین به آن متعهد هستند. روابط با دیگر کشورها براساس منافع ملی است. خط قرمز برای مدیران زمانی مطرح می‌گردد که به اقتصاد و استقلال کشور لطمه وارد شود. احکام قضائی، قوانین مصوب در مجلس، آیین‌نامه‌ها و مقررات در صورتی که با منافع ملی در تعارض باشند قطعا تغییر می‌کند. هر شهروند سعی می‌کند در این جهت حرکت کند. کشور روسیه و چین که سال‌ها شعارهایی نظیر مقابله با سرمایه‌داری سر می‌دادند امروز با شعار اقدام برای منافع ملی، در حال تبدیل شدن به یک قطب سرمایه‌ای هستند. موضوع منافع ملی می‌تواند تمام مردم ایران را بر یک محور جمع کند و به نوعی منافع ملی محور اقدامات مردم و دولت تلقی گردد.

8. رفاه و تأمین اجتماعی؛

انتظار بود جامعه انقلابی و دینی که باور به توحید و معاد دارد از حرص و طمع دور باشد. در بین کشورها به مردمی بر می‌خوریم که هیچ دغدغه‌ای برای آینده ندارند. پس انداز نمی‌کنند، روز مبادا ندارند در حالی که ما حتی برای بچه‌ها و نوه‌هایمان فکر می‌کنیم. برای آنها ذخیره و پس انداز

می‌کنیم. با اینکه ثروت ما میلیاردری است بازهم با حرص و طمع به دنبال تحصیل درآمدهای دیگر هستیم. چرا؟ در این کشورها مسئله رفاه و تأمین اجتماعی حل شده است. شما در برابر بیماری‌ها، حوادث و بیکاری تأمین اجتماعی هستید. دولت به شما قول می‌دهد که نگران نباش، زندگی‌ات را بکن، مالیات و حق بیمه را بپرداز بقیه‌اش با دولت است. و این روش به مراتب بهتر از رویه جاری کشور ماست چه بسا هزینه‌های ما ده‌ها برابر هزینه آن کشورها باشد.

9. اصلاح سیاست‌ها، خط مشی‌ها و اقدامات؛

چه اصراری داریم که روش‌های غلط خود را اصلاح نمی‌کنیم. اگر روش ما در تبلیغ دین و ارزش‌های دینی جواب نمی‌دهد چرا تغییر روش نمی‌دهیم. مگر وحی است که نباید تغییر کند. سالهاست تبلیغ حجاب می‌کنیم و موفق نبودیم. سالهاست با فساد و رشوه مبارزه می‌کنیم، سالهاست با اعتیاد می‌جنگیم. چرا روش‌ها را تغییر نمی‌دهیم؟ مثلا مالزی و ترکیه که آزادی نسبی داده است چه مشکلی دارد؟ جرأت و جسارت اینکه بعضی سیاست‌ها را تغییر بدهیم یک نوع شهامت محسوب می‌شود. این نحوه اداره صدا و سیما، اداره مساجد، اداره اوقاف، اداره تبلیغات دینی صحیح نیست و نیاز به اصلاح دارد.

10. سرمایه اجتماعی؛

پس از سرمایه نیروی انسانی و منابع اقتصادی برای هر کشوری سرمایه اجتماعی و اعتماد مهمترین ثروت محسوب می‌گردد. اعتماد متقابل بین مردم و دولت و بین آحاد مردم و احترام به گروه‌های مرجع اگر در کشوری آسیب ببیند به خسارت عظیمی مبتلا می‌شوند.

امروز وضع سرمایه اجتماعی در ایران آسیب دیده است. گروه‌های مرجع آسیب دیده‌اند و سنت غلط دولت نهم و دهم در سوزاندن این سرمایه‌ها اصلاح نشده است. شخصیت‌های بزرگ در این کشور آماج تهمت‌ها واقع شدند و ازبین رفتند. آدم های کوچک برای بزرگ شدن به احدی رحم نکردند. اگر خدای نکرده حوادثی پیش آید فرد محترمی را باقی نگذاشته‌ایم تا او نقش مرجعیت داشته باشد. برای اصلاح این وضع هرچه زودتر باید چاره‌اندیشی شود تا دوباره اعتماد بین مردم برقرار گردد.

11. ایجاد اصلاحات در دولت و مردم؛

خوشبختانه دلسوزان انقلاب اسلامی راه حل‌هایی ارائه نموده‌اند که به کار بستن آن‌ها بسیار مفید است. بازگویی این حقایق تنها به این دلیل است که بر نقاط مشترک تأکید داشته باشیم.

آنچه مهم است این است که تنها حاکمیت و دولت نیست که باید اصلاحاتی را اعمال نماید. دولت

می‌تواند فضای مناسبی را ایجاد نماید اما عزم و اراده ملی مردم ما به عنوان مکمل اقدامات ضامن اصلاح امور خواهد بود. دولت بدون مردم و مردم تنها با اصلاح سبک زندگی نمی‌توانند کشور را به یک کشور آباد تبدیل نمایند. خوشبختانه ابزار کار در ایران فراهم است و آنجا که اختلاف نظری باشد گزینه مراجعه به آراء عمومی مردم راه‌گشاست.

وضعیت کنونی گرچه ما را با یک چالش عمده روبرو کرده است اما یک پیام دارد و آن این است که از امروز باید هر ایرانی اگر می‌خواهد کشورش را نجات دهد باید خوب کار کند، کم مصرف کند، به قانون احترام بگذارد، دروغ نگوید، در امانت خیانت نکند، اهل گذشت باشد، صبر کند، با پدیده‌ها و حوادث منطقی برخورد کند و عالمانه تصمیم بگیرد، منافع ملی را مهم بشمارد، گام‌ها را برای تولید و صادرات کالا و محصولات محکم بردارد. آنچه که منافع ملی را به خطر می‌اندازد بیان نکند و اقدام ننماید، به دیگران احترام بگذارد و تهمت و افترا نزند، با کتاب آشتی نماید، امید به آینده داشته باشد که ایرانی‌ها بارها در آستانه شکست بوده‌اند و با همدلی آنرا پشت سر گذاشته‌اند چرا که یک تمدن عظیم هستند.

  1. لینک اصلی
  2. https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۷ ، ۰۹:۲۴
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۰۵
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۱
عباس جعفری (فراهانی)

اشاره:
امام نهم که نامش «محمد»، کنیه اش «ابو جعفر» و معروف‏ترین القاب او «تقی» و «جواد» است، در ماه رمضان سال 195 هجری قمری در شهر «مدینه» دیده به جهان گشود. پدر آن حضرت «امام علیّ بن موسی الرضا علیهما السلام» امام هشتم شیعیان بود. مادر او نیز «سبیکه» نام داشت که از خاندان «ماریه قبطیه» همسر پیامبر اکرم(ص) به شمار می رفت و از نظر فضائل اخلاقی در درجه والایی قرار داشت و برترین زنان زمان خود بود؛ به طوری که امام رضا - علیه السلام - از او به عنوان بانویی منزه و پاکدامن و با فضیلت یاد می کرد. ضمن عرض تسلیت و تعزیت به محضر حضرت بقیت الله الأعظم(عج)، مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در سراسر جهان، مقاله کوتاه زیر به قلم اینجانب تقدیم علاقه مندان ارجمند می شود.

1- دلیل شناخت کمتر نسبت به امام جواد(ع)
امام جواد(ع) به دو دلیل، در بین مردم  نسبت به دیگر امامان(ع) کمتر شناخته شده است:
اول) کمی سن و کوتاه بودن عمر آن حضرت:
بنابر آنچه در تاریخ آمده است، امام جواد(ع) در 8 سالگی به امامت رسید و در سن 25 سالگی به شهادت رسید. لذا کوتاه بودن عمر حضرت جواد(ع) یکی از دلایلی است که می توانیم بگوییم که امام جواد(ع) نسبت به ائمه دیگر که از عمر بیشتری برخورد بودند، کمتر در بین مردم مطرح شده است. اما در واقع مطابق آنچه در منابع حدیثی شیعه آمده، ما در مورد امام جواد(ع) معارف کم نداریم، یعنی دانستنی ها و مطالب زیادی داریم که متاسفانه این ها کمتر در میان شیعه مطرح شده است. اگر نویسندگان و اهل تحقیق بتوانند در این زمینه میراث فرهنگی و علمی زندگی دوران امام جواد(ع) را برای مردم تشریح و مطرح کنند، شاید بتوان گفت که آنچه که در مورد امام نهم حضرت جواد(ع) وجود دارد، نسبت به ائمه دیگر کمتر نیست.
دوم) شرایط خاص دوران امام(ع):
امام جواد(ع) در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می کردند که با پیچیدگی ها و مسائلی روبه رو شد که این موارد در زندگانی سائر امامان شیعه(ع) کمتر وجود داشت. امام(ع) در دوران حکومت «مأمون» و «معتصم» عباسی زندگی کردند. در این  دوران حکومت عباسیان در افولی قرار گرفته بود که با مرگ مأمون عباسی و قدرت گرفتن معتصم، رو به نزول بیشتر گرایید. زمانی که یک حاکم قدرتمند در در جامعه زندگی می کند بر روی تمام مسائل آن زمان تاثیر دارد؛ مانند وقتی که «یزید» به حکومت رسید و امام حسین(ع) در برابر او قیام کرد و آن حادثه مهم اتفاق افتاد و نقطه اوجی شد که در زمان سایر ائمه و امامان معصوم(ع) وجود ندارد.
2- ویژگی های اخلاقی و علمی امام جواد الائمه(ع)
1. اخلاق حسنه
حضرت جواد الائمه(ع) این ویژگی را از جدّ بزرگوارشان حضرت محمدبن عبدالله(ص) به ارث بردند. در قرآن هم تاکید شده که مسلمانان از اخلاق پیامبر(ص) الگو و سرمشق بگیرند، به مسلمانان توصیه که در رفتار و زندگی خودشان در تمام مراحل باید از پیامبر(ص) الگو بگیرند. فرزندان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) مانند پیامبر بزرگوار(ص) متّصف و متخلّق به آن اخلاق نیکو و حسنه هستند.

ادامه در لینک های اصلی

http://mouood.org/mahdaviat/item/23891

https://fa.shafaqna.com/news/226097

http://www.rasanews.ir/textversion/detail/news/222608/2013

http://csis.ir/news/19644-%D8%A7%D9%85%D8

http://www.ccoip.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=1&pageid

http://www.rasanews.ir/detail/News/574144/18

http://yazdn.ir/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85

http://ajafari42.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=7388

روضه امام جواد علیه السلام

https://fa.shafaqna.com/news/610963

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۵۶
عباس جعفری (فراهانی)

معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در حکمی آیت‌الله «یوسفی غروی» را به عنوان رئیس کمیته علمی "همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" منصوب کرد.

متن حکم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «علیرضا ایمانی مقدم» به شرح زیر است:

باسمه تعالی

حضرت آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی دام عزه
مدیر محترم گروه مطالعات بنیادی

سلام علیکم؛

با احترام؛ نظر به برگزاری "همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" از سوی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با همکاری برخی از مؤسسات و مراکز فرهنگی و بین المللی، و با توجه به شایستگی و تجربه ارزشمند حضرتعالی، به عنوان «رئیس کمیته علمی همایش» منصوب می‌شوید.

امید است با عنایت حق تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همایشی پربار و درخور شخصیت آن حامی و ناصر رسول خدا(ص) و ابوالائمة الطاهرین(ع) برگزار گردد.

علیرضا ایمانی
معاون امور فرهنگی

         ***

شایان ذکر است "همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" به همت "مجمع جهانی اهل بیت(ع)" و با مشارکت "آستان مقدس امام حسین(ع)"، "مؤسسه تحقیقات و نشر حضرت ابوطالب(ع)"، "پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی"، "مرکز مدیریت حوزه های علمیه"، "جامعة المصطفی(ص) العالمیة"، "دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)"، "مؤسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول(ص)"، "مؤسسه فرهنگی میراث نبوت"، "مؤسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع)"، "مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه" و تعدادی از نهادهای دینی و فرهنگی دیگر قرار است در زمستان 1398 در قم برگزار خواهد شد.

"کنگره سراسری شعر حضرت ابوطالب(ع)" نیز از برنامه های جانبی این همایش خواهد بود. 

...................................................................

اخبار همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) :
ــ سالار: همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) و دومین جشنواره پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود
ــ اختری: محققان حوزه از همایش حضرت ابوطالب(ع) حمایت کنند
ــ همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) اعلام موجودیت کرد
ــ گزارش تصویری/ جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) و اعلام همایش حضرت ابوطالب(ع) ــ 1
ــ گزارش تصویری/ جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) و اعلام همایش حضرت ابوطالب(ع) ــ 2 (حاشیه ها)
ــ ایمانی: همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) مظلومیت تاریخی شیخ الاباطح را کمی جبران می کند
ــ فراخوان "کنگره سراسری شعر حضرت ابوطالب(ع)" اعلام شد + پوستر
ــ شورای علمی "همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)" تشکیل شد
ــ رییس کمیته علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) منصوب شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۱۲
عباس جعفری (فراهانی)