تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به مناسبت میلاد نورانی امّ ابیها، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)


حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در  رابطه با صفات و ویژگی های حضرت زهرا (سلام الله علیها) اظهار کرد: حضرت زهرا (سلام الله علیها) مجموعه از صفات عمومی و یک سری صفات و ویژگی های خاص دارند که «زن بودن» از جمله ویژگی های عمومی آن حضرت (س) این است و بر این اساس وظایفی خاص بر عهده آن حضرت (س) قرار می گیرد.

Image result for ‫زهرای اطهر‬‎

وی افزود: همچنین حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرزند خاص رسول گرامی (صلّی الله علیه وآله) هستند که کل صفات و ویژگی هایی را که قرآن، آنها را برای مومنان و مسلمانان ذکر می کند در آن حضرت (ص) نیز وجود دارد. خطاب «یا ایها الذین آمنوا» در قرآن که هم مردان و هم زنان را شامل می شود یا آیاتی که خطاب به مسلمانان و مومنان (اعم از زن و مرد) است، و در آنها صفاتی مانند ایمان، اسلام، اهل ولایت بودن، پیروی از رسول الله (صلّی الله علیه وآله)، اهل عبادت، اهل اطاعت و اهل تقوا بودن را ذکر می کند همگی یطور کامل درباره حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) مصداق پیدا می کند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی تصریح کرد: در قرآن کریم از هر مسلمانی خواسته شده که برخی خصوصیات و صفات را داشته باشد و حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان یک زن مومنه و مسلمان تمامی این خصوصیات را دارا هستند. علاوه بر اینکه برخی ویژگی های خاص نیز در وجود ایشان هست که آن حضرت(س) را از دیگران متمایز می کند. از جمله خلقت و آفرینش ویژه آن حضرت (س) که در تمام عالم وجود تنها برای ایشان اتفاق افتاده است.  

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) گفت: در روایات داریم که هنگام خلقت حضرت زهرا (سلام الله علیها خداوند به پیامبر اکرم (ص) امر فرمود که 40 روز از حضرت خدیجه (سلام الله علیها) فاصله گرفته و در غار حرا عبادت کند و بعد از 40 روز حضرت جبراییل (فرشته وحی)، سیبی خاص از آسمان برای پیامبر (صلی الله علیه وآله) آورد و حضرت رسول خدا (ص) آن را تناول کرد و زهرای مرضیه (سلام الله علیها) از آن میوه بهشتی وجود یافت. این خلقت ویژه در هیچ بشری دیده نمی شود و یک ویژگی خاص است که برای احدی غیر از ایشان در دنیا رخ نداده است.

این کارشناس دینی ادامه داد