تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

حضرت امام حسین بن علی بن ابی طالب (علیهم السلام) (4-61ق)، مشهور به اباعبدالله و امام سوم شیعیان، فرزند حضرت امام علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و نوه پیامبر صلی الله علیه وآله است. برخی تولد امام را سال سوم در مدینه دانسته‌اند، اما قول مشهور، سال چهارم هجری است. درباره روز ولادت امام حسین علیه‌السلام هم هر چند اختلاف است، بنابر قول مشهور، ولادت آن امام در روز سوم شعبان واقع شده  است. امام حسین علیه‌السلام در سال ۵۰ قبعد از شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه‌السلام به امامت رسید و تا سال ۶۱ق رهبری شیعیان را بر عهده داشت. سرانجام روز دهم از ماه محرّم سال ۶۱ ه.ق امام حسین (علیه السلام)، پس از مخالفت و سرپیچی از بیعت با یزید بن معاویه به همراه یارانش در سرزمین کربلا، در جنگ نابرابر سپاه اموی با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعدبه شهادت رسیدند.

آن چه در ادامه می آید، (فهرست الفبائی همراه با توضیحات کوتاه) بخشی از منابع و آثاری است که در مورد تاریخ و سیره حضرت امام حسین علیه السلام، عاشورا و عزاداری توسط مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و با همکاری نویسندگان و موسسات دیگر تألیف، ترجمه و منتشر شده است.

Image result for ‫في رحاب الامام الحسين (علیه السلام)- يوم عاشوراء‬‎

·        آذری کریل

 تاثیر عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (علیهم السلام) /مرتضی مطهری؛ گروه ترجمه مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم السلام)، 1373.

این اثر به بررسی علل و عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری قیام سیدالشهداء (علیه السلام) می‌پردازد. نگارنده در بخش نخست کتاب، با در نظر گرفتن سه احتمال به عنوان دلایل بروز نهضت عاشورا از مواردی چون اجبار امام حسین(علیه السلام) به بیعت با یزید، دعوت مردم کوفه از امام برای قیام بر علیه امویان و امر به معروف و نهی از منکر یاد کرده و در نهایت، عامل سوم را در پیدایش حماسه کربلا دارای نقش اصلی و اساسی دانسته است. در بخش دیگر کتاب، موضوع امر به معروف و نهی از منکر محور بحث قرار گرفته و در قسمت‌هایی جداگانه به شرایط، مراتب و اقسام آن اشاره گردیده است. از نظر نویسنده، تمام هدف‌های مثبت اسلامی مشمول عنوان معروف و تمام آنچه اسلام با آن به مخالفت برخاسته، تحت عنوان منکر قرار می‌گیرد.

 ·        اردو

 حضرت امام حسین (علیه السلام)/ موسسة البلاغ؛ مترجم: سید ذاکر حسین جعفری.- تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۳۷۶ = ۱۴۱۸ق.

این اثر، نگاهی کوتاه به برگ‌هایی از ذفتر زندگانی امام حسین (علیه السلام) است. مباحث نخستین این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل یافته است. در بخش اول، به قابلیت سازی اسلام برای بروز و نمو شخصیت امام حسین(علیه السلام) اختصاص پیدا کرده و در آن برخی از ویژگی‌های اخلاقی آن حضرت مطرح گردیده است. در بخش دیگر نیز به تاثیر آن امام بر جاودانه نمودن اسلام پرداخته شده که در طی آن، زمینه‌ها و عوامل شکل‌گیری قیام خونین آن حضرت و نقش گروه‌های مختلف و همچنین آثار و پیامدهای آن برای دنیای اسلام بررسی شده است. قسمت پایانی کتاب نیز به انعکاس گوشه‌هایی از وقایع سفر سیدالشهداء (علیه السلام) به کربلا و حوادث روز عاشورا و همچنین به بررسی نقش زنان در نهضت آن حضرت اختصاص یافته است.

Image result for ‫في رحاب الامام الحسين (علیه السلام)- يوم عاشوراء‬‎

ادامه در لینک اصلی

http://abwa-cd.com/fa/News/View/16204

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۴
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی