تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله العظمی جوادی آملی، در پیامی تصویری برای همایش «بررسی شخصیت و اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی» گفت:
«آیت الله هاشمی رفسنجانی چون کوهی بود که نلغزید و نگذاشت جامعه بلغزد و نمونه آن در پیشگاه شماست. او از تخت به تخته کشانده شد و هیچ تکان نخورد. معلوم می‌شود در هردو صورت آیت الله هاشمی بود. این معنای اخلاق است. 
هدف والای شما ،که بزرگداشت ارتحال آیت الله هاشمی است ارج می‌نهیم  ارج می‌نهم و از همه بزرگان که در این همایش حق سخنرانی دارند سپاس‌گزاریم . از همه بزرگانی که در نکوداشت این رحیل محبوب اقدام می‌کنند تشکر می‌کنیم و از ذات اقدس الهی می‌خواهیم امام راحل و صحابه او را با اولیاء الهی محشور بفرماید.


آیت الله العظمی جوادی آملی: آیت الله هاشمی رفسنجانی چون کوهی بود که نلغزید و نگذاشت جامعه بلغزد/ روایت محسن هاشمی از توصیه آیت الله العظمی وحید خراسانی برای تکریم فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی


همایش ابعاد اخلاقی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم   همایش ابعاد اخلاقی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم

 آیت الله هاشمی فضائل زیادی داشت که همه زیر سجایای اخلاقی او معنا می‌‌شود. اخلاق یک خلعت ویژه ای است که انسان باید آن را بسازد.  اخلاق غیر از موعظه است و جزء غنی تورین علوم فلسفی است. آن است که انسان در جبهه درون خود مدیریت داشته باشد و سعی کند نه شهید شود و نه اسیر و اگر نتوانست شربت شهادت بنوشد و اسیر نشود. در درجه اول کسی دارای خلق عظیم است که در جبهه جهاد درون فاتح باشد و اسیر بگیرد و بعد آن کسی است که شهید شود و اسیر نشود و اگر ضعیف بود شکست می‌خورد.

اخلاق جهاد کبیر است نه جهاد اکبر ، جهاد اکبر است که در بحث‌های عادی حضور ندارد و آنچه که در بحث‌های عادی ظهور می‌گوید جهاد با نفس است.

در صحنه درون نیروهای مختلفی صف آرایی کرده اند. اگر کسی در بخش اندیشه پیروز نشد وهم و خیال بر عقل او حکومت می‌کند و نتیجه تلخ آن قرامتی است که عقل می‌پردازد.

اگر آن حکیم توانست از خطر خیال برهد پیروز میدان است و نتیجه آن حکمت است و الا نتیجه آن مغالطات است.

عقل عملی مربوط به کار و تلاش است که مورد هجوم غضب و شهوت است. اینها نمی‌گذارند عقل عملی رهبری را به دست بگیرد.

یک انسان الهی حوزه شهوت را تعدیل می‌کند ولی تعطیل نمی‌کند. رهبری تعدیل غضب و شهوت را به عقل عملی می‌سپارد.

اگر در این جبهه عقل عملی شکست خورد یا غضب یا شهوت امیر می‌شوند و عقل عملی اسیر می‌شوند ... ».

ادامه گزارش و مطالب مرتبط در لینک های زیر 

https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE

https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE%D8

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13961017000436

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی