تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی دبیر شورای کتاب مجمع اظهار کرد: مرحوم آیت الله معرفت (ره)، مولف کتاب، آن را در شش فصل تنظیم کرده که به موضوع چگونگی تدوین و جمع آوری قرآن، نگارش آن و مفهوم وحی و نزول و کتابت وحی می‌پردازد. نگارنده سعی دارد فراز و نشیب‌های قرآن کریم از عصر نزول و خلفاء تا دوران کنونی و نقش امام علی در کتابت و جمع آوری قرآن را بررسی کند.

معرفت ، محمد هادی

ایشان گفت: مولف در فصل اول از نوشتار خود به تشریح پدیده وحی پرداخته و ضمن بیان مفهوم لغوی و اصطلاحی وحی، ادله قائلین بر امتناع آن را نقد کرده است. نگارنده در ادامه به تاریخچه کتابت وحی و تدوین قرآن به شکل امروزی پرداخته و چگونگی ضبط و ثبت آیات قرآن و شیوه کتابت آن با استفاده از ابزارهای نگارشی در آن زمان را ذکر می‌کند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان داشت: مرحوم آیت الله معرفت در فصل دوم از کتاب مزبور، نزول قرآن و آغاز نزول آن، مدت نزول قرآن و آرای بزرگان علم تفسیر و تاریخ قرآن در زمینه نحوه نزول دفعی قرآن کریم را منعکس کرده و به ترتیب نزول سوره‌ها و آیات به ترتیب مکی و مدنی و چگونگی نحوه تنظیم آن‌ها، اسباب نزول و تفاوت سبب نزول و شأن، تفاوت میان تنزیل و تأویل قرآن، نحوه، شناسایی سبب نزول و ... اشاره نموده است. در فصل سوم از کتاب چگونگی جمع و تألیف قرآن، نحوه نظم و ترتیب موجود در آن، توقیفی بودن آیات و سوره‌های قرآن، ویژگی‌های مصاحف ارائه شده توسط برخی صحابه به ویژه امام علی (مصحف امام علی علیه السلام)، اختلاف بین مصاحف در آن زمان، مسأله وحدت مصاحف در عصر خلافت عثمان بن عفان (مصحف عثمانی) و دوران تکامل رسم‌الخط قرآن کریم تا چاپ‌های امروزی آن بررسی می‌شود.

وی گفت: فصل چهارم کتاب به معرفی قاریان قرآن، قرائت‌های هفت‌گانه آنان و عوامل اختلاف قرائت اختصاص دارد. نویسنده در فصل پنجم با اشاره به مسأله تحریف قرآن کریم، و ادله تحریف نشدن آن و اجماع دانشمندان مسلمان بر این مسأله را به تصویر می‌کشید.

دبیر شورای کتاب مجمع گفت: در فصل ششم، بحث ترجمه قرآن، روش‌های ترجمه، فتاوای فقهای شیعه و اهل سنت در این باره، سابقه ترجمه در تاریخ اسلام، نمونه‌هایی از ترجمه‌های موجود قرآن و بایسته‌های ترجمه بیان شده است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت کتاب (متن درسی دانشگاه) و اینکه ترجمه این کتاب با موافقت شورای کتاب مجمع (پس از اعمال اصلاحات) صورت گرفته اظهار داشت: ترجمه عربی کتاب پس از آماده سازی توسط آقای حسن هاشمی در اداره ترجمه، همزمان با برپایی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از سوی واحد انتشارات مجمع چاپ و در معرض استفاده علاقه مندان مباحث قرآنی قرار گرفت.

لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۲۹
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی