تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۴ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس مذاهب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان تصریح کرد: پنج چیز از علامات مؤمن شناخته شده است از امام حسن عسکری (ع) نقل است که نمازهای واجب یومیه همراه با نوافل، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن و سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله در نمازهای واجب، را  از علامات مومن دانسته اند. [شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۶، ص۵۲].

Image result for ‫اربعین‬‎

از اینکه «زیارت اربعین» در کنار این موارد بیان شده معلوم می شود که این مسئله در فرهنگ دینی ما و از نظر ائمه (ع) ارزش خاصی دارد. برای یافتن اهمیت اربعین ابتدا باید به واقعه کربلا بازگردیم. این واقعه در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع یک رویداد بسیار شگرف است.

 

وی افزود: موقعیتی پیش می آید که حسین بن علی (ع) در مقابل نیروهایی قرار می گیرد که حاکمیت اسلام را به دست گرفته اند و مدعی جانشینی پیامبر هستند در حالی که در رأس آنها شخصیتی مانند یزید قرار دارد که به کوچک ترین و جزیی ترین مسایل دینی اهمیتی نمی دهد. در اوصاف او گفته شده که اهل فسق و فجور و فساد بوده و کمترین آگاهی از قرآن و معارف دینی نداشته است.

 

چنین فردی توسط جریان اموی حاکم جهان اسلام می شود و از امام حسین (ع) با آن شان و جایگاه، قداست، علم و دانش نسبت به کتاب خدا و انتساب خانوادگی به رسول گرامی اسلام می خواهد که با او بیعت کند. حضرت در مقابل می فرماید «هیهات من الذلة» و تشخیص می دهد که امروز باید خود و خانواده اش را برای بقای دین فدا کند و هدف از این قیام را نیز امر به معروف و نهی از منکر عنوان می کند.

 

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با این کار، با بزرگ ترین منکر مبارزه می کند و بزرگ ترین معروف را که همان تشکیل حاکمیت اسلامی است، دنبال می نماید.


حاکمان از راه تزویر، نیرنگ، نفاق و خفقانی که ایجاد کردند مردم را از یاری امام منع می کنند و امام و یارانش به شهادت رسیدند. اما بزرگترین نتیجه که همان فرو پاشی و اضمحلال حکومت بنی امیه بود به دست آمد. اگرچه بنی امیه تا چند سال بعد نیز حکومت را در دست داشت اما تا سال 100 هجری این خاندان به کلی نابود شد.

 

حجت الاسلام جعفری افزود: در اربعین حسینی نیز وقتی مردم یاد حماسه آن امام بزرگوار و قیام آن حضرت را زنده می کنند در واقع اسلام زنده می شود، عزت و آزادگی زنده می شود و با مفاسد مقابله می شود.


امام حسین (ع) درس های زیادی برای انسان ها داشت که مردم در اربعین این آموزه ها را پاس می دارند. در دستورات دینی ما نسبت به پیاده روی اربعین توصیه شده و هدف از آن نیز بزرگداشت و احیای حماسه عظیم سیدالشهداء (ع) است.

 

اهمیت اربعین از این نگاه قابل بررسی است که همچنان که در عاشورا مردم یاد امام حسین (ع) را زنده می کنند در اربعین نیز به یاد آن فداکاری ها و حماسه ها به ساحت مقدس سیدالشهداء (ع) عرض ادب می نمایند در حالی که همه ملت ها در سراسر جهان شاهد این رویداد عظیم هستند و مردم از هر نژاد و قومیتی از شهرها و روستاهای مختلف به پابوسی امام حسین (ع) آمده و این قیام را همچنان در تاریخ زنده نگه می دارند.


لینک اصلی 

http://www.shabestan.ir/detail/News/504047


http://sedayesaraab.ir/?p=19313


http://fa.wikishia.net/view/%D8%B2%%


معرفی 40 اثر درباره اربعین حسینی

لینک کتاب شناسی اربعین 

http://abwa-cd.com/fa/News/View/8746


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۵ ، ۱۳:۱۴
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۶
عباس جعفری (فراهانی)

گفت و گو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی

اشاره:

امروزه «وهابیت» به عنوان یک فرقه ی ضالّه و منحرف، به گونه‌ای دست به تخریب اسلام ناب محمدی(ص) زده است که سراسر دنیا با توجه به اعمال و رفتار این گروه افراطی دین اسلام را به عنوان دینی خشک ‌و خشن که هیچ‌گونه انعطاف و مهربانی در آن وجود ندارد تلقی می‌کنند. از این جهت بر تمامی مسمانان جهان است تا با جدا نمودن صفوف خود از این گروه ضاله، ماهیت آن را در جهان افشا نمایند تا بر همگان واضح و روشن شود که وهابیت وصله ی ناهمگونی است که هرگز به جهان اسلام نخواهد چسبید. با این روی کرد، حضور حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی(دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل وهابیت) رسیده و گفت ‌و گویی را با ایشان ترتیب دادیم که از نظر شما خوانندگان محترم می‌گذرد.

Image result for ‫افشای تسلّط رسانه ای و اقتصادی وهابیت .../عباس جعفری‬‎

سؤال: خصوصیات و ویژگی‌های فرقه ی وهابیت در زمان حاضر چیست؟

البته وهّابیت در زمان حاضر، دیگر آن وهّابیت خشن در دهه‌هاى نخستین قرن بیستم میلادی نیست که در راه استقرار حاکمیت خود، با کمک اربابان قدرتمند خود مانند انگلستان هرگونه صداى مخالف مانند آل‌رشید در کویت که مورد حمایت عثمانیان بود و شرفاى مکّه را سرکوب نمود، بلکه وهّابیت کنونى به حاکمیتى به ظاهر مهربان با مردم و متمایل به دسترسى به آخرین پیشرفت‌هاى علمى و صنعتى جهان و مظاهر نوین تمدن و رفاه تبدیل شده است.

سؤال: با اوصافی که فرمودید به نظر می‌رسد وهابیت باید منابع مالی قابل توجهی در اختیار داشته باشد ؟

کاملاً درست است، البته این منابع همه از قدرت نفت و ثروت فراوان کشور عربستان است که به اعتراف کشورهاى صنعتى دنیا، وهابیت بر بیش‌ترین و بزرگ‌ترین مخزن‌هاى نفت جهان تسلط دارد .. ..

سؤال: بیش‌ترین تجمع وهابی‌ها در عربستان سعودی است و به نظر می‌رسد سرنوشت مردم و کشور عربستان به نوعی با این فرقه گره‌ خورده باشد. شما این مطلب را تأیید می‌کنید؟

بله، امروزه همان‌طور که فرمودید منافع بخش عمده‌اى از مردم عربستان با خاندان سعودى گره خورده است.از این رو حفظ آل‌سعود و تسلّط آنان بر امور کشور و شؤون مملکتى با هر قیمت، در درجه اولِ اهمیت قرار گرفته است. جمعیت خاندان آل‌سعود که بیش از چهار هزار نفر مى‌باشند عمده مشاغل و پست‌هاى کلیدى را در سراسر کشور وسیع و پهناور عربستان در دست دارند. از طرف دیگر در مرکزیت وهابی‌ها عربستان، پادشاه یا همان مَلِک، حاکم مطلق است و هیچ کس حق عزل او را ندارد و تاکنون که بیش از یکصد سال از تأسیس حکومت آل‌سعود مى‌گذرد، هیچ‌گونه قانونی که در برابر اراده پادشاه قرار داشته باشد،وضع نشده است.

سؤال: مذهب رسمی کشور عربستان چه مذهبی است؟

مذهب رسمى کشور عربستان، سنّى حنبلى است که بر اساس تعالیم محمدبن‌عبدالوهّاب اداره مى‌شود و فقط یک اقلیّتى پانزده درصدی در منطقه شرقى، قطیف، احساء، دمام و ظهران شیعه مى‌باشند و خاندان شیخ محمدبن‌ عبدالوهّاب که به «آل‌الشیخ» معروف شده‌اند، پست‌هاى مهم فتوا، ارشاد، تبلیغات، آموزش مذهبِ وهّابیت و مانند آن را در دست دارند.

سؤال: شیخ محمدبن‌عبدالوهاب چگونه توانست ریشه‌های حکومت وهابی‌ها را در عربستان شکل دهد؟

قبل از آن‌که به سؤال شما پاسخ دهم لازم است اشاره کوتاهی به زندگی محمدبن‌ عبدالوهّاب داشته باشم. شیخ محمدبن‌ عبدالوهّاب نجدى تمیمى در سال 1115 هـجری در عُیینه(یکى از مناطق نجد در جزیرة العرب) به دنیا آمد. او مدت‌ها زیر نظر پدر، برادر و استادان خود علوم حدیث، تفسیر قرآن و تاریخ (به ویژه آثار ابن تیمیه) را فرا گرفت تا این‌که پدرش در سال 1153 هـجری از دنیا رفت. او مسافرت‌هاى متعددى انجام داد و سرانجام در سال 1160 هـجری رهسپار «درعیه» شد و با محمدبن‌سعود، حاکم منطقه آشنا و آراء و پندارهاى خود مبنى بر دعوت به توحید خالص و سلفى‌گرى را مطرح و او را مجذوب خود کرد و پیمان محکمى با هم امضا نمودند.

سؤال: آیا متن پیمان‌نامه موجود می باشد؟

بله، بر اساس این پیمان تقسیم کارى صورت گرفت، یعنى سمت سازمان‌دهى و رهبرى نیروها و نصب والى و حاکم براى مناطق به عهده محمدبن‌سعود و سِمَت فتوا دادن، قضاوت و نصب قاضى براى مناطق و اجراى حدود، تعزیرات و جمع و نظارت بر توزیع بیت‌المال بر عهده محمدبن‌ عبدالوهّاب گذاشته شد. در سایه این پیمان و اتحاد بین محمدبن‌ عبدالوهّاب به عنوان امام الدین (العقیدة) و محمدبن‌ سعود به عنوان امام السیف (الجیش) با هدف گسترش توحید و مبارزه با بدعت‌ها، حمله به مردم روستاها و شهرها آغاز شد و قریب شصت‌سال این وحدت و همکارى ادامه پیدا کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۳:۴۶
عباس جعفری (فراهانی)

دیدگاه علمای اهل سنت درباره «پیاده‌روی اربعین»

با وجود تبلیغات و توطئه‌های شوم دشمنان در جهت ایجاد شکاف و اختلاف بین مسلمانان، جامعه اهل سنت و شیعه همواره با احترام متقابل به عقاید همدیگر و با حضور در صحنه، نقشه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند، اهل سنت ارادت خاصی نسبت به خاندان رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) دارند و حضور اهل‌سنت در پیاده‌روی 20 صفر و همچنین پذیرایی از کاروان‌های زائران اربعین حسینی گواه این مدعاست.

 ماموستا ملامصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر با اشاره به اهمیت زیارت امام حسین(ع) در کربلا گفت: رفتن به کربلا و زیارت امام حسین(ع) در هر زمانی مناسب است و در ایام اربعین بهتر می‌باشد.

 عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت با اشاره به اینکه 20 صفر مصادف با چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و برگشت اهل‌بیت پیامبر(ص) از شام به کربلا است، افزود: مناسب است که مسلمانان در چنین روزی به زیارت مزار امام حسین(ع) بروند، زیرا امام حسین(ع) بزرگ و سرور شهیدان عالم است، زیرا در راه حق به سمت کربلا رفت تا یزید که یک انسان فاسق و بی‌دین و به زور امیر مسلمانان شده بود را، از بین ببرد.

 امام جمعه اهل‌سنت پیرانشهر خاطرنشان کرد: زیارت اهل‌ قبور و به خصوص صالحین و بزرگان برای اهل‌تسنن مستحب است، اهل‌سنت خوب است برای زیارت امام حسین(ع) که از اولیاء الهی و در راه حق و برای اصلاح امور جدش، رسول‌الله شهید شد، بروند.

 وی با بیان اینکه امام حسین(ع) با دعوت مردم و برای اصلاح امت اسلامی به سمت کوفه حرکت کرد، تأکید کرد: امام حسین(ع) متعلق به یک مذهب نیست، بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان است و حتی کسانی هم که مسلمان هم نیستند وقتی مظلومیت و نحوه شهادتش را در تاریخ می‌خوانند، ناراحت می‌شوند.

ادامه در لینک اصلی

http://taghribstudies.net/index.php/2015-09-14-10-06

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۱۱:۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

   

   

http://www.hajj.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۵ ، ۱۴:۳۷
عباس جعفری (فراهانی)

وهابیت تاریخ و افکار
نویسنده : محسن عبدالملکی
ناشر : دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) محل نشر : قم سال نشر : ۱۳۹۵

 تعداد جلد : ۱ صفحات : ۱۱۸  قطع : پالتویی نوبت چاپ : اول  تعداد مجلد : ۵۰۰۰

تاریخ وهابیت را کمتر خوانده ایم، از جریان های فکری دورن وهابیت کمتر شنیده ایم، از آل سعود، کارنامه و گرایش های فکریشان هم همین طور. برای اطلاع از این موضوعات کتاب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. کتاب وهابیت تاریخ و افکار، سومین کتاب از دوره ۱۴ جلدیِ سلسله مباحث جریان شناسی، اثر محسن عبدالملکی در خرداد ۱۳۹۵ توسط انتشارات موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام در ۱۱۹صفحه منتشر شد. 

این کتاب دارای سه فصل است، فصل اول: تاریخ وهابیت، فصل دوم: جریان های درونی وهابیت. فصل سوم: نیم نگاهی به مهم ترین دلایل مخالفت مسلمانان با وهابیت. در فصل اول از سه دوره تاریخی وهابیت بحث شده است. بررسی جنایات وهابیت در هر دوره، سیاست امیران و پادشاهان سعودی با استفاده از مصادر و منابه متعدد از جمله ویژگی های این بخش است. در فصل دوم از جریان های درونی وهابیت بحث شده است. جریان های فکری جامیه، اخوان المسلمین، البانیه، جهیمان العتیبی، القاعده عربستان و معارضان از جمله جریان هایی اند که در این کتاب از انان سخن به میان آمده است. در فصل سوم از مهم ترین دلایل مخالفت مسلمانان با وهابیت بحث شده است. تلاش برای بیان مطالب نو و مستند از جمله ویژگی های این کتاب است. 

http://takfirnews.ir/post/664

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۱۴:۳۴
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۵ ، ۱۳:۱۴
عباس جعفری (فراهانی)

هفتم صفر، سال روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام

انسان ۲۵۰ ساله | امام حسن علیه‌السلام زمینه‌ساز حماسه عاشورا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «امام حسن جنگ نظامی را - با آن دشمنی که قبلا باید افشا بشود و سپس با آن مبارزه بشود - متوقف کرد تا جنگ سیاسی، جنگ فرهنگی، جنگ تبلیغاتی و جنگ اسلامی خود را با او شروع بکند. ... امام حسن زمینه‌ساز عاشورا و تداوم امامت در شیعه بود». ۱۳۶۴/۰۳/۱۷

http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=24837


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۵ ، ۰۹:۱۷
عباس جعفری (فراهانی)


به مناسبت هفتم صفر سال روز شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی (ع)


پاسخی به شبهات مطرح شده درباره ازدواج‌ها و طلاق‌های متعدد امام حسن (ع)

اشاره:

در پانزدهم ماه رمضان المبارک سال سوّم هجرت (1) و در خانه دخت گرامی رسول خدا حضرت فاطمه زهرا(س) فرزندی چشم به جهان گشود که ولادت او باعث شادی و سرور نبی مکرّم اسلام(ص) گردید. او را «حسن» نام نهادند. از پیامبر بزرگوار، حضرت محمّد(ص) نقل شده است که خطاب به ایشان فرمودند: «أشبهتَ خَلقی و خُلقی». (2) یعنی؛ ای حسن [جان]، تو از جهت آفرینش(صورت) و اخلاق(سیرت و رفتار) شبیه من هستی.

poster 1

روشن است که مصاحبت با انسان کاملی، همانند پیامبر(ص) و رشد و نموّ نمودن در منزل شخصیتی بزرگ، همانند حضرت امام علیّ(ع) و زن نمونه و کامل مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، نتیجه اش تولّد انسان کاملی همانند حسن بن علیّ(علیهما السلام) است. هیچ انسانی در جهان هستی از جهت کمالات و مقامات انسانی همانند اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نبوده و نخواهد بود، سلام الله علیهم اجمعین. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت این امام عزیز و کریم آل محمد(ص)، توجه خوانندگان گرامی را به نوشتاری کوتاه به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی که پیرامون شخصیت، فضائل علمی- اخلاقی ایشان و تبیین معنای صحیح سیاست و خلافت اسلامی و دلائل تحمیل صلح بر حضرت امام حسن مجتبی(ع) نگارش یافته، جلب می کنم:

1- شخصیت علمی، اخلاقی امام (ع)

پیرامون مقام و شخصیت علمی، اخلاقی سبط اکبر پیامبر(ص)، حضرت امام مجتبی(ع)، سخن بسیار است که فقط به ذکر چند حدیث در این باره اکتفا می شود:

 قال الرسول(صلّی الله علیه وآله): «لو کان العقل رجلاً لکان الحسن». یعنی؛ اگر قرار بود عقل به صورت انسانی مجسم شود، همانا به صورت "حسن بن علیّ [ع] " جلوه می کرد.

قال الصادق(علیه السلام): «انّ الحسن بن علیّ(ع) کان اعبد الناس فی زمانه و ازهدهم و افضلهم و کان اذا حجّ، حجّ ماشیاً و...». (3) یعنی؛ به راستی که [امام حسن مجتبی(ع)] در زمان خویش عابدترین، زاهدترین و داناترین مردم بود.

 در باره ابعاد علمی و صفات پسندیده اخلاقی مانند تواضع، جود و بخشش، کرامت، سخاوت، علم و دانش، شجاعت؛ نقل های تاریخی فراوانی وجود دارد که در کتب تاریخ اسلام و تاریخ زندگانی ائمه معصومین(ع) مکتوب می باشد، مانند داستانی که در باره  تواضع و بر خورد شایسته با مردم و به خصوص تهیدستان در تاریخ آمده است که امام حسن(ع) در محلی نشسته بودند، هنگامی که خواستند از آن جا بروند شخص تهیدستی وارد شد، امام(ع)  به او خوش آمد گفت و او را مورد محبت قرار داده و به او فرمود: «انّک جلستَ علی حین قیام منّا افتأذن لی بالإنصراف». یعنی؛ تو به هنگام بلند شدن ما آمدی آیا اجازه می دهی که برویم؟، مرد گفت: آری، ای فرزند رسول خدا(ص).

در روایتی حسن بصری در مورد سیاست از امام حسن مجتبی(ع) سوال می کند، حضرت چنان با بیان شیرین  و کلمات زیبا  به او پاسخ می دهد که که هر خواننده ای با شنیدن آن به وجد می آید.

قال الحسن بن علیّ(ع): «هی[السیاسة] أن ترعی حقوق الله و حقوق الأحیاء و حقوق الأموات، فأما حقوق الله.  فاداء ما طلب، و الإجتناب عما نهی، و اما حقوق الأحیاء: فهی ان تقوم بواجبک نحو اخوانک، و لا تتأخر عن خدمة أمتک، و ان تخلص لولی الأمر ما أخلص لأمّة و أن ترفع عقیدتک فی وجهه اذا ما حاد عن الطریق السوی و امّا حقوق الأموات، فهی أن تذکر خیراتهم و تتغاضی عن ساوئهم، فانّ لهم ربّاً یُحاسبهم». (4) یعنی؛ سیاست آن است که حقوق خداوند، و حقوق زنده ها، و حقوق مرده ها؛ را رعایت کنی. اما حقوق خداوند، پس عبارت است از انجام آنچه که خواسته خداوند است و پرهیز از آنچه که او نهی کرده است. اما حقوق زنده ها آن است که به وظیفه خود در برابر برادرانت عمل کنی و از خدمت امت خویش بازنمانی و تا زمانی که ولی امر مسلمین با امت خود صادق است، با او صادق باشی و هنگامی که وی از راه راست منحرف شد، عقیده ات را رو در روی او اظهار کنی و اما حقوق مردگان: این است که نیکی های آنان را یاد کنی و از بدی هاشان چشم بپوشی، چرا که آن ها را پروردگاری است که از آنان حساب کشی می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۵ ، ۰۸:۲۶
عباس جعفری (فراهانی)
یکی از پربسامدترین تبلیغات ضدایرانی در فضای جهان اسلام که متاسفانه تاثیر بسیاری منفی بر افکار عمومی مسلمانان منطقه نسبت به جمهوری اسلامی داشته، این است که ایران دنبال تغییر مذهب اهل سنت منطقه و شیعی کردن آنان است! از طرف دیگر عده اندکی نیز با در پیش گرفتن این راهبرد رسما به دست دشمن بهانه می دهند و سبب انزوای انقلاب اسلامی می شوند، در حالی که رهبر انقلاب اسلامی تصریح کرده‌اند که جمهوری اسلامی دنبال تغییر مذهب اهل سنت نیست.

اینکه شیعی سازی اهل سنت چه نسبتی با مبانی انقلاب اسلامی و مکتب اهل بیت «ع» دارد، مسائلی بود که درباره آن با حجت الاسلام نجف علی میرزایی رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان به گفتگو پرداختیم: 

شیعی سازی اهل سنت جایگاهی در مبانی انقلاب اسلامی ندارد

رهبر معظم انقلاب چند بار به این موضوع اشاره کرده‌اند که جمهوری اسلامی دنبال شیعه کردن اهل سنت نیست. به نظر شما چرا ایشان بر این موضوع تاکید می کنند؟
انقلاب اسلامی با ظرفیت دولت سازی و حاکمیت سازی که در آن وجود داشت و مبتنی بر رویکرد عقلانی و اخلاقی و علمی به دین اسلام که به طور ویژه در ادبیات رهبران و بزرگان انقلاب وجود داشت و بعدها مایۀ اصلی تحولات مثبت و تحکیم مبانی و پایه های انقلاب گشت و نیز به پایه ریزی یک حکومت و دولت تمام قد در رقابت با الگوهای دولت های مدرن ظهور نمود باعث شد که از طرف جریان ارتجاع اسلامی و نیز جریان سکولار تهدید تلقی شود.
 
جریان های ارتجاعی انقلاب و دولت برآمده از آن را تهدیدی علیه ریشه های تحجرگرایانه و مبانی اندیشه های بسته و تکفیری و ادبیات استثمار و بهره کشی از دین برای تحقق نگره های اموی خود فرض کردند. آن ها متوجه این امر شده بودند که انقلاب اسلامی دارای چنان عقلانی و اخلاقی و مبتنی بر خوانش دینی است که با این تفسیر و شاخص های انسانی و کارآمد آن دیگر جایی برای مذاهب ارتجاعی آنان باقی نخواهد ماند.
 
از دیگر سو جریان های سکولار و دین ستیز یا دین گریز و بی باور به کارآمدی دین در عرصه سیاسی و اجتماعی و در عرصه انسانی تمام جریان های علمی و سیاسی خود را در معرض چالش تازه‌ای به نام خوانش تمدنی و سیاسی و اجتماعی دینی دیدند. بر خلاف تصورات سطحی و کاملا تاریخی و ناظر به سیاق های خاص دینی قرون وسطی، انقلاب اسلامی با به رسمیت شناختن جریان های عقلانیت و علمیت و اخلاق محور انسانی در قیاس با هژمونی های حاکم بر فرهنگ و اندیشه جهان معاصر توانسته بود مدرنیسم را به چالش بکشاند. همین توانمندی انقلاب اسلامی مبتنی بر خوانش اهل البیت علیهم السلام باعث شده بود که فلاسفه درمانده در فهم و تفسیر حقیقت اسلامی انقلاب آن را مهمترین پدیدۀ پسامدرنیستی جهان معاصر به حساب آوردند، مانند نگاهی که فوکو به انقلاب داشت. تقریبا مهمترین قطب های پست مدرنیستی به انقلاب اسلامی ایران به عنوان چالشی بسیار جدی و کارآمد علیه مدرنیسم و حتی سکولاریسم به حساب آورده‌اند.
ادامه در لینک اصلی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۵ ، ۱۳:۰۵
عباس جعفری (فراهانی)