تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی ضمن تشریح امکان یا امتناع تعامل با جریانات سلفی گفت: می توانیم در لایه های فکری و مذهبی وانقلابی با بسیاری از جریانات سلفی ارتباط بگیریم و شیعه را به آنها بشناسانیم.

جریان های سلفی امروز بیش از هروقت دیگر در جهان اسلام جولان می دهند. حوزه های مذهبی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی مملو از گروه هایی است که کم یا زیاد حامل ارزش های سلفی اند. ما به عنوان جزئی از جهان اسلام که داعیه تشکیل تمدنی اسلامی داریم، ناگزیر باید نسبت خود را با این جریانات مشخص کنیم. نسبتی که باید نه بر پایه هیاهوهای رسانه ای، که بر مبنای پژوهش های واقع بینانه علمی مشخص گردد. به همین بهانه به سراغ حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان، رییس دانشکده مذاهب اسلامی رفتیم تا درباره امکان یا امتناع تعامل با جریانات سلفی گفتگو کنیم؛

مهدی فرمانیان

*در ابتدا برای شناخت جریانات سلفی، یک تعریف اجمالی از سلفیت بفرمایید.

برای شناخت سلفیت باید از کلمه «سلف» شروع کنیم. سلف در میان اهل سنت مثل کلمه اهل بیت در شیعه یک کلمه مقدس است. منظور از آن هم صحابه و تابعین هستند. لذا این کلمه در طول تاریخ در میان اهل سنت بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از سلف وقتی به مباحث اعتقادی می رسیدند یا تعبدا می پذیرفتند یا درباره آن سکوت می کردند و یا سخنان ساده و مجملی درباره آن مطرح می کردند و از آن می گذشتند. یعنی در واقع ورود جدی به مباحث اعتقادی نمی کردند. بزرگان امروز سلفی هم تاکید دارند که اکثر سلف در مباحث  اعتقادی به تعبد و همچنین ظاهرگرایی روی می آورند. یا اینکه بسیاری از مواقع که معنای امری را نمی دانستند، آن را به خدا تفویض می کردند. مثلا می گفتند اصل «الرَّحْمَنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی » را می پذیریم ولی معنایش را به خدا واگذار می کنیم.

این تفکر ظاهرگرایانه وقتی که با تفکر ایران و مصر و یونان و همچنین ادیان دیگر مواجه شد دیگر جوابگو نبود. اهل سنت در این زمینه کم آورد. لذا سراغ عقل گرایی رفت و از آن ظاهرگرایی و تعبد دور شد. معتزله در این زمان تاسیس شد. در کنار اینها گروهی بودند که هنوز رویکرد ظاهرگرایی را در پیش گرفته بودند و به شدت با معتزله مخالفت می کردند. اینها اصحاب حدیث نام گرفتند. آن زمان نام سلفیه یا سلف گرا بر اینها گذاشته نمی شد. همین طیف مردم را از پیروی از عقل گرایان، متکلمین، فلاسفه، عرفا و متصوفه نهی می کردند. این دعوا در قرن سه و چهار به شدت خود را نشان می دهد.

در این میان عده ای آمدند و خواستند میان افراط عقل گرایانه معتزله و افراط حدیث گرایانه اهل حدیث جمع کنند. یکی از اینها ابوالحسن اشعری است که اشعریه را بنا گذاشت. دیگری ابومنصور ماتریدی است که ماتریدیه را تاسیس کرد. دیگرانی هم بودند ولی مانند این دو معروف نشدند. این دو به مهمترین متفکران اهل سنت در طول تاریخ تبدیل شدند. خلفا هم از اینها حمایت کردند. ولی اصحاب حدیث می گفتند پشت سر اینها نماز نخوانید، رفتن به مجالس اینها حرام است و ... .

در قرن هفت و هشت که اصحاب حدیث خیلی ضعیف شده بودند، اشاعره رشد کردند و آن قدر بزرگ شدند که کل جهان اسلام را گرفتند. در قرن هفتم و با حمله مغول معتزله نیز تقریبا از بین رفته بود. احمد بن حنبل، بخاری، مسلم و دیگران جزو اصحاب حدیث بودند ولی جایگاه شان در حد یک محدث بود نه بالاتر. به لحاظ فکری تاثیر گذاری عمیقی بر مسلمانان نداشتند. بیشترین تاثیر برای اشاعره مثل غزالی و فخر رازی بود.

ادامه در لینک اصلی

http://www.mehrnews.com/news/3676830

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۶
عباس جعفری (فراهانی)

تنها هم و غم وهابی ها پرستش شیخ خود است. کاری که آنها می کنند این است که تاریخ شیخ خود را می خوانند، اما هنگامی که بخواهی از رسول خدا(ص) حرفی بزنی می گویند این بدعت است ... .

 دکتر علی الشعیبی از مسلمانان متولد رقه سوریه است که از کودکی علاقه و استعداد سرشاری در یادگیری و تبلیغ اسلام داشت و از زمان 12 سالگی تحت تاثیر شیوخ وهابی رقه به این فرقه مذهبی گرایش پیدا کرد و جوانی خود را در سوریه و عربستان با اعتقاد به وهابیت و تعالیم محمد بن عبدالوهاب گذراند و سال ها نیز به عنوان مشاور ملک فهد پادشاه عربستان فعالیت کرد تا اینکه به دروغ گو بودن محمد بن عبدالوهاب و ابن تیمیه پی برد و با آشنایی با حدیث غدیر خود را بر سر دو راهی بهشت و جهنم یافت.

آنچه در ادامه می خوانید ترجمه گفتگوی شبکه الکوثر با این اندیشمند جهان اسلام و کارشناس وهابیت است. علی الشعیبی در این حلقه از گفتگو از تاریخ عربستان و زندگی نامه محمد بن عبدالوهاب و چگونگی درس خواندن و شکل گیری اندیشه های افراطی او و برخی اعتقادات وهابیت سخن می گوید:

- در گفتگوی گذشته درباره جغرافیا و جمعیت شناسی شبه جزیره عربی با شما صحبت کردیم. در این رابطه اگر جزئیات دیگری هم هست برای ما بازگو کنید.

لازم است جزیرة العرب را از لحاظ تاریخی بررسی کنیم. در عصر اموی جزیرة العرب مستقیما وابسته به دمشق بود و امیر جزیرة العرب از دمشق و شام منسوب می شد و در عصر عباسی هم تا سال 524 وابسته به دمشق بود. در سال 225 یا 226 شخصی در شبه جزیره حاکم شد به نام "محمد الأخیضر" و حکومت "اخیضریه" در شبه جزیره حاکم شد تا قرن ششم هجری. در این زمینه موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم، درگیری و جنگ میان نجد و حجاز است که در جاهلیت بود و در صدر اسلام هم ادامه داشت و مسیلمه کذاب به پیامبر(ص) نامه فرستاد که من به تو ایمان دارم، اما می خواهم شریک تو باشم و پیامبر(ص) هم به او پاسخ مختصری فرستاد که «الملک لله یؤتیه من یشاء». سپس باید بدانیم که 90 درصد خوارج از نجد هستند و اینها مقدماتی است برای آشنایی مخاطبان با طبیعت سرزمین نجد چون در نجد اماکن زراعی را می بینید و چشمه هایی وجود دارد و این گونه نیست که کسی بگوید تمام آن صحرا و بیابان است.

حکومت اخیضریه که درباره آن صحبت کردم تا نیمه قرن ششم باقی بود و سپس از هم پاشیده شد و اعراب دوباره به کشتن همدیگر روی آوردند به گونه ای که از نیمه قرن ششم به بعد زندگی عرب ها بر اساس دزدی و چپاول و غارت و کشتار شکل گرفت.

 

- محمد بن عبدالوهاب از کدامیک از این مناطق عربستان است؟

ابن عبدالوهاب متولد منطقه عیینه است که در شرق ریاض است و پدرش در این شهر قاضی بوده و عمویش ابراهیم هم یک عالم بوده است.

منطقه نجد منطقه ای متنوع بوده که قبایل زیادی در آن زندگی کرده اند؛ از شرق که شروع کنیم قبایلی همچون عجمان، آل رعرع، بنی خالد، عتبان(عتیبه)، تمیم، مطیر را می بینیم و در وادی القری مجموعه ای از قبایل حضور داشته اند. دو قبیله یهودی نیز هم عصر محمد بن عبدالوهاب بوده اند به نام قبیله "بنو زید" و "بنو شحان". در جنوب شرق قبایل بنومرة را داریم و در نجران هم مجموعه ای از قبایل وجود دارند که در مقدمه آنها "بنویام" قرار دارد.

اگر برگردیم و به القصیم برویم، در آنجا قبایل "عنزه" و "شمّر" نجد وجود دارد. در شمال نیز منطقه الحائل قرار دارد که قبایل "طیّ" و "شمّر" بوده اند و "طیّ" در واقع، اصل قبیله شمّر است.

ادامه در لینک اصلی

http://hawzahnews.com/detail/News/391290


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، انجمن علمی تاریخ پژوهان نشست علمی «ظرفیت های فرهنگی ایران و چین»  برگزار می کند.

 این نشست با حضور دکتر سید جلال امام، دکترای تاریخ معاصر چین و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شی ان در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار می شود.

 زمان: یکشنبه 31 تیر 1395 ساعت 18

 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2 فرعی اول سمت چپ پلاک 6 ساختمان انجمن های علمی حوزه 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۳۴
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۱۸
عباس جعفری (فراهانی)


یکی از این حوادث مهم تاریخی، انقلاب اسلامی ایران است که آستان قدس رضوی در پیش، حین و پس از پیروزی آن نقشی اساسی ایفا کرده است. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) و کار‌شناس فرق و مذاهب درباره خدمات این آستان به انقلاب به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:


 

 حضور ثامن الائمه (ع) در ایران اسلامی و وجود بارگاه نورانی آن حضرت (ع)، در ادوار مختلف تاریخ ایران چه تأثیری بر جای گذاشته و چقدر آستان مقدس ایشان زمینه ساز حوادث مهم تاریخی بوده است؟

- حضور امام هشتم (ع) در ایران آثار و برکات فراوانی داشته که یکی از مهم‌ترین آن تبلیغ اسلام ناب و اهل بیتی و مبتنی بر ثقلین یعنی قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) به خارج از جزیرة العرب است، به عبارت بهتر دعوت مأمون و ولایت عهدی اجباری امام هشتم (ع) سبب شد اسلام صحیح و ناب از طریق فرزند پیامبر (ص) به خارج از جزیره العرب منتقل شود، زیرا در طول مسیر از مدینه تا ایران و عبور از مناطقی همچون اهواز و مناطق کویری که دشمن خطر کمتری حس می‌کرد (از مسیر ساوه و قم ایشان را عبور ندادند، بلکه از شیراز و کرمان و ...) در این مدت آن مقداری که امام (ع) اختیار داشتند با مردم گفت‌وگو می‌کردند و هنگام عبادت، با مردم صحبت داشتند و از طرف دیگر هم مردم متوجه رفتار و آداب اسلام صحیح و احکام بر اساس فقه شیعه می‌شدند و هم صحبت‌هایی که امام (ع) با مردم انجام دادند، زمینه ساز روشنگری و بیداری آنها می‌شد که مهم ترین آنها حضور در نیشابور است.



در آنجا از ثامن الائمه (ع) درخواست صحبت کردند، ایشان حدیثی را با تبیین واقعی از اسلام و توحید و ایمان انشا کردند و فرمودند: «کسانی که شهادت به یگانگی خدا می‌دهند در امنیت الهی قرار می‌گیرند، اما به شروطی که من از این شروط هستم...» یعنی رکن اصلی ایمان به خدا ایمان به امامت است.


ایشان موضوع امامت را طرح کرده و فرمودند: «ایمان کامل نمی‌شود، مگر با ایمان به امامت و نمایندگان خدا» - یعنی خاندان نبوی - به عبارت بهتر ایمان به خدا از دو طریق محقق می‌شود نخست شهادت به یگانگی خدا و دیگری شهادت به امامت و حقانیت معصومین (ع) به عنوان جانشینان پیامبر (ص) و تبیین‌کنندگان سنت ایشان که این دستاورد مهم هجرت رضوی به ایران است.


 آیا دستاوردهای این هجرت اجباری به همین مسأله ختم شد یا جهات دیگری هم دارد؟

- از جهات دیگر هم کسانی از گروه‌ها، دسته‌ها و فرقه‌های مذاهب مختلفی که به نوعی با خاندان عباسی مخالفت داشتند با جریان جدیدی از مخالفت با مأمون آشنا شدند، زیرا امام (ع) تا جایی که ممکن بود مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را با این نوع از اسلام اعلام می‌کردند، به عنوان مثال ایشان در امور سیاسی تا زمانی که رهبری جریان اسلام دست عباسیان و مامون حاکم اسلامی بود، ورود نداشتند و این مسأله را به مردم تفهیم می‌کردند که جریانی به نام اهل بیت (ع) وجود دارد و ایشان در رأس آن هستند و بسیاری از مردم در اثر این نوع رفتار ثامن الائمه (ع) جذب اسلام شده و بینش صحیح دینی یافتند.


ادامه در لینک اصلی

http://qudsonline.ir/detail/News/263170


http://qudsonline.ir/service/photo/Photo


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۱
عباس جعفری (فراهانی)

دستاورد مهم هجرت امام رضا (ع) به ایران، ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) در خارج از حرمین شریفین بود

اشاره:

این ایام با خیر و برکت، مصادف است با دهه مبارکه کرامت. دهه ای که از اول ذی القعده، با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) دخت مکرمه امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) آغاز و با میلاد نورانی امام هشتم، حضرت امام علیّ بن موسی الرضا (علیهما السلام) به پایان می رسد.

مسلمانان و به ویژه شیعیان و پیروان اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر جهان با برپائی جشن و سرور به شادمانی می پردازند و با توجه و توسل به مقامات و  معنویات آن بزرگواران، ارادت و عشق خود را به الگوهای فضیلت و کرامت و خاندان و ذوی القربای پیامبر خاتم (ص) نشان می دهند.

ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت این دهه ی هدف مند و با ارزش، توجه علاقه مندان را به گفت و گوی کوتاهی با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، محقق و پژوهشگر تاریخ تشیع در باره دلائل پذیرش ولایت عهدی امام رضا (ع) جلب می کنیم:

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانیدر خصوص پذیرش ولایت عهدی امام رضا (ع) معتقد است: امام رضا (ع) مشروط و به صورت محدود مجبور به پذیرش ولایت عهدی شد. روایت شده، هنگامی که مامون ولایت عهدی را پیشنهاد داد، امام رضا (ع) نپذیرفت و فرمود: "اساس حکومت متعلق به امامان شیعه است که از جانب خداوند به اهل بیت (ع) واگذار شده است." اما وقتی اجبار شد، امام چاره ای جز پذیرش ولایت عهدی نداشت.

این پژوهشگر و محقق علوم دینی در خصوص دلایل پیشنهاد ولایت عهدی مامون به امام رضا (ع) گفت: مامون طرح ولایت عهدی را بر اساس چند نکته اساسی مطرح کرد، اولین نکته این بود که در دستگاه خلافت عباسیان به خصوص از دوره هارون، امین و مامون مشکلاتی به وجود آمده بود که یکی از این مشکلات شورش ها و قیام فرق مختلف حتی غیر مسلمانان و حتی از ناحیه رومیان بود که متوجه حکومت عباسیان شده بود و لذا مامون از ناحیه امام رضا (ع) احساس خطر کرد و تصمیم گرفت با یک تدبیر و توطئه ای جلو بیاید و طرح ولایت عهدی را پیشنهاد داد. نکته دوم این بود او قصد داشت، شیعیان را فریب دهد. مامون می خواست با طرح ولایت عهدی شیعیان را گمراه کند و این نکته را مطرح کند که اهل بیت (ع) با پذیرش ولایت عهدی، برخلاف اعتقاداتشان عمل می کنند و لذا از امام (ع) روی گردان شوند.

او در توضیح دلیل دیگری که مامون را واداشت تا طرح ولایت عهدی را به امام رضا (ع) پیشنهاد کند، گفت: نکته سوم تحکیم قدرت عباسیان بود، نیروهای خلافت عباسی احساس کردند با طرح ولایت عهدی امام رضا (ع) قدرت عباسیان مستحکم می شود. از سوئی در بین مردم مطرح می شود، خاندان پیامبر (ص) به دنبال مادی گرایی و امور دنیوی هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۵:۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

 گفت و گو با وهابی جدا شده از دربار آل سعود (۳) 

دکتر علی الشعیبی از مسلمانان متولد شهر الرقه سوریه است که از کودکی علاقه و استعداد سرشاری در یادگیری و تبلیغ اسلام داشت و از زمان 12 سالگی تحت تاثیر شیوخ وهابی رقه به این فرقه مذهبی گرایش پیدا کرد و جوانی خود را در سوریه و عربستان با اعتقاد به وهابیت و تعالیم محمد بن عبدالوهاب گذراند. او سرانجام به مذهب شیعه اثنا عشری در آمد و مدتهاست که که به افشاگری جنایات سلفیت و وهابیت مشغول است.

علی الشعیبی

شبکه الکوثر گفتگوهایی را با این شخصیت اندیشمند اسلامی انجام داده که دو حلقه آن ترجمه و توسط خبرگزاری حوزه منتشر شد و در این حلقه از گفتگو دکتر علی الشعیبی درباره ضرورت آگاهی از اندیشه وهابیت و انگیزه اروپایی ها و به طور ویژه انگلیسی ها از آمدن به منطقه و ساختن فرقه هایی مانند وهابیت می گوید.

 

- اهمیت بحث از تاریخ حکومت سعودی که بر اساس اندیشه وهابی بنا شده چیست؟

اولا باید بگویم که آشنایی با چگونگی پیدایش این حکومت از مهم ترین ضرورت ها است تا بتوانیم بر اساس آن اتفاقات جهان امروز را بشناسیم و بدانیم تکفیری ها چه کسانی هستند و جنبش های تروریستی را بهتر بشناسیم. برای شناخت تمام اینها باید با پیدایش جنبش وهابی آشنا شویم.

جنبش وهابی به تنهایی ایجاد نشد، بلکه با دو جنبش دیگر ایجاد شد که هر سه تای آنها در رَحِم انگلستان پیدا شدند که اولین آنها جنبش احمدیه و دومی بهاییت و سومی وهابیت بود.

جنبش های جنایتکار تروریستی معاصر چهره کریه و خونباری از اسلام عزیز به جهان ارائه کرده اند و این اسلام همان اسلامی است که خداوند متعال درباره آن به پیامبر خود فرمود: «ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک»: (و اگر تو خشن و سنگدل بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند) و فرمود: «وقولوا للناس حسنا» و در اینجا کلمه حُسن به معنای زیبایی معنوی است، چون انسان ها زیبایی و نیکی را دوست دارند و اگر کسی به آنها بدی کند از او ناراحت می شوند. ما برای اینکه جنبش های جنایتکار روزگار خود را بشناسیم و علت این همه خونریزی در جهان اسلام را بشناسیم باید بدانیم این وهابی ها از کجا آمده اند.

علت اصلی ریخته شدن این خون ها فکر تکفیری وهابی است. کودکان مسلمان سوری که در دریا غرق شدند به خاطر این فکر تکفیری بود. زنان و مردان مسلمانی که این روزها در بازارها و خیابان های اروپا آواره شده اند به خاطر این فکر تکفیری است. مردان و زنانی که اکنون در کوه های افغانستان بالا می روند تا به نحوی خود را به ترکیه برسانند و از آنجا به اروپا بروند به خاطر این فکر تکفیری است و بنا بر این از مهم ترین امور در عصر حاضر آشنایی با این فکر تکفیری است تا بدانیم چگونه پیدا شده و چگونه ظهور و بروز یافته و چگونه بوده که برخی مردم دور آن جمع شده اند و چگونه شده که برخی مردم عقل خود را رها کرده اند؟ امام علی علیه السلام درباره این افراد می گوید: مردم سه دسته اند: عالم ربانی، علم آموزی که در راه نجات است و دسته سوم اوباشی هستند که به دنبال هر صدایی می دوند.

ادامه در لینک اصلی

http://hawzahnews.com/detail/News/389902

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۲
عباس جعفری (فراهانی)

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) از انتشار کتاب "الولایة الإلهیة الإسلامیة" تألیف آیت الله مؤمن قمی خبر داد و افزود: موضوع ولایت فقیه (ولی فقیه) و حدود و اختیارات او در زمان غیبت کبری، از موضوعات مهم فقه سیاسی اسلام است. مراجع و علمای بزرگ دینی از گذشته های دور، در مباحث دروس خارج فقه خود در بخش کتاب بیع، قضا، حدود و امر به معروف و نهی از منکر و ... به مواردی از حدود ولایت و اختیارات فقها و مجتهدان در عصر غیبت پرداخته اند.

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی در گفتگو با خبرنگار ابنا اظهار کرد: در دوران معاصر، حضرت امام خمینی(ره) بیش از دیگران به ضرورت طرح بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه به عنوان یکی از اصول مسلم اندیشه سیاسی اسلام که ریشه در منابع اصیل اسلامی دارد، پرداختند. معظم له در کتاب های کشف اسرار، البیع و المکاسب المحرمة، به ویژه در ایامی که در نجف اشرف تبعید بودند به موضوع ضرورت تأسیس حکومت اسلامی در عصر غیبت و دخالت علما و مراجع دین در امور جامعه با استناد به ادله اربعه(آیات،‌ روایات، عقل و اجماع) پرداختند.

