تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

هشتم شوال سال روز تخریب قبور مطهر ائمه مظلوم شیعه (علیهم السلام) در بقیع الغرقد به دست آل سعود با حمایت عوامل خود و مستکبران جهان، پشت‌پرده‌های مختلف سیاسی و عقیدتی دارد که ثابت می‌کند تلاش دولت سعودی و همدستانش در صدد برچیدن مبانی و افکار اسلام ناب محمدی(ص) از منطقه بوده و هستند. به مناسبت فرا رسیدن سال روز این جنایت و فاجعه هولناک از سوی جریان خشن وهابیت، گفت وگویی با حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» پژوهشگر فِرَق اسلامی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

نتیجه تصویری برای تخریب بقیع

به عنوان نخستین پرسش بفرمایید هدف جریان وهابیت از تخریب قبور بقیع چیست و چه هدفی را دنبال می کنند؟

درباره تخریب قبور به طور کلی چند بحث عمده مطرح است، وهابی ها در مورد بنا بر قبور مدعی اجماع هستند و می گویند هیچ بنایی نباید بر قبور ساخته شود. می گویند « ... أمّا البناء على القبور فهو ممنوع إجماعاً» ؛ ساخت بنا روی قبور ممنوع است. البته این ادعایی باطل است، فارغ از باطل بودنش حتی برخی از علمای خودشان نیز ایرادی به این مسئله ساخت بناء بر قبور نمی گیرند. در حالی که اجماع یعنی عموم و اکثر علمای یک مذهب یک مسئله را بیان کنند. اما در مورد بنای قبور علما و بزرگان متعددی هستند که بنا ساختن بر قبور ر ا دچار اشکال نمی دانند. از طرف دیگر آنها ادعای روایت می کنند روایاتی داریم که پیامبر اکرم(ص) و برخی از اصحاب شان و از جمله به امیرالمومنین امام علی(ع) دستور دادند که برو در مدینه و آنجا هر قبری که دیدی بر آن خانه ای ساخته شده بود تخریب کن!.

آیا این روایت صحیح است؟

در بررسی این روایت وقتی وارد مباحث اهل سنت و مبانی شیعه می شویم، می بینیم که این روایت از جنبه های مختلف از جمله سند و محتوا باطل و دروغ است و مبنای قابل اعتمادی در مورد آن وجود ندارد، از طرف دیگر در سیره مسلمین می بینیم تاکنون که 1400 و اندی سال از تاریخ صدر اسلام می گذرد بنا و مقبره بر قبور وجود داشته و بر مزار مطهر حضرت رسول(ص)، قبور مطهر امامان شیعه(ع) و قبور سائر اصحاب و شخصیت ها در بقیع، جناب ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) در مکه مکرمه، مقبره و بنایی ساخته شده بود. برخی هم احتمال داده اند منظور تخریب نوع خاصی از قبور بوده که به صورت کوهان شتر ساخته می شده است. همچنین، در مورد اصحاب حضرت رسول(ص) نیز این مساله وجود داشت، در نتیجه این ادعای باطلی است و پایه و اساس شرعی و دینی در این مورد وجود ندارد، بلکه می توانیم ادعا کنیم که سیره علمای اسلام از مذاهب مختلف غیر از اقوال باطلی که در این مورد وجود دارد مخالفتی با ماجرای ساخت بنا بر قبور ندارد، وهابیت این سیره را بر نمی تابند اما این مسئله همان طور که پیش تر نیز اشاره شد وجود داشته و بر قبور شخصیت های بزرگ بناسازی صورت می گرفته است.

نکته ای که در این مورد وجود دارد آن است که در قرن هفتم هجری، برخی علمای متعصب و خشن مانند «ابن تیمیه» و «ابن کثیر» و ... پیدا شدند که بر اساس روایات ضعیف ادعاهایی را در مورد بنای قبور مطرح کردند. ابن تیمیه در سرزمین شام زندگی می کرد. او با مخالفت اکثر علمای اهل سنت و شیعه منطقه مواجه شد و نتوانست طرفداران چندانی دور خودش جمع کند، به زندان افتاد و در همان زندان در شهر دمشق فوت کرد.

بعدها در قرن دوازدهم، فردی به نام «محمد بن عبدالوهاب» با تمسک به آرا و نظریات ابن تیمیه اعلام کرد که حرف او را قبول دارد و درست زمانی که آل سعود با حمایت دشمنان اسلام حکومت تشکیل دادند با آنها متحد شد و در نتیجه مبنای عملکرد فرهنگی دولت سعودی افکار او شد. لذا در دو مرحله قبور مطهر ائمه (ع) در بقیع شریف را تخریب کردند. نخست در سال 1220 هجری قمری یعنی آن زمان که دولت اول سعودی روی کار آمد مقداری از بارگاه را تخریب کردند و در مرحله دوم در سال 1344 هجری قمری زمانی که قدرت عثمانی ها ضعیف شد، دولت سعودی با حمایتی که از سوی استعمارگران داشت حدود صد سال قبل به مدینه منوره حمله و بارگاه و بنای قبور ائمه(ع) در بقیع را تخریب کردند.

واکنش ها نسبت به این اقدام چه بود؟

بله واکنش وجود داشت، در همان زمان که حکومت قاجاری در ایران روی کار بود و وهابی ها در حال گسترش بودند، اقدام به تخریب قبور با مخالفت و اعتراض شدید علمای جهان اسلام و عموم طبقات مردم مواجه شد. در کربلا، نجف، سامرا، این واکنش ها حداکثری بود و در میان علما و مردم مسلمان ایران نیز اعتراض هایی انجام گرفت.

آنها به مخالفت با افکار تند وهابیت پرداختند و حتی در شهرهای مختلف اسنادی وجود دارد که با این حرکت غیر دینی آل سعود برخورد داشتند و بیانیه صادر کردند، دلایل محکم قرآنی و دینی و روایی این مسئله را تبیین کردند که در کتاب های مختلف موجود است از جمله علامه سید محسن امین عاملی در کتاب «کشف الإرتیاب فی اتباع محمد بن عبدالوهاب» آنها را ذکر کرده است. حتی علمای اهل سنت نیز این اقدام را محکوم کردند، جالب آنکه امروز بر مزار بسیاری از علما و بزرگان اهل سنت مانند «احمد بن حنبل» در بغداد نیز بنایی وجود دارد و ایرادی به آن نمی گیرند؟

آیا می توان این اقدامات را سازمان یافته و سیاسی دانست یا صرفاً یک مساله اعتقادی است؟

قطعا سازمان یافته و سیاسی هم است، آنها اسم مملکت خودشان را عربستان سعودی گذاشتند، در حالی که در این منطقه مسلمانان دیگری از عراق، کویت، حجاز هم حضور دارند. اما آنها در منابر و مجالس خود مرتب مبانی صحیح اعتقادی و فقهی دینی برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) را زیر سوال می برند، بحث های شفاعت و توسل از آن جمله است، تا جایی که در سال های اخیر داعشی های گمراه به بهانه مبارزه با کفر و شرک و بدعت و با حمایت استکبار جهانی، حرمین عسکریین(ع) را تخریب می کنند.

چه مبارزاتی در مقابله با اقدامات وهابی ها در جهان اسلام باید انجام شود؟

مهمترین مسئله روشنگری و تنویر افکار عمومی اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان و گسترش سطح مطالعه و تحقیق در بین آنان است. دانشجویان و جوانان، باید در اولین مرحله به دنبال این باشند که با استناد به واقعیات (نه مباحث واهی و شعاری که دشمنان در کتاب ها و مجلات و رسانه های خود القا می کنند) زیر نظر اندیشمندان آگاه و صاحب نظر به یک اندیشه درست و منطقی گرایش یافته و هدایت شوند. این رویکرد سبب می شود که به افکار انحرافی جذب نشوند. پیشنهاد دیگر اینکه منابع و آثار دینی مورد اطمینان و دقیق در زمینه مباحث مذهبی و اعتقادی به قلم زیبا و امروزی در اختیارشان گذاشته شود.

لینک اصلی

http://www.shabestan.ir/detail/News/798320

لینک مرتبط

http://abwa-cd.com/fa/Occation/View/2166/%D8%AA%D8

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۱۸
عباس جعفری (فراهانی)

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه و از کارشناسان برجسته صداوسیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) گفت: در طول تاریخ غالباً جریان‌های توحیدی مورد هجمه جریان‌های الحادی و انحرافی قرار می‌گرفت، به عنوان مثال، در ماجرای حضرت موسی (ع) ساحره‌ای پیدا شد که به اسم دین و توحید مردم را گوساله‌پرست کرد.

نوحه‌‌‌ محمود کریمی درباره تخریب قبور ائمه بقیع

این استاد حوزه علمیه افزود: در زمان حضرت علی (ع) خوارج به اسم دین روی کار آمدند، همینطور که جلو بیاییم در زمان مرحوم کلینی نیز گروهی به اسم «قرامطه» به عنوان یک جریان انحرافی روی کار آمد که این عالم بزرگ درباره آن گروه کتابی نوشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: یکی از جریانات انحرافی که ریشه در گذشته دارد جریان وهابیت است، وهابیت در چهار پایه "تکفیر، تحریم، تخریب و خشونت" استوار است، آنها همه را غیر از خود کافر می‌دانند، دستور تخریب قبور ائمه بقیع (ع) را دادند، توسل و زیارت و نذر تحریم کردند و ...، یکی از اقدامات وقیحانه وهابیت جنایت آنها در هشتم شوّال در حدود 90 سال پیش است.

نو وهابیان، جریان کهن وهابیت را تأیید نمی‌کنند

وی اضافه کرد: اهل سنت کتاب‌های فراوانی درباره جواز شفاعت، زیارت و حتی ساختن قبور دارند، اخیراً وهابیت به دو جریان تبدیل شدند که آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این باره کتابی با عنوان "وهابیت بر سر دوراهی" نوشته است. نو وهابیان که «حسن بن فرحان مالکی» و امثال او سردمداران آن هستند که جریان کهن وهابیت را تأیید نمی‌کنند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سه جبهه پشت سر جریان وهابیت است: اول جبهه اعتقادی که عمر بن عبد الوهاب است، دوم جبهه مالی که آل سعود است و سوم جبهه سیاسی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند. هدف اصلی آن‌ها زیر سوال بردن اسلام ناب و مبارز است که به لطف خدا در این زمینه کمتر توفیق داشتند، حتی اهل سنت هم با این افراد همراه نیستند و به همین دلیل تا به امروز هم نتوانستند اقدامی علیه حرم مطهر پیامبر اکرم (ص) بکنند.

وهابیت یک بدعت و انحراف است

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: باید جوانان شیعه و سنی بیدار باشند و بدانند که حرف‌های چنین جریاناتی دینی و اسلامی نیست، وهابیت یک بدعت و انحراف است و ما از جهت تئوری و نظری هیچ مشکلی در رد وهابیت نداریم. بنده در سال گذشته توفیق حضور در مدینه و در کنار قبرستان بقیع را داشتم، حدود 80 درصد افراد اطراف قبرستان بقیع (ع) اهل سنت هستند، از مالزی، پاکستان و ... حضور پیدا می‌کنند و تکریم می‌کنند.

لینک اصلی

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/03

http://fa.abna24.com/news/%d8%a7%d8%ae

http://hajj.ir/fa/93837/%D8%A8%D9%82

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۸ ، ۱۲:۵۶
عباس جعفری (فراهانی)

کتابخانه ملی قطر دارای فضایی منحصر به فرد و با خصوصیات ویژه می باشد که در آن یک میلیون جلد کتاب و نسخه های خطی ارزشمند و کمیاب خاورمیانه که در دنیا نظیرشان وجود ندارد، قرار دارد که موجب جذب افراد مختلف می شود. 

طراحی ساختمان این کتابخانه به گونه ایی می باشد که لبه ساختمان از زمین جدا شده و سه سطح را ایجاد کرده که توسط مسیر و پله از یک دیگر جدا شده اند.

طراحی ساختمان این کتابخانه به گونه ایی می باشد که لبه ساختمان از زمین جدا شده و سه سطح را ایجاد کرده که توسط مسیر و پله از یک دیگر جدا شده اند.

لینک اصلی

http://www.ibna.ir/fa/doc/gallery/276559

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۸ ، ۰۸:۴۵
عباس جعفری (فراهانی)
بیانیه گام دوم انقلاب [اسلامی]
------------------------------------------
بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایراناشاره:
انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.
در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد. این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین والصّلاة والسّلام علی سیّدنا محمّد وآله‌ الطّاهرین وصحبه المنتجبین ومن تبعهم باحسان الی یوم الدّین.
ورود انقلاب اسلامی به دوّمین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی
از میان همه‌ی ملّت های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می گمارد؛ و در میان ملّتهایی که به پا خاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می شود.
پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عصر جدید عالم
آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجل محتوم خود نزدیک‌تر شدند. اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست و پنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش می رود.
ادامه در لینک اصلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۰۱
عباس جعفری (فراهانی)

« ... ما در جمهوری اسلامی، هزینه‌های دفاع از فلسطین را پذیرفتیم. گفتیم از فلسطین دفاع می کنیم، دنیای استکبار در مقابل ما ایستاد و ضربه زد امّا ما استقامت کردیم، ایستادیم، باز هم خواهیم ایستاد، و مسلّم میدانیم که پیروزی نهایی متعلّق است به ملّت فلسطین  ...».

نتیجه تصویری برای عید فطر مبارک

لینک تصاویر 

http://hawzahnews.com/detail/Photo/494283#ad-image-17

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42774

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42776

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۸ ، ۱۰:۱۴
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۳۹
عباس جعفری (فراهانی)

تهیه و تولید این کلیپ به همت جبهه جهانی شباب المقاومة و همکاری خبرگزاری تقریب صورت گرفته است.

نتیجه تصویری برای کمدین ایرانی و لبنانی علیه اسرائیل


http://www.taghribnews.com/fa/multimedia/422626

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۴۷
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۲۴
عباس جعفری (فراهانی)

خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی: "همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب(ع) ؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" به همت "مجمع جهانی اهل بیت(ع)" و با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی همسو برگزار می شود.

کنگره شعر ابوطالب

"آستان مقدس حسینی"، "مؤسسه تحقیقات و نشر حضرت ابوطالب(ع)"، "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی"، "پژوهشگاه علوم و فرهنگ دفتر تبلیغات اسلامی"، "مرکز آموزش زبان حوزه های علمیه"، "جامعة المصطفی(ص) العالمیة"، "جامعة الزهراء(س)"، دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)"، "مؤسسه فرهنگی میراث نبوت"، "پژوهشکده الذریة النبویة"، "مؤسسه فرهنگی مذهبی قاسم بن الحسن(ع)"، "مؤسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول(ص)" و تعدادی از نهادهای دینی و فرهنگی دیگر، مشارکت کنندگان در برگزاری این کنفرانس بزرگ خواهند بود. به همین مناسبت خبرنگار ابنا با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حمیدرضا مطهری» عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، درباره ضرورت برگزاری همایش درباره حضرت ابوطالب(ع) و شبهاتی که در مورد ایشان مطرح می شود، گفتگو کرده است.

ابنا: حضرت ابوطالب(ع) چه شخصیت و جایگاهی در اسلام دارد؟

ـ دکتر مطهری: حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می‌کنم. همچنین از اهتمام مجمع جهانی اهل بیت(ع) به برگزاری همایش‌های مربوط به اهل بیت(ع) تشکر و قدردانی می‌نمایم. بنده توفیق داشتم در سال‌های گذشته در همایش‌های مختلف و متعددی با مجمع جهانی اهل بیت(ع) همکاری داشتم. قبلاً حجت الاسلام والمسلمین دکتر «نجف لک‌زایی» که معاون فرهنگی مجمع بودند و اکنون که حجت الاسلام والمسلمین دکتر«ایمانی مقدم» در این جایگاه هستند، همایش هایی برگزار شده است و در این زمینه موفق بوده‌اند و برای این مجموعه آرزوی موفقیت دارم. درباره شخصیت حضرت ابوطالب(ع) سخن زیاد است. ما وقتی تاریخ اسلام را ورق می‌زنیم، می‌بینیم حضرت ابوطالب در زمانی از پیامبر(ص) حمایت کرده است که کسی حامی ایشان نبود؛ حتی قبل از حضرت خدیجه(س)؛ و لو اینکه پیامبر(ص) در آن دوران هنوز به رسالت مبعوث نشده بودند. پیامبر(ص) از دوران کودکی تحت کفالت و سرپرستی حضرت ابوطالب(ع) رشد کردند. در گزارش‌های تاریخی آمده است که ابوطالب حتی پیامبر(ص) را بر فرزندان خود ترجیح می داد. کارهایی که حضرت ابوطالب برای حضرت محمد(ص) در دوران قبل و پس از بعثت پیامبر(ص) به رسالت انجام دادند، با چیزی غیر از ملاک ایمان قابل سنجش نیست. در دوران کودکی به گونه‌ای آن حضرت را در خانواده خویش جا دادند که احساس فقدان پدر و مادر را نداشته باشند. اما مهم تر از آن، دوران رسالت است که اقدامات ایشان و دفاع از پیامبر(ص) به گونه‌ای است که جز با ملاک ایمان، ملاک دین، ملاک تقوا و ملاک اسلام با هیچ معیار دیگری قابل سنجش نیست. برای نمونه در شعب ابی طالب زمانی که بنی هاشم در محاصره بودند، حضرت ابوطالب، بنی هاشم و فرزندان خود را تک تک در جای پیامبر(ص) می خواباند. این نشانه چیست؟ افراد و عموهای دیگر پیامبر(ص) هم بودند، چرا چنین اقدامی از سوی آنها رخ نمی داد؟ چرا ابولهب نه تنها چنین نمی‌کند بلکه با آن حضزت دشمنی هم می‌کند.  این اقدامات حضرت ابوطالب نشاندهنده جایگاه و پایگاهی است که پیامبر(ص) نزد ابوطالب دارد که بسیار فراتر از مباحث قومی، قبیلگی و نسبی است. جایگاه پیامبر(ص) از دیدگاه ابوطالب(ع)، جایگاه اعتقادی، دینی و پیشوایی است؛ جایگاهی است که پیامبر(ص) را بسیار بالاتر از مقام یک انسان عادی و وابسته نسبی قرار می دهد. جایگاهی است که او را در مقام راهبری و پیامبری قرار می دهد و ابوطالب به این ایمان دارد و چون ایمان دارد از پیامبر(ص) حمایت می کند و فرزند خود را جای ایشان می خواباند. در گزارش های تاریخی آمده است که در شعب ابی طالب، حضرت ابوطالب گاهی در یک شب چندین بار جای پیامبر(ص) را تغییر می داد و این کارها جز با ملاک ایمان با ملاک دیگری قابل سنجش نیست.

ادامه در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8

http://www.ahl-ul-bayt.org/fa/abutalib

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۸ ، ۱۱:۲۱
عباس جعفری (فراهانی)

حضرت امیر المومنین على بن ابی طالب (علیه السلام) پس از خاتمه جنگ نهروان (سال 38 هجری) و بازگشت به کوفه در صدد حمله به شام بر آمد و حکام ایالات نیز در اجراى فرمان آن حضرت تا حد امکان به بسیج پرداخته و گروه‌هاى تجهیز شده را به خدمت وى اعزام داشتند. تا اواخر شعبان سال چهلم هجرى نیروهاى اعزامى از اطراف وارد کوفه شده و به اردوگاه نُخیله پیوستند.

على (علیه‌السلام) گروه‌هاى فراهم شده را سازمان رزمى داد و با کوشش شبانه روزى خود در مورد تأمین و تهیه کسرى ساز و برگ آنان اقدامات لازمه را به عمل آورد، فرماندهان و سرداران او هم که از رفتار و کردار معاویه و مخصوصاً از نیرنگ‌هاى عمروعاص دل پر کینه داشتند در این کار مهم حضرتش را یارى نمودند. بالاخره در نیمه دوم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجرى على (علیه السلام) پس از ایراد یک خطابه غراء تمام سپاهیان خود را به هیجان آورده و آنها را براى حرکت به سوى شام آماده نمود ولى در این هنگام تقدیر، سرنوشت دیگرى را براى او نوشته و اجراى طرح وى را عقیم کرد. فراریان خوارج، مکه را مرکز عملیات خود قرار داده بودند و سه تن از آنان به اسامى عبدالرحمن بن ملجم، برک بن عبدالله و عمرو بن بکر در یکى از شب‌ها گرد هم آمده و از گذشته مسلمین صحبت می‌کردند، در ضمن گفتگو به این نتیجه رسیدند که باعث این همه خون ریزى و برادر کشى، معاویة بن ابی سفیان و عمرو بن عاص و امام (على علیه السلام) می‌باشند و اگر این سه نفر از میان برداشته شوند مسلمین به کلى آسوده شده و تکلیف خود را معین مىی کنند، این سه نفر با هم پیمان بستند و آن را به سوگند مؤکد کردند که هر یک از آنها داوطلب کشتن یکى از این سه نفر باشد. عبدالرحمن بن ملجم متعهد قتل على (علیه السلام) شد، عمرو بن بکر عهده‏ دار کشتن عمرو عاص شد، برک بن عبدالله نیز قتل معاویه را به گردن گرفت. هر یک شمشیر خود را با سم مهلک، زهر آلود نمودند تا ضربتشان مؤثر واقع گردد نقشه این قرار داد به طور محرمانه و سرى در مکه کشیده شد و براى این که هر سه نفر در یک موقع مقصود خود را انجام دهند شب نوزدهم ماه رمضان را که شب قدر بوده و مردم در مساجد تا صبح بیدار می‌مانند براى این منظور انتخاب کردند و هر یک از آنها براى انجام ماموریت خود به سوى مقصد روانه گردید.

عمرو بن بکر براى کشتن عمرو عاص به مصر رفت و برک بن عبدالله جهت قتل معاویه رهسپار شام شد. ابن ملجم نیز راه کوفه را پیش گرفت. برک بن عبدالله در شام به مسجد رفت و در سحر شب نوزدهم ماه رمضان در صف اول نماز ایستاد و چون معاویه سر بر سجده نهاد برک شمشیر خود را فرود آورد ولى در اثر دستپاچگى شمشیر او به جاى فرق معاویه بر ران وى اصابت نمود. معاویه زخم شدید برداشت و فوراً به خانه خود منتقل و بسترى گردید و ضارب را نیز نزد او حاضر ساختند، معاویه گفت تو چه جرأتى داشتى که چنین کارى کردى؟ برک گفت امیر مرا معاف دارد تا مژده دهم: معاویه گفت مقصودت چیست؟ برک گفت همین الان على را هم کشتند: معاویه او را تا تحقیق این خبر زندانى نمود و چون صحت آن معلوم گردید او را رها نمود و به روایت بعضى (مانند شیخ مفید) همان وقت دستور داد او را گردن زدند. چون طبیب معالج زخم معاویه را معاینه کرد اظهار نمود که اگر امیر اولادى نخواهد می‌توان آن را با دوا معالجه نمود و الا باید محل زخم با آهن گداخته داغ گردد، معاویه گفت تحمل درد آهن گداخته را ندارم و دو پسر (یزید و عبدالله) براى من‏ کافى است. عمرو بن بکر نیز در همان شب در مصر به مسجد رفت و در صف اول به نماز ایستاد. اتفاقا در آن شب عمرو عاص را تب شدیدى رخ داده بود که از التهاب و رنج آن نتوانسته بود به مسجد برود و به پیشنهاد پسرش قاضى شهر را براى اداى نماز جماعت به مسجد فرستاده بود. پس از شروع نماز در رکعت اول که قاضى سر به سجده داشت عمرو بن بکر با یک ضربت شمشیر او را از پا در آورد، همهمه و جنجال در مسجد بلند شد و نماز نیمه تمام ماند و قاتل بدبخت دست بسته به چنگ مصریان افتاد، چون خواستند او را نزد عمرو عاص برند مردم وى را به عذاب هاى هولناک عمرو عاص تهدیدش می‌کردند. عمرو بن بکر گفت مگر عمرو عاص کشته نشد؟ شمشیرى که من بر او زده‏ام اگر وى از آهن هم باشد زنده نمی ‏ماند مردم گفتند آن کس که تو او را کشتى قاضى شهر است نه عمرو عاص. عمرو آن وقت فهمید که اشتباها قاضى بی‌گناه را به جاى عمرو عاص کشته است. لذا از کثرت تأسف نسبت به مرگ قاضى و عدم اجراى مقصود خود شروع به گریه کرد و چون عمرو عاص علت گریه را پرسید عمرو گفت من به جان خود بیمناک نیستم بلکه تأسف و اندوه من از مرگ قاضى و زنده ماندن توست که نتوانستم مانند رفقاى خود مأموریتم را انجام دهم! عمرو عاص جریان را از او پرسید عمرو بن بکر مأموریت سرى خود و رفقایش را براى او شرح داد آنگاه به دستور عمرو عاص گردن او هم با شمشیر قطع گردید. بدین ترتیب مأمورین قتل عمرو عاص و معاویه چنانکه باید و شاید نتوانستند مقصود خود را انجام دهند و خودشان نیز کشته شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۰:۲۶
عباس جعفری (فراهانی)