تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۳۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

به مناسبت 15 شعبان المعظم، سالروز میلاد نورانی منجی جهان بشریت حضرت بقیة الله الأعظم(عج)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی


اشاره:

نیمه ماه شعبان المعظم هر سال هجری قمری، مصادف است با طلوع خورشید درخشان جهان بشریت و مروارید فروزان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، احیاگر معالم دین و نابود کننده ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرارکننده حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم(ص) و ائمـه معصـومین(ع) حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود(عجّل الله تعالی فرجه الشریف). ضمن عرض تبریک این میلاد نورانی و پر خیر و برکت، به پیشگاه عموم منتظران واقعی و حقیقی، مقاله کوتاه زیر را تقدیم علاقه مندان و عاشقان و منتظران آن حضرت می کنم.


۱ـ میلاد نور، القاب و شمایل

منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(ع) در نیمه ماه مبارک شعبان سال ۲۵۵ هـ . ق در سامراء(سُر مَن رَای) چشم به جهان گشودند. پدر بزرگوارشان، حضرت امام حسن عسکری(ع) و مادر گرامی آن حضرت، خانم"نرجس[نرگس] خاتون" می باشد که به نام های «سوسن»، «ریحانه» و «صقیل» نیز یاد شده است. (1)

حجّت، خَلَفِ صالح، صاحب زمان، صاحب امر، قائم، منتظَر، منصور، بقیة الله و مَهدی از القاب آن حضرت می باشد. (2)

در شب ولادت، به دستور امام حسن عسکری(ع)، خانم حکیمه خاتون عمه امام(ع) در منزل ماند. امام(ع) به حکیمه خاتون فرمودند: «امشب منتظر تولد فرزندى هستم از نرجس...». حکیمه با تعجب پرسید، چه طور ممکن است؟! (زیرا اثرى از حمل در او ندیده بود). امام(ع) فرمود: «او بسان مادر موسى[ع] است که هیچ کس نمى دانست باردار است، زیرا فرعون شکم زنان حامله را پاره مى کرد».

طبق نقل حکیمه، خداوند در آن شب فرزندى به امام عسکرى(ع) عنایت کرد و چنین اراده فرموده بود که دشمنان، هرگز قدرت دسترسى به او را پیدا نکنند و چنین اراده کرده بود که او «وارث مستضعفان» در روى زمین بشود: « و نُرید أن نمنّ على الذین استُضعفوا فی الأرض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین». (3)

امام امیر المومنین(ع) می فرماید: «انّه یشبه نبیّکم فی الخَلق والخُلق علی خده الأیمن خالٌ، کانّه کوکبٌ درّی»، (4) یعنی؛ او[حضرت مهدی علیه السلام]، در آفرینش و اخلاق و رفتار شبیه پیامبر اکرم[ص] می باشد. بر گونه راست او خالی است. آن حضرت در نورانیت همانند ستاره درخشان می باشد.

هم چنین فرمودند: «انّه شابٌّ مربوع القامة، حَسَن الوجه و الشعر یَسیل شعره علی منکبیه و یعلو نور وجهه سواد شعر لحیته و رأسه...»، (5) یعنی؛ او[حضرت مهدی علیه السلام]، جوانی چهار شانه، نیکو و زیبا می باشد که موهای او بر روی شانه هایش ریخته است. نور و درخشش روی او بر سیاهی موی سر و صورت او غلبه دارد... .

حضرت حجت(ع)، طبق حکمت الهى، در فاصله کوتاه سال ۲۵۵ تا ۲۶۰ هـجری، به طور مخفی زندگی می کردند و در خدمت پدر بزرگوارشان، آماده ی احراز مقام امامت و رهبرى مسلمانان و بر عهده گرفتن مسئولیت سنگین آن بودند.

با شهادت حضرت امام عسکری(ع) در سال ۲۶۰ هجری، دوران غیبت آغاز و به مدت 69  یا۷0 سال(غیبت صغرى)، حضرت مهدى(ع) در پنهانى زندگى مى کردند و مردم بدان صورت که بتوانند حضورى خدمت ایشان مشرف و سوالات و مشکلات خودشان را در میان بگذارند، امکان نداشت، ولى دائماً از انوار و برکات مقدس او بهره مند مى شدند. دست رسى مردم به واسطه نائبان خاص او(عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد) از سال ۲۵۵ تا 329 یا۳۳۰ هـ. ق صورت مى گرفت.


۲ـ راز غیبت

فلسفه و راز حقیقى غیبت، براى عموم مردم بیان نشده و به غیر از اولیاء خاص الهى[پیامبران و امامان معصوم(ع)] از آن اطلاع ندارند؛ ولى به طور کلى از میان ادله عقلى و نقلى مى توان دلائل و فوایدى را براى آن به دست آورد:

الف) امتحان و آزمایش مردم

به واسطه همین مسئله غیبت است که خداوند می خواهد بندگان خودش را بیازماید تا حجت بر آن ها روشن شود که آیا ایمان واعتقاد واقعى به مبدأ جهان و مصالح او دارند یا خیر؟. باید روشن شود که مؤمنان واقعى در مواقع حساس و هنگامی که دست رسى حضورى به رهبران ممکن نیست کیانند؟ آیا فقط ادعا بر اینکه ما به خداوند و به پیشوایان او یعنى ائمه معصومین(ع) ایمان داریم کافى است یا اینکه مى بایست با آزمایش و امتحان این ایمان و اعتقاد سنجیده شود. در نتیجه اگر کسانى در عصر غیبت طبق فرمان الهى، محکم و پا برجا ایستادند و از مشکلات نهراسیدند و وظایف و دستورات الهى(فروع دین و اعتقادات صحیح) را دنباله روى نمودند. به حق آنان، مؤمنان حقیقى و از رستگاران مى باشند.

امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: « هنگامی که پنجمین فرزندم غائب شد، مواظب دین خود باشید. مبادا کسی شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده ی خویش برمی گردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خویش را آزمایش می کند...». (6)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۵:۰۶
عباس جعفری (فراهانی)

رئیس موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) ـ دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 ـ در نشست خبری دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار داشت: موضوع  دوازدهمین همایش "پیشگویی های آخر زمان از دیدگاه ادیان الهی در سه محور اسلام، مسیحیت و یهودیت و تطبیق پیشگویی" است که  به مدت دو روز در قم برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین «پور سیدآقایی» اظهار کرد: تاکنون یازده همایش با هدف توسعه و تعمیق بخشی اندیشه مهدویت برگزار شده است و  در این مدت تلاش کردیم این اندیشه را در عرصه پژوهش به نمایش بگذاریم. صدها مقاله علمی ـ پژوهشی چاپ و در سایت ها منتشر و منبع خوبی برای پژوهش های مهدویت است.

وی با تأکید بر اینکه فاصله زیادی تا رسیدن به ابعاد عمیق مهدویت  داریم، افزود: دکترای مهدویت در سطح 4 حوزه تصویب شده و امیدواریم در سال جدید تحصیلی شاهد برگزاری اولین دوره آن باشیم. در مرکز تخصصی کلام، دانشگاه قرآن و حدیث و همچنین جامعه المصطفی نیز 2 واحد مهدویت ارائه می شود.

وی بیان داشت: همایش دوازدهم دکترین مهدویت روز 30 اردیبهشت برگزار می شود، بیش از صد مقاله به این دبیر خانه ارسال شد و از این تعداد سی و سه اثر پذیرفته و تنها 16 مقاله فرصت طرح در روز همایش را پیدا خواهند کرد.

ادامه در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/service/session/archive/2016/05/16/703354/story.html

http://mahdaviat-conference.com


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۴:۴۴
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۰۹
عباس جعفری (فراهانی)


دفتر مقام معظم رهبری(دام ظله) در عراق به مناسبت اولین سالگرد درگذشت علامه مجاهد آیت الله آصفی (ره) مراسمی را در سالن همایش های دانشگاه کوفه برگزار خواهد کرد.

این مراسم سه شنبه 28 اردیبهشت ماه ساعت 16 با حضور آیت الله سید مجتبی حسینی، نماینده رهبر انقلاب اسلامی و سائر شخصیت ها و علاقه مندان در عراق برگزار می شود.

آیت الله شیخ محمدمهدی آصفی(ره) از اساتید مبارز حوزه علمیه نجف و قم و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و دبیرکل سابق این مجمع پنج شنبه چهارده خرداد ۱۳۹۴ در قم دار فانی را وداع گفت.

پیکر مطهر آن عالم فرزانه و انقلابی طبق وصیت ایشان، پس از تشییع با شکوه در شهر قم به نجف اشرف منتقل و پس از تشییع حوزویان و مردم علاقه مند در قبرستان وادی السلام به خاک سپرده شد.

مراسم اولین سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله شیخ محمدمهدی آصفی (طاب ثراه) عصر روز سه شنبه در نجف اشرف با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

سخنرانی آیت الله اراکی در مراسم اولین سالگرد درگذشت آیت الله آصفی

ادامه تصاویر در لینک زیر

http://www.taghribnews.com/vglgtq9xqak9wyv..paar4r1q.html

اطلاعات بیشتر در باره آیت الله آصفی

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/424565

http://www.taghribnews.com/vdcj8xevmuqehyz.fsfu.html


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۹:۰۰
عباس جعفری (فراهانی)


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فرم های فاش شده از مشخصات عضویت در «گروه تروریستی داعش» اطلاعات مفصلی را در خصوص اعضای این گروه به دست می دهد.

افراد داوطلب برای عضویت در داعش جای خالی این فرم ها را پرمی کنند. در این فرم ها از داوطلب خواسته شده است تا نام، نام خانوادگی، لقب، نام مادر، گروه خونی، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت اجتماعی، آدرس و محل اقامت، تحصیلات، سطح آموزش های دینی و شغل خود را بنویسد.

این فرم همچنین از داوطلب خواسته است که نام کشورهایی را که به آنها سفر کرده همراه با مدت اقامت در آن را بنویسد. در این فرم خواسته شده است که داوطلب نام گذرگاهی را که از طریق آن وارد سرزمین خلافت شده را به همراه نام واسطه اینکار بنویسد.

افشای اسرار سعودیهای داعشی + آمار

داعش در این فرم ها از داوطلب خواسته است تا سابقه احتمالی به اصطلاح "جهاد" و محل آن را به همراه نوع تخصص خود بنویسد و بگوید که آیا او جنگجو یا عامل انتحاری یا نیروی نفوذی است و رده تخصصی او جنگجو، مسئول شرعی، امنیتی یا اداری است و محل کار کنونی او کجاست؟

روند ملحق شدن افراد داوطلب به داعش از طریق جا زدن خود به جای افراد دیگر به منظور سفر به سوریه به طور قابل ملاحظه ای تکرار شده است؛ به گونه ای برخی از عناصر سعودی داعش اذعان کرده اند که از گذرنامه های یکی از بستگان یا دوستان خود استفاده کرده اند.

اطلاعات فرم های اعضای سعودی داعش نشان می دهد که آنها از مناطق مختلف عربستان هستند؛ اما تعداد زیادی از آنها از نقاط مرکزی (ریاض و قصیم و حائل) و غرب (مکه مکرمه و مدینه) و منطقه شرق عربستان به داعش ملحق شده اند.

براساس ارزیابی کسانی که این تحقیق را براساس فرم های مشخصات تهیه کرده اند، اکثریت عناصر ملحق شده به داعش یعنی 313 داعشی که 86 درصد فرم های مشخصات درز کرده متعلق به آنها است، از شهرهای بزرگ نظیر دمام و ریاض و مکه و جده و بریده آمده اند.

ریاض در صدر مناطق ملحق شدن افراد به داعش قرار دارد؛ به گونه ای که 115 جوان فرم های مشخصات دارند. در رتبه بعدی، 75 سعودی از منطقه قصیم فرم ها تکمیل کرده اند. اما نکته قابل توجه این است که در" بریده " به عنوان بزرگترین شهر قصیم 60 جوان به داعش ملحق شده اند.

براساس این فرم ها، تعداد جوانان سعودی ملحق شده به داعش از مناطق شمال عربستان (مرز شمالی و جوف و تبوک) و مناطق جنوب عربستان (نجران و عسیر و الباحه و جازان) کم بوده است؛ به گونه ای که از شمال عربستان 23 جوان  و از جنوب عربستان 26 جوان فرم تکمیل شده دارند.

جالب توجه اینکه 50 درصد اتباع سعودی ملحق شده به داعش سطح دانش دینی خود را اندک، 30 درصد متوسط و تنها 6 درصد بالا توصیف کرده اند و 14 درصد نیز سطح خود را در این فرم ها اعلام نکرده اند.

فرم های مشخصات سعودی های داعشی نشان می دهد که سطح سواد در بین آنها بالا است؛ به گونه ای که دارندگان مدرک دیپلم مجموعا 54 درصد آنها را تشکیل می دهند. 37 درصد نیز دانشگاهی هستند و تنها 7 درصد مدرک ابتدایی و راهنمایی دارند و 2 درصد نیز سطح سواد خود را اعلام نکرده اند.

این آمار با سطح سنی سعودیهای داعشی همخوانی دارد زیرا افراد رده سنی 20 تا 30 درصد 78 درصد پُر کنندگان این فرم ها را تشکیل می دهند. 15 درصد نیز بین 30 تا 40 سال عمر دارند. در مرتبه سوم نیز افراد زیر 20 سال هستند که چهار درصد را تشکیل می دهند. بقیه درصدها نیز بالای 40 سال هستند.

http://alwahabiyah.com/fa/News/View/162361


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۳۹
عباس جعفری (فراهانی)

نگاهی به خیانت های آل سعود

خیانت های آل سعود

«آل سعود» دوره سوم حکومتشان را با تکیه بر استعمار آغاز کردند و با کمک انگلستان از طریق کشور کویت، که در آنجا در تبعید به سر می بردند، وارد شبه جزیره عربستان شدند. همچنین، پیمانی میان انگلستان و عبدالعزیز به امضا رسید که بر اساس آن انگلستان استقلال کامل و مطلق حکومت عبدالعزیز را به رسمیت می شناخت. در ادامه با ضعف روزافزون انگلیس، آمریکا وارد عرصه بازی با عربستان شد. در سال های بحران اقتصادی جهان (۱۹۲۹-۱۹۳۳م.) وضع اقتصادی عربستان به سبب کاهش حاجیان و خشک سالی سال های ۱۳۵۰-۱۳۵۱ ه.ق./ ۱۹۳۱-۱۹۳۲م. سخت ناهنجار شد. بدهی های دولت در ۱۳۵۱ ه.ق./ ۱۹۳۲م. به ۲۱۹ هزار لیره استرلینگ رسید و اروپاییان درخواست وام از سوی ابن سعود را رد کردند. در چنین وضعیتی شرکت نفتی «استاندارد اویل» کالیفرنیا، گفت وگوهای خود را با ابن سعود درباره گرفتن امتیاز نفت در بخش خاوری کشور، در برابر پرداخت وام، آغاز کرد. شرکت یادشده در ۱۳۵۱ ه.ق./ ۱۹۳۲م. شرکتی فرعی به نام «شرکت نفت استاندارد عرب ـ کالیفرنیا» بنیان نهاد. این شرکت به جز امتیاز استخراج نفت، امتیاز بیرون آوردن دیگر کان های گران بهای عربستان سعودی را به دست آورد.

با آغاز جنگ جهانی دوم، ابن سعود اعلام بی طرفی کرد، ولی ورود آمریکا به جنگ و نیاز شدید متفقین به نفت باعث شد ابن سعود خواه ناخواه به اردوی متفقین گرایش یابد. دولت عبدالعزیز، که در اثر بروز جنگ و پایین بودن میزان استخراج نفت و کاهش تعداد حاجیان سخت تنگ دست شده بود، از آمریکا و انگلستان تقاضای وام کرد و یادآور شد که در صورت توجه نکردن به درخواست او از استخراج نفت جلوگیری خواهد کرد. سرانجام بر پایه قانون «وام و اجاره» آمریکا، دولت سعودی در خلال جنگ ۹۹ میلیون دلار از این کشور وام گرفت.

در جمادی الاول ۱۳۶۲ ه.ق./ مه ۱۹۴۳م. آمریکا با عربستان سعودی روابط سیاسی برقرار کرد و در همین سال نام «شرکت نفا استاندارد عرب ـ کالیفرنیا» به «شرکت نفت عرب ـ آمریکا» (آرامکو) تبدیل شد و آمریکا برای هدایت عملیات جنگی در این سوی جهان، پایگاهی هوایی در ظهران عربستان تأسیس کرد، ولی این مطلب برای افشانشدن نقض بی طرفی بن سعود کاملاً پنهان ماند.

با نزدیکی روزافزون عبدالعزیز به متفقین، به ویژه دیدار او با روزولت در ناو جنگی آمریکا، موسوم به کوئینسی در ۱۳۶۴ه.ق./ ۱۹۴۵م. که موجب سپردن بنادر سعودی در خلیج فارس به ناوهای انگلیسی و آمریکایی شد، چندی بعد روابط فیمابین رو به گرمی نهاد و در ۱۳۶۷ ه.ق./ ۱۹۴۸م. ناوگان آمریکا وارد خلیج فارس شد و برای نخستین بار مقامات نظامی آمریکا از عربستان دیدار کردند و این آغازی رسمی بود بر شروع سرسپردگی های عربستان به آمریکا. برخی خوش خدمتی های آل سعود و مفتیان وهابی عبارت است از:

تشکیل کنفرانس اسلامی

در دهه 1340 ه‍.ش.، که نهضت پان عربیسم عبدالناصر گسترش یافت، وضعیت جدید منطقه و قدرت گرفتنِ ناسیونالیسم عربی مهم ترین تهدید برای آل سعود و آمریکا بود. جمال عبدالناصر کنفرانس اسلامی را زاییده طرح های آمریکایی می دانست و آن را چهره دیگر پیمان بغداد می شمرد. وی در این باره چنین گفت: «در 1336، ابن سعود پس از مسافرتش به آمریکا از قاهره دیدن کرد. به محض ورود، ابن سعود ما را از مذاکرات خود با آیزنهاور مطلع کرد و گفت آیزنهار از او خواسته است برای انعقاد کنفرانس اسلامی اقدام کند. ابن سعود خواست که ما نیز همراه او در این پیمان شرکت کنیم. در حال حاضر، ما از دوران پیمان بغداد به دوران اتحاد اسلامی می رسیم».

سرسپردگی محض به غرب

در دوره فهد، آمریکا از اسلام به عنوان تاکتیکی برای ستیز با کمونیسم و ناسیونالیسم عربی و در نهایت، محدودکردنِ نفوذ شوروی بهره می جست. هم زمان با کودتای کمونیستی و اشغال افغانستان به دست ارتش شوروی و وقوع انقلاب اسلامی ایران، منافع آمریکا در منطقه به شدت در خطر بود. به همین دلیل، رسانه های غربی در آسیای مرکزی و بیشتر کشورهای منطقه، با اختصاص بسیاری از برنامه های خود به ترویج اسلام، تلاش بسیاری برای تحریک اشتیاق مذهبی و در نتیجه، مقاومت در برابر کمونیسم انجام دادند. بنا بر برآورد آماری، 90 درصد برنامه های رادیو آزادی، رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا به برنامه های اسلامی اختصاص داشت. هم سوییِ عربستان با سیاست های آمریکا در منطقه باعث شد عربستان از طریق تأسیس رابطة العالم الاسلامی امتیازهایی برای حضور در کشورهای غربی به دست آورد: ساخت مساجد و آکادمی هایِ علوم اسلامی و عربی در بهترین مناطق شهرهای اروپا و آمریکا، و تأسیس کرسی های اسلام شناسی در معتبرترین دانشگاه های جهان، مانند دانشگاه هاروارد و کالیفرنیا و لندن و مسکو به عنوان قرائت اصیل از اسلام، از جمله آنها است.

استعانت از آمریکای کافر

وقتی عراق در سال ۱۹۹۱م. (۱۳۷۰ ه.ش.) کویت را اشغال کرد، ایالات متحده با درخواست مثبت عربستان در صدد برآمد این امیرنشین کوچک را آزاد کند. این موضوع در بین علمای عرب سر و صدای بسیاری ایجاد کرد که کشوری کافر می خواهد از خاک کشوری مسلمان علیه کشور مسلمان دیگری استفاده کند. بن باز در ضمن فتوایی به کمک دولت سعودی آمد و گفت استعانت از کفار و یاری رساندن به آنها برای دفع ظالم و کمک به دین و دولت جایز است. بدین ترتیب کشوری که پادشاهانش خود را خادم الحرمین؟! می نامند، این گونه برخلاف آموزه های اسلامی- قرآنی به دامان آمریکای کافر رفت و خائن الحرمین شد.

http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/128681

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۳۰
عباس جعفری (فراهانی)


آنچه در این کتاب آمده است، بررسی تاریخ تحولات، تشکیلات و برخی از آموزه های جریان تکفیری – افراطی «داعش» است که از منابع و سایت های آنان اخذ و بعد از ارزیابی های متعدد، اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است.

کتاب افکار و تشکیلات داعش















شناسنامه کتاب:
نویسنده: عبد المحمد شریفات
ناشر: دارالإعلام لمدرسه اهل البیت (ع)

هر جریان یا سازمان تروریستی که در عرصه اجتماعی پدید می آید بی شک پیشینه ای دارد و مادام که درباره آن پیشینه کاوش و بررسی صورت نگیرد شناخت آن پدیده و جریان نا ممکن و دست کم ناقص است و چنین شناختی به هیچ وجه قادر به حل آن معضل و ریشه کنی آن نخواهد بود. جریان سلفی تکفیری، یا به تعبیر دقیق تر سازمان تروریستی داعش، بدون تردید پیشینه ای دارد و قبل از اشتهار به داعش عناوین متعددی داشته که مهم ترین آن ها سازمان «قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین» بود. ارتباط این سازمان با القاعده و کمک همه جانبه سازمان تروریستی القاعده نقش بسیار مهمی در شکل گیری، رشد و تکامل این سازمان و متعاقبا مطرح شدن آن در منطقه خاورمیانه و سپس جهان داشته است.
بنابراین این کتاب به بررسی تاریخ پیدایش، تحولات، تشکیلات و برخی از آموزه های جریان تکفیری – افراطی داعش می پردازد که از منابع و سایت های آنان اخذ و بعد از ارزیابی های متعدد، اکنون در دست عموم قرار گرفته است.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۱۵
عباس جعفری (فراهانی)

 

                           جهت دریافت فایل PDF مقاله کلیک کنید


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۰۴
عباس جعفری (فراهانی)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح شنبه 25 اردی بهشت 1395 در دیدار جمعی از مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه‌ی تهران، «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه‌ی خدمات اجتماعی» را سه وظیفه‌ی عمده‌ی روحانیت برشمردند و تأکید کردند: طلاب باید با کسب صلاحیت‌ها و آگاهی‌های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برای ایفای مسئولیت‌های تعیین‌کننده در جامعه آماده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توصیه به طلاب برای قدر دانستن ارزش‌ها و مسئولیت‌های طلبگی افزودند: اگر همه‌ی تخصص‌های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده‌ی علما، روحانیت و طلاب است.
ایشان مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه‌های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه‌ی مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.
رهبر انقلاب، «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در ظواهر» را، نمود واقعی تفکرات انحرافی برشمردند و افزودند: در لبه‌ی دیگر این قیچی، «اسلام التقاطی» و «اسلام آمریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب» هستند.
رهبر انقلاب، «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» را با ابزار خرد و اندیشه‌ی اسلامی، وظیفه‌ی مهم روحانیون برشمردند و افزودند: راه انبیا، ترویج این تفکر اصیل است و روحانیون نیز ادامه‌دهنده‌ی همین راه سعادت‌بخش یعنی هدایت دینی مردم هستند.

ادامه در لینک اصلی 

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33076

http://etedaal.ir/fa/news/145872


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۱۵
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت میلاد نورانی حضرت امام سجاد، زین العابدین «علیه السلام»

 دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حاشیه برگزاری ششمین اجلاس مجمع عمومی اظهار داشت: پاسخ گویی به شبهات پیرامون زندگی امام سجاد(ع) و بررسی مسائل پیرامون زندگی ایشان از اهداف مهم برگزاری همایش بین المللی امام سجاد(ع) است.

حجت‌الاسلام «عباس جعفری‌ فراهانی» با اشاره به برگزاری همایش‌هایی در جهت تکریم و بزرگداشت معصومین(ع) تاکید کرد: تاکنون همایش‌هایی برای پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام صادق(ع) برگزار شده بود و از چندین سال پیش نیز تصمیم بر برگزاری همایشی در ارتباط با امام سجاد(ع) گرفته شده بود که امسال همزمان با برگزاری اجلاس سالانه مجمع، این امر محقق شد.

وی که با خبرنگار ابنا گفتگو  می‌کرد، افزود: از دو سال قبل از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) کتب علمی در ارتباط با امام سجاد(ع) سفارش داده شده بود و سپس فراخوان مقالات در محورهای "صحیفه سجادیه"، "سبک زندگی(سیره فردی و خانوادگی)"، "رساله حقوق"، "اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عصر امام سجاد(ع)" و "میراث علمی(شاگردان و اصحاب)" داده شد.

مسئول کمیته علمی همایش بین المللی امام سجاد زین العابدین(ع) خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 300 مقاله به دبیرخانه کمیته علمی همایش ارسال شد که پس از ارزیابی، 76 مقاله انتخاب شد و در سه جلد کتاب به زبان فارسی و عربی چاپ شد.

جعفری فراهانی در ارتباط با سطح مقالاتی همایش گفت: از مجموعه مقالاتی که به دبیرخانه ارسال شده بود با سخت گیری‌های کمیته علمی که از اعضای شورای کتاب هستند و از شخصیت علمی جامعی برخوردارند، مقالات برتر انتخاب شدند.

وی در ادامه اظهار داشت: محدوده‌ای در سطح تحصیلات ارائه دهندگان تحصیلات قائل نبودیم و سطح مقالات را با ضوابط دانشگاهی علمی ــ پژوهشی سنجیده نمی‌شد بلکه محتوی علمی مقالات مد نظر بود که در سطوح مختلف بتواند نیازهای علمی افراد را در زمینه اهل‌بیت(ع) تامین کند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: مجموعه آثار مربوط به امام سجاد(ع) به 20 اثر می‌رسد که در 12 جلد کتاب، 4 جلد کتابهای مجموعه مقالات فارسی و زبانهای دیگر منتشر شد و یک عدد لوح فشرده با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری نور  تهیه شد. همین طور یک جلد از مجموعه "اعلام الهدایة ..." به زبان انگلیسی که در ارتباط با امام زین العابدین(ع) است و همچنین صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام که به چندین زبان ترجمه شده است، منتشر شدند.

جعفری فراهانی در پایان راه اندازی سایت امام سجاد(ع) را از اقدامات مفید این همایش برشمرد و گفت: به علاقه مندان توصیه می‌کنیم پاسخ سوالات و شبهات مطرح شده در مورد امام چهارم را از سایت www.imamsajjad.net دریافت کنند که از این میان می توان به شبهاتی همچون ایرانی بودن مادر امام و عدم مبارزه سیاسی و اجتماعی و ... ایشان اشاره کرد.

مقاله مرتبط زیر 

 نقش امام سجّاد(ع) در تدوین حدیث و فقهِ شیعه

http://www.markazinews.ir/22415


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۱:۴۲
عباس جعفری (فراهانی)