تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

خبرگزاری شبستان: «اربعین در واقع، یک ظرفیت است تا افرادی که با پای پیاده به قصد زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به کربلا می روند، اهداف واقعی نهضت تاریخی او را دریابند. امام حسین(ع) به ناحق و مظلومانه شهید شد، لذا یکی از القابی که خداوند از طریق پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به حضرت سیدالشهدا(ع) دادند «ثار الله» به معنای خون خداست و حکایت از آن دارد که خداوند ریخته شدن خون امام حسین(ع) را مظلومانه، ناحق و قابل انتقام می داند.

نتیجه تصویری برای اربعین

لذا از جمله کارکردهای اربعین آن است که مردم و به ویژه شیعیان به این مؤلّفه یعنی ثار الله توجه کنند و همایش اربعین در واقع اقدامی در همین جهت است. افراد از دیار خود به قصد شرکت در این اجتماع حسینی گرد هم می آیند تا ارتباط قلبی با ثار الله برقرار و از سوی دیگر اعلام آمادگی کنند که برای گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته شده سید الشهداء(ع) در میدان هستند.»

این جملات بخش هایی از سخنان حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی»، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) و کارشناس فِرَق اسلامی و پژوهشگر دینی است که با ما در میان گذاشته و در ادامه حاصل آن تقدیم حضورتان می شود:

پیاده روی چندین میلیونی نفری اربعین که کاملا صلح آمیز و به طور خودجوش و مردمی برگزار می شود چه کارکردی در مقابله با اسلام ستیزی دارد؟

قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه ای را بیان می کنم، در گذشته به مساله اربعین چندان توجهی نمی شد اما در زمان ما با وجود امکانات متعدد، مانند گسترش ارتباطات و رسانه ها فرصت بسیار خوبی به وجود آمده که باید بتوانیم از ظرفیت های این حرکت حسینی بهره مند شویم.

از سوی دیگر در مبانی دینی ما نیز به اربعین توجه شده است، از جمله روایتی از امام حسن عسکری(ع) که زیارت اربعین را به عنوان یکی از علامت های مؤمن برشمرده اند. با این وصف، پیاده روی اربعین فرصت مناسبی برای معرفی صحیح و کامل و مبانی دین به مردم و همچنین جلوگیری از بروز انحرافات میان مسلمین محسوب می شود. 

اربعین در واقع، یک ظرفیت است تا افرادی که با پای پیاده به قصد زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا می روند، اهداف واقعی نهضت تاریخی او را دریابند. امام حسین(ع) به ناحق و مظلومانه شهید شد، لذا یکی از القابی که خداوند از طریق پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به حضرت سیدالشهدا(ع) دادند و به معنای خون خداست و حکایت از آن دارد که خداوند ریخته شدن خون امام حسین(ع) را مظلومانه، ناحق و قابل انتقام می داند.

لذا از جمله کارکردهای اربعین آن است که مردم و به ویژه شیعیان به این مؤلّفه یعنی ثار الله توجه کنند و همایش اربعین در واقع اقدامی در همین جهت است. افراد از دیار خود به قصد شرکت در این اجتماع حسنی گرد هم می آیند تا ارتباط قلبی با ثار الله برقرار و از سوی دیگر اعلام آمادگی کنند که برای گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته شده سید الشهداء(ع) در میدان هستند.

 نکته دیگر آنکه، اربعین فرصت بسیار مناسبی است تا مردمان و ملت های بزرگ، هم عقیده و همفکر با یکدیگر وارد تعامل و گفت وگو شوند. همچنین این گردهمایی مردمی سبب می شود تا مردم در مورد عاشورا و حوادث آن مطالعه کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۷ ، ۱۳:۴۴
عباس جعفری (فراهانی)

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا بارها به آل سعود هشدار داده است که بدون پشتیبانی این کشور دو هفته هم در قدرت دوام نمی‌آورد. وی دائماً خطاب به «بن سلمان» گفته است که باید در برابر حمایت واشنگتن از عربستان، پول پرداخت کند.

در خاندان سعودی چه می گذرد؟

با رسوایی اخیر و قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول، و فاش شدن راز حمایت ترامپ از بن‌سلمان ابعاد جدیدی از اتحاد شوم این دو محور شیطانی روشن شده است.

با تماشای مستند "خاندان سعود" به کارگردانی فیلمساز فرانسوی - مصری خانم «جیهان الطاهری»، می توان ریشه این همداستانی شوم آمریکا و آل سعود و آن سخنان تحقیرآمیز ترامپ را دریافت.

آدرس لینک

http://fa.abna24.com/news/%D9%85%D8%B

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۷ ، ۰۸:۳۸
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ اعضای شورای علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» به همراه حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) شامگاه چهارشنبه 25 مهر 1397 با حضرت آیت الله العظمی «لطف الله صافی گلپایگانی» از مراجع معظم تقلید شیعیان دیدار و گفتگو کردند.

گزارش تصویری/ دیدار دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با آیت الله صافی گلپایگانی

آیت الله صافی گلپایگانی در این دیدار با ابراز خشنودی نسبت به فعالیت های دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، خطاب به وی فرمودند: از شما و دوستان حاضر تشکر می‌کنم که موضوع حضرت ابوطالب(علیه السلام) را در دستور کارتان گذاشتید.

ایشان تأکید کردند: حقیقتاً حضرت ابوطالب(علیه السلام) شخصیت بزرگی بوده و وظیفه ما شیعیان و عموم مسلمانان است تا نسبت به شناسایی و معرفی هر چه بیشتر و کامل تر آن بزرگوار و آثار منسوب به ایشان ــ مانند قصیده لامیه و دیگر اشعار و خدمات ایشان ــ تلاش کنیم.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت های "مؤسسه تحقیقات و نشر حضرت بوطالب(ع)" در قم تصریح کردند: البته تاکنون کارهایی صورت گرفته ولی آنچنان فراگیر نیست. جناب آقای صباحی «سلمه الله» (مؤسسه تحقیقات و نشر حضرت ابوطالب علیه السلام) کارهایی کرده‌اند و من اطلاع دارم. ولی باید در این زمینه کارهای چشم گیرتری انجام شود. 

ادامه و تصاویر در لینک های زیر

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%

http://saafi.com/gallery/7579

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۷ ، ۱۰:۲۰
عباس جعفری (فراهانی)

آیت الله محمدهادی یوسفی غروی استاد تاریخ اسلام و تشیع گفت: آنچه در میان عامه مردم در رابطه با سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) مشهور و معروف است روز 28 صفر است. اما بزرگان و علمای حوزه روز 7 صفر را به عنوان روز شهادت این امام همام، روز عزا و تعزیه می دانند.  

شهادت امام حسن مجتبی

یوسفی غروی با بیان این که تمام شیعیان در دنیا به غیر ایران هفتم صفر را به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) عزاداری می کنند، می گوید: در کشور ما این روز به عنوان سالروز میلاد امام هفتم(ع) تبریک گفته می شود در حالی که در کل عالم اسلام، شیعیان در این روز عزادار هستند.  من در سفرهای تبلیغی که به کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و حاشیه خلیج فارس داشته ام، دریافتم که شیعیان این مناطق از این مسئله ناراحت هستند و اعتراض می کردند که چرا وقتی همه ما در عزا هستیم ایران این روز را جشن می گیرد و تبریک می گوید. در تاریخ روایتی مبنی بر شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم صفر وجود دارد که از زمان صفویه تصمیم گرفته شد این روایت به 28 صفر منتقل شود تا در این روز دو مناسبت رحلت رسول الله(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و در 29 صفر هم شهادت امام رضا(ع) واقع شود.

ادامه در لینک اصلی 

https://www.mashreghnews.ir/news/903012

لینک مرتبط

http://ajafari42.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=11725


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۷ ، ۰۸:۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

۲۰ ماه صفر، اربعین حسینی و چهلمین روز واقعه کربلاو شهادت امام حسین(ع) و اصحاب و یاران ایشان است. مشهور است که اسیران کربلا، روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ ه‍.ق در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) و سائر شهدا به کربلا آمده‌اند. اربعین در فرهنگ شیعی جایگاه بسیار والا و ارزش‌مندی دارد، زیرا خاطرات و حوادث روز عاشورا در این روز زنده شده و به نوعی نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع گردیده است. در حدیثی از امام حسن عسکری)ع) پنج نشانه برای مؤمن شمرده شده و یکی از این پنج نشانه زیارت اربعین است[1]. هم چنین زیارت نامه‌ای برای روز اربعین از امام صادق)ع) نقل شده است[2]. مرحوم محدث  قمی این زیارت نامه را در مفاتیح الجنان در باب سوم بعد از زیارت عاشورا غیر معروفه، با عنوان زیارت اربعین نقل کرده است.آن چه در ادامه می آید، بخشی از منابع و آثاری است که در موضوع اربعین نگاشته شده است. یادآوری می شود، معرفی این آثار و منابع به معنی تایید محتوای کامل آنها نمی باشد.

تولید و انتشار بروشورهای اربعین

الف. کتاب ها

1.     آه از غروب فراق: نجوای خاموش جابر با مولایش حسین (ع)/ سعید مقدس.- تهران: مکیال، ۱۳۸۱.

2.     اربعین/ رسول جعفریان؛ تهیه شده در معاونت امور فرهنگی، مدیریت آموزش.- تهران: نشر مشعر‏، ۱۳۹۰

3.     اربعین/ علی دژاکام.- تهران: مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با همکاری بنیاد بین‌المللی عاشورا، ۱۳۹۴.

4.     اربعین/ نگارش پیشگفتار و متون سیدمحمد سادات‌اخوی؛ عکاسی سعید محمودی‌ازناوه؛ [ترجمه به انگلیسی متون فریده مهدوی‌دامغانی[.- تهران: انتشارات امام رئوف:‌ نگاه‏، ۱۳۹۶.

5.     اربعین ،چیستی؟ چرایی؟ چگونگی؟/ محمد رضایی‌آدریانی.- قم : همای غدیر‏،۱۳۹۵.

6.     اربعین ۱۴۳۶/۲۰۱۴/۱۳۹۳‏= Arbaeen/ احمد مسجد‌جامعی؛ مدیر اجرایی زهرا گلشن؛ مدیر هنری آیدین قشلاقی.- تهران: آوردگاه هنر و اندیشه‏، ۱۳۹۴.

7.     اربعین جهانی دیگر/ گردآورنده مسعود معینی‌پور.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ‏۱۳۹۶.

8.     اربعین حسینی: تجزیه و تحلیل عملکرد چهل روزه اسرای کربلا/ علی‌محمد بشارتی؛ ویرایش محمدقاسم فروغی‌جهرمی.- تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا، ‏‏‏‏‏۱۳۹۶.

9.     اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر/ اصغر طاهرزاده.- اصفهان: لب‌المیزان، ۱۳۹۵.

10. ارب‍ع‍ی‍ن‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌: پ‍ژوه‍ش‍ی‌ در ب‍ازگ‍ش‍ت‌ اه‍ل‌ ب‍ی‍ت‌ ع‍ل‍ی‍ه‍م‌ال‍س‍لام‌ از ش‍ام‌ ب‍ه‌ ک‍رب‍لا/ م‍ح‍م‍دام‍ی‍ن‌ پ‍ورام‍ی‍ن‍ی‌؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ م‍ع‍رف‍ت‌.- ق‍م‌: ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌)، ۱۳۸۲.

11. الارب‍ع‍ی‍ن‌ الحسینیة/ ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍د اش‍راق‍ی‌ م‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ارب‍اب‌ .- ت‍ه‍ران‌: سازمان اوقاف و امور خیریه، انتشارات اسوه‏، ۱۳۷۹.

12. اربعین در فرهنگ شیعه/ تالیف سیدمحمدمحسن حسینی‌طهرانی.- تهران: مکتب وحی، ‏۱۳۹۵.

13. اربعین و چهل درس از کاروان آزادی‌آفرین کربلا/ مرتضی مهدوی‌یگانه.- تهران: جمهوری‏، ۱۳۸۷.

14. از ع‍اش‍ورا ت‍ا ارب‍ع‍ی‍ن‌/ تالیف حشمت‌الله قنبری‌همدانی.- تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل‏، ۱۳۹۴.

15. با زائران اربعین حسینی/‏ سیدجواد محمودی.- تهران: گلستان کوثر، ‏۱۳۹۴.

16. پیاده‌روی اربعین مغناطیس حسینی/ محمودرضا ذکاوت.- قم: میراث ماندگار، ‏۱۳۹۵.

17. پیاده آمده‌ام/ عکس سیداحسان باقری، علی حیاتی؛ گردآوری و بازنویسی متن محمد کرم‌زاده، سیداحسان باقری.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر‏، ۱۳۹۳.

18. تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)/ تالیف محمدعلی قاضی طباطبائی.- تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، ۱۳۸۳.

19. توشه اربعین: قطره‌ای از دریای معرفت حسین علیه‌السلام: شرحی بر زیارت اربعین/ تالیف سیدمجتبی حسینی.- تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ‏۱۳۹۵.

20. ثارالله؛ خون حسین علیه‌السلام در رگ‌های اسلام/ تالیف حسین عندلیب‌همدانی.- قم: مسجد مقدس جمکران‏، ‏۱۳۹۲.

21. ثبات قدم/ سیدمجتبی حسینی.- تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی‏،۱۳۹۶.

22. الخبر الیقین فی رجوع السبایا لزیارة الاربعین: تاریخیا و فقهیا/ تالیف حسن البدوی.- بیروت، دار الولاء، ۲۰۱۳م.

23. درس نامه اربعین/ مجید جعفرپور.- قم: بیت الاحزان، ۱۳۹۰.

24. دو سالانه سوگواره رسانه‌ای پیاده‌روی اربعین حسینی: طریق الحسین (ع) آثار برگزیده دو دوره سوگواره رسانه‌ای پیرامون پیاده روی اربعین (۱۴۳۷-۱۴۳۶( / دبیر سوگواره حمید افسری؛ مجری طرح موسسه مهاد رسانه پژوه.- تهران: مژگان حضوری‏، ۱۳۹۵.

25. ره توشه راهیان نور: متون علمی- آموزشی مبلغان ویژه‌ی اربعین حسینی ۱۴۳۷ ه‌.ق - ۱۳۹۴ ه‌.ش./ تهیه و تدوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی و تبلیغی، گروه تامین منابع.- قم : موسسه بوستان کتاب‏، ۱۳۹۴.

26. ریاض‌العارفین فی زیارة ‌الاربعین/ عادل علوی.- قم: ‏موسسه اسلامی تبلیغ و ارشاد‏، ۱۴۳۱ق.‏= ۱۳۸۹.

27. زیارت اربعین آینه عرفان و آیت ایمان/ با تبیانی از محمد‌حسن احمدی‌فقیه.- قم: آیات بینات‏، ۱۴۳۰ق.‏

28. سفری از عاشورا تا اربعین: به ضمیمه شرح زیارت‌های عاشورا و اربعین/ عبدالله مستحسن.- قم: مشهور‏، ‏۱۳۹۳.

29. فرهنگنامه‌ی اربعین امام حسین علیه‌السلام/ سیدمحمود هاشمی‌دهسرخی، محمد جعفری‌پور؛ مجری طرح موسسه‌ی فرهنگی قرآن و عترت «ندای کلام هادی».- اصفهان: آشیانه برتر‏، ۱۳۹۵.

30. فضل زیارة الامام ‌الحسین علیه ‌السلام یوم ‌الاربعین‏/ لمولفه محمدعلی النورائی‌ یگانه ‌‌الغروی‌ القمی.- قم‏: اثر قلم‏، ۱۳۹۲.

31. فلسفة ‌زیارة الاربعین‌: یتناول هذا الکراس‌ العناوین ‌التالیة ...‏/ اعداد عدنان الساعدی.- قم‏: بزم قلم‏، ۱۳۹۲.

32. مجموعه آفتاب گردان. (ج19). اولین زائر: جناب جابر بن عبدالله انصاره (ره)/ نگارش مهدی وحیدی صدر؛ تصویرگر فرشته منعمی.- قم: مجمع جهانی اهل بیت (ع)، 1385.

33. مجموعه مقالات اربعین/ تدوین جمعی از نویسندگان؛ پژوهشکده حج و زیارت.- تهران: مشعر، ۱۳۹۴.

34. مجموعه مقالات در زمینه عاشورا، اربعین و نوروز/ محمدفاضل استرآبادی.- قم: انتشارات شیعه شناسی، ۱۳۹۲.

35. مجموعه مقالات اربعین حسینی (ع)/ مولف جمعی از نویسندگان.- قم : مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (صلی الله علیه وآله)، ۱۳۹۴.

36. مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین/ پدیدآورنده مسعود معینی‌پور؛ [به سفارش] انتشارات سوره مهر(وابسته به حوزه هنری)، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر‏، ۱۳۹۴.

37. مسیر السبایا ویوم الاربعین و یلیه اربعین‌الحسین فی‌الادب‌القریض والشعبی/ محمود الشریفی.- قم: باقیات: مکتبه فدک‏، ۱۴۲۸ق

38. مسیرة الاربعین الحسینیة/ علی حسین الخباز.- کربلاء، العتبة العباسیة المقدسة، قسم الشؤون الفکریة، ۲۰۱۲م.

39. مسیر راه بهشت‏: راهنمای پیاده‌روی زائران اربعین حسینی‏/ گردآورندگان علی‌رضا صناعی‌فرید،عباس مقدم.- تهران‏: کتاب یار مهربان‏، ۱۳۹۵.

40. م‍ص‍ائ‍ب‌ ح‍ض‍رت‌ زی‍ن‍ب‌(ع‌)، از واق‍ع‍ه‌ ک‍رب‍لا ت‍ا ارب‍ع‍ی‍ن‌/ ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ق‍ص‍ود ب‍اق‍ری‌.- ت‍ب‍ری‍ز: س‍الار، ۱۳۷۹.

41. من کربلاء الی دمشق: رحلة سبایا آل بیت المصطفی (ص) ۶۱ ه. ۶۸۰م شواهد تاریخیة/ محمد عبدالغنی ادریس السعیدی (محمد المعلم).- بغداد: دار الاضواء، ۱۴۳۵ق.

42. نفحات اربعینیة: مجموعة کراسات اربعینیة الامام الحسین علیه السلام/ لجنة التالیف والتحقیق للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)؛ اعداد السید عارف الحسینی، السید محمدرضا آل ایوب.- قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام، ۱۳۹۶.

43. همراه با آل‌علی (ع) (از عاشورا تا اربعین)/ حشمت‌الله قنبری همدانی؛ [برای] سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد برگزاری برنامه‌های فرهنگی – تبلیغی سال حضرت امیرالمومنین علی (ع).- تهران: امیرکبیر، ۱۳۷۹.

44. یا اهل‌العالم: پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی از دریچه دوربین/ عکس سیداحسان باقری، علی حیاتی؛ گردآوری و بازنویسی متن محمد کرم‌زاده.- تهران: بیان معنوی‏، ۱۳۹۱.

45. یوم الاربعین عند الحسین علیه‌السلام/ عبدالرزاق مقرم.- مطبعة القضاء، مخزن الامینی، 1377ق.

ب. جزوات و بروشورها

1-     بروشورهایسال 1394

2-     بروشورهایسال 1395

3-     بروشورهایسال 1396

4-      بروشورهای سال 1397

ج. پایان نامه و طرح پژوهشی

1.      آئین سوگواری اربعین و بیست و هشت صفر(در سبزوار- بروجن – کهنوج – بروجرد- خمین و فریدن).- سیما سپهری و میترا فتحی.- تهران : صدا و سیما، 1375.

2.      ارائه ساختار مناسب مستند دینی – آئینی با مطالعه موردی اربعین حسینی در عراق .- حسن امامی .- استاد راهنما علی اصغر غلامرضایی؛ استاد مشاور محمود اربابی .- کارشناسی ارشد (دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)؛ 1392.

3.      بررسی سیمای امام حسین(ع) در زیارت أربعین.- نگارش اشکان جوانمرد؛ استاد راهنما علیرضا رادبین.کارشناسی ارشد (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی)؛ 1393.

4.      مراسم ماه محرم کاشمر.- محمد مکاری .- تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1375.

5.      نگرشی بر مراسم سوگواری حسینی در شهر دامغان.- حمیدرضا حسنی.- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

منابع و ماخذ:

*کتابخانه معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)؛

*ویکی شیعه؛

*سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛

*پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

تهیه و تنظیم: اداره اسناد و اطلاعات مجمع



[1]- طوسی، ج۶، ص۵۲

[2]- طوسی، ج۶، ص۱۱۳


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۷ ، ۱۴:۵۵
عباس جعفری (فراهانی)

همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری و  اقامهٔ عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و با استعانت از خدای متعال و نیز در ظل عنایات حضرت ولی‌عصر «ارواحنا فداه»  کتاب «فقه الشعائر الإسلامیة» به قلم حضرت آیت الله اراکی «دامت برکاته»  به زبان عربی توسط انتشارات مجمع الفکر الإسلامی از چاپ خارج شد.

فقه الشعائر الإسلامیة

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۷ ، ۱۳:۵۴
عباس جعفری (فراهانی)

یکی از اقدامات مهم فرهنگی اربعینی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در هر سال، انتشار و توزیع بروشورهای فرهنگی و مذهبی، با موضوعات گوناگون در زبان های مختلف است.

چاپ 14عنوان بروشور به زبان عربی ویژه اربعین حسینی

هم اکنون میلیون‌ها نفر از شیعیان جهان، در حال آماده شدن برای عزیمت به کربلای معلی هستند تا بزرگ‌ترین تجمع انسانی و دینی جهان را رقم زنند. زیارت اربعین امام حسین(علیه السلام)، پرشور‌ترین و بزرگ‌ترین تجمع دنیاست که جمعیتی بیش از پانزده میلیون نفر را به کشور عراق می‌کشاند؛ در حالی که بسیاری از این افراد، با پای پیاده خود را به سرزمین عشق و فداکاری ــ کربلا ــ می‌رسانند. در این مراسم بزرگ بین المللی و دینی، نهادهای بی شماری تلاش می‌کنند تا با خدمات رسانی امنیتی، انتظامی، فرهنگی، بلیغی، مذهبی، بهداشتی، درمانی، اقامتی و غذایی در مسیرهای مختلف پیاده روی و شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی، سهمی در این سوگواری حسینی داشته باشند.

لینک اصلی 

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE

http://abwa-cd.com/fa/News/View/17214

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۷ ، ۱۳:۴۰
عباس جعفری (فراهانی)

شجره نامه پيامبران : از حضرت آدم(ع) تا حضرت محمد(ص)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۱۲:۴۰
عباس جعفری (فراهانی)

کتاب الف لام خمینی، زندگی‌نامه امام روح الله موسوی خمینی(ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، به وسیله موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. این کتاب که در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌گردد، زندگی و زمانه امام خمینی را تا پیروزی انقلاب اسلامی با نگاه و نگارشی دیگر بررسی کرده است. 

نویسنده، هدایت الله بهبودی، در یادداشت خود یادآور گردیده که پس از چهار سال تلاش همواره، با استناد به مدارک و مستندات معتبر آن را فراهم آورده است. کتاب الف لام خمینی با معرفی خاندان امام خمینی آغاز می‌شود و سیر زندگی روح الله را از تولد، نشو و نما، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می‌گیرد. 

خمینی

می‌توان این زندگی‌نامه را به دو بخش کلی تقسیم کرد. اول، زندگی علمی حاج آقا روح الله خمینی در قم، که بیش از چهل سال از عمر او را در بر گرفت. او در این چهار دهه درس گرفت، درس داد، نوشت و ماترک چشمگیری از منشورات و شاگردان به جا گذاشت. دوم، زندگی سیاسی آیت الله است که از اواسط سال 1341 شمسی آغاز می‌گردد و با فراز و نشیب‌های فراوان شانزده سال بعد، به پیروزی نهضت اسلامی در سال 1357 می‌رسد.

لینک خبر

http://ir-psri.com/?Page=ViewPublishedBook

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۱۱:۵۰
عباس جعفری (فراهانی)

اعضای شورای علمی "همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" با آیت الله العظمی «علوی گرگانی» از مراجع معظم تقلید دیدار و گفتگو کردند. 

آیت الله علوی گرگانی در این دیدار که ـ شنبه 21 مهر 1397 ـ برگزار شد، با تشکر از مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نهادهای همکار برای برگزاری این همایش فرمودند: چهره مبارک ابوطالب(ع) در بین امت اسلام چهره مظلومانه ای است و یکی از درد دل های ائمه اطهار(ع) این بوده است که مردم آن حضرت را نشناختند.

گزارش تصویری/ دیدار شورای علمی همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با آیت الله علوی گرگانی

ایشان ادامه دادند: حضرت ابوطالب(ع) خودش را در امر رسالت فانی کرد. او برای حمایت از پیامبر اکرم(ص) شخصیت دنیایی خود را از دست داد؛ و اگر نبود حمایت های حضرت ابوطالب(ع) نبود، پیامبر اکرم(ص) ایمنی نداشت. از این جهت، جناب ابوطالب(ع) سهم بزرگی دارد بر گردن همه مؤمنین و مسلمانان ــ و نه فقط شیعیان ــ دارد. 

معظم له اضافه کردند: لذا می بینید که سال درگذشت ایشان و حضرت خدیجه(س) را "عام الحزن" نام گذاشتند و پیامبر(ص) بعد از فوت ایشان مجبور به فرار از مکه شد. 

آیت الله علوی ادامه دادند: این فداکاری ها باعث شد پیامبر اسلام(ص) حتی بعد از رحلت حضرت ابوطالب(ع) لحظه ای از یاد و نامش غافل نباشند و همیشه از نیکی هایش یاد کنند.

این استاد عالی حوزه علمیه درباره ایمان حضرت ابوطالب(ع) نیز به حدیثی از علی(ع) استشهاد کردند و گفتند: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: "والله ما عبد أبی و لا جدّی عبدالمطلّب و لا هاشم و لا عبد مناف صنماً قطّ." یعنی پدرم و جدم و پدران آنها هیچ بتی را نپرستیدند بلکه بر دیانت جد خود حضرت ابراهیم(ع) بودند.

آیت الله علوی گرگانی با قرائت آیه 18 سوره غافر (وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِن آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَکُم بِالْبَیِّنَاتِ مِن رَبِّکُم) فرمودند: حضرت ابوطالب(ع) نیز برای حفظ وجود پیامبر(ص) مجبور بود که ایمان خودش را مخفی کند.

ایشان با اشاره به عدم وجود کارهای جامع درباره ابعاد مختلف شخصیت حضرت ابوطالب(ع) فررمودند: مثلاً ائمه اطهار(ع) توصیه می کردند که اشعار ابوطالب(ع) را به فرزندان خود بیاموزید؛ اما امروز اگر شخصی بخواهد این کار را بکند چیزی در دست ندارد. امیدوارم که ثمره همایش شما چنین محصولاتی باشد.

معظم له همچنین بر معرفی این شخصیت بزرگ جهان اسلام به جامعه علمی و حوزوی تأکید و تصریح کردند: جا دارد همایش های متعددی در رابطه با این بزرگوار برگزار شود تا همه جهان اسلام ــ و نه تنها طبقه شیعه ــ ایشان را بشناسند.

آیت الله علوی گرگانی در پایان ضمن قدردانی مجدد از دست اندرکاران این همایش فرمودند: از شما تشکر می کنم که ما را هم مشمول این کار کردید و دعا می کنم که هر چه بهتر بتوانید حق آن حضرت را ادا کنید.

در این دیدار همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر «ایمانی مقدم» معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حجت الاسلام والمسلمین «صباحی کاشانی» رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع) گزارشی از فعالیت های مقدماتی و علمی در این زمینه ارائه دادند.

ادامه مطالب در لینک خبر

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7

(برای دیدن تصاویر این دیدار ایـنجـا را کلیک کنید)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۹:۱۶
عباس جعفری (فراهانی)