تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
مقدمه
فرقه وهابیت با آنکه از اندیشه استواری در میان صاحب‌نظران اسلامی برخوردار نیست، بر آن است تا ‏اندیشه‌های نا استوار و متحجرانه خویش را به سایر مسلمانان تحمیل نموده و خود را تنها میان دار ‏اندیشه و تفکر اسلامی بقبولاند. از این رو شناخت راز و رمز‌ها و واکاوی اندیشه‌ها و نگرش‌های این ‏فرقه در مراکز علمی-پژوهشی و به ویژه در تحقیقات پایانی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ضروری به ‏نظر می‌رسد. ‏
فهرست پایان‌نامه‌های حوزوی-دانشگاهی در موضوع سلفی‌گری و وهابیت‌شناسی
آنچه پایان‌نامه‌ها را متمایز از سایر متون می‌نماید، پرداختن به موضوعات بدیع و ارائه‌ نگرش‌های نو ‏است. بدین‌سان مسائل و موضوعات مطرح شده در متون پایان‌نامه‌ها غالباً بکر و دست اول‌اند و ‏نگرش‌ها و رهیافت‌های ارائه شده توسط آن‌ها در نوع خود منحصر به فرد تلقی می‌شوند. بدین جهت ‏پایان‌نامه‌ها همواره در زمره اصیل‌ترین منابع تحقیقات به شمار می‌آیند. لذا شناسایی و بهره‌مندی از ‏متون پایان‌نامه‌ها و نیز استفاده از توان و ظرفیت نویسندگان آن‌ها در مراکز پژوهشی لازم است. از آنجا ‏که یکی از اهداف و برنامه های پژوهشکده حج و و زیارت شناخت دقیق فرقه وهابیت و پاسخ به شبهات آن‌ها در موضوعات مختلف ‏است، لذا تهیه بانک جامع اطلاعاتی وهابیت را در برنامه خود دیده است. از اینرو آگاهی از پایان‌نامه‌هایی که با هدف شناخت و نقد دیدگاه‌های این جریان در مراکز ‏علمی کشور تولید می‌شوند، از جمله وظایف آن است. ‏
در این گزارش، ۲۲۳ پایان نامه شامل ۱۱ رساله دکتری (یا سطح چهار حوزه) و ۲۱۲ رساله در مقطع ‏کار‌شناسی ارشد (یا سطح سوم حوزه) معرفی شده‌اند. اطلاعاتِ پایان‌نامه‌ها در دو بخشِ دکترا (یا سطح ‏چهارم حوزه) و کار‌شناسی ارشد (یا سطح سوم حوزه) تفکیک شده‌اند. هر بخش بر اساس عناوین ‏پایان نامه‌ها تنظیم و مرتب شده است. نام نویسنده آثار هم پس از عنوان پایان‌نامه آمده است. نیز در ‏قسمت معرفی اساتید راهنما، نام اول، استاد راهنما و نام دوم، استاد مشاور است. ‏

الف. پایان‌نامه‌های دکتری یا سطح چهارم حوزه
۱. بررسی تطبقی صفات خبری از نظرگاه ماتریدیان و وهابیون «سلفیان»--حمزه علی بهرامی.
به ‏راهنمایی مهدی فرمانیان و مشاوره حسین رجبی، رشته فلسفه و کلام اسلامی، حوزه علمیه قم، ‏‏۱۳۹۲. ‏
۲. بررسی تطبیقی عقاید سلف با وهابیت--حسین نیک‌خواه.
به راهنمایی مهدی فرمانیان، رشته ‏فلسفه و کلام اسلامی، حوزه علمیه قم. ‏
۳. بررسی و نقد باب دوم از کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه-- احمد عابدی.
به راهنمایی احمد ‏بهشتی، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۸۱، ‏‏۴۱۹ص. ‏
۴. التوسل فی الکتاب والسنه-- مهدی رستم‌نژاد.
به راهنمایی محمدهادی معرفت، رشته فلسفه و ‏کلام اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۳۸۱. ‏
۵. جایگاه سنت در مکتب اهل بیت علهیم السلام و نقدی بر فصل (سنت نزد شیعه) از کتاب ‏اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثناعشریه-- سید عبدالکریم حیدری.
به راهنمایی محمدهادی ‏معرفت، رشته الهیات، دانشگاه تهران، ۱۳۸۴. ‏
۶. زیارت و توسل و رابطه آن با توحید عبادی-- احمدحسین فلاحی.
به راهنمایی احمد عابدی و ‏مشاوره عزالدین رضانژاد، رشته فلسفه و کلام اسلامی، حوزه علمیه قم، ۱۳۸۵. ‏
۷. مبانی فکری سلفیه--مهدی فرمانیان آرانی
به راهنمایی احمد بهشتی و علی الله بداشتی و مشاوره ‏احمد عابدی، دانشکده الهیات، دانشگاه قم، ۱۳۸۸. ‏
۸. مناظراتی در حرمین شریفین-- سید محمد حسینی قزوینی.
‌ رشته فلسفه و کلام اسلامی، حوزه ‏علمیه قم، ۱۳۸۲. ‏
این پایان نامه شامل مذاکرات و مباحثی با برخی از علماء بزرگ مکه، اساتید ‏دانشگاه‌ام القری و دانشجویان در مدینه و مکه مکرمه می‌باشد
۹. نزاهه القرآن عن التحریف و موازین الوهابیه، فتح الله نجارزادگان.
به راهنمایی محمدهادی ‏معرفت و مشاوره سید محمد باقر حجتی، رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات و معارف ‏اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۸. ‏
این رساله که به زبان عربى نوشته شده، در نقد بخشى از کتابى به نام «اصول ‏مذهب الشیعة الامامیة الاثنى عشریة» تألیف دکتر ناصر على قفارى یکى ‏دانشمندان وهابى مذهب است و شامل پنج فصل با این عنوانهاست: ادله امامى ‏مذهبان بر مصونیت قرآن از تحریف؛ روایات تحریف در ترازوى نقد؛ احادیث ‏تحریف در کتب اهل سنت؛ نگاهى به پاسخهاى اهل سنت به اشکالات این ‏روایات؛ نظرى گذرا به پاسخهاى امامى مذهبان به روایت اهل سنت. ‏
۱۰. نقد و بررسی آراء سلفیه در باره توحید و نبوت-- علی اله بداشتی.
به راهنمایی احمد بهشتی و ‏مشاوره طوبی کرمانی، رشته کلام و فلسفه اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه ‏تهران، ۱۳۸۲. ‏
۱۱. نقد و بررسی شبهات دکتر ناصر القفاری درباره اندیشه مهدویت. نصرت آیتی سجزه‌ئی.
به ‏راهنمایی سیدمسعود پورسید آقایی و مشاوره سید محمد حسینی قزوینی، رشته فلسفه و کلام ‏اسلامی، حوزه علمیه قم، ۱۳۹۲. ‏
ب. پایان‌نامه‌های کار‌شناسی ارشد یا سطح سوم حوزه
۱۲. استراتژی عربستان سعودی برای گسترش وهابیت در مناطق سنی نشین ایران و استراتژی ‏ایران در تقویت شیعیان عربستان-- علیرضا حاجی علی بیگی.
به راهنمایی رضا باقی‌زاده پلامی ‏و مشاوره محمود قیوم‌زاده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، ۱۳۹۰. ‏
۱۳. اندیشه سیاسی سلفی‌گری در اسلام معاصر با تأکید بر طالبان و القاعده--عبدالمجید افراخته.
‏به راهنمایی محمدرضا احمدی طباطبایی، رشته علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی و معارف ‏اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ۱۳۸۷. ‏
۱۴. اندیشه‌های حسن بن فرحان مالکی-- سیدمحمد حیدر نقوی.
به راهنمایی سیدعصام العماد و ‏مشاوره مهدی فرمانیان، رشته مذاهب اسلامی، مجتمع آموزش عالی امام خمینی، جامعه ‏المصطفی العالمیه، قم، ۱۳۸۸. ‏
۱۵. اهل بیت (ع) و تفسیر قرآن--غلامرضا رئیسیان
به راهنمایی سیدمحمدباقر حجتی، رشته علوم ‏قرآن و حدیث، دانشگاه قم، ۱۳۸۲. ‏
این رساله در نقد بخشی از کتاب «اصول مذهب شیعة الاثنی عشریة» مربوط ‏به صفحات ۱۵۶ تا ۱۸۰ از جلد اول آن، اثر دکتر ناصربن عبد اللّه قفاری ‏است. در این بخش سه شبهه درباره شیعه مبنی بر عدم حجیت قرآن نزد شیعه ‏مطرح شده است. ‏
۱۶. بدعت از دیدگاه قرآن و حدیث-- ربابه ناظمی.
به راهنمایی محمدباقر حجتی، رشته علوم قرآن ‏و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ۱۳۷۷. ‏
۱۷. بدعت در قرآن و حدیث از منظر فریقین با تأکید بر مصادیق رایج آن-- محمدجاوید نجمی.
به ‏راهنمایی احمد مرادخانی و مشاوره محمدحسن زمانی، رشته علوم قرآن و حدیث، جامعة ‏المصفی العالمیة، قم، ۱۳۸۳. ‏
۱۸. بررسی آرای علمای شیعه و وهابی درباره توسل و شفاعت--محمدعلی بلتستانی.
به راهنمایی ‏سیدمحمدرضا موسوی فراز و مشاوره محمد کریمی، رشته فقه و معارف اسلامی، مجتمع ‏آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ‌۱۳۸۴. ‏
۱۹. بررسی اعتقادات و افکار فرقه وهابیت از منظر قرآن و احادیث--علی نصراللهی.
به راهنمایی ‏محمدعلی ربی‌پور اقدم سرایی ومشاوره نازی عبدالله‌پور، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ‏‏۱۳۸۹. ‏
۲۰. بررسی اعتقادی - سیاسی پیرامون وهابیت و نظام آل سعود--سیدمحسن شیخ الاسلامی.
ادامه در لینک اصلی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۱۹
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی