تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

سرویس جهان مشرق - پنج شنبه آینده جلسه محاکمه آیت الله شیخ حسین الراضی امام جماعت مسجد جامع رسول اعظم (ص) در منطقه الرمیلة واقع در شرق عربستان سعودی برگزار می‌شود. احتمالاً این نشست برای استماع دادخواست این روحانی برجسته شیعه برگزار خواهد شد، اما این نگرانی وجود دارد که دادگاه سعودی نظیر دادگاه شهید شیخ نمر باقر النمر به بهانه های واهی بر ضد این روحانی شیعه که از مهم‌ترین نظریه‌پردازان معاصر علوم اسلامی به شمار می‌رود نیز حکم سختی را صادر کند. فعالان حقوقی نگران این هستند که مقامات عربستان از اوضاع نا آرام منطقه الشرقیة و قطیف و اوضاع نابسامان منطقه و جنجال های بوجود آمده اخیر سوء استفاده کنند تا با صدور حکمی سخت گیرانه بر ضد این روحانی شیعی گام دیگری در سرکوب نمادهای اعتراض و انتقاد از دولت سرکوب گر سعودی بردارند. برخی تحلیل گران اعتقاد دارند که بزرگ‌نمایی درگیری‌های اخیر در منطقه الشرقیة و انتساب آن به جریان‌های تروریستی! در راستای همین رویکرد دنبال می شود. بر کسی پوشیده نیست که دادگاه های سعودی در اقدامات و احکام قضایی خود فاقد عدالت است و کاملا سیاسی رفتار می کند.

یکی از نمودهای رفتار غیر قانونی بی‌دادگاه های سعودی در مورد شیخ الراضی این است که وی در 21 مارس 2016 در شهر العمران در منطقه الاحسا ربوده شده و بعد از 12 ماه اولین دادگاه محاکمه وی برگزار شد. وی همچنان در زندان های رژیم سعودی در بازداشت به سر می برد. مجموعه اتهاماتی که علیه وی مطرح شده، انتقاد از فضای تبعیض آمیز و سرکوب گرانه بر ضد شیعیان عربستان و انتقاد نسبت به صدور و اجرای حکم اعدام ضد شیخ نمر است، این در حالی است که در هیچ جای دنیا فردی صرفا به علت بیان دیدگاه ها و نظرات خود در انتقاد از دولت، بازداشت و به احکام سخت گیرانه ای نظیر اعدام یا زندان های طولانی مدت محکوم نمی شود.

شرایط داخلی عربستان سعودی با شرایط عمومی کشورهای منطقه با وجود تمامی پیچیدگی‌هایش متفاوت است. عربستان در حالی درگیر جنگ‌های خارجی است که با زور شمشیر، دهان منتقدان داخلی خود را نیز بسته است. فاجعه قتل شیخ نمر باقر النمر و دیگر جوانان منتقد سعودی در ابتدای سال 2016 میلادی یکی از اقداماتی بود که نظام سعودی به گمان خود برای ایجاد ترس و وحشت و ساکت کردن مخالفان خود انجام داد. این تهدید و ارعاب اما نتوانست جلوی فریادهای روشن گرایانه آیت الله حسین الراضی روحانی شیعی را بگیرد. کسانی به میزان جرأت و جسارت شیخ الراضی پی می برند که از فضای پلیسی و سرکوبگری موجود در عربستان آگاه باشند،‌ در فضای این چنینی تقریبا راهی جز شهادت در برابر این روشنگری‌ها قرار ندارد.

ادامه در لینک اصلی

http://www.mashreghnews.ir/news/749848/%D8%A2%D9%84-%D8%B3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۶
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی