تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


اشاره

لوط بن یحیی ازدی (م157 هجری) از اصحاب ائمه معصومین(ع) شمرده می شود. او از امام صادق(ع) روایت نقل کرده است و اجداد و خاندانش در زمره محبین و یاران اهل بیت(ع) بوده اند. یکی از ارزش مندترین آثار و تالیفات او کتاب مقتل الحسین(ع) می باشد که به فرموده مرحوم علامه شوشتری(ره) صحیح ترین مقتل حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به چاپ می آید. این کتاب تقریباً هفتاد سال پس از واقعه ی عاشورا(سال 61 هجری) نوشته شده است.

وقعة الطف     وقعة الطفّ‏

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیرامون واقعه تاریخی و سرنوشت ساز کربلا تاکنون آثار و تحقیقات گوناگونی انجام شده است که هر کدام قابل استفاده می باشند ولی ارائه ی گزارش صحیح و واقعی از حماسه عاشورا به قلم شخصی که از جهت تاریخی به واقعه کربلا نزدیک تر می باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: ابو مخنف، لوط بن یحیی ازدی(م157 هجری) از اصحاب ائمه معصومین(ع) شمرده می شود. او از امام صادق(ع) روایت نقل کرده است و اجداد و خاندانش در زمره محبین و یاران اهل بیت(ع) بوده اند. یکی از ارزش مندترین آثار و تالیفات او کتاب مقتل الحسین(ع) می باشد که به فرموده مرحوم علامه شوشتری(ره) صحیح ترین  مقتل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به چاپ می آید. این کتاب تقریباً هفتاد سال پس از واقعه ی عاشورا(سال 61 هجری) نوشته شده است. محدثّین و مورّخین شیعی و سنّی مانند ابو الفرج اصفهانی، شیخ مفید، سبط ابن جوزی از مطالب ابو مخنف در کتاب های خود استفاده کرده اند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه نسخه اصلی کتاب مقتل الحسین(ع) مفقود شده افزود: تاکنون هرکدام از محققّین تلاش کرده اند، اخبار مقتل ابی مخنف را با عنوان مقتل الحسین(ع) منتشر نمایند که دچار مشکلات فراوانی از جمله نقل مطالب غیر واقعی و تحریف شده، شده اند.

دبیر شورای کتاب مجمع افزود: با توجه به این موضوع، محقق ارجمند آیت الله شیخ محمدهادی یوسفی غروی، از اساتید حوزه و متخصص تاریخ اسلام و تشیع، با زحمت و تلاش علمی موفق شدند، روایات مقتل ابی مخنف را از تاریخ طبری استخراج و با آنچه مرحوم شیخ مفید(ره)، ابوالفرج اصفهانی و سبط ابن جوزی نقل کرده اند، تطبیق داده و با توضیحات فراوان و کارگشا، همراه با مقدمه ای علمی با عنوان «وقعة الطّف لأبی مخنف» منتشر نماید که برای اولین در سال 1367 دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آن را چاپ نمود.

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای معرفی مقتل صحیح از حادثه ی خونین عاشورا، تجدید چاپ آن را به زبان های عربی و غیر عربی به تصویب رسانید که چاپ عربی آن با شمارگان 10000 نسخه در ایران و لبنان منتشر شد و اینک ترجمه انگلیسی آن توسط  آقای «عمر کمو» انجام و در شمارگان 5000 نسخه منتشر گردید و در اختیار علاقه مندان در داخل و خارج کشور می باشد.

Image result for ‫کتاب وقعة الطف‬‎

ایشان گفت: مطلع شدیم جناب «مرتضی رجا حسین» یکی از طلاب اهل ماداگاسکار مقیم قم به دلیل اهمیت کتاب و لزوم ترجمه و نشر آن برای فرانسوی زبانان در قاره آفریقا، این کتاب را به زبان فرانسه ترجمه و به صورت کتاب و دیجیتال منتشر نموده است. علاقه مندان جهت دسترسی به متن الکترونیکی به آدرس http://houssayn.fr مراجعه نمایند.


لینک ها

http://www.hadith.net/post/30449

http://ajafari42.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=7624

http://wikinoor.ir/%D9%88%D9%82%D8%B9%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D9%81

http://abwa-cd.com/fa/News/View/2165

http://wikifeqh.ir/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86_

متن الکترونیکی کتاب

http://shiabooks.net/library.php?id=4386

http://alhassanain.org/arabic/?com=book&id=504

http://books.rafed.net/view.php?type=c_fbook&b_id=1605


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۶
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی