تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اسلام را دین فطرت، خداطلبی و خداخواهی خواند و گفت: جامعیت و ویژگی این دین، اوصاف نیکوی و پسندیده پیامبر و آورنده آن است. بی‌گمان دینی که توسط اشرف و اکمل پیامبران حضرت محمد(ص) آمده، سرآمد همه ادیان است. از این رو، قرآن دین مورد قبول خداوند را اسلام معرفی می‌کند.

حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» اظهار داشت: وقتی وارد مباحث اسلام می‌شویم و مسایل اعتقادی و ایدئولوژیکی را از منظر آیات و روایات بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم اسلام به همه ابعاد انسانی توجه دارد. برای مثال در بُعد جهان بینی فارغ از افراط و تفریط به خدا، خود و دیگر مخلوقات می‌نگرد و در بُعد عملی یعنی ایدئولوژی و شریعت و رفتارهای عملی، انسان مکلف، وظایفی بر عهده دارد که در قالب واجب و مستحب، حلال و حرام و مکروه قرار می‌گیرد و البته رفتار صحیح انسان در این زمینه‌ها به شناخت صحیح او باز می‌گردد!

Image result for ‫اسلام‬‎

وی ادامه داد: همه آنچه از باید و نباید برای انسان از جانب خداوند لحاظ شده از توجه او به انسان و ویژگی هایش حکایت دارد؛ نتیجه آنکه در مرحله نخست تعالیم اسلام منطقی و مستدل و در ابعاد نظری و عملی است.

جدا کردن سیره اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) اشتباه است

حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه جدا کردن سیره اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) اشتباه بوده و جایز نیست، تصریح کرد: متأسفانه گاه برخی به اشتباه سیره نبوی را از ائمه(ع) جدا می‌کنند، در حالی که آیه تطهیر برای ایشان و اهل بیت(ع) نازل شده است. وقتی سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم رسول خدا(ص) فرموده اند: حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) فرموده اند: «بُعثت بالحنیفیةِ السمحة السهلة» [بحارالانوار، ج 72، ص 234 و فروع کافى، ج 5، ص 494.] یعنی؛ من بر شریعت راحت و آسان مبعوث شده ام»؛ این یعنی دینی که ایشان برای مردم می‌آورد دین جامع و کاملی است که بسیاری از سختی های امت‌های پیشین را ندارد. البته ممکن است برخى با استفاده از این روایت، اسلام را مطلقاً دین تساهل و تسامح معرفى نمایند; امّا باید توجّه داشت که تساهل در فرهنگ غرب ـ با توجّه به مبانى نظرى آن ـ به معناى عدم مداخله در عقاید و رفتار دیگران است و تنها حدّ مجاز آن این است که این عقاید یا رفتار، آسیب و زیانى براى جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به نگاه حضرت رسول(ص) به میزان و شدت عبادات گفت: وقتی عده ای نزد ایشان آمده و از عبادت افزون همسرانشان که مانع از رسیدگی آن‌ها به امور منزل می‌شود، گلایه می‌کنند، حضرت(ص) برافروخته شده و مردم را از گرفتاری در دام رُهبانیت بر حذر می‌دارند و می‌فرمایند: «نباید دچار رهبانیت شوید، ... من در خانواده هم نماز می‌خوانم و هم با آن‌ها در ارتباطم؛ هر کس مرا دوست دارد باید مانند من رفتار کند.»

حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه دوران 23 ساله نبوت پیامبر اکرم(ص) نشان می‌دهد اسلام نه دین رهبانیت است نه خشونت، ابراز داشت: خداوند برای نیازهای گوناگون انسان، راه هایی را در نظر دارد حتی غضب را برای موقعیت های خاص او قرار داده تا انسان طبیعی و بر اساس فطرت حنفی خویش عمل کند. همچنین، در تعاملات اجتماعی نیز انسان‌ها موظفند بر اساس شریعت سهله و سمحه رفتار کنند، یعنی جایی که ضرورت دارد باید با سهولت و گشادگی رفتار کنند نه قبض، چنانکه خداوند در قرآن تصریح می‌کند اگر پیامبر(ص) سخت دل و خشن بود، مردم از پیرامون ایشان پراکنده می‌شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۴۲
عباس جعفری (فراهانی)

اشاره:

آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی از جمله اساتید، پژوهشگران و تاریخ‌نگارانی است که سال‌هاست همه همت خود را صرف ارائه روایت‌های دست اول و بدون خدشه از تاریخ صدر اسلام و دوره حیات پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) کرده است.

مجموعه پژوهش‌های تاریخ‌نگارانه او در کتاب «موسوعة التاریخ‌ الاسلامی» در 8 جلد گرد آمده که خوشبختانه 4 مجلد آن با عنوان «تاریخ تحقیقی اسلام» به فارسی منتشر شده است. اثر پژوهشی دیگر ایشان بازآفرینی مقتل ابی‌مخنف است با عنوان «وقعة‌الطف» که امسال ترجمه فارسی آن با عنوان «مقتل سیدالشهداء(ع)» منتشر شده است. دقت نظر و جست‌و‌جوهای استاد یوسفی غروی در منابع کهن سبب شده است که روایت ایشان از تاریخ صدر اسلام متفاوت از روایت‌های رایج باشد.

در گفت‌وگوی زیر به وقایع پس از رحلت پیامبر(ص)  و ماجراهایی که منجر به شهادت فرزند ایشان حضرت فاطمه(س) شده، پرداخته‌ایم.

  • وقتی به تاریخ رحلت پیامبر(ص) و ماجراهای پس از نگاه می‌کنیم، تمایز و ایجاد ترتیب دقیق تاریخی میان وقایع کمی دشوار است. برای خیلی‌ها مایه تعجب است که چگونه در یک بازه زمانی کوتاه مثلا 75 روزه یا 95 روزه این همه اتفاق رخ داده است. آیا ترتیب وقایع به همان گونه‌ای است که ما اکنون تصور می‌کنیم؟

مرحوم شیخ مفید در کتاب الارشاد ... تعبیری دارند؛ هنوز آب غسل کفن پیامبر(ص) خشک نشده بود که مردم ریختند به غصب حق خلافت حضرت علی(ع)). این تعبیر بیشتر تمثیلی است برای سرعت و شتابی که غاصبان خلافت در انجام کارشان داشتند. اما در سال‌های بعد این تعبیر به این شکل درآمد که هنوز آب غسل کفن پیامبر خشک نشده بود که ریختند به در خانه حضرت علی(ع) و آن اتفاقات برای همسر گرامی‌شان حضرت فاطمه زهرا(س) پیش آمد. بسیاری گمان می‌کنند که بعد از ماجرای سقیفه بنی‌ساعده و تعیین خلیفه بلافاصله ماجرای هجوم به خانه حضرت اتفاق افتاد، درحالی‌که وقتی وقایع تاریخی را مرور می‌کنیم می‌بینیم که عملا میان این وقایع فاصله زمانی وجود دارد و اینگونه نیست که در روزهای رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاده باشد. اما چون سال‌ها از این تمثیل استفاده شده و حتی به ادبیات و شعر شاعران و منبرها و خطابه‌ها هم راه یافته است برای همین تفکیک این دو موضوع کمی دشوار به‌نظر می‌رسد.

  • نخستین اعتراض‌ها به تغییر خلافت کی اتفاق افتاد؟

در روزهای آخر حیات پیامبر(ص)، ایشان سپاهی را به رهبری جوان کم سن و سالی به نام اسامة‌بن‌زید تدارک دیدند برای حرکت به منطقه‌ بلقاء در شام که تحت حاکمیت امپراتوری روم شرقی بود. بعضی از صحابه از جمله خلفای اول و دوم به‌رغم دستور پیامبر(ص)، به بهانه حال نامساعد پیامبر(ص)، از همراهی سپاه اسلام سر باز زدند. در همین حین پیامبر(ص) رحلت کردند و ماجرای سقیفه پیش آمد.یکی از نخستین اعتراض‌هایی که به خلیفه جدید صورت گرفت اعتراض بریده‌بن‌حصیب اسلمی بود؛ کسی که پرچمدار سپاه اسلام به رهبری اسامة بن زید بود.

نکته دیگری که در این میان قابل توجه است این است که قبیله بنی اسلم تقریبا همزمان با رحلت پیامبر(ص) برای خرید آذوقه به مدینه آمدند. خلیفه دوم، عمر که نقش زیادی در تغییر نظر مهاجر و انصار و تعیین ابوبکر به خلافت داشت به اعضای قبیله بنی‌اسلم گفت که من آذوقه شما را تأمین می‌کنم شما به کمک من بیایید تا در کوچه و بازار مدینه برویم و هر کسی را که دیدید به نزد خلیفه بیاورید تا با خلیفه جدید بیعت کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۵ ، ۰۹:۵۷
عباس جعفری (فراهانی)

کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم نژاد با همکاری حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان از سوی انتشارات دار الإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به چاپ چهارم رسید. بر اساس این گزارش، این کتاب از یک دیباچه و مقدمه و 28 عنوان تشکیل شده است.

داعش: بررسی انتقادی تاریخ و افکار

مهم‌ترین این عناوین بدین شرح است: ابومصعب زرقاوی کیست؟، ورود زرقاوی به عراق و حمله آمریکا به آن، تأسیس القاعده عراق و فجایع آن، رهبری ابوبکر بغدادی، جنگ در سوریه و تأسیس داعش، اعلان خلافت از سوی داعش، دلایل خلافت بغدادی از سوی داعش، واکنش به خلافت ابوبکر بغدادی، یاران اروپایی داعش، منابع مالی داعش، بیانیه دولت اسلامی عراق، موضع داعش در قبال شیعیان و ایران، موضع داعش درباره مسیحیان، موضع داعش در قبال کردها و تحلیلی بر مواضع داعش.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۰۵
عباس جعفری (فراهانی)

 بنابر آنچه مورخان گفته اند و از روایات به دست می آید، «فدک» نمادِ حرکت سیاسی معناداری است که هدف حضرت رسول(ص) از اینکه آن را در اختیار حضرت زهرا(س) گذاشتند این بود که باید کل اختیار و زمام مسلمین در اختیار اهل بیت(ع) قرار بگیرد.


حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس و پژوهشگر فِرَق و دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت و گو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در پاسخ به شبهاتی که جریان ضاله وهابیت نسبت به مساله واکنش حضرت امیرالمومنین(ع) در جسارت به حضرت زهرا(ع) و همچنین ماجرای فدک بیان می کنند به جریان شناسی تاریخی این موضوع پرداخت و اظهار کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، گروهی از مسلمین بنابر اعتقادات خاصی که در آیین جاهلیت داشتند دنبال مطامع دنیایی بودند.

ایام فاطمیه - شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

وی ادامه داد: آنها در واقع مخالفان قرآن و سنت پیامبر(ص) بودند که دل به حقایق دین نداده و دنبال مسیر دیگری افتادند که با مسیر امامت و سنت پیامبر(ص) کاملا متفاوت بودند. در این هنگام بود که جریان سقیفه بنی ساعده پیش آمد و مخالفان با دلائل خاص طرفداران خود را در سقیفه جمع کردند و با خلیفه اول (به عنوان جانشین پیامبر(ص)) بیعت کردند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: حضرت امیر(ع) با این بیعت موافق نبودند چراکه از اساس مخالفت با دستور و تصمیم خدا و پیامبر(ص) داشت. در جریان غدیر خمّ حضرت امیر(ع) به عنوان خلیفه مسلمین معرفی و شناخته شدند. با این وجود بعد از انحراف ایجادشده و بیعتی که تعداد زیادی از افراد با خلیفه اول داشتند، جریان هجوم به خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیش آمد.

وی ادامه داد: در این جا لازم است یادآوری کنم که در مورد حمله به خانه حضرت زهرا(س) توجه داشته باشیم که این واقعه بعد از رحلت پیامبر(ص) در طول هفتاد و پنج روز پس از رحلت پیامبر پیش آمد که در این مدت حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و سایر یاران واقعی آن بزرگواران به شکل های مختلفی اعتراض خود را به سائر مسلمانان از قبایل و طوایفی که به امامت امیرالمومنین(ع) اعتقاد داشتند ابلاغ و اعلام کردند.

ماجرای فدک قبل از هجوم به خانه حضرت زهرا(س) است

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: حضرت زهرا(س) به عنوان اعتراض به مصادره و غصب فدک خطبه مفصلی در مسجد پیامبر(ص) می خوانند و این یعنی داستان فدک قبل از جریان حمله به خانه حضرت زهرا(س) است.

وی ابراز کرد: زمانی که ابوبکر به خلافت انتخاب می شود، در مسجد خطبه می خواند و به ماجرای فدک اشاره می کند و ذیل سخنان اش اقدام به بیان روایتی از پیامبر(ص) می کند با این مضمون که «ما پیامبران چیزی به ارث نمی گذاریم و هرچه که از ما می ماند صدقه ای برای عموم مسلمانان» است، لذا بر پایه این مطلب دستور داد تا فدک را که در اختیار حضرت زهرا(س) بود مصادره کرده و اداره و زمام آن را به دست مسلمانان بدهند.

این محقق در ادامه اظهار کرد: در واکنش به این سخنان خلیفه اول، حضرت زهرا(س) نیز دو خطبه در مسجد و منزل ایراد کردند که در تاریخ مشهور است که ذیل آن تمامی ادله و صحبت های خلیفه اول را به چالش می کشند و آنچه که از حقایق قرآن، سیره و سنت پیامبر(ص) وجود دارد را با مسلمانان مطرح می کنند و به ویژه با خلیفه اول احتجاج و مقابله می کنند.

وی در تشریح این خطبه افزود: حضرت زهرا(س) خطاب به خلیفه اول بیان کردند: در قرآن آمده است که پیامبر(ص) ارث از خود بر جای گذاشتند، خلیفه پیامبر(ص) باید به آنچه که در سیره پیامبر(ص) است عمل کند و تو (ابوبکر) خلاف آن را پیاده کردی و فدک حق و میراث ماست.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۵ ، ۱۰:۱۸
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۵ ، ۰۸:۲۶
عباس جعفری (فراهانی)

جواب تهدیدهای آمریکا در 22 بهمن 1396

حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای(دام ظله): 

«روز بیست و دوم بهمن مردم جواب تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا را در خیابان خواهند داد»

***************************************

راهپیمایی باشکوه ۲۲بهمن در ساری

گزارش تصویری حضور مردم انقلابی ایران در 22 بهمن 1395

http://fa.abna24.com/service/pictorial/archive/2017/02/10/715650/story.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۵۴
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت سال روز شهادت صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا(س)

حجت الاسلام عبّاس جعفری فراهانی (*)

اشاره:

بحث از زندگانی و سیره ی معصومین(ع) به ویژه حضرت صدّیقه ی کبری، فاطمه ی زهراء(سلام الله علیها) دارای آثار و برکاتی است که از جمله آنان تفکر و اندیشه، عبرت آموزی، تقویت ایمان، الگو گرفتن، درس وحدت، ریشه یابی و حل مشکلات، احیای دین و ایمان، ارتباط با بزرگان و درس دین داری و تقوا می باشد.

Image result for ‫ام ابیها‬‎

جایگاه و مقامات دختر مکرّم پیامبر اعظم(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) نزد پروردگار از نزول «آیـــه ی تطهیر *، آیه ی مباهله **، آیه ی مودّت *** و سوره ی الکوثر» به دست می آید. شخصیتی که بر طبق آیه ی تطهیر از هرگونه ناپاکی، منزّه هست و بر طبق سوره کوثر، منبع و مصداق خیر کثیر(ارزش فراوان) و بر طبق داستان مباهله، حضور درکنار پدر بزرگوارش پیامبر مکرّم حضرت محّمد مصطفی(ص)، شوهرش، حضرت علیّ مرتضی(علیه السلام) فرزندان ارجمندش، حَسَنین(علیهما السلام) اتمام حجت الهی به رهبر مسیحیان و مخالفان شد.

  از برکات و آثار وجودی آن حضرت، بیش از هزار سال می گذرد و میلیون ها انسان در هر شبانه روز با استمداد از مقامات و شخصیت معنوی آن بزرگوار به پیشگاه خداوند، توسل می جویند. امید است خوانندگان عزیز، در این مقاله کوتاه با گوشه هایی از شخصیت و برکات وجودی آن دردانه ی پیامبر(ص) و بانوی عصمت و طهارت و کرامت(س) آشنا شوند.

ضمن عرض تسلیت و تعزیت بانوی کرامت، حضرت فاطمه زهرا(س)، یگانه دخت خاتم الأنبیاء، حضرت محمّدِ مصطفی(ص) به عموم شیعیان جهان و شیفتگان و محبّان آن بزرگوار، از خداوند بزرگ می خواهیم، توفیق شناخت بیشتر آن حضرت و الگو گیری از راه و رسم و سیره و زندگی ایشان را به همه، به ویژه بانوان عزیز مسلمان عنایت فرماید ان شاء الله.

1 ـ میلاد کوثر

بزرگانی همانند شیخ کلینی، شیخ طوسی، شیخ ابن شهر آشوب، شیخ طبَرسی، اربلّی، سیّد ابن طاووس و علامه مجلسی(رضوان الله علیهم)، ولادت آن بزرگوار را روز جمعه، بیستم جمادی الثانی در سال پنجم بعثت(در سنّ 45 سالگی پیامبر صلّی الله علیه وآله) از پدری که اشرف مخلوقات و خاتم پیامبران بود و مادری پاک دامن به نام خدیجة بنت خُویلِد(س) در شهر مکّه ی مکرّمه می دانند. (1)

داستان بارداری حضرت، بسیار قابل توجه و آموزنده است. روایت شده رسول خدا(ص) روزی با اصحاب خود از جمله حضرت علیّ(ع)، عمّار، حمزة و عباس، نشسته بودند که جبرئیل امین بر پیامبر(ص) نازل و ندا داد: «ای محمّد، پروردگارت جلّ و علا، سلامَت می رساند و می فرماید؛ چهل روز از خدیجه، دوری گزین».

به این ترتیب، پیامبر(ص) روزها، روزه بود و شب ها در منزل فاطمه بنت اسد(مادر امام علیّ علیه السلام) تا صبح عبادت می کرد. پس از چهل شبانه روز، فرشته ی وحی، طبقی از طعام بهشتی برای پیامبر(ص) آورد و گفت: «پروردگارت می فرماید؛ امشب با این طعام ها افطار کن و شب نزد خدیجه برو و با او نزدیک شو، که خداوند می خواهد در این شب، از نسل تو و خدیجه، فرزندی پاک بیافریند». آری وجود مقدس حضرت فاطمه(س) این چنین منعقد شد.

2 ـ اسامی، القاب و کنیه ها

برای حضرت زهرا(س) بیش از صد اسم، لقب و کنیه گفته شده که مهم ترین آن ها عبارتند از: «فاطمة، بتول، مبارکة، محدثّة، راضیّة، مرضیّة، طاهرة، صدّیقة، سیّدة، حوریّة، نوریّة، شهیدة، محبوبة، عفیفة، حبیبة، صفیّة، عالمة، معصومة، مظلومة، منصورة، جمیلة، مطهّرة، حکیمة، عقیلة، عابدة، باکیة، صابرة، أمینة، اُمّ الائمة، اُمّ ابیها، اُمّ الخیرة، اُمّ الفضائل، اُمّ المومنین و اُمّ العلوم».

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «انّما سِمّیت ابنتی فاطمة لأنّ اللّه فطَمَها و فَطم مُحبّیها من النّار». یعنی؛ همانا دخترم «فاطمه» نامیده شده، زیرا خداوند او و دوست دارانش را از آتش جهنّم می رهاند. (2)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۱۸
عباس جعفری (فراهانی)
از بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله):

«ما صریحاً و علناً به همه گفته‌ایم: ما دست دوستی به سمت همه‌ی دولت های مسلمان منطقه دراز می کنیم؛ ما با دولت های مسلمان هیچ مشکلی نداریم. البتّه روابطمان با بسیاری از همسایه‌ها یعنی اغلب همسایه‌هایمان هم روابط دوستانه و برادرانه است. در شمال، در جنوب، در غرب و در شرق، کشورهایی که دوروبر جمهوری اسلامی ایران هستند، با ما روابط خوب دارند. البتّه بعضی‌ها هم نزدیک و دور اختلاف دارند، لجاجت می کنند، خباثت می کنند - البتّه این هست لکن از طرف ما بنایمان بر ارتباطات خوب با همسایگان است؛ دولت ها و بالخصوص ملّت ها. ارتباطات کشور ما با ملّتها ارتباطات خوبی است.
البتّه اعتقاد ما پایبندی به اصول و مبانی است. ما می گوییم بایستی اصول محفوظ بماند. امام بزرگوار ما به برکت پایبندی به اصول بود که توانست انقلاب را پیروز کند و انقلاب را حفظ کند و جمهوری اسلامی را ثبات ببخشد؛ پابند به اصول بود. یکی از اصول، «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» (۱) است. ما با دشمنان، با استکبار سرِ آشتی نداریم و با برادران مسلمان بنای بر دشمنی و عداوت نداریم؛ بنای بر دوستی و رفاقت و برادری داریم؛ چون معتقدیم باید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ و رُحَماءُ بَینَهُم بود؛ این درس امام بزرگوار ما است؛ این خط مسلّم جمهوری اسلامی است. ما در حمایت از مظلوم نگاه به مذهب طرف مقابل نمی کنیم؛ و نکردیم؛ خطّ امام بزرگوار این بود. امام همان رفتاری را که با مقاومت شیعه در لبنان داشت، همان رفتار را با مقاومت سنّی در فلسطین [هم‌] داشت؛ بدون هیچ تفاوتی. ما همان حمایتی را که از برادرانمان در لبنان کردیم، از برادرانمان در غزّه [هم‌] کردیم؛ بدون هیچ تفاوتی. آنها سنّی بودند، اینها شیعه‌اند. مسئله برای ما، دفاع از هویّت اسلامی است، حمایت از مظلوم است، مسئله‌ی فلسطین است؛ امروز در رأس مسائل منطقه‌ی مسلمان ها مسئله‌ی فلسطین است؛ این برای ما مسئله‌ی اصلی است. در دشمنی‌هایمان هم فرق نمی کند؛ امام بزرگوار مبارزه کرد با محمّدرضای پهلوی که شیعه بود به‌حسب ظاهر؛ همان‌طور مبارزه کرد با صدّام‌حسین که سنّی بود به‌حسب ظاهر. البتّه نه او شیعه بود، نه این سنّی؛ هردویشان از اسلام بیگانه بودند امّا ظاهر این سنّی بود، ظاهر او شیعه بود. امام با هردوی اینها یک‌جور مبارزه کرد. مسئله مسئله‌ی سنّی و شیعه و مذهب و مانند اینها نیست؛ مسئله مسئله‌ی اصول اسلام است: کونوا [کونا] لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا؛ (۲) این دستور اسلام است. این راه ما است؛ این خطّ ما است».


۱) سوره مبارکه الفتح آیه ۲۹ «مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا یَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا ۖ سیماهُم فی وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ ۚ ذٰلِکَ مَثَلُهُم فِی التَّوراةِ ۚ وَمَثَلُهُم فِی الإِنجیلِ کَزَرعٍ أَخرَجَ شَطأَهُ فَآزَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَوىٰ عَلىٰ سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنهُم مَغفِرَةً وَأَجرًا عَظیمًا». ترجمه: محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وا می‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد (ولی) کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است.

۲) *نهج‌البلاغه (نامه ۴۷): از وصیت‏ هاى آن حضرت است به حسن و حسین (علیهما السّلام) وقتى که ابن ملجم (لعنة اللّه علیه) به او ضربت زد«أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّاتَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَاتَأْسَفَا عَلَى شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا (صلى الله علیه وآله) یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَالصِّیَامِ. اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَایَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّةُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَایَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَاتُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَاتَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ. ثُمَّ قَالَ‏ : یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَاأُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَاتَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلى الله علیه وآله) یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُورِ».
ترجمه: شما را به تقواى الهى سفارش مى‏ نمایم، و اینکه دنیا را مجویید گرچه دنیا شما را بجوید، و بر آنچه از دنیا از دستتان رفته متأسّف نباشید. حق بگویید، و براى ثواب الهى بکوشید. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. شما و همه فرزندان و خاندانم و هر که این وصیتم به او مى ‏رسد را به تقواى الهى، و نظم در زندگى، و اصلاح بین مردم سفارش مى ‏کنم، چرا که از جد شما (صلّى اللّه علیه وآله) شنیدم مى ‏فرمود: «اصلاح ذات البین از عموم نماز و روزه بهتر است. خدا را خدا را در باره یتیمان، آنان را گاهى سیر و گاهى گرسنه مگذارید، مباد که در کنار شما تباه شوند». خدا را خدا را در رابطه با همسایگان، که مورد سفارش پیامبر شمایند، پیوسته به آنان سفارش داشت تا جایى که گمان بردیم میراث برشان خواهد ساخت خدا را خدا را در باره قرآن، نیاید که دیگران در عمل به آن از شما پیشى جویند. خدا را خدا را در باره نماز، که نماز عمود دین شماست. خدا را خدا را در باره خانه پروردگارتان، تا وقتى هستید آنجا را خالى مگذارید، که اگر خالى گذاشته شود از کیفر حق مهلت نیابید. خدا را خدا را در باره جهاد با اموال و جان و زبانتان در راه خدا. بر شما باد به پیوند با هم و بخشش مال به یکدیگر، و بپرهیزید از دورى و قطع رابطه با هم. امر به معروف و نهى از منکر را وانگذارید، که بد کارانتان‏ بر شما مسلّط شوند، آن گاه دعا کنید و به اجابت نرسد. سپس فرمود: اى فرزندان عبد المطّلب، نیابم شما را که به بهانه کشته شدن من در خون مسلمانان فرو افتید و گویید: امیر المؤمنین کشته شد، امیر المؤمنین کشته شد معلومتان باد که فقط قاتلم باید قصاص شود. ملاحظه نمایید هرگاه من از این ضربت او از دنیا رفتم تنها او را یک ضربت بزنید، و گوش و بینى و اعضاى او را قطع مکنید، که من از رسول خدا (صلّى اللّه علیه وآله) شنیدم مى ‏فرمود: «از مثله کردن دورى کنید هر چند در باره سگ گاز گیرنده باشد».
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۵ ، ۱۴:۳۹
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۵ ، ۱۰:۴۰
عباس جعفری (فراهانی)

کتاب، ارزشمند «قواعد تفسیر قرآن»، اثر حجت الاسلام والمسلمین «علی اکبر بابایی» در گروه علمی: تفسیر و علوم قرآن پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه اثر برگزیده شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این کتاب، با استفاده از مباحث اصول فقه، تدوین و در آن، بیش از چهل قاعده تفسیری، بر پایۀ سیرۀ عقلا در فهم متون و دلایل عقلی و نقلی تبیین شده است.


کتاب قواعد تفسیر قرآن

شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی، از علوم پیش نیاز تفسیر قرآن است که با وجود آن، تفسیر اجتهادی ضابطه مند و قابل ارزیابی خواهد شد، خطاهای تفسیری کاهش خواهد یافت و سطح فهم و تبیین معانی واقعی آیات و مراد خدای متعال بالاتر خواهد رفت.


براین اساس، کتاب «قواعد تفسیر قرآن»، با استفاده از مباحث اصول فقه، تدوین و در آن، بیش از چهل قاعده تفسیری، بر پایۀ سیرۀ عقلا در فهم متون و دلایل عقلی و نقلی تبیین شد.


برخی از این قواعد عبار ت اند از:

 * لزوم تفسیر آیات طبق قرائت رسول خدا ؛

* لزوم توجه به مفاهیم کلمات در میان عرب های فصیحِ زمان نزول؛

* لزوم شناسایی تمامی معانی کلمات از منابع معتبر و ا کتفا نکردن به

معانی ارتکازی؛

* پرهیز از حمل کلمات بر مجاز بدون قرینه؛

* لزوم توجه به تمامی قراین متصل در فهم ظهور آیات؛

* لزوم توجه به سیاق؛

* لزوم توجه به فضای نزول (سبب و شأن نزول، فرهنگ زمان نزول، زمان

و مکان نزول)

* لزوم توجه به ویژگیهای گوینده سخن؛

* لزوم توجه به ویژگیهای مخاطب؛

* لزوم توجه به معرفت های بدیهی؛

* لزوم شناسایی تمامی قراین منفصل آیات و توجه به آنها در فهم مراد خدای متعال از آیات؛

* لزوم توجه به ضرورت های دینی و مذهبی و اجما ع های معتبر در تفسیر آیات؛

* لزوم توجه به انواع دلالت های آیات؛

* پرهیز از ذکر معانی باطنی فرا عرفی برای آیات بدون مستند روایی؛

* لزوم علم یا علمی بودن مستندات تفسیر.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۵ ، ۱۳:۵۶
عباس جعفری (فراهانی)