کتاب « الولایة الإلهیة الإسلامیة» تألیف آیت الله مؤمن قمی(دام ظله) منتشر شد

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران،‌ در حوزه های علمیه این موضوع مورد بحث و بررسی در دروس خارج حوزه واقع شد که کتابها، جزوات، سخنرانی‌ها و مقالات متعددی پیرامون آنبه رشته تألیف و اجرا در آمد. از جمله شخصیت هایی که این موضوع را در حوزه علمیه قم به صورت مفصل به بحث و بررسی گذاشت؛ فقیه محقق حضرت آیت الله شیخ محمد مؤمن قمی از شاگردان حضرت امام خمینی(ره) بودند که حاصل آن بحث‌ها، چاپ و انتشار کتاب الولایة الالهیة الاسلامیة او الحکومة الاسلامیة فی زمن حضور المعصوم و زمن الغیبة می‌باشد. پیش از این، کتاب یاد شده در 3 مجلد توسط دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده بود.

دبیر شورای کتاب مجمع گفت: پس از مطرح شدن موضوع بیداری اسلامی در برخی کشور اسلامی از سالهای گذشته، ضرورت آماده سازی کتابی جامع در جهت معرفی ولایت فقیه و حدود و اختیارات آن از سوی دبیرکل محترم مجمع جهانی اهل بیت(ع) مطرح شد که با تصویب شورای کتاب مقرر شد؛ این کتاب در گروه مطالعات بنیادی در یک جلد تلخیص و برای انتشار در کشورهای عربی، آماده و منتشر گردد.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان گفت: کتاب حاضر، متن آماده شده آن می‌باشد که در گروه مطالعات بنیادی و زیرنظر مؤلف محترم در ۴۲۷ صفحه، ‌تهیه و پس از چاپ در لبنان(بیروت) در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

لینک اصلی

http://fa.abna24.com/service/ab/archive/2016/08/07/707001/story.html

http://vareth.ir/fa/news/74989

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۳۸
عباس جعفری (فراهانی)


حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار تقریب در قم به برخی پرسش ها در مورد اوضاع کنونی جهان اسلام، چگونگی مبارزه با اسلام هراسی، نقش علما در ایجاد وحدت، ضرورت تحقق وحدت اسلامی و ... پاسخ گفته که مشروح ان به شرح ذیل است:

راهکار هایی برای ایجاد وحدت میان فرقه‌های اسلامی

*این روزها مسئله اسلام هراسی برای مقابله با اسلام گرایی در جهان گسترش یافته است  تحلیل شما از این موضوع و راه کار مبارزه با این برنامه ها چیست؟

به نظر من، استکبار جهانی از قدیم الایام برای خاموش کردن چراغ نورانی اسلام ناب محمدی(ص)، برنامه­ ها و  طرح­های آشکار و پنهانی را تهیه و اجرایی نموده و یا در دست اجرا دارد که به ­طور خلاصه می­توان به مواردی اشاره کرد: الف- پروژه انکار دین و تبلیغ اینکه جهان بی هدف و بیهوده درست شده و خدا و حساب و کتابی در کار نیست!؟ این وضعیت در سال­ های سال تاکنون در جهان غرب اجرا می­ شود و به جریان دنیاگرایان و لائیک ها و یا منکران خدا شهرت دارد. ب- جریان اینکه دین خوب است و خواهان سعادت بشر است، ولی اینها برای این دنیا هست و در آخرت تفاوتی میان مؤمنین، آدم­ های خوب، احسان کنندگان با بی ­ایمان­ ها، آدم­های بد، ستمگران و ... نیست. این تفکر منکر جهان آخرت و معاد هستند و تمام خدمات و رفتارهای خوب و بد را برای این دنیا می­ پسندند ولی در جهان بعد از مرگ تفاوتی نیست و همه یکسان هستند. در واقع جهان آخرتی نیست!؟ با مرگ انسان­ها، همه چیز تمام می­ شود. ج- جهان آخرتی هست ولی اینکه عده­ ای قدرت مند و عده ­ای مستضعف شده ­اند، تقصیر خودشان و مقدرات این جهان هستی است، ضعفا هم می­ توانند قوی شوند. اگر قوی نمی­ شوند قدرت و توانائی و استعداد ندارند؟!.

اما نتیجه­ ای که از اینگونه برنامه­ ها و طرح ­ها و افکار می­ خواهیم بگیریم این است که دنیای مادی غرب در صدد است از گرویدن انسان­ها به سمت دین واقعی که همان دین کامل اسلام مطابق با فطرت انسان‌ها می­ باشد جلوگیری کند. هم اکنون اغلب رسانه­ های غرب با شیوه ­های مختلف از قبیل فیلم، سخنرانی، نشست­ های علمی و گزارش ­ها به­ طور 24 ساعته تلاش می ­کنند از گرایش مردم به سمت اسلام­ خواهی جلوگیری کنند و از طرف دیگر حکام و نیروهای آنان با رفتار خشونت­ آمیز از فعالیت­ های تبلیغی مسلمانان و دین داران جلوگیری و یا با آن برخورد می نمایند. 

آنچه مهم است این که ما وظیفه داریم شیوه­ ها و برنامه­ های دشمنان در اسلام­ هراسی را خوب بشناسیم و با امکانات خود با آنها مبارزه کنیم که استفاده از رسانه­ ها بسیار مهم و کارساز  می­ باشد.

*به نظر شما سهم دولت ها، ملت ها و علمای جهان اسلام  در ایجاد وحدت عملی جهان اسلام چیست؟

مسئله تقریب و موضوع وحدت اسلامی از آرزوهای بزرگ علمای بزرگ جهان اسلام از شیعه و سنی که دل سوز و علاقه ­مند به پیشرفت معارف قرآن و اسلام بوده اند، می باشد و از گذشته­ های دور تاکنون هر کدام از این بزرگواران از سید جمال‌الدین اسدآبادی، محمد عبده، اقبال لاهوری،‌ سید قطب، شیخ شلتوت، تا حضرت امام خمینی(ره) و مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایده ­ها و افکار خود را در این‌ باره مطرح کرده ­اند. ملت­ های مسلمان نیز به پیروی از علمای اسلامی همواره اطاعت کرده و به وظایف خود عمل نموده ­اند. البته برخی از مردم کم­ اطلاع تحت تأثیر افکار انحرافی که از سوی برخی از کسانی که به مصالح مسلمانان و جهان اسلام فکر نمی­ کنند و موضوع وحدت را حاشیه­ ای می­ پندارند و از اهمیت آن آگاهی کامل ندارند، به مسایل حاشیه ­ای و اختلاف برانگیز دامن زده ­اند. بدیهی است علمای جهان اسلام در این زمان، وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و می­ بایست با طرح اهمیت مسئله تقریب و وحدت اسلامی، از وارد شدن اقشار مختلف، به ویژه مردم کوچه و بازار به مسایل اختلافی و تفرقه انگیز، جلوگیری نمایند. در یادداشت ها و سخنرانی­ ها و جلسات و گفت­ وگوهای رادیوئی، تلویزیونی و وسایل ارتباط جمعی مانند اینترنت، موبایل و شبکه ­های اجتماعی، دستاوردها و اهمیت مسئله تقریب و تلاش در جهت ایجاد وحدت جهان اسلام را مطرح و توطئه­ های دشمنان قسم خورده اسلام مانند آمریکا و صهیونیست­ ها را خنثی نمایند.

بدیهی است عملکرد دولت­ های مسلمان به ­ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران می بایست الگوی سایر دولت­ های جهان و دولت‌های مسلمان منطقه باشد که اینگونه هم هست و خواهد بود. مساعدت و کمک دولت اسلامی ایران به تشکیل و برگزاری کنفرانس بسیار مهم وحدت اسلامی که همه ساله از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور شخصیت­ های تأثیرگذار جهان اسلام و مسئولان دولتی و غیر دولتی در ایام هفته وحدت در ایران برگزار می­ شود، از نمونه های بسیار جالب و ستودنی است که می­ بایست از برگزار کنندگان آن تقدیر و تشکر شود.

*گروه های تکفیری مثل داعش و جبهة النصرة و ... با تفسیر نادرست خود از اسلام در حال ایجاد یک موج در جهان اسلام هستند،  چه راه حلی را برای مقابله با تفکر تکفیری پیشنهاد می کنید؟

پیدایش گروه­ های تکفیری و تروریستی امثال داعش و ... علل و عوامل گوناگونی دارد که به عنوان مثال می توان به برخی از آنها از جمله گرایش این گروه ها به اندیشه های سلفی و تکفیری علمای تندرویی مانند ابن تیمیه، ابن کثیر، ابن قیم و در نهایت محمد بن عبدالوهاب، جهل و نادانی مردم جزیرة العرب و برخی از مسلمانان مناطق دیگر، توطئه ­ها و نقشه­ های دنیاطلبانه و توسعه ­گرای برخی از قبائل فاسد و قدرت­ طلب امثال آل سعود و حمایت قدرت­های استکباری مانند انگلستان و آمریکا از جریان های تفرقه ­افکن مانند وهابیت اشاره کرد.

و اما بهترین راه حل برای جلوگیری از این جریان خطرناک، در مرحله اول دادن رشد و آگاهی به مردم و نیروهای طرفدار آنان و از سوی دیگر مبارزه جدی و سخت با رفتارهای خشونت ­بار آنان و نجات دادن مردم تحت سلطه می ­باشد که هم­ اکنون حکومت مردمی عراق، سوریه، لبنان به­ ویژه نیروهای حزب­ الله، نیروهای بسیجی (الحشد الشعبی) با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران، ضربات سهمگین و سختی بر آنان وارد نموده و به فضل الهی و امدادهای غیبی، چیزی نمانده که بنیان و ریشه آنها نابود شود. البته ائتلاف بین المللی مورد تایید سازمان ملل به ویژه کشور روسیه نیز در سرکوب و نابودی گروه‌های تروریستی نقش مثبتی ایفاد می‌کنند.

*به نظر شما دشمنان اسلام چگونه آتش فتنه را در میان مسلمانان شعله ور ساخته اند و تا چه حد در این زمینه  موفق بوده اند؟

دشمنان قسم­ خورده اسلام که در واقع همان استکبار جهانی و قدرت­ های استعماری می ­باشند بیشترین تلاش را برای به وجود آوردن و حمایت از منادیان تفرقه و اختلاف صورت داده و توانسته ­اند تا حدودی به نتایج مطلوب خود برسند.

از جمله نتایج به دست آمده برای استعمارگران، خون­ ریزی و قتل و غارت در بین مسلمانان و ایجاد جنگ­ های طایفه­ ای و فرقه ­ای بوده است. که از سوئی در اثر آن توانسته ­اند سلاح ­های نظامی خود را به فروش برسانند و از سوی دیگر ثروت­ های مسلمانان و مذاهب و گروه های مختلف را به چنگ آورده و به اهداف خود برسند. این موضوع جای تأسف فراوان دارد که می‌بایست ملت های مسلمان با پیروی از علمای آماده و مخلص خود،‌ با توطئه های استکباری جهان مخالفت کنند.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
انجام مصاحبه: حسن باقری
لینک ها 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۷
عباس جعفری (فراهانی)


کتاب «آل سع.یون» با رویکرد پژوهش محور و به قلم نویسنده و پژوهشگر حوزه تمدن نوین اسلامی «صالح قاسمی» و به همت انتشارات «سلمان پاک» به چاپ رسید. این اثر تحقیقی در موضوع بررسی تاریخچه پیدایش و بازخوانی کارنامه جنایات خاندان سلطنتی «آل سعود» به چند محور اصلی در احوال گذشته و شرایط حال حاضر حاکمان کنونی عربستان پرداخته است.

آل صهیون

نویسنده کتاب سعی کرده است به نحوی جامع از ابتدای شکل گیری حکومت سعودی و از زمان وحدت شوم «محمد بن سعود» و «محمد بن عبدالوهاب» و نقش جدی جاسوسان بریتانیایی همچون «همفر» در این وحدت را بررسی نموده و آنگاه کارنامه جنایات وهابیان سعودی را طی سه دوره حکومت این خاندان مورد کنکاش قرار دهد و در ادامه به شرایط کنونی پادشاهی «آل سعود» در عربستان و دنیای اسلام توجه ویژهای نماید.

بررسی نقش بریتانیا در پیدایش و بقای حکومت «آل سعود»، اثبات یهودی الاصل بودن اجداد پادشاهان سعودی، بازخوانی دو دوره سقوط حکومت و نحوه شکلگیری دوره سوم و کنونی سلطنت «آل سعود»، مروری بر فتاوا و اعتقادات تکفیری وهابیون «آل شیخ»، جنگ قدرت گسترده و فساد فراگیر مالی و اخلاقی شاهزادگان سعودی، تراژدی سرطان نفت، مروری بر وحدت ایدئولوژیک و استراتژیک «آل سعود» و «آل صهیون» و در نهایت سیاهه جنایات و قتلعام متوحشانه مسلمین شیعه و سنی جهان به دست سعودیان از جمله محورها و مطالب مورد مداقه در این کتاب است.

لازم به ذکر است «صالح قاسمی» در پایان این اثر، مجموعهای از تصاویر تاریخی و مهم را بصورت پیوست و بعنوان مستند مطالب کتاب ارائه نموده است.

«آل سعیون» در ۳۹۶ صفحه و با قیمت ۱۵۰۰۰۰ ریال منتشر شده و از طریق مراکز پخش سلمان پاک به شماره ۰۹۲۱۵۵۹۸۱۵۱ و آفتاب پنهان به شماره ۰۹۱۹۲۵۱۱۰۳۶ در اختیار فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی و همه علاقمندان قرارگرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۳۲
عباس جعفری (فراهانی)