تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۷
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۴۱
عباس جعفری (فراهانی)

از سوی مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی ۹ جلد از مجموعه «دانشنامه تمدن کربلا» چاپ و منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به تازگی از سوی مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی ۹ جلد از مجموعه دانشنامه تمدن کربلا چاپ و منتشر شد. این اثر شامل اسناد عثمانی مربوط به تمدن کربلا است.

دانشنامه کربلا


عبدالامیر قریشی مدیر مرکز پژوهش های کربلا درباره این اثر گفت: مرکز کربلا تا کنون توانسته 18 جلد از مجموع دانشنامه بزرگ کربلا را منتشر کند. این اثر در مجموع 120 جلد است که 50 جلد آن آماده چاپ شده است.

وی افزود: اکنون شاهد چاپ و انتشار دومین سری از مجلدات این مجموعه 50 جلدی هستیم که این مجلدات تازه چاپ شده به شامل مطالب مربوط به شهر کربلا در اسناد عثمانی است که این اسناد درابره جوانب مدیریتی، دینی، صنعتی، آموزش و پرورش و نظامی این شهر مقدس است.

قریشی ادامه داد: این دانش نامه به گنجینه های دو آستان مقدس حسینی و عباسی پرداخته و فتواهای تکفیری و جهاد صادر شده از سوی علمای دوره های مخالف را بیان می کند.

لازم به ذکر است مجموعه مجلدات نهایی دانشنامه کربلا به 120 جلد خواهد رسید که گروهی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه نگارش آن را بر عهده دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۳۰
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی دبیر شورای کتاب مجمع در معرفی کتاب اظهار کرد: کتاب ارزش مند الامامة والولایة فی القرآن الکریم به زبان عربی توسط جمعی از دانشمندان و مولفان گرانقدر حوزه علمیه قم حضرات آیات سید علیاکبر موسوی یزدی، محمد محمدی گیلانی، محمد یزدی، حسین مظاهری، محمدتقی مصباح یزدی و محمدعلی تسخیری در پانزده فصل تنظیم شده و به بررسی موضوع امامت از رهگذر قرآن کریم و سنت شریف با هدف روشن شدن حقیقت و پاسخ‌گویی به شبهه‌های برخی از دانشمندان که منکر وجود آیات قرآنی برای اثبات امامت و ولایتپرداخته است. ابتدا به خلافت به عنوان زیربنای کمال انسانی و هدف آن پرداخته است و ذکر می‌نمایند که دو نوع خلافت و جانشینی (الهی و بشری) در قرآن کریم به کار رفته است و مراد جانشینی در آیه خلافت جانشینی الهی است.

کتاب امامت و ولایت در قرآن منتشر شد

الإمامة والولاية في القرآن الكريم

وی گفت: نویسندگان در ادامه به ویژگی‌ها و عناصر لازم برای امامت، اولی الامر، آیه مباهله، آیه ولایت، مفهوم قرآنی ولایت، آیه تبلیغ، آیه اکمال، آیه علم الکتاب، آیه بینه، آیه تطهیر و ... اشاره می‌نمایند. نگارندگان در پایان به نتیجه‌گیری می‌پردازند و بیان می‌کنند که ولایت امامان علیهم السلام یک حقیقت مسلم قرآنی است و در آیات متعددی مطرح شده و این جانشینی با تعیین الهی انجام می‌گیرد و مردم در آن نقشی ندارند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: همچنین امامت یک مقام فرمانروایی و رهبری در عرصه اجتماعی و سیاسی است و اطاعت از همه فرمان‌های ایشان در بر مردم واجب است. امام مصون از خطا و فراموشی و گناه است و از ویژگی‌های امامت، برخورداری از علم کتاب و علم شهودی و حضوری است.

کتاب امامت و ولایت در قرآن منتشر شد

ایشان در پایان افزود: کتاب الامامة والولایة فی القرآن الکریم با تصویب شورای کتاب مجمع پس از انتشار به زبان عربی توسط مجمع، با تلاش اداره ترجمه مجمع و همکاری آقای احمد ناظم به فارسی برگردان و با عنوان امامت و ولایت در قرآن از سوی انتشارات مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام، در سال 1397 همزمان با سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در شمارگان 1000 نسخه به بازار نشر رسید و در اختیار عموم محققان حوزوی و دانشگاهی و سائر علاقه مندان قرار گرفت.

ادامه در لینک اصلی

http://abwa-cd.com/fa/News/View/15138/%DA

http://www.aljawadain.org/Pr/book-library-details.php?id=1173&cat=523

http://mesbahyazdi.com/farsi/?../lib/Farsi_Abstract/book-1-1-10.htm

http://ajafari42.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=14553

http://tabyin.ir/node/80816

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۲۲
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی دبیر شورای کتاب مجمع اظهار کرد: مرحوم آیت الله معرفت (ره)، مولف کتاب، آن را در شش فصل تنظیم کرده که به موضوع چگونگی تدوین و جمع آوری قرآن، نگارش آن و مفهوم وحی و نزول و کتابت وحی می‌پردازد. نگارنده سعی دارد فراز و نشیب‌های قرآن کریم از عصر نزول و خلفاء تا دوران کنونی و نقش امام علی در کتابت و جمع آوری قرآن را بررسی کند.

معرفت ، محمد هادی

ایشان گفت: مولف در فصل اول از نوشتار خود به تشریح پدیده وحی پرداخته و ضمن بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی وحی، ادله قائلین بر امتناع آن را نقد کرده است. نگارنده در ادامه به تاریخچه کتابت وحی و تدوین قرآن به شکل امروزی پرداخته و چگونگی ضبط و ثبت آیات قرآن و شیوه کتابت آن با استفاده از ابزارهای نگارشی در آن زمان را ذکر می‌کند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان داشت: مرحوم آیت الله معرفت در فصل دوم از کتاب مزبور، نزول قرآن و آغاز نزول آن، مدت نزول قرآن و آرای بزرگان علم تفسیر و تاریخ قرآن در زمینه نحوه نزول دفعی قرآن کریم را منعکس کرده و به ترتیب نزول سوره‌ها و آیات به ترتیب مکی و مدنی و چگونگی نحوه تنظیم آن‌ها، اسباب نزول و تفاوت سبب نزول و شأن، تفاوت میان تنزیل و تأویل قرآن، نحوه، شناسایی سبب نزول و ... اشاره نموده است. در فصل سوم از کتاب چگونگی جمع و تألیف قرآن، نحوه نظم و ترتیب موجود در آن، توقیفی بودن آیات و سوره‌های قرآن، ویژگی‌های مصاحف ارائه شده توسط برخی صحابه به ویژه امام علی (مصحف امام علی علیه السلام)، اختلاف بین مصاحف در آن زمان، مسأله وحدت مصاحف در عصر خلافت عثمان بن عفان (مصحف عثمانی) و دوران تکامل رسم‌الخط قرآن کریم تا چاپ‌های امروزی آن بررسی می‌شود.

وی گفت: فصل چهارم کتاب به معرفی قاریان قرآن، قرائت‌های هفت‌گانه آنان و عوامل اختلاف قرائت اختصاص دارد. نویسنده در فصل پنجم با اشاره به مسأله تحریف قرآن کریم، و ادله تحریف نشدن آن و اجماع دانشمندان مسلمان بر این مسأله را به تصویر می‌کشید.

دبیر شورای کتاب مجمع گفت: در فصل ششم، بحث ترجمه قرآن، روش‌های ترجمه، فتاوای فقهای شیعه و اهل سنت در این باره، سابقه ترجمه در تاریخ اسلام، نمونه‌هایی از ترجمه‌های موجود قرآن و بایسته‌های ترجمه بیان شده است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت کتاب (متن درسی دانشگاه) و اینکه ترجمه این کتاب با موافقت شورای کتاب مجمع (پس از اعمال اصلاحات) صورت گرفته اظهار داشت: ترجمه عربی کتاب پس از آماده سازی توسط آقای حسن هاشمی در اداره ترجمه، همزمان با برپایی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از سوی واحد انتشارات مجمع چاپ و در معرض استفاده علاقه مندان مباحث قرآنی قرار گرفت.

لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۱۵
عباس جعفری (فراهانی)

ماه خدا، اثر آیت‌الله محمد محمدى رى شهرى، پژوهشى است جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث که به زبان فارسى و در سال 1383ش، نوشته شده است.

نویسنده در بخش نخست کتاب، به بررسى اهمیت ضیافت رمضان و ارزش این مهمانى از نگاه اسلام، پرداخته است. پژوهشگر، از مباحث این بخش، شناختى اجمالى به ویژگى‌ها و برکات این مهمانى پیدا مى‌کند. در قسمتى از این بخش، آثار منفى محرومیت از برکات این ماه و پیامدهاى ویرانگرى را که شخص محروم‌مانده از بهره این مهمانى را فرامى‌گیرد، بیان مى‌کند.

روشن است که انسان، بدون داشتن آمادگى‌هاى لازم و شرایط و زمینه‌هاى ضرورى براى ورود به این میهمانى، نمى‌تواند به این ضیافت الهى وارد شود و از آن در جهت تجدید حیات معنوى که به اعتقاد نویسنده، اصلى‌ترین هدف خلقت انسان و نقطه اوج فلسفه وجودى اوست، بهره‌مند گردد. بررسى این آمادگى‌ها و شرایط و زمینه‌هاى لازم براى ورود به مهمانى الهى، هدف اصلى در بخش دوم کتاب است.

شناخت، نخستین شرط اساسى براى ورود به ضیافت الهى است. این شناخت، افق گسترده‌اى دارد که از شناخت معناى مهمانى خدا آغاز شده و تا شناخت فلسفه روزه، ارزشى که روزه و روزه‌دار از آن برخوردارند، نقش روزه در حیات مادى و معنوى انسان و نیز مراتب این ضیافت ربانى، امتداد مى‌یابد. نویسنده بر این باور است که مهمانان خدا، بدون شناخت و آگاهى از این مسائل، نمى‌توانند براى بهره‌مندى از ضیافت الهى و برخوردارى از دستاوردهاى آن، آماده شوند. اهمیت این شناخت، در محدوده‌اى گسترده و دربردارنده تمام این مسائل، فصل اول از بخش دوم را با عنوان «شناخت مهمانى خدا»، به خود اختصاص داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۴۶
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری رسا، زمان برداشت محصولات مختلف کشاورزی مشخص است، اما کسانی که با کشاورزی آشنایی دارند می دانند که هیچ کشاورزی آماده کردن وسایل برداشت را تا روز برداشت به تاخیر نمی اندازد. بلکه چند روز جلوتر وسایل مورد نیاز را آماده می کنند تا در روز برداشت محصول خود را برداشت کنند.

برخی از امور عبادی نیز اینگونه است. یعنی زمان آن مشخص است. اما مدتی قبل تر از آن زمان نیاز به آمادگی هایی دارد که باید کسب شود. مثلا زمان اولین نماز واجب نوجوانی که به سن تکلیف می رسد مشخص است. اما این نوجوان نیاز دارد قبل از رسیدن آن زمان طریق صحیح نماز خواندن و احکام لازم آن را بیاموزد تا در روز رسیدن به سن تکلیف مشکلی نداشته باشد. والا اگر آموختن نماز و احکام آن را به بعد از مکلف شدن موکول نماید ممکن است تا بیاموزد و شروع کند نمازهایی از او فوت شود. یکی دیگر از امور عبادی که نیاز به آمادگی قبلی دارد ماه میهمانی خدا، ماه مبارک رمضان است. چنانچه بسیاری از روزه داران چند روز جلوتر از ماه مبارک رمضان شروع به روزه داری می کنند تا با آمادگی جسمی و روحی بیشتری وارد این ماه عزیز شوند، آمادگی های روحی نیز لازم است و هر چه زودتر این آمادگی ها کسب شوند، استفاده حداکثری از ماه مبارک رمضان نیز زودتر حاصل خواهد شد.

سخن امام رضا علیه السلام برای ورود به ماه مبارک

امام رضا(علیه السلام) توصیه هایی را "قبل از ماه مبارک رمضان" به اباصلت هِروی بیان فرموده اند. اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(علیه السّلام) رسیدم.

حضرت فرمودند: اى اباصلْت! اکثر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است. پس در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى تدارک و تلافى کن و بر تو باد که بر آنچه براى تو نافع است رُو آورى و بسیار دعا و استغفار کن و بسیار قرآن مجید را تلاوت کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا آنکه چون ماه مبارک وارد شود خود را براى خدا خالص گردانیده باشى و در گردن خود امانت و حق کسى را مگذار مگر آنکه ادا کنى و در دل خود کینه کسى را مگذار مگر آنکه بیرون کنى و گناهى را که مى کرده اى، مگذار مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و بر خدا در پنهان و آشکار امور خود توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است.

در بقیّه این ماه این دعا را بسیار بخوان: "اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ" (خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى، در آن قسمت که از این ماه مانده ما را بیامرز). به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند.(1)

ادامه در لینک اصلی

http://www.rasanews.ir/detail/News/564805/2066

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۰۸
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۱:۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

رئیس جمهوری آمریکا در زمان تبلیغات انتخاباتی خود وعده انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس را داده بود و در 15 آذرماه سال 1396 بطور رسمی بیت المقدس را پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرد.
 امروز (25 اردیبهشت 1397/15 می 2018) قرار است مراسم رسمی انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس در این شهر برگزار شود.

هفتادمین نکبت
 انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به معنای به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت اسرائیل از سوی ایالات متحده است؛ فلسطینیان این اقدام را ضربه‌ای مهلک به «روند صلح» می خوانند.

بیت المقدس، شهری در دامنه کوه های الخلیل، محل نزاع طرفین درگیر در سرزمین‌های اشغالی است. هم رژیم صهیونیستی و هم فلسطینیان این شهر را پایتخت خود می دانند.
شهر قدیمی در قلب بیت المقدس محل تلاقی محله‌های مسیحیان، مسلمانان و یهودیان است. محله مسلمانان بزرگترین محله شهر قدیمی بیت المقدس است.
 این اقدام ترامپ با واکنش های بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی مواجه شده است.

سایه انزوا و اعتراض جهانی بر مراسم انتقال سفارت
 رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از اقدام 15 آذر ترامپ گفت: بیت المقدس خط قرمز مسلمانان است.
 ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را دارای عواقبی خطرناک خواند.
 انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس حتی با مخالفت کشورهای اروپایی نیز مواجه شده است.
 امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، با ابراز نگرانی از تصمیم احتمالی دونالد ترامپ نسبت به انتفال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس گفت که هرگونه تصمیمی درباره شهر بیت المقدس (اورشلیم) باید در چارچوب مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین برای تشکیل دو کشور باشد.
 وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که تا زمان دستیابی به راه حل دو دولت میان اسرائیل و فلسطین، این کشور اروپایی سفارت خود در اراضی اشغالی را از تل آویو به بیت المقدس منتقل نخواهد کرد.
 زیگمار گابریل اعلام کرد که تا زمان دستیابی به یک راه حل دو دولت میان اسرائیل و فلسطین، سفارت آلمان در شهر تل آویو باقی خواهد ماند.
اتحادیه اروپا پیشتر از اقدام ترامپ برای انتقال سفارت کشورش در اراضی اشغالی به قدس انتقاد و تاکید کرده بود که این تصمیم در تعارض با تلاش ها برای پایان دادن به نزاع فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.
هاآرتص روزنامه اسراییلی نوشت: جرالد کوشنر و ایوانکا ترامپ داماد و دختر ترامپ به همراه «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس وارد اسرائیل شده اند و این در حالی است که انتظار می رود اغلب سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا این مراسم را بایکوت کرده و در آن شرکت نکنند.
در واقع انتقال سفارت آمریکا به قدس خلاف مصوبات شورای امنیت است و در شورای امنیت سازمان ملل هم 14 کشور با آن مخالفت کردند. در مجمع عمومی سازمان ملل نیز 128 کشور با این اقدام مخالفت کردند. 35 کشور رای ممتنع دادند و 9 کشور هم موافقت کردند و این نشان می دهد که اکثریت با این اقدام مخالف هستند.
همین حالا غیر از اعتراضات جامعه جهانی، فلسطینیان طی چندین هفته اخیر راهپیمایی و تظاهراتی را تحت عنوان بازگشت به سرزمین خود برگزار کرده اند.
فلسطینیان امروز (دوشنبه) نیز در اعتراض به مراسم انتقال رسمی سفارت امریکا به بیت المقدس به مقابله با نیروهای اسراییل پرداخته اند.
در این میان به نظر می رسد برخی کشورهای عربی تلاش می کنند که بهبود روابط خود با اسرائیل را به صورت علنی آشکار کنند.
به هر روی موضوع قدس به عنوان قبله اول مسلمانان جهان یک مساله حیاتی برای جهان اسلام است و تحولات آن می تواند کل جهان اسلام را تحت تاثیر قرار دهد.
فلسطین یک مساله اسلامی است و لازم است همه کشورهای اسلامی نسبت به تحولات آن موضعگیری نشان دهند.
در خصوص مساله انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس هر چند تظاهراتی در فلسطین و برخی از کشورها اسلامی برگزار شد اما این موضعگیری ها و واکنش ها فراگیر نشده و جهان اسلام ناگزیر است که در این خصوص چاره ای بیندیشد.
 برای مساله بیت المقدس باید همایش ها و کنفرانس های بیشتری در کشورهای اسلامی برگزار شود تا ابعاد این مساله برای همه مسلمانان تشریح شود.
مساله انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، با واکنش های مناسب روبرو نشده و حتی رسانه های کشورهای اسلامی نیز نتوانستند در این زمینه روشنگری موثری داشته باشند.
به نظر می رسد تشتت آراء و اختلافات در میان کشورهای اسلامی یکی از مسایل مهمی است که چنانچه جهان اسلام نتواند در این زمینه فکر اساسی بکند این موضوع می تواند بسیاری از مسایل و مشکلات آنان را لاینحل باقی بگذرد.
در این باره پیام علامه مجاهد سید حسن نصرالله جالب است

سید حسن نصرالله
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۳:۵۸
عباس جعفری (فراهانی)

کتابخانه معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)كتابخانه معاونت امور فرهنگي مجمع جهاني اهل بيت علیهم السلامکتابخانه معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با هدف تهیه منابع و مآخذ فرهنگ و معارف اهل‌بیت(ع) و پشتیبانی از فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه، در سال 1370 تاسیس گردید. هدف از تاسیس کتابخانه فراهم‌آوری مجموعه‌ای از مواد مکتوب در رابطه با معارف اهل بیت(ع)  می باشد. از زمان تاسیس تاکنون قریب به 000/30 نسخه کتاب و مدرک در کتابخانه گردآوری شده است که بخش اصلی آن را کتب در موضوعات قرآن و حدیث، سنت و سیره اهل بیت(ع)، کلام، تاریخ اسلام  و تشیع و...  تشکیل می‌‌دهند، که  برخی از این منابع، نظیر مجموعه 408 جلدی طاووس یمانی منحصر به فرد است. همچنین بالغ بر 3000 عنوان کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی، آذری، ترکی، اسپانیولی، اردو، سواحیلی، اندونزیایی، تاجیکی و ... در دسترس پژوهشگران قرار دارد. از دیگر منابع این کتابخانه می توان به، منابع سمعی و بصری و نرم افزارهائی مانند مجموعه نرم افزارهای نور، نرم افزار کتابخانه اهل بیت(ع) و ... اشاره کرد. همچنین کتابخانه به سالن مطالعه و اینترنت پرسرعت مجهز است  که روزهای اداری از ساعت 7/30 الی 18 آماده ارائه خدمت به پژوهشگران می‌باشد. یادآوری می‌شود؛ به دلیل محدودیت، خدمات امانت فقط به پژوهشگران مجمع ارائه می‌شود.

استان: قم ـ شهر: قم

 رایانامه : 
 وبسایت : abwa-cd.com
 تلفن تماس : 32131321-025
 تعداد عناوین : 18168 عنوان
 نوع مدارک : کتاب - مجله – سمعی و بصری
 آخرین بروزرسانی : 14 فروردین 1397
 نام مدیر : عباس جعفرى(فراهانی)
 نوع کتابخانه : تخصصی
 تاریخ تاسیس : 1370
 شماره ملی : IR-402120027
 نوع رده بندی : کنگره
 نشانی : قم - بلوار جمهوری اسلامى - نبش کوچه 6 .
 تخصص : قرآن، اهل بیت (علیهم السلام)، تفسیر، تاریخ اسلام و تشیع، کلام و عقاید

لینک اصلی 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۱۵
عباس جعفری (فراهانی)