تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

به مناسبت سالروز میلاد نورانی امام موسی کاظم (عیله السلام)

 اشاره:

پدر بزرگوار امام کاظم (علیه السلام)، حضرت امام جعفر بن محمّدٍ الصادق (ع) و مادر ارجمندش خانم «حَمیدة» می‌باشد. دوران رشد و تربیت و نوجوانی و جوانی را در دامان مادر گرامی‌اش و پدر ارجمندش طی کرد. امامت و رهبری ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال ۱۴۸ هجری آغاز شد و پس ۲۰ سال امامت و حدود ۵۵ سال زندگانی در ۱۸۳ هجری (۱۸۶ هجری) با توطئهٔ خلیفهٔ فاسد زمان، هارون عباسی (۱۷۰-۱۹۳ هجری) در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید.

Image result for ‫امام کاظم (ع)‬‎

ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت این امام هُمام، به پیشگاه سلاله پاکش، حضرت مهدی موعود (عجّل الله فرجه)، مقام معظّم رهبری (دام ظلّه)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و عموم شیعیان، متن زیر به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی در اختیار شما علاقه مندان قرار دارد. 

۱- فضایل و کمالات معنوی

 امام جعفر صادق(ع) می‌فرماید: «إنّ ابنی هذا [موسی] لو سألته عمّا بین دفّتی المصحف لأجابک فیه بعلمٍ». (۱)؛ یعنی: اگر از پسرم [موسی] در باره آنچه در این مصحف(قرآن) وجود دارد بپرسی، به یقین عالمانه و آگاهانه پاسخ می‌دهد.
همین طور فرمود: «وعنده علم الحکم والفهم والسخاء والمعرفة بما یحتاج الیه الناس فیما اختلفوا فیه من أمر دینهم». (۲) یعنی: حکمت، فهم، سخاوت و دانش امور دینی مردم که در آن گرفتار اختلاف [و سردرگُمی] شده‌اند نزد اوست.
مرحوم شیخ مفید(ره) می‌فرماید: «مردم روایات بسیاری از ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) نقل کرده‌اند. او فقیه‌ترین مردم زمان خویش بود». (۳)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۲۶
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت عید سعید غدیر خم

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، از محققان و پژوهشگران حوزه در گفت و گوئی با خبرگزاری شبستان در رابطه با دستاوردها و آثار عید غدیر خم گفت: در رابطه با غدیر خم و جریانی که در آخرین سفر حجة الوداع (البلاغ) پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در سال دهم هجرت (حدود دو ماه مانده به رحلتشان) رخ داد، در اسناد و منابع تاریخی آمده است که جمعیت فراوانی از مسلمانان بین 70 تا 100 هزار نفر حضور داشته اند و پیامبر (صلی الله علیه وآله) در این واقعه تاریخی، موضوع مهمی را برای مسلمانان تشریح و تبیین کرد که همان مسئله وصایت و جانشینی و امامت حضرت امیر المومنین، علی بن ابی طالب (علیه السلام) بود.

Image result for ‫غدیر‬‎

 البته رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در طول 23 سال نبوت خود به اشکال مختلف حضرت را معرفی کرده بود که اولین مورد آن در سال سوم بعثت و در جریان ابلاغ آیه شریفه «و أنذر عشیرتک الأقربین» (سوره شعراء : 26) بود که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به امر الهی، نزدیکان خود از جمله عباس، ابوطالب و سایر عموها و عمو زادگان و اقوامش را دعوت کرده و از آنها سؤال کرد که کدام یک از شما آمادگی دارد تا مرا یاری و کمک کند تا خلیفه و جانشین پس از من باشد؟ در آن محفل هیچ کس اعلام آمادگی نکرد. پس از سه بار تکرار شدن این درخواست رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، حضرت علی (علیه السلام) در حالی که نوجوانی بیش نبود، برخاست و اعلام آمادگی کرد و پیامبر همان جا فرمودند: «این شخص (علی فرزند ابوطالب) برادر، جانشین و خلیفه من، در بین شماست. از او اطاعت کنید ...». این ماجرا به عنوان «یوم الإنذار» در تاریخ اسلام معروف شد.ایشان تصریح کرد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مناسبت های دیگری نیز مانند جریان لیلة المبیت (سوره بقره : 207)، پیمان مؤاخات و برادری بین مسلمانان و در غزوات مختلفی مانند بدر، احد، خندق، خیبر، تبوک و ... که در تاریخ اسلام پیش آمد و در نهایت در حجة الوداع، نیز امیر المؤمنین (علیه السلام) را به عنوان جانشین و امام و پیشوای مسلمانان پس از خود معرفی کردند که این واقعه با عنوان «غدیر خم» در میان تمام مذاهب و فرق اسلامی مشهور و معروف است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۸ ، ۱۳:۰۸
عباس جعفری (فراهانی)

گذشته چراغ راه آینده است و تاریخ، حکیم جهان دیده‌اى است که حوادث گذشته را بازخوانى مى‌کند تا راهى براى پیمودن آینده مبهم پیش روى ما بنهد. ماه ذى‌الحجةالحرام همواره تداعى‌کننده اعیاد مبارک قربان و غدیر است. این دو از ایام‌الله و شعائر الهى هستند که بزرگداشت آن‌ها بر هر مسلمانى لازم است.

نتیجه تصویری برای موسوعة التاريخ الاسلامى

ترجمه و تلخیص: حسین على عربى

این مقاله، ترجمه و تدوین بخشى از کتاب موسوعة التاریخ الاسلامى، تألیف آیت الله استاد محمدهادی یوسفى غروى مى‌باشد، که درصدد برآمده است با استفاده از منابع دست اول و با اهمیت دادن به منابع شیعى و اشاره به آیات اکمال، تبیلغ و ولایت که در هنگام حجة‌الوداع نازل شده است، جریان حجة الوداع و غدیر خم را بازخوانى کند تا زمینه آشنایى هرچه بیش‌تر با سیره پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و اخلاق و منش و سیاست‌ها و درایت‌هاى آن حضرت فراهم شود.

نزول دستور الهى براى انجام حج

امام باقر(علیه السلام) مى‌فرمایند: «جبرئیل بر رسول‌الله(صلى الله علیه وآله) نازل شد و به او گفت: اى محمد(صلى الله علیه وآله)، خداوند متعال سلام مى‌رساند و مى‌فرماید: من هیچ یک از پیامبران و رسولان خود را قبض روح نکردم، مگر بعد از اکمال دینم و تأکید بر حجتم. حال دو فریضه از دین تو باقى مانده که لازم است آن‌ها را به قوم خود ابلاغ کنى: فریضه حج و فریضه ولایت و خلافت بعد از خودت. به درستى که من هیچ‌گاه زمین را از حجت خویش خالى نگذارده و خالى نخواهم گذاشت. حال خداوند متعال به تو امر مى‌فرماید که فریضه حج را به قوم خود ابلاغ کنى و حج به جاى آورى و اعلام کن تا هرکسى که استطاعت دارد، همراه تو حج به جاى آورد و احکام حج را همانند احکام نماز و زکات و روزه به آن‌ها بیاموزى و آنان را به امور حج واقف گردانى».1 امام صادق(علیه السلام)نیز مى‌فرماید: «ده سال از اقامت رسول‌الله(صلى الله علیه وآله) در مدینه مى‌گذشت در حالى که حجّى به جاى نیاورده بود.2 پس به تمام کسانى که اسلام آورده بودند، پیام فرستاد که رسول الله(صلى الله علیه وآله) قصد حج دارد و آن را به همه اعلام مى‌کند تا هر کسى که توانایى دارد، او را همراهى کند. به دنبال آن مردم براى انجام حج روى آوردند.3 علاوه بر این، آن حضرت به جارچى‌ها دستور داد که با صداى بلند اعلام کنند: رسول الله(صلى الله علیه وآله) مى‌خواهد در این سال فریضه حج به جاى آورد.4 او مى‌خواهد که احکام حج را مثل سایر احکام دینى به شما بیاموزاند و شما را بر آن‌ها واقف گرداند، کسانى که استطاعت دارند او را همراهى کنند.5 به دنبال آن، اهالى مدینه و اطراف و بادیه نشینان براى انجام مراسم در کنار رسول‌الله(صلى الله علیه وآله) آماده شدند».6

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۳۹
عباس جعفری (فراهانی)

سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۳۱
عباس جعفری (فراهانی)
Image result for ‫امام هادی‬‎
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی در گفت‌ و گویی به انحرافاتی که بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) تا زمان امام هادی(ع) در آموزه‌های دینی به وجود آمد، اشاره کرد و گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) مسلمانان در مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با مشکلات زیادی رو به رو شدند. یکی از این مشکلات، مدت کوتاه طول دوران نبوت پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص)، 13 سال در مکه و 10 سال در مدینه حکومت کردند. مسلمانان در این مدت از واقعیات مسایل دینی بهره کافی نبردند و با عمق تعالیم اسلام و قرآن آشنا نشدند به همین دلیل نیاز بود برخی از شاگردان و یاران پیامبر(ص) به صورت عمیق و روشن معارف دین را برای مردم، نیازمندان و علاقه مندان تشریح کنند، اما این گروه و جمعیت بسیار اندک بودند و این اقدام چندان امکان پذیر نبود. تعداد اندکی از اصحاب پیامبر(ص) مانند امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد، عمار یاسر، ابن عباس و برخی دیگر که به پیامبر نزدیک بودند و تحت تعالیم مستقیم ایشان بودند، معارف بسیاری از دین را یاد گرفتند و به عمق مسایل دینی پی برده بودند، اما اوضاع سیاسی که در جامعه آن زمان وجود داشت مانع انتقال این آموزه‌ها به مردم شد. عده‌ای از مسلمانان گرفتار مطامع دنیا شدند و به دنبال حکومت، قدرت و به دست گرفتن زمام امور مردم رفتند و با اهداف پشت صحنه خود نگذاشتن زمینه برای فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغاتی و معرفی واقعی اسلام فراهم شود. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۳۵
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ شماره 382 هفته نامه حریم امام با موضوع "عید غدیر" منتشر شد.

گفتگو با آیات و حجج اسلام «عباس محفوظی»، «محمدهادی یوسفی غروی»، «علی رضایی بیرجندی»، «نهله غروی نائینی»، «مرتضی احمدیان نجف آبادی» درباره موضوع عید غدیر از مطالب این شماره می باشد.

همچنین به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد مطلبی با عنوان "کودتای 28 مرداد؛ انقلاب خاموش شده" از «داود رضایی»  آورده شده است.

برای مطالعه شماره 382 هفته نامه حریم امام اینجا را کلیک کنید.

لینک 

https://fa.abna24.com/news/%d8%

http://www.yousofi.info/fa/article_483.htm

https://www.mehrnews.com/news/4394829

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۱۷
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۵۶
عباس جعفری (فراهانی)

لینک ویژه نامه غدیر

 http://shiastudies.com/ghadir

سید محمد ناظم زاده

لینک اصلی

http://fa.wikishia.net/view/%D9%85


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۳۸
عباس جعفری (فراهانی)

هتل‌های لوکس مکه حاجیان را جذب می‌کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۰۰
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: «توسل و واسطه قرار دادن صلحا و اولیاء برای تقرب به خداوند است تا اینکه خداوند به اعتبار مقام و ارزش این شخصیت ها ما را بپذیرد و قبول کند و اگر خطایی مرتکب شده ایم از گناهان ما بگذرد چون آنها نزد خدا جایگاه و مقام دارند و خدا حرف شان را می شنود لذا از خدا می خواهیم به سبب این واسطه از خطاها و گناهان ما بگذرد و به وسیله آن بزرگواران ما را هدایت کرده و دستگیری کند.»؛ این جملات بخشی از سخنان حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، پژوهشگر فِرَق و مذاهب اسلامی است که در گفت وگو با شبستان مطرح کردده و در ادامه مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

*با توجه به اینکه در ایام حج قرار داریم و حجاج عزیز و ضیوف الرحمان درحال انجام مناسک و یا درحال بازگشت می باشند، یکی از مسایل مبتلابه که بعضاً سبب مشکلاتی برای عموم زائران و از جمله زائران ایرانی می شود، اعتقاداتی است که مسلمانان و شیعیان دارند. البته این اعتقادات در کلام حضرت رسول(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آمده است با این وجود در صورت مشاهده، ماموران سعودی برخورد می کنند، مثل توسل و تبرک کردن؛ اساساً توسل در فرهنگ اسلام چه جایگاهی دارد و پاسخ شبهاتی که به دلیل این آموزه به شیعه وارد می شود، چیست؟

 قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه ای را بیان می کنم. اسلام، دینی جامع و کامل است که نظر به هدایت و رشد و سعادت کل انسان ها دارد، به عبارت دیگر، از تعالیم اسلام که در قرآن و روایات صحیح از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آمده به دست می آوریم که هدف خداوند از نزول قرآن، ارسال کتب و رُسل، هدایت کل بشریت است و نباید برخلاف برخی که نگاه خاصی به تعالیم اسلام دارند و می گویند اسلام در منطقه خاصی مثلا در جزیرة العرب ظهور کرده  و هدف اش هدایت برخی انسان ها در کره زمین بوده است، فکر کرد. قطعاً این اشتباه است. لذا باید نگاه مان را فراتر و وسیع تر گرفته و توجه کنیم که خداوند هدایت کل جهان بشریت را در نظر گرفته و از ارسال رسل سعادت کل انسان ها اعم از زن و مرد، در طبقات و زبان ها و ملیت های مختلف را در نظر داشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۸ ، ۰۸:۴۴
عباس جعفری (فراهانی)