تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

ماه خدا، اثر آیت‌الله محمد محمدى رى شهرى، پژوهشى است جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث که به زبان فارسى و در سال 1383ش، نوشته شده است.

نویسنده در بخش نخست کتاب، به بررسى اهمیت ضیافت رمضان و ارزش این مهمانى از نگاه اسلام، پرداخته است. پژوهشگر، از مباحث این بخش، شناختى اجمالى به ویژگى‌ها و برکات این مهمانى پیدا مى‌کند. در قسمتى از این بخش، آثار منفى محرومیت از برکات این ماه و پیامدهاى ویرانگرى را که شخص محروم‌مانده از بهره این مهمانى را فرامى‌گیرد، بیان مى‌کند.

روشن است که انسان، بدون داشتن آمادگى‌هاى لازم و شرایط و زمینه‌هاى ضرورى براى ورود به این میهمانى، نمى‌تواند به این ضیافت الهى وارد شود و از آن در جهت تجدید حیات معنوى که به اعتقاد نویسنده، اصلى‌ترین هدف خلقت انسان و نقطه اوج فلسفه وجودى اوست، بهره‌مند گردد. بررسى این آمادگى‌ها و شرایط و زمینه‌هاى لازم براى ورود به مهمانى الهى، هدف اصلى در بخش دوم کتاب است.

شناخت، نخستین شرط اساسى براى ورود به ضیافت الهى است. این شناخت، افق گسترده‌اى دارد که از شناخت معناى مهمانى خدا آغاز شده و تا شناخت فلسفه روزه، ارزشى که روزه و روزه‌دار از آن برخوردارند، نقش روزه در حیات مادى و معنوى انسان و نیز مراتب این ضیافت ربانى، امتداد مى‌یابد. نویسنده بر این باور است که مهمانان خدا، بدون شناخت و آگاهى از این مسائل، نمى‌توانند براى بهره‌مندى از ضیافت الهى و برخوردارى از دستاوردهاى آن، آماده شوند. اهمیت این شناخت، در محدوده‌اى گسترده و دربردارنده تمام این مسائل، فصل اول از بخش دوم را با عنوان «شناخت مهمانى خدا»، به خود اختصاص داده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۹
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی