تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

به گزارش آستان نیوز، به مناسبت فرا رسیدن دهم رمضان المبارک، سالروز وفات حضرت خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) و به منظور بررسی آموزه‌های سیره ام‌ المومنین(ع) برای امروز ما، با حجت‌الاسلام «عباس جعفری فراهانی»، رئیس اداره بررسی سوالات و پاسخ به شبهات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و کارشناس مذهبی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

همایش بین المللی بزرگداشت مقام حضرت خدیجه(س) برگزار می شود - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

وی با بیان اینکه زندگی و سیره حضرت خدیجه کبری(سلام‌الله‌علیها) به عنوان همسر پیامبر(ص) و نخستین بانوی مسلمان از جهات مختلف قابل بررسی است، اظهار کرد: یکی از نکاتی که شاید در حیات بابرکت ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفته، مسئله عقلانیت است البته منظور عقلانیت تعریف شده در آموزه‌های دینی به عنوان مخلوقی از مخلوقات خداوند است.

رئیس اداره بررسی سوالات و پاسخ به شبهات مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: چراکه در آیات و روایات تاکید بسیار شده که انسان، عقل به عنوان قوه باطنی که کار خیر و صلاح را تشخیص می‌دهد به کار بگیرد، در مقابل عقل، جهل قرار دارد و برخی هم در مقابل آن جنون را قرار می‌دهند، باید توجه داشت عقل انسانی ذومراتب و ویژگی‌ای است که همه از آن به یک اندازه بهره نبرده‌اند و البته میزان تکلیف انسان‌ها نیز به اندازه بهره‌مندی‌شان از عقل است.

عقلانیت؛ وجه ممیزه سیره حضرت خدیجه(س)

وی با بیان اینکه عقلانیت از ویژگی‌های بارز و اثرگذار حضرت خدیجه(س) است، گفت: از سیره ایشان به دست می‌آید که آن حضرت(ع) بانویی عاقله بوده‌اند و این عقل در عملکردشان به خوبی مشهود است. ازجمله آنکه علی‌رغم زندگی در فضای کفرآلود و توام با خفقان و نفاق و استکبار عربستان جاهلی که در آن زنده به گور کردن دختران رسم بود!، هرگز به کفر و شرک و دیگر گناهان و فسادهای رایج آلوده نشدند و این نبود مگر به دلیل درجه بالای عقلانیت در وجود ام‌المومنین حضرت خدیجه کبری(س).

حجت‌الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) به صفت طاهره شهرت داشته‌اند، ابراز کرد: این شهرت نشان از پاکی و طهارت حیات ایشان به عنوان یکی از سادات قریش دارد. هوش و خرد و درک بالا از دیگر وجوه شخصیتی حضرت خدیجه(س) است که بر اساس آن مدیریت قوی مالی و اقتصادی داشتند و از تجار سرشناس محسوب می‌شدند و در مدیریت مالی و اقتصادی اهل تدبیر و مضاربه بودند.

وی با اشاره به وجود خواستگاران متعدد برای حضرت خدیجه(س) از میان بزرگان قریش و دیگر قبایل، گفت: بنابر نقل تاریخ، ایشان زیبارو بوده‌اند و جمال‌شان ریشه در صافی باطن‌شان داشته است. نقل است که در دو سفر تجاری با حضرت ابوطالب(ع) همکاری کرده و غلام خود را با کاروان به شام رهسپار کردند و وقتی از امانت داری حضرت رسول(ص) مطلع شدند به شراکت در کار و زندگی با آن حضرت(ص) علاقمند شدند.

ازدواج با پیامبر(ص) از وجوه بارز عقلانیت در ام‌المومنین

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: ازدواج ایشان با حضرت رسول(ص) که ثروتی نداشتند اما امین و درستکار بودند از دیگر وجوه عقل و تدبیر حضرت خدیجه(س) است که ثمره آن ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان سرور زنان دو عالم است. روایات است زمانی که ایشان حضرت فاطمه(س) را باردار بودند جنین با ایشان سخن می‌گفت و در هنگام وضع حمل نیز بانوان بهشتی به بالین ایشان آمدند! اینها همه از شخصیت ویژه حضرت خدیجه(س) حکایت دارد که آن بانو را در میان همسران پیامبر(ص) ممتاز کرده است.

وی تاکید کرد: خداپرستی و اعتقاد به دین ابراهیم حنیف هم از دیگر وجوه عقلانیت در حضرت خدیجه کبری(س) است؛ پیامبر(ص) تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند همسر دیگری را اختیار نکردند و میزان محبت رسول خدا(ص) به حضرت خدیجه(س) بعدها سبب حسد و رشک دیگر همسران پیامبر(ص) شده است.

حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی در ادامه تصریح کرد: از دیگر کمالات و فضایل ام‌ المومنین حضرت خدیجه(س)، ایمان آوردن به اسلام است؛ وقتی حضرت محمد مصطفی(ص)در اوج غربت و مظلومیت به رسالت مبعوث شدند به عنوان نخستین زن به اسلام ایمان آوردند بدون آنکه تاخیر و تعللی داشته باشند. هیچ یک از همسران پیامبر(ص)، جایگاه خدیجه(س) را ندارند.

 سایت وبینار جناب خدیجه (س) https://fa.abna24.com

وی با بیان اینکه در روایات متعدد از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) جایگاه و شان والایی برای حضرت خدیجه(س) تصریح شده است، تاکید کرد: باید توجه داشت اگرچه قرآن به منظور حرمت تزویج همسران پیامبر(ص) بعد از رحلت ایشان، در آیه‌ای همسران حضرت(ص) را مادران امت معرفی کرده است اما هیچ یک از همسران جایگاه و شان حضرت خدیجه کبری(س) را نداشته‌اند و این جایگاه نبود مگر به دلیل اعمال نیک و مرضی خدا برای همین هم ایشان سرآمدترین و مکرمه‌ترین همسران پیامبر(ص) و مادر کوثر قرآن یعنی خیر کثیر هستند.

وی با بیان اینکه مواسات و کمک مومنانه در سیره حضرت خدیجه(س) جایگاهی ویژه داشته است، گفت: رسیدگی و کمک به ایتام و محرومان سیره ایشان بوده است چنان که بعد از حصر اقتصادی و تبعید مسلمانان به شعب ابی طالب، حضرت خدیجه(س) از مال و ثروت خود به مسلمانان در رنج و سختی کمک کردند و کمک‌ها و کالاهای موردنیاز مسلمانان به سفارش و تامین مالی ایشان از مکه به شعب می‌آمد. همچنین، همه امکانات خویش را در اختیار پیامبر(ص) قرار دادند تا به ایتام و فقرای مکه رسیدگی کنند.

حجت‌الاسلام جعفری فراهانی ادامه داد: همچنین، ایشان از ثروت خود در راه اعتلای اسلام هزینه کردند و وقتی پیامبر(ص) به منظور کمک به عمویشان حضرت ابوطالب(س) که در سختی و تنگی اقتصادی بود، علی(ع) را که در آن زمان خردسال بودند به منزل خویش آوردند، از آن حضرت(ع) همچون فرزندشان مراقب کردند.

وی درباره جنبه‌های الگوپذیری از حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها)، خاطرنشان کرد: بانوان ما باید از شخصیت‌هایی این چنینی در تاریخ اسلام بهره بگیرند و در مجالس خود به تبیین سیره ایشان و دیگر بانوان شایسته بپردازند و این را در زندگی خود به کار ببرند تا بر مشکلات و آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی غلبه کنند.

لینک خبر

https://news.razavi.ir/fa/277003/%D8%B9%D9%82%


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۲۷
عباس جعفری (فراهانی)