تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۵۸ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است



سرویس جهان مشرق - پس از ماه ها بحث و رایزنی های گسترده میان فرماندهان ارشد نظامی و اطلاعاتی عراق عملیات بزرگ بازپس گیری شهر موصل مرکز استان نینوی واقع در شمال این کشور از نیمه شب گذشته با فرمان حیدر العبادی آغاز شده است.

آغاز عملیات بازپس گیری موصل/انهدام 13 انتحاری داعش/مشارکت 85 هزار نظامی عراقی در نبرد با داعش/انتحار اردوغان برای حفاظت از داعش!/خودزنی مفتی های اخوان المسلمین، داعش و القاعده در پی آغاز عملیات موصل/در حال ویرایش

این عملیات تحت عنوان "قادمون یا موصل-فتح" با هدف بازپس گیری شهر موصل مرکز استان شمالی نینوی عراق در ساعت 3 بامداد روز دوشنبه با دستور مستقیم نخست وزیر این کشور شده و با گذشت 24 ساعت منابع میدانی از پیشروی‌های آرام و منظم یگان های نظامی خبر می‌دهند. نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای که از طریق تلویزیون رسمی این کشور قرائت شد، به صورت رسمی آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل را اعلام کرد. وی در این بیانیه از اهالی شهر موصل، شرقاط و القیاره خواست که با نیروهای نظامی عراق همکاری کنند. همچنین در این بیانیه که از مقر نیروهای مشترک عراق توسط حیدر العبادی قرائت شد اعلام گردید که زمان آزادسازی شهر موصل و پیروزی بر داعش با اراده وعزم و توان عراقی ها و توکل به خداوند نزدیک شده است. 

دلایل اهمیت عملیات آزاد سازی موصل چیست؟

ادامه در لینک اصلی



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۳:۵۴
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری «حوزه» به گنبدکاووس، همایش دو روزه «پیامدهای تکفیر و مسئولیت علمای اسلام»، صبح امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با حضور ۳۵۰ تن از علما و اندیشمندان اهل سنت و شیعه شمال کشور، در سالن فرهنگیان شهرستان گنبد کاووس آغاز بکار کرد.

همایش پیامدهای تکفیر و مسئولیت علمای اسلام

این همایش تلاش دارد تا با ایجاد هماهنگی و وفاق بین علمای اسلام زمینه روشنگری و شناخت بیشتر امت اسلامی از جریان های  تکفیری و افراطی را فراهم آورد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به وضعیت جهان اسلام، تصریح کردند: امروز دنیای اسلام و جهان بشریت با مشکل تکفیری ها روبرو هستند، لذا علمای اسلام باید دست به دست هم دهند و ثابت کنند که تکفیری ها مسلمان نیستند و بویی از اسلام نبرده اند.


ایشان همچنین از «قتل و کشتار و برادرکشی و خونریزیهای بسیار سنگدلانه»، « تخریب بخش عمدهای از جهان اسلام»، « ایجاد اختلاف» و «خشن نشان دادن چهره اسلام»  به عنوان چهار مشکل عظیم دنیای اسلام که تکفیری ها آنها را به وجود آورده اند، نام بردند.


برپایه این گزارش، سخنرانی آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان و حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه و چند تن دیگر از علمای شیعه و سنی از دیگر برنامه های این همایش خواهد بود.

در روز دوم همایش نیز مدعوین در کارگاه های مرتبط با موضوع همایش شرکت خواهند کرد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۵ ، ۱۱:۳۲
عباس جعفری (فراهانی)


اشاره

لوط بن یحیی ازدی (م157 هجری) از اصحاب ائمه معصومین(ع) شمرده می شود. او از امام صادق(ع) روایت نقل کرده است و اجداد و خاندانش در زمره محبین و یاران اهل بیت(ع) بوده اند. یکی از ارزش مندترین آثار و تالیفات او کتاب مقتل الحسین(ع) می باشد که به فرموده مرحوم علامه شوشتری(ره) صحیح ترین مقتل حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به چاپ می آید. این کتاب تقریباً هفتاد سال پس از واقعه ی عاشورا(سال 61 هجری) نوشته شده است.

وقعة الطف     وقعة الطفّ‏

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیرامون واقعه تاریخی و سرنوشت ساز کربلا تاکنون آثار و تحقیقات گوناگونی انجام شده است که هر کدام قابل استفاده می باشند ولی ارائه ی گزارش صحیح و واقعی از حماسه عاشورا به قلم شخصی که از جهت تاریخی به واقعه کربلا نزدیک تر می باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: ابو مخنف، لوط بن یحیی ازدی(م157 هجری) از اصحاب ائمه معصومین(ع) شمرده می شود. او از امام صادق(ع) روایت نقل کرده است و اجداد و خاندانش در زمره محبین و یاران اهل بیت(ع) بوده اند. یکی از ارزش مندترین آثار و تالیفات او کتاب مقتل الحسین(ع) می باشد که به فرموده مرحوم علامه شوشتری(ره) صحیح ترین  مقتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به چاپ می آید. این کتاب تقریباً هفتاد سال پس از واقعه ی عاشورا(سال 61 هجری) نوشته شده است. محدثّین و مورّخین شیعی و سنّی مانند ابو الفرج اصفهانی، شیخ مفید، سبط ابن جوزی از مطالب ابو مخنف در کتاب های خود استفاده کرده اند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه نسخه اصلی کتاب مقتل الحسین(ع) مفقود شده افزود: تاکنون هرکدام از محققّین تلاش کرده اند، اخبار مقتل ابی مخنف را با عنوان مقتل الحسین(ع) منتشر نمایند که دچار مشکلات فراوانی از جمله نقل مطالب غیر واقعی و تحریف شده، شده اند.

دبیر شورای کتاب مجمع افزود: با توجه به این موضوع، محقق ارجمند آیت الله شیخ محمدهادی یوسفی غروی، از اساتید حوزه و متخصص تاریخ اسلام و تشیع، با زحمت و تلاش علمی موفق شدند، روایات مقتل ابی مخنف را از تاریخ طبری استخراج و با آنچه مرحوم شیخ مفید(ره)، ابوالفرج اصفهانی و سبط ابن جوزی نقل کرده اند، تطبیق داده و با توضیحات فراوان و کارگشا، همراه با مقدمه ای علمی با عنوان «وقعة الطّف لأبی مخنف» منتشر نماید که برای اولین در سال 1367 دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آن را چاپ نمود.

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای معرفی مقتل صحیح از حادثه ی خونین عاشورا، تجدید چاپ آن را به زبان های عربی و غیر عربی به تصویب رسانید که چاپ عربی آن با شمارگان 10000 نسخه در ایران و لبنان منتشر شد و اینک ترجمه انگلیسی آن توسط  آقای «عمر کمو» انجام و در شمارگان 5000 نسخه منتشر گردید و در اختیار علاقه مندان در داخل و خارج کشور می باشد.

Image result for ‫کتاب وقعة الطف‬‎

ایشان گفت: مطلع شدیم جناب «مرتضی رجا حسین» یکی از طلاب اهل ماداگاسکار مقیم قم به دلیل اهمیت کتاب و لزوم ترجمه و نشر آن برای فرانسوی زبانان در قاره آفریقا، این کتاب را به زبان فرانسه ترجمه و به صورت کتاب و دیجیتال منتشر نموده است. علاقه مندان جهت دسترسی به متن الکترونیکی به آدرس http://houssayn.fr مراجعه نمایند.


لینک ها

http://www.hadith.net/post/30449

http://ajafari42.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=7624

http://wikinoor.ir/%D9%88%D9%82%D8%B9%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D9%81

http://abwa-cd.com/fa/News/View/2165

http://wikifeqh.ir/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86_

متن الکترونیکی کتاب

http://shiabooks.net/library.php?id=4386

http://alhassanain.org/arabic/?com=book&id=504

http://books.rafed.net/view.php?type=c_fbook&b_id=1605


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۲:۰۲
عباس جعفری (فراهانی)


حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به واقعه جانگداز عاشورا اظهار کرد: جریان عاشورا، شهادت امام حسین (ع) و حادثه ای که در سال 61 هجری در کربلا اتفاق افتاد و به واقعه طف معروف شد به دلیل محاصره سیدالشهداء (ع) و اهل بیت آن حضرت از سوی سپاه یزید است که در نهایت منجر به درگیری خونین و شهادت  حضرت سیدالشهداء (ع) و بیش از هفتاد و دو تن از شخصیت های وارسته، پاک و اهل بیت پیامبر (ص) شد.


چگونگی حادثه عاشورا و اهمیت آن

وی ادامه داد: این واقعه جانسوز در تاریخ اهمیت بسیاری دارد و اکنون که بیش از هزار و سیصد و هفتاد سال از آن می گذرد همچنان زنده است. در معارف دینی ما سفارش شده است که این حادثه را مهم برشمارید و مهم بدانید و برایش سوگوار باشد. آن حادثه و قیام را بررسی کنید و به زیارت امام حسین (ع) بروید و بی تفاوت نباشید. حسین بن علی (ع) را بشناسید که او چه کسی بود و چرا این قیام و واقعه رخ داد؟!.

این پژوهشگر در ادامه به برخی عبارات و جملاتی که در سوگواری ها از آن استفاده می شود اشاره کرد و گفت: عبارت «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، در واقع یک شعار است. این عبارت (صرف نظر از نداشتن سند) حکایت از اهمیت واقعه عاشورا دارد و اینکه به اندازه ای آن روز جانگداز اهمیت داشته است که بگوییم هر روزی عاشورا و هر زمینی، زمین کربلاست.

وی در ادامه افزود: در آن واقعه حسین بن علی (ع) به همراه تعدادی، حدود 100 نفر از اهل بیت، اصحاب و یاران خود در سرزمین کربلا محاصره شدند و توسط دشمنی جنایت کار که به هیچ یک از  مبانی دینی اعتقاد نداشت و حرمت نسل پیامبر (ع) را رعایت نمی کرد به فجیع ترین شکل به شهادت رسیدند. اگر هر روز این واقعه نقل شود هرگز برای شنونده کهنه نیست و نخواهد شد پس می توانیم هر روز را عاشورا بنامیم.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به زمان وقوع واقعه کربلا اظهار کرد: این جریان در ایام پاییز بوده است، زمانی که آن منطقه اوج گرما را دارد. چراکه پاییز آن سرزمین گرمای سوزان تابستان را دارد. پاییز عراق مثل تابستان ایران است، لذا این منطقه از وضعیت خاصی برخوردار بوده  و شدت عطش و گرسنگی بر مردم فشار می آورده است. به خصوص برای کودکان و زنان که ساختار بدنی ضعیف تری دارند. در آن شرایط و اوج گرما آب را بر امام و اهل بیت اش و اصحاب حضرت بستند و آنها را اینگونه با قساوت به شهادت رساندند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۵ ، ۰۸:۲۵
عباس جعفری (فراهانی)
پاسخ به شبهات وهابیت در باره عاشورا

بنر ویژه محرم
واقعه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) از جمله مسائلی است که در تاریخ اسلام همواره دشمنان داخلی و خارجی سوالات و شبهاتی را پیرامون آن طرح کرده اند؛ از این رو در گفتگو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی کارشناس فرق و مذاهب، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) و استاد حوزه و دانشگاه در خصوص قیام امام حسین (ع) و شبهاتی که از سوی وهابیت در خصوص آن مطرح می شود به گفتگو نشسته ایم که در ذیل می آید:

فرقه ضاله وهابیت، قیام امام حسین (ع) را از اساس باطل می شمارد و مطرح می کند ایشان چه مجوز و حجت شرعی برای این حرکت خود داشته اند و چرا علیه خلیفه و حاکم زمان شورش و قیام کردند؛ چه پاسخی می توان در خصوص این مساله برای این جریان منحرف و زائد بر جهان اسلام عنوان کرد؟

در پاسخ به این شبهه باید گفت: از دیدگاه قرآن، روایات، عقل و عرف جامعه، دلایل محکم و قوی بر نهضت و قیام ایشان وجود دارد. دستورات قرآن که در طول 23 سال بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد، عمل به آنها منحصر به زمان ایشان نبوده، بلکه تا قیامت همه مسلمانان، موظف به اجرای آن دستورات هستند. در قرآن آیات فراوانی مبنی بر عدم ظلم و ستم بر مردم وجود دارد. بنابراین مسلمانان موظف هستند به دستورات دین که از جمله آن، اقامه نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبرّی و سایر واجبات دینی است، عمل کنند.
در این راستا امام حسین (ع) نیز به عنوان شخصیتی که فرزند پیامبر (ص)؛ عالم، مسلمان و جزو اهل بیت (ع) است، خود را موظف می داند به دستورات قرآنی عمل کرده و هرگز به خود اجازه نمی دهد، هنگامی که در جامعه ظلم و ستم مشاهده می شود، و یزید بن معاویه، بر مردم به صورت غیرمشروع، یعنی از طریق زر و زور و تزویر (بیعت اجباری) حاکم شده و بر آنها انواع و اقسام ستم ها را روا می دارد و از سوی دیگر به دلیل اشتهار به فساد و علنی کردن آنها شایستگی حکومت را بر امت اسلامی ندارد، حکمرانی کند و به قیام علیه او دست می زند. بنابراین ایشان بر اساس قرآن به جهاد و مبارزه علیه خلیفه ستمکار و فاجر و فاسد وقت برمی خیزد. از طرف دیگر روایاتی که از پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) نقل شده و حضرت (ع) خود آنها را شنیده و حتی نقل کرده اند- مانند: ای مردم! رسول خدا (ص) فرمود: «هر کس سلطان زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال نموده، پیمان الهی را می شکند و با سنت و قوانین رسول خدا از در مخالفت در آمده و در میان بندگان خدا، راه گناه و معصیت و ستم و دشمنی را در پیش می گیرد، ولی با عمل یا سخن اظهار مخالفت نکند، بر خداوند است که او را در محل و جایگاه آن سلطان ظالم قرار دهد». (1) بنابراین ساکت نشستن ایشان خلاف روایات محکم دینی بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۵ ، ۱۴:۴۵
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش فراهان خبر؛ جلسه هماهنگی همایش مفاخر و مشاهیر فراهان با حضور بزرگان فراهان از سراسر کشور در فرمانداری فراهان برگزار شد.


معرفی مفاخر، روشن شدن چراغی برای هدایت است
در این جلسه، حجت الاسلام محمدمهدی فیض کرمیان امام جمعه فرمهین با بیان اینکه عیار هر سرزمین به مفاخر و بزرگان آن دیار است، گفت: مفاخر از سرمایه های معنوی و هویت بخشی هستند که باید مسیر معرفی و پاسداشت آنان سریع تر پیموده شود.
وی با اشاره به اینکه مفاخر هر کشور مانند شاهراه های حیاتی هستند که شناخت و معرفی هر سرزمین با این شاخصه امکان پذیر است، اظهار کرد: مفاخر ستارگان فروزنده آسمان فرهنگ یک کشورند که هر یک نقاط تاریکی را روشنی می بخشند و معرفی آنها چراغی برای هدایت است.
فیض کرمیان اظهار کرد: جهانی که از سوی سیاست گذاران غربی تدارک دیده شده، جهانی با شکستن ساختارهای عقیدتی و فکری است و امروز روز کارزار است پس باید دست به دست هم دهیم و هویت خود را حفظ کنیم تا پیروز شویم. 

در ادامه جلسه، محمد حسینی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان انسجام و وحدت بین مسئولین و مردم را سرمنشا خدمات دانست و گفت: اتحاد و همدلی مسئولین و مردم رمز موفقیت در توسعه و آبادانی شهرستان است.
وی افزود: وحدت در حوزه های گوناگون تأمین کننده آرامش امنیت پایدار در حوزه های معنوی، فردی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است.
فراهان، تفرش و آشتیان مثلث مفاخر استان مرکزی هستند
حسینی اظهار کرد: وظیفه ماست که این گذشته غنی و این بزرگان و مشاهیر را به نسل جدید بشناسانیم تا آنان احساس غرور کرده و در مقابل کشور های بی ریشه که درعرصه فرهنگ و تمدن بشری جز ادعا چیزی ندارند احساس عزت، سربلندی و شکوه داشته باشند.
نماینده تفرش، آشتیان و فراهان گفت: امیر کبیر، دکتر حسابی، برادران قریب، عالمان نراقی، قائم مقام فراهانی، دکتر کاظمی، علامه آشتیانی از مفاخر و مشاهیر سه شهرستان فراهان، تفرش و آشتیان است، سه شهرستانی که در کنار هم مثلث فرهیخته پروری را در استان مرکزی تشکیل دادند.
وی امیرکبیر؛ مردم تمام عیار تاریخ ایران را جهانی دانست و افزود: فراهان به واسطه امیرکبیر در تمام دنیا شناخته شده است، میرزا تقی خان امیرکبیر خدمات بسیار ارزنده ای را در طول زندگانی خود به مردم و این کشور ارائه داده و این مهم سبب ماندگاری این شخصیت برجسته تاریخی شده است.
حسینی با اشاره به تدوین سالنامه مفاخر و بزرگان فراهان گفت: احیای مواریث گرانقدر منطقه وظیفه یکایک افرادی است که می توانند کاری کنند، تا بتوانیم بسیار جدی‌تر از گذشته در حوزه فرهنگ کشور بروز و ظهور داشته باشیم.
ادامه در لینک اصلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۵ ، ۰۸:۲۹
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دبیر کمیته علمی همایش بین المللی امام سجاد(ع) در دیدار ستاد کنگره بین المللی امام سجاد(ع) بندر عباس با آیت الله مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: مجمع جهانی اهل بیت (ع)، هر 4 سال یک بار، یک اجلاس سراسری برگزار می‌کند که از نمایندگان مجمع در سراسر دنیا دعوت می‌شود.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: تا کنون چندین همایش در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مورد ائمه معصومین(ع) از جمله امام علی(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام صادق(ع) و همچنین امام حسین(ع) برگزار شده است.

حجت الاسلام  جعفری فراهانی تصریح کرد: از آنجا که شناخت مردم نسبت به امام سجاد(ع) از سایر ائمه معصومین(ع) کمتر است، مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصمیم بر این داشت که همایشی را در رابطه با امام سجاد (ع) برگزار کند.

وی افزود: همایش امام سجاد(ع) امسال هم زمان با اجلاس ششم مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مرداد سال جاری در تهران برگزار شد که در این همایش مجموعه مقالات در چهار جلد منتشر شد.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: در همایش امام سجاد(ع)، به طور کلی 242 مقاله به همایش ارسال شد که مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت، 70 مقاله پذیرش شدند، همچنین یک جلد کتاب مجموعه معارف عربی به همایش ارسال شد.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به این که چاپ جدید صحیفه سجادیه در همایش امام سجاد(ع) مجمع جهانی اهل بیت(ع) ارائه شد، تصریح کرد: یکی از موضوعات جدید در این همایش، پاسخ به شبهه‌ای در خصوص صحیفه سجادیه بود.

وی ادامه داد: ناصر بن محمد عبدالله قفاری یکی از وهابی‌های عربستان است که کتاب «اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی العشریة» را در نقد شیعه نوشته در کتاب «حقیقة ما یُسمّی زبور آل محمّد(ع)، والمطبوع علی هیئة المصحف الشریف وکشف منسوبات اُخری» شبهاتی را به صحیفه سجادیه وارد کرده است که آیت‌الله سید محمدرضا حسینی جلالی در کتاب «حقیقة الصحیفة السجادیة ...» پاسخ‌های شفافی در پاسخ به این شبهات نوشتند که از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به چاپ رسید.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآور شد: همچنین کل آثار همایش امام سجاد(ع) در مجمع جهانی اهل بیت(ع) در یک لوح فشرده تقدیم میهمانان و عموم علاقه مندان شد.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان گفت: در همایش امام سجاد (ع) 5 کمیسیون در خصوص امام سجاد(ع) از جمله کمیسون صحیفه سجادیه، کمیسیون رساله حقوقی امام سجاد(ع)، کمیسیون زندگی نامه امام سجاد(ع)، کمیسیون شبهات و همچنین کمیسیون میراث علمی امام سجاد(ع) تشکیل شد.

Image result for ‫امام سجاد .../عباس جعفری فراهانی‬‎

http://www.imamsajjad.net/Home/Page/585

http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13910918001158

http://qudsonline.ir/news/130016

http://www.markazinews.ir/16856

http://www.jamaran.ir/fa/n24011/%D8%B3%D8%B1

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=232644

http://www.imamsajjad.net/dl/book.pdf

نقش امام سجّاد (ع) در پاسداشت نهضت خونین عاشورا

http://www.faraghlit.com/%D9%86%D9%82%D8%B4

http://shafaqna.com/persian/1392-07-20-15-10-32/item/57664

 نقش امام سجّاد (ع) در بازسازی هویت فرهنگی شیعیان

http://sedayesaraab.ir/?p=6357

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۴:۰۴
عباس جعفری (فراهانی)


 خبرگزاری شبستان، هر واقعه و انقلابى که در جهان به وقوع مى پیوندد، نتیجه علل و عواملى است که در به وجود آمدن آن، نقش بسزاییدارد. پیدایش واقعه عاشورا نیز ناشی از علل و عواملى است که رهبر این قیام، امام حسین(علیه السلام) این علل را بازگو فرموده است. علت هایى مانند: فساد دستگاه خلافت و رهبرى، ظهور بدعت ها، انحطاط اخلاقى و خطر بازگشت به جاهلیت، بى عدالتى و گسترش ظلم و منکرات و... از جمله عوامل قیام سالار شهیدان(ع) است.

 

حجت الاسلام محمدرضا فوادیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت و کارشناس مهدوی در بخش دوم ایادداشتی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده علل و عوامل این قیام را از لسان مبارک حضرت حجت(عج) در زیارت ناحیه مقدسه بیان کرده است که در ذیل به حضورتان تقدیم می شود: 

 

امام زمان علیه السلام دراین خصوص خطاب به جد بزرگوارش در زیارت ناحیه مقدسه مى فرمایند: «حتّى اذا الجور مَدَّ باعَهُ، واسفر الظلمُ قِناعه و دَعَا الغىُّ اَتباعه، و انت فى حرم جدّک قاطن و للظالمین مباین، جلیس البیت والمحراب، معتزل عن اللذّات و الشهوات، تنکر المنکر بقلبک و لسانک على حسب طاقتک و امکانک»؛ «تا آن گاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند؛ در حالى که تو در حرم جدت ساکن، و از ستمگران دورى گزیده بودى، در خانه و محراب به سر برده، و از امیال و شهوات بر کنار و با قلب و زبان به مقدار توان زشتى را زشت مى شمردى».

بصیرت آفرینی امام سجاد علیه السلام


«ثم اقتضاکَ العِلْم للانکار، و لِزَمکَ ان تجاهد الفجار، فَسِرْتَ فى اولادک و اهالیکَ و شیعتک و موالیک، و صَدَعْتَ بالحق و البینة و دعوْتَ الى الله بالحکمة و الموعظة الحسنة وامرتَ باقامة الحدود و الطّاعة للمعبود و نهیتَ عن الخبائث و الطغیان وَ واجهوکَ بالظلم والعدوان»؛ «آن گاه که موقعیت مقتضى گردید، پرچم مخالفت برداشته، و با مخالفان کارزار کردى، با فرزندان و خاندان و پیروان و دوستان به راه افتاده، و با حکمت و پند و اندرزهاى نیکو به سوى خداوند خوانده، و به بر پا داشتن حدود و فرمانبرى از معبود امر نمودى و از پلیدى و سرکشى باز داشته و با ظلم و ستم مقابله کردى».


ادامه در لینک اصلی


http://shabestan.ir/detail/News/579788


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۳:۳۴
عباس جعفری (فراهانی)

Image result for ‫عاشوراء‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۵ ، ۱۴:۰۶
عباس جعفری (فراهانی)

امام حسین(ع)، سومین امام و پیشوای شیعیان، شهید کربلا و خون خدا، که نهضت عاشورا بر محور فداکاری و جان فشانی آن حضرت شکل گرفت. تاریخ بشری را سرشار از حماسه و ایثار کرد و درس آزادگی و عزت به انسان داد و با خون خویش که در کربلا ریخت، درخت اسلام آبیاری شد و امت مسلمان بیدار گشت.

زیارت عاشورا

در معرفی آن امام عزیز، باید کتاب های قطور نوشت؛ لیکن در اینجا فشرده ای از زندگی آن حضرت را می خوانید: امام حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه به دنیا آمد. رسول خدا(ص) نام این فرزندِ زهرا علیها السلام را «حسین» نهاد. وی مورد علاقه شدید پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) بود و آن حضرت درباره او فرمود: «حسینٌ منی و اَنا مِن حسینٍ ...» و در آغوش پیامبر بزرگ شد. هنگام رحلت رسول خدا(ص)، شش ساله بود. در دوران پدرش علی بن ابی طالب(ع) نیز از موقعیت والایی برخوردار بود، علم، بخشش، بزرگواری، فصاحت، شجاعت، تواضع، دستگیری از بینوایان، عفو و حلم و ... از صفات برجسته این حجت الهی بود. در دوران خلافت پدرش، در کنار آن حضرت بود و در سه جنگ «جمل»، «صفّین» و «نهروان » شرکت داشت.

پس از شهادت پدرش که امامت به حسن بن علی علیهما السلام رسید. همچون سربازی مطیع رهبر و مولای خویش و همراه برادر بود. پس از انعقاد پیمان صلح، با برادرش و بقیه اهل بیت(علیهم السلام) به مدینه آمدند. با شهادتِ امام مجتبی (ع) در سال 49 یا 50 هجری، بار امامت به دوش سیدالشهداء قرار گرفت. در آن دوران ده ساله که معاویه بر حکومت مسلط بود ، امام حسین(ع) همواره یکی از معترضین سرسخت نسبت به سیاست های معاویه و دستگیری ها و قتل های او بود و نامه های متعددی در انتقاد از رویه معاویه در کشتن حجربن عدی و یارانش و عمرو بن حَمِق خزاعی که از وفاداران به علی (ع) بودند و اعمال ناپسند دیگر او نوشت. در عین حال، حسین بن علی (علیهماالسلام) یکی از محورهای وحدت شیعه و از چهره های برجسته و شاخصی بود که مورد توجه قرار داشت و همواره سلطه اموی از نفوذ شخصیت او بیم داشت. با مرگ معاویه در سال 60 هجری، یزید به والی مدینه نوشت که از امام حسین(ع) به نفع او بیعت بگیرد. اما سیدالشهداء(ع) که فساد یزید و بی لیاقتی او را می دانست، از بیعت امتناع کرد و برای نجات اسلام از بلیه سلطه یزید که به زوال و محو دین می انجامید، راه مبارزه را پیش گرفت. 

از مدینه به مکه هجرت کرد و در پی نامه نگاری های کوفیان و شیعیان عراق با آن حضرت و دعوت برای آمدن به کوفه، آن امام ابتدا مسلم بن عقیل را فرستاد و نامه هایی برای شیعیان کوفه و بصره نوشت و با دریافت پاسخ کوفیان در بیعتشان با مسلم بن عقیل، در روز هشتم ذیحجه سال 60 هجری از مکه به سوی عراق، حرکت کرد.

پیمان شکنی کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل، اوضاع عراق را نامطلوب ساخت و سیدالشهداء(ع) که همراه خانواده، فرزندان و یاران به سوی کوفه می رفت، پیش از رسیدن به کوفه در سرزمین «کربلا» در محاصره سپاه کوفه قرار گرفت. تسلیم نیروهای یزیدی نشد و سرانجام در روز عاشورا در آن سرزمین، مظلومانه و تشنه کام، همراه اصحابش به شهادت رسید، از آن پس، کربلا کانون الهام و عاشورا سرچشمه قیام و آزادگی شد و کشته شدن وی، سبب زنده شدن اسلام و بیدار شدن وجدانهای خفته گردید. فضایل این امام شهید، بیش از آن است که در این مختصر بگنجد؛ چرا که او آویزه عرش الهی و پرورده دامن رسول خداست. پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) درباره اش فرمود: قسم به آنکه مرا بحق به پیامبری فرستاد، حسین بن علی در آسمان بزرگ تر از زمین است و بر سمت راست عرش الهی نوشته است «مِصباحُ هُدی وَ سَفینَةُ نَجاةٍ». 

لینک اصلی

http://www.hawzah.net/fa/Book/View/45242/18818

http://www.hawzah.net/fa/Subjects/4927

http://lib.qhu.ac.ir/post/24878

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۵ ، ۱۰:۳۲
عباس جعفری (فراهانی)