تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس مذاهب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان تصریح کرد: پنج چیز از علامات مؤمن شناخته شده است از امام حسن عسکری (ع) نقل است که نمازهای واجب یومیه همراه با نوافل، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن و سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله در نمازهای واجب، را  از علامات مومن دانسته اند. [شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۶، ص۵۲].

Image result for ‫اربعین‬‎

از اینکه «زیارت اربعین» در کنار این موارد بیان شده معلوم می شود که این مسئله در فرهنگ دینی ما و از نظر ائمه (ع) ارزش خاصی دارد. برای یافتن اهمیت اربعین ابتدا باید به واقعه کربلا بازگردیم. این واقعه در تاریخ اسلام و تاریخ تشیع یک رویداد بسیار شگرف است.

 

وی افزود: موقعیتی پیش می آید که حسین بن علی (ع) در مقابل نیروهایی قرار می گیرد که حاکمیت اسلام را به دست گرفته اند و مدعی جانشینی پیامبر هستند در حالی که در رأس آنها شخصیتی مانند یزید قرار دارد که به کوچک ترین و جزیی ترین مسایل دینی اهمیتی نمی دهد. در اوصاف او گفته شده که اهل فسق و فجور و فساد بوده و کمترین آگاهی از قرآن و معارف دینی نداشته است.

 

چنین فردی توسط جریان اموی حاکم جهان اسلام می شود و از امام حسین (ع) با آن شان و جایگاه، قداست، علم و دانش نسبت به کتاب خدا و انتساب خانوادگی به رسول گرامی اسلام می خواهد که با او بیعت کند. حضرت در مقابل می فرماید «هیهات من الذلة» و تشخیص می دهد که امروز باید خود و خانواده اش را برای بقای دین فدا کند و هدف از این قیام را نیز امر به معروف و نهی از منکر عنوان می کند.

 

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با این کار، با بزرگ ترین منکر مبارزه می کند و بزرگ ترین معروف را که همان تشکیل حاکمیت اسلامی است، دنبال می نماید.


حاکمان از راه تزویر، نیرنگ، نفاق و خفقانی که ایجاد کردند مردم را از یاری امام منع می کنند و امام و یارانش به شهادت رسیدند. اما بزرگترین نتیجه که همان فرو پاشی و اضمحلال حکومت بنی امیه بود به دست آمد. اگرچه بنی امیه تا چند سال بعد نیز حکومت را در دست داشت اما تا سال 100 هجری این خاندان به کلی نابود شد.

 

حجت الاسلام جعفری افزود: در اربعین حسینی نیز وقتی مردم یاد حماسه آن امام بزرگوار و قیام آن حضرت را زنده می کنند در واقع اسلام زنده می شود، عزت و آزادگی زنده می شود و با مفاسد مقابله می شود.


امام حسین (ع) درس های زیادی برای انسان ها داشت که مردم در اربعین این آموزه ها را پاس می دارند. در دستورات دینی ما نسبت به پیاده روی اربعین توصیه شده و هدف از آن نیز بزرگداشت و احیای حماسه عظیم سیدالشهداء (ع) است.

 

اهمیت اربعین از این نگاه قابل بررسی است که همچنان که در عاشورا مردم یاد امام حسین (ع) را زنده می کنند در اربعین نیز به یاد آن فداکاری ها و حماسه ها به ساحت مقدس سیدالشهداء (ع) عرض ادب می نمایند در حالی که همه ملت ها در سراسر جهان شاهد این رویداد عظیم هستند و مردم از هر نژاد و قومیتی از شهرها و روستاهای مختلف به پابوسی امام حسین (ع) آمده و این قیام را همچنان در تاریخ زنده نگه می دارند.


لینک اصلی 

http://www.shabestan.ir/detail/News/504047


http://sedayesaraab.ir/?p=19313


http://fa.wikishia.net/view/%D8%B2%%


معرفی 40 اثر درباره اربعین حسینی

لینک کتاب شناسی اربعین 

http://abwa-cd.com/fa/News/View/8746


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۷
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی