تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


جنگ «صفّین» نبرد میان امام علیّ (ع) و پیروان ایشان و معاویه و لشکریان او در ماه صفر سال ۳۷ هجری در منطقه‌ای به نام صفّین رخ داد. معاویه و سپاه او در این جنگ، قاسطین -به معنای ستم گران- لقب گرفتند. در میانه جنگ، لشکریان معاویه که در آستانه شکست بودند، قرآن بر نیزه کردند و به همین دلیل برخی از سپاهیان امام علی (ع) از ادامه جنگ سر باز زدند. سرانجام، داورانی برای حَکَمیَت میان دو طرف تعیین شد و جنگ بدون نتیجه خاتمه یافت. عَمّار و خُزَیمه در این جنگ شهید شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی درباره مدت زمان جنگ صفّین، تاریخ شروع و پایان آن، محل کنونی حکمیت، تعداد نفرات دو سپاه و تعداد کشتگان این جنگ گفت: منطقه صفین که در شمال سوریه امروزی اتفاق افتاد نزدیک شهر حلب است که قبور شهدای صفین نیز نزدیکی این شهر قرار دارد. مجموع جنگ با مقدماتش چهار ماه (از ذی الحجة تا اواخر ماه صفر) طول کشید. البته با این توجه که در ماه محرم جنگ تعطیل شد، دو سپاه در میدان بودند ولی جنگ متوقف شده بود.
Image result for ‫صفین‬‎
وی افزود: وقتی ابوموسی و عمروعاص به عنوان حکم انتخاب شدند، به منطقه ای بنام «دومة الجندل» رفتند تا در آن جا نظر بدهند. چهارصد نفر از هر دو سپاه رفتند. مدتی هم طول کشید تا اظهار نظر کنند. در این مدت دو سپاه بازگشتند. نقطه داوری منطقه بی طرفی بود.
استاد پیشوایی در پایان گفت: بهترین کتاب در باره جنگ صفّین، کتابی عربی بنام «وقعة الصفّین» است که ترجمه آن با نام پیکار صفین چاپ شده است. این کتاب تالیف نصر بن مزاحم منقری است.
لینک اصلی 
اطلاعات بیشتر 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۰
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی