از حضور و هجرت تاریخی امام رضا(ع) تا انقلاب اسلامی
یکی از این حوادث مهم تاریخی، انقلاب اسلامی ایران است که آستان قدس رضوی در پیش، حین و پس از پیروزی آن نقشی اساسی ایفا کرده است. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر انقلاب با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) و کارشناس فرق و مذاهب درباره خدمات این آستان به انقلاب به گفتوگو پرداختهایم که مشروح آن از نظرتان میگذرد:
حضور ثامن الائمه (ع) در ایران اسلامی و وجود بارگاه نورانی آن حضرت (ع)، در ادوار مختلف تاریخ ایران چه تأثیری بر جای گذاشته و چقدر آستان مقدس ایشان زمینه ساز حوادث مهم تاریخی بوده است؟
- حضور امام هشتم (ع) در ایران آثار و برکات فراوانی داشته که یکی از مهمترین آن تبلیغ اسلام ناب و اهل بیتی و مبتنی بر ثقلین یعنی قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) به خارج از جزیرة العرب است، به عبارت بهتر دعوت مأمون و ولایت عهدی اجباری امام هشتم (ع) سبب شد اسلام صحیح و ناب از طریق فرزند پیامبر (ص) به خارج از جزیره العرب منتقل شود، زیرا در طول مسیر از مدینه تا ایران و عبور از مناطقی همچون اهواز و مناطق کویری که دشمن خطر کمتری حس میکرد (از مسیر ساوه و قم ایشان را عبور ندادند، بلکه از شیراز و کرمان و ...) در این مدت آن مقداری که امام (ع) اختیار داشتند با مردم گفتوگو میکردند و هنگام عبادت، با مردم صحبت داشتند و از طرف دیگر هم مردم متوجه رفتار و آداب اسلام صحیح و احکام بر اساس فقه شیعه میشدند و هم صحبتهایی که امام (ع) با مردم انجام دادند، زمینه ساز روشنگری و بیداری آنها میشد که مهم ترین آنها حضور در نیشابور است.
در آنجا از ثامن الائمه (ع) درخواست صحبت کردند، ایشان حدیثی را با تبیین واقعی از اسلام و توحید و ایمان انشا کردند و فرمودند: «کسانی که شهادت به یگانگی خدا میدهند در امنیت الهی قرار میگیرند، اما به شروطی که من از این شروط هستم...» یعنی رکن اصلی ایمان به خدا ایمان به امامت است.
ایشان موضوع امامت را طرح کرده و فرمودند: «ایمان کامل نمیشود، مگر با ایمان به امامت و نمایندگان خدا» - یعنی خاندان نبوی - به عبارت بهتر ایمان به خدا از دو طریق محقق میشود نخست شهادت به یگانگی خدا و دیگری شهادت به امامت و حقانیت معصومین (ع) به عنوان جانشینان پیامبر (ص) و تبیینکنندگان سنت ایشان که این دستاورد مهم هجرت رضوی به ایران است.
آیا دستاوردهای این هجرت اجباری به همین مسأله ختم شد یا جهات دیگری هم دارد؟
- از جهات دیگر هم کسانی از گروهها، دستهها و فرقههای مذاهب مختلفی که به نوعی با خاندان عباسی مخالفت داشتند با جریان جدیدی از مخالفت با مأمون آشنا شدند، زیرا امام (ع) تا جایی که ممکن بود مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را با این نوع از اسلام اعلام میکردند، به عنوان مثال ایشان در امور سیاسی تا زمانی که رهبری جریان اسلام دست عباسیان و مامون حاکم اسلامی بود، ورود نداشتند و این مسأله را به مردم تفهیم میکردند که جریانی به نام اهل بیت (ع) وجود دارد و ایشان در رأس آن هستند و بسیاری از مردم در اثر این نوع رفتار ثامن الائمه (ع) جذب اسلام شده و بینش صحیح دینی یافتند.
ادامه در لینک اصلی
http://qudsonline.ir/detail/News/263170
http://qudsonline.ir/service/photo/Photo