تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»،  پیش از ظهر امروز پنج شنبه 28 دی ماه 1396 در پیش همایش کنگره بین المللی علامه شیخ محمدالحسین آل کاشف الغطاء (ره) با موضوع بررسی اندیشه های کلامی ایشان، با حضور شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه و آیت الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه در سالن پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد از موسوعه 14 جلدی ایشان رونمایی شد.

تصاویر/ پیش همایش کنگره بین المللی علامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء

علامه محمدالحسین کاشف الغطاء از فیلسوفان و متکلمان به نام جهان اسلام بوده که توانست با حضور در کشورهای عراق، مصر، فلسطین و لبنان از آثار بسیار خوبی در حوزه علم کلام از خود به یادگار بگذارد. از جمله مهم ترین حصوصیات علامه جامعیت علمی در علوم مختلف کلامی، فقهی و با ارائه ادبیات خاص است.

لینک تصاویر

http://hawzahnews.com/detail/Photo/437874#ad-image-0

لینک کنگره علامه کاشف الغطاء(ره)

http://www.dte.ir/portal/home/?32230/%D8%B5%D9%81

http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8

http://www.kashefalghtaa.com/site


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۶ ، ۰۸:۳۴
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر نهج البلاغه در یادداشتی به پاسداشت عدالت، امنیت، رفاهت، صراحت و صداقت با مردم از دیدگاه نهج البلاغه و کلام گهربار امام علی(ع) پرداخته است:

Image result for ‫عدالت علوی‬‎

پاسداشت عدالت برای مردم

پاسداشت حقوق مردم در حکومت، سخت در گرو پاسداشت عدالت برای آنان است، عدالتی که برای مردم باشد؛ چنان که امام علی(ع) به صراحت فرموده است که حکومت را جز برای برپایی عدالت، آن هم عدالتی در خدمت مردم نخواسته است: «أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ، وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ، لَوْ لاَ حُضُورُ الْحَاضِرِ، وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ، وَ مَا أَخَذَ اللهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ أَلاَّ یُقَارُّوا عَلَی کِظَّةِ ظَالِمٍ، وَ لاَ سَغَبَ مَظْلُومٍ، لاَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَی غَارِبِهَا، وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا». (نهج البلاغه، خطبۀ ۳) بدانید، به حقّ آن که دانه را شکافت، و جان را آفرید، اگر حضور حاضران و اتمام حجّت با وجود ناصران نبود، و اگر خداوند از عالمان پیمانی سخت نگرفته بود که در برابر شکمبارگی ستمگر و گرسنگی ستمدیده هیچ آرام و قرار نگیرند، بی‌تأمّل رشته حکومت را از دست می‌گذاشتم و پایانش را چون آغاز می‌انگاشتم، و چون گذشته، خود را به کناری می‌داشتم.

امام(ع) به روشنی بیان کرده است که حکومت را به سبب خواستِ مردمان برای برپاداشتن عدالت پذیرفته است، و این که به ستمِ ستمگران پایان بخشد، و دادِ ستمدیدگان را بگیرد. در آموزه‌های امیرمؤمنان علی(ع) حکومت در اصل برای برپا داشتن عدالت در خدمت مردمان است که این چنین کرامت انسان‌ها حفظ می‌شود. بر این اساس در عهدنامه مالک‌اشتر فرموده است: «إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَیْنِ الْوُلاَةِ اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِی الْبِلاَدِ، وَ ظُهُورُ مَوَدَّةِ الرَّعِیَّةِ». (همان، نامۀ ۵۳) بی‌گمان بهترین روشنایی چشم سرپرستان، پایدار شدن دادگری در کشور است، و پدیدار شدن دوستی صمیمانه شهروندان. هرگونه ستمی بر مردم در حکومت، بزرگ‌ترین بی‌حرمتی به آنان است و سخت‌ترین پیامدها را در نظامات الهی دارد و هیچ توجیهی درباره آن پذیرفته نیست، جز آن‌که زمامداران بازگردند و ستم‌ها را جبران نمایند، 

چنان‌که امیرمؤمنان علی(ع) در عهدنامه مالک‌اشتر بدین امر توجّه داده است: «أَنْصِفِ اللهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَ مَنْ لَکَ فِیهِ هَوًی مِنْ رَعِیَّتِکَ، فَإِنَّکَ إِلاَّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ! وَ مَنْ ظَلَمَ عِبَادَ اللهِ، کَانَ اللهُ خَصْمَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَ مَنْ خَاصَمَهُ اللهُ أَدْحَضَ حُجَّتَهُ، وَ کَانَ لِلّهِ حَرْبًا حَتَّی یَنْزِعَ وَیَتُوبَ. وَ لَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَی إِلَی تَغْیِیرِ نِعْمَةِ اللهِ وَ تَعْجِیلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَةٍ عَلَی ظُلْمٍ؛ فَإِنَّ اللهَ سَمِیعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِینَ، وَ هُوَ لِظَّالِمِینَ بِالْمِرْصَادِ».(همان)

از جانب خودت و خاندان ویژه‌ات، و از جانب هر کس از شهروندانت که به او گرایش و وابستگی داری، دادِ خدا و مردم را بده، زیرا اگر چنین نکنی ستم کرده‌ای. و هر که به بندگان خدا ستم کند، خداوند به جای بندگانش به دادستانی از او برخیزد، و دلیل او را [در دادگاه دادگری] باطل و نابود سازد، و او با خدا پیوسته در جنگ باشد تا آن‌که دست بکشد و توبه آرد. و هیچ چیز چون برپا داشتن ستم، نعمت خدا را دگرگون نسازد، و کیفر او را نزدیک نیارد؛ زیرا خداوند شنوای دعای ستمدیدگان و در کمین ستم گران است.

ادامه در لینک 

https://www.mehrnews.com/news/4199471/%D8

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۶ ، ۱۰:۵۰
عباس جعفری (فراهانی)

​در دنیای بزرگی که اینستاگرام، این شبکه اجتماعی تصویر محور پیش روی مخاطبانش ساخته، سرک کشیدن به صفحات بعضی کاربران با طعم دیگری همراه است؛ صفحاتی که در بحبوحه تصاویری که سبک زندگی لاکچری و تجمل گرایی را به نمایش می گذارند، اساس شان را گذاشته اند بر پایه یک سبک زندگی متفاوت تر و شده اند روایتگر سبک زندگی اسلامی – ایرانی. صفحاتی مثل آنچه محمدحسن روحانی و عسل خرسندیان ، پیش روی مخاطبانشان به تصویر کشیده اند.

زوج جوانی که یک شیوه متفاوت و جالب را برای نشر نظرات و دیدگاههایشان انتخاب کردهاند. همین است که حالا حجت الاسلام محمدحسن روحانی، یک طلبه فعال در فضای مجازی است در صفحهای به نام خودش و عسل خرسندیان، همسر یک طلبه که سعی میکند تصویری متفاوت از زن مسلمان را برای عموم مردم به تصویر بکشد، در صفحهای که زندگی طلبگی با طعم عسل نام گرفته است.

آقای روحانی! نام خانوادگی شما داستان خاصی دارد؟ در خانواده شما همه روحانی هستند؟

نه اتفاقا من تنها فرد فامیلم که طلبه شدهام. من در یک خانواده فرهنگی و دانشگاهی به دنیا آمدهام. این نام خانوادگی هم به خاطر علاقهای که پدربزرگ پدرم به روحانیت داشته، انتخاب شده است.

پس چطور شما این راه را انتخاب کردید؟

جرقه این موضوع در دوره دبیرستان در ذهن من زده شد. تا قبل از آن، من هم مثل خیلیهای دیگر در دوران نوجوانی سرگرمیهای خاص این دوران را داشتم. اهل بازی و پلی استیشن و کلوب بودم، اما بعد به دوره دبیرستان که رسیدم به واسطه آشنایی و شناخت بیشتری که میان علما با حضرت آیتالله خامنهای پیدا کردم، علاقهام به دینداری بیشتر شد. از همین زمان تصمیم گرفتم نمازم را به صورت جدیتر دنبال کنم. بعد بهواسطه همین الگوپذیری تصمیم گرفتم طلبه بشوم، چون میدیدم قشر روحانیت چقدر میتواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

ادامه در لینک های زیر

http://www.seratnews.com/fa/news/398606/%D8%

http://jamejamonline.ir/online/3143824740864196517

http://shabestan.ir/mobile/detail/news/665418

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۶ ، ۱۰:۱۴
عباس جعفری (فراهانی)

پایگاه اطلاع رسانی فخر شیعه علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی

آیت الله علامه شیخ عبدالحسین امینی (رحمة الله علیه) متولد ۱۳۲۰ هجری قمری در شهرستان سراب واقع در آذربایجان، که وفات آن بزرگوار در ۲۸ ربیع‌الثانی ۱۳۹۰ هجری قمری در تهران رخ داد و در نجف اشرف مدفون شد. ایشان  از علما و شخصیت های نادر و به نام شیعه و نویسنده کتاب دائرة المعارف بی نظیر «الغدیر فی الکتاب والسنة والادب» و آثار دیگر می باشد. 

تصاویر زیر مربوط به سفر آن عالم بزرگوار به کشور هندوستان در سال ؟؟ و دید و بازدید و گفت و گو با مسلمانان و شیعیان و محبان اهل بیت (علیهم السلام) در آن دیار است.

علامه امینی

http://fa.shafaqna.com/news/514170

http://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D8%A8

http://allamehamini.ir/fa

http://fa.wikishia.net/view/%D8%AE%D8%B7%

https://www.mehrnews.com/news/4201347/%D8%B9%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۶ ، ۰۹:۲۹
عباس جعفری (فراهانی)

حضرت امام خمینی (ره): 

«انقلاب ما انفجار نور بود»

Image result for ‫انفجار نور‬‎

*************************************************

دهه بصیرت میثاق با ولایت

http://fa.abna24.com/special-issue/9-dey/5577/archive.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۶ ، ۰۹:۰۶
عباس جعفری (فراهانی)

به‌مناسبت سال روز قیام نوزدهم دی سال 1357

بسم الله الرّحمن الرّحیم. والحمدلله ربّ العالمین والصّلاة والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد وعلی آله الاطیبین، الاطهرین المنتجبین، الهداة المهدییّن، سیّما بقیةالله فی الارضین.
 خیلی خوش‌آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز، مردم شجاع و دلاور قم و جمعی از روحانیّون محترم و علمای مکرّم. و روز نوزدهم دی هر سال برای این حقیر این مژده را به همراه دارد که با شما مردم مؤمن و شجاع و شریف یک ملاقاتی را ما اینجا داریم.
 قم سرشار از انگیزه است، سرشار از امید است؛ هم امیدوار است، هم امیدبخش است. قم یک شهر پیشرو و دارای مردم قطعاً پیشرو در کشور ما است. از روز نوزدهم دی سال ۱۳۵۶ -که ما قضایای قم را از دور شنیدیم و هنوز هیچ خبری در کشور نبود از اجتماعات مردمی و هیجانات مردمی، و قم به‌پاخاست و قیام کرد و سینه سپر کرد و کشته داد و شهید داد- تا امروز که چهل سال است، قم در صراط مستقیم، حرکت مستمرّ خودش را ادامه داده است. امسال هم شما دیدید که در روز نهم دی، مردم قم آن راه‌پیمایی را به‌طور مرسوم -که در همه جای کشور بود- انجام دادند لکن به آن اکتفا نکردند؛ روز سیزدهم دی [هم] آن راه‌پیمایی پُرشور، آن حرکت عظیم را انجام دادند.
 حرف همیشه‌ی ملّت ما همین است؛ حرف ملّت عزیز ما، قشرهای ما، شهرهای مختلف ما، جوانهای ما، حرف انقلاب و نظام اسلامی و ایستادگی در مقابل زورگویی و زیر بار تحمیل قدرتها نرفتن است. حرف ملّت در تمام این سالهای متمادی یک حرف بود و امروز که چهل سال از آن روزها میگذرد، ملّت ما همان منطق، همان مسیر، همان هدف را دنبال میکند؛ منتها امروز پخته‌تر است، باتجربه‌تر است، واردتر است. از لحاظ انگیزه هم اگر نگوییم امروز جوانهای ما پُرانگیزه‌تر از آن روز هستند، حدّاقل مثل همان انگیزه‌ها را دارند، علاوه بر اینکه پُرتعدادترند؛ یعنی امروز تعداد جوانهای مؤمن پُرانگیزه‌ای که حاضرند در میدانهای خطر سینه‌ سپر کنند، چندین برابر جوانهای ما در آستانه‌ی انقلاب و در سالهای اوّل انقلاب است؛ این خطّ مستمرّ این کشور است. خب، بنده همیشه این حرفها را البتّه میزنم، همیشه هم یک شواهدی، قرائنی وجود دارد، لکن آنچه این روزها اتّفاق افتاد، شواهد روشن و واضحی بر این قضیّه بود. همین‌طور که عرض کردیم، ملّت ایران در اقصیٰ نقاط کشور، در شهرهای بزرگ، در شهرهای کوچک، از روز نهم دی -که این آتش‌بازی‌ها و این شیطنت‌کاری‌های افرادی که بعد عرض خواهیم کرد، تازه شروع شده بود- در همه‌جای کشور این حرکت را آغاز کردند، بعد که دیدند نه، مزدوران دشمنان دست‌بردار نیستند، آن‌وقت پی‌درپی، روزهای متوالی این راه‌پیمایی تکرار شد؛ از روز سیزدهم در قم، در اهواز، در همدان، در کرمانشاه، تا روز چهاردهم، روز پانزدهم، روز شانزدهم، روز هفدهم در شهرهای مختلف، در شهرهای بزرگ، و باز در مشهد، در شیراز،‌ در اصفهان، در تبریز. اینها حوادث معمولی نیست؛ اینها هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ من این را از روی اطّلاع عرض میکنم. این حرکت عظیم منسجم مردمی در مقابل توطئه‌ی دشمن، با این نظم، با این بصیرت، با این شور، با این انگیزه در هیچ جای دنیا نیست؛ و این چهل سال است که ادامه دارد، بحث یک سال و دو سال و پنج سال و مانند اینها نیست؛ نبرد ملّت با ضدّ ملّت است، نبرد ایران با ضدّ ایران است، نبرد اسلام با ضدّ اسلام است؛ این [نبرد] ادامه داشته و البتّه بعد از این هم خواهد بود؛ منتها سرگرم شدن ملّت ایران به مبارزه و ایستادگی و استقامت، موجب نشده است که از بقیّه‌ی ابعاد و زوایای زندگی غافل بشوند، [بلکه] همین جوانهای شما، بچّه‌های شما پیشرفتهای علمی را به وجود آورده‌اند، همین مأموران شما کارهای بزرگ [برای] آبروی ملّت ایران در کشور و در منطقه انجام داده‌اند. یعنی ملّت نشان داد که یک ملّتِ زنده است، یک ملّتِ بانشاط است، یک ملّتِ باخدا است، و خدا هم کمک می کند.

ادامه در لینک اصلی 

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=38675

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۶ ، ۰۸:۵۵
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۶ ، ۰۸:۳۵
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله العظمی جوادی آملی، در پیامی تصویری برای همایش «بررسی شخصیت و اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی» گفت:
«آیت الله هاشمی رفسنجانی چون کوهی بود که نلغزید و نگذاشت جامعه بلغزد و نمونه آن در پیشگاه شماست. او از تخت به تخته کشانده شد و هیچ تکان نخورد. معلوم می‌شود در هردو صورت آیت الله هاشمی بود. این معنای اخلاق است. 
هدف والای شما ،که بزرگداشت ارتحال آیت الله هاشمی است ارج می‌نهیم  ارج می‌نهم و از همه بزرگان که در این همایش حق سخنرانی دارند سپاس‌گزاریم . از همه بزرگانی که در نکوداشت این رحیل محبوب اقدام می‌کنند تشکر می‌کنیم و از ذات اقدس الهی می‌خواهیم امام راحل و صحابه او را با اولیاء الهی محشور بفرماید.


آیت الله العظمی جوادی آملی: آیت الله هاشمی رفسنجانی چون کوهی بود که نلغزید و نگذاشت جامعه بلغزد/ روایت محسن هاشمی از توصیه آیت الله العظمی وحید خراسانی برای تکریم فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی


همایش ابعاد اخلاقی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم   همایش ابعاد اخلاقی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم

 آیت الله هاشمی فضائل زیادی داشت که همه زیر سجایای اخلاقی او معنا می‌‌شود. اخلاق یک خلعت ویژه ای است که انسان باید آن را بسازد.  اخلاق غیر از موعظه است و جزء غنی تورین علوم فلسفی است. آن است که انسان در جبهه درون خود مدیریت داشته باشد و سعی کند نه شهید شود و نه اسیر و اگر نتوانست شربت شهادت بنوشد و اسیر نشود. در درجه اول کسی دارای خلق عظیم است که در جبهه جهاد درون فاتح باشد و اسیر بگیرد و بعد آن کسی است که شهید شود و اسیر نشود و اگر ضعیف بود شکست می‌خورد.

اخلاق جهاد کبیر است نه جهاد اکبر ، جهاد اکبر است که در بحث‌های عادی حضور ندارد و آنچه که در بحث‌های عادی ظهور می‌گوید جهاد با نفس است.

در صحنه درون نیروهای مختلفی صف آرایی کرده اند. اگر کسی در بخش اندیشه پیروز نشد وهم و خیال بر عقل او حکومت می‌کند و نتیجه تلخ آن قرامتی است که عقل می‌پردازد.

اگر آن حکیم توانست از خطر خیال برهد پیروز میدان است و نتیجه آن حکمت است و الا نتیجه آن مغالطات است.

عقل عملی مربوط به کار و تلاش است که مورد هجوم غضب و شهوت است. اینها نمی‌گذارند عقل عملی رهبری را به دست بگیرد.

یک انسان الهی حوزه شهوت را تعدیل می‌کند ولی تعطیل نمی‌کند. رهبری تعدیل غضب و شهوت را به عقل عملی می‌سپارد.

اگر در این جبهه عقل عملی شکست خورد یا غضب یا شهوت امیر می‌شوند و عقل عملی اسیر می‌شوند ... ».

ادامه گزارش و مطالب مرتبط در لینک های زیر 

https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE

https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13961017000436

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ دی ۹۶ ، ۱۴:۵۴
عباس جعفری (فراهانی)