تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
اشاره:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش عربستان برای معرفی اسلام سلف صالح به مسلمانان کشورهای دیگر نقاط جهات بیشتر شد. در پرتو حکومت پادشاهی عربستان فرقه وهابیت توانسته است در این کشور رواج پیدا کند اما هنوز قسمت هایی از شرق عربستان دین و مذهب خود را که شیعه اثنا عشری است را حفظ کرده اند. هدف اصلی وهابیت مبارزه با اندیشه های ناب تشیع دوازده امامی است که با همه قوا و انواع و اقسام روش های تبلیغاتی برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند. در این مقاله خلاصه ای از مذهب وهابی گری و شیوه های تبلیغاتی آنان توضیح داده خواهد شد.  
 نویسنده: عباس جعفری فراهانی/ منبع: مجله معرفت (ش 52، فروردین 1381) 
مقدّمه

به طور قطع، می‌توان گفت: در دنیای کنونی، غیر از کشور ایران، هیچ دولتِ اسلامی که قانون و مقرّرات حاکم بر آن کشور، برخاسته از قرآن و سنّت صحیح (متجلّی در تشیّع اثنا عشری) باشد، وجود ندارد. در این میان، کشور عربستان به جهت قداستی که حرمین شریفین به آن بخشیده و در نگاه مسلمانان جهان به عنوان مهبط وحی و کانون نزول قرآن و سرزمین پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در دوره 23 ساله شناخته شده جایگاه ویژه‌ای دارد.

این کشور از گذشته‌ های تقریباً دور، تحت حاکمیت ترکان عثمانی قرار داشته و پس از جنگ جهانی اول و دوم با تلاش حاکمان محلّی و با حمایت بریتانیا و امریکا خاندان آل‌سعود بر سر کار آمدند و تاکنون بر این سرزمین شریف حکم‌رانی می‌کنند و در پرتو حکومت این خاندان است که مذهب وهابیّت در این کشور رواج یافته است. در رأس برنامه‌های فکری وهّابیان مبارزه با افکار و اندیشه‌های ناب تشیّعِ دوازده امامی قرار دارد که کانون آن، کشور ایران با سرمایه عظیم و گران سنگ حوزه‌های علمیه و مراجع و علمای بزرگ است.

یکی از ابزارهای مهم حاکمان عربستان سلاح نفت و ثروت حاصل از فروش آن به سراسر جهان و سعی و تلاش زیاد مبنی بر معرفی اسلامِ سلف صالح به مسلمانان کشورهای اسلامی در آسیا، افریقا، اروپا و امریکا می‌باشد که این مسأله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گسترش زیادتری پیدا کرد.

چاپ کتاب‌های پیشوایان سلفیه و وهّابی مانند ابن‌تیمیه، ابن‌قیّم، محمد بن‌عبدالوهّاب و خاندان او و صدها کتاب[1] و مجله دیگر در عربستان و خارج از آن، بر علیه تشیّع، انقلاب اسلامی، رهبری و مردم ایران با به کارگیری جدیدترین فناوری تبلیغاتی و همچنین تربیت مبلّغان وهّابی و تأمین هزینه‌های مالی آن ها، ساختن مساجد متعدّد در سراسر جهان، کمک‌های بلا عوض و سرمایه گذاری‌های کلان در راه نشر و گسترش اسلام سعودی، گوشه‌ای از فعالیت‌های حاکمان وهابی به شمار می‌آید.البته وهّابیت در زمان حاضر، دیگر آن وهّابیت خشن اولیه در دهه‌های نخستین قرن بیستم (1913 م) نیست که در راه استقرار حاکمیت خود، با کمک اربابان قدرتمند مانند انگلستان، هرگونه صدای مخالف مانند آل‌رشید در کویت (مورد حمایت عثمانیان) و شرفای مکّه را سرکوب نمود، بلکه وهّابیت کنونی حاکمیتی به ظاهر مهربان با مردم و متمایل به دست رسی به آخرین پیشرفت‌های علمی و صنعتی جهان و مظاهر نوین تمدن و رفاه می‌باشد که البته این‌ها همه از قدرت نفت و ثروت فراوان کشور عربستان می‌باشد که بنا به اعتراف کشورهای صنعتی دنیا، بر بیش‌ترین و بزرگ‌ترین انبارهای نفت جهان تسلط دارد.[2] در مرکزیت وهّابیان عربستان، پادشاه (مَلِک) حاکم مطلق است و هیچ کس حق عزل او را ندارد و تاکنون که بیش از هفتاد سال از تأسیس حکومت آل‌سعود می‌گذرد، هیچ گونه قانون مدوّنی که در برابر اراده و خواست پادشاه قرار داشته باشد، وجود ندارد. امروزه منافع مردم عربستان با خاندان سعودی گره خورده است. از این رو، حفظ آل‌سعود و تسلّط آنان بر امور کشور و شؤون مملکتی با هر قیمت، در درجه اول اهمیت قرار دارد. جمعیت خاندان آل‌سعود، که بیش از چهار هزار نفر می‌باشند، عمده مشاغل و پست‌های کلیدی را در سراسر کشور وسیع و پهناور عربستان در دست دارند.مذهب رسمی کشور عربستان سنّی حنبلی است که بر اساس تعالیم محمد بن‌عبدالوهّاب اداره می‌شود و اقلیّتی (15%) در منطقه شرقی، قطیف، احساء، دمام و ظهران شیعه می‌باشند. خاندان محمد بن‌عبدالوهّاب که به «آل الشیخ» معروف شده‌اند، پست‌های مهم افتا، ارشاد، تبلیغات، آموزش مذهب وهّابیت و مانند آن را در دست دارند.

در ذیل، ابتدا به ساختار مذهبی، فرهنگی و سیاسی کشور عربستان سعودی و در ادامه به عملکرد آن در دوره‌های اخیر، پس از تأسیس کشور و استقرار قدرت وهّابیان اشاره می‌شود:

ادامه در لینک اصلی

http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/828/%D9%

https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/78318/1

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۵
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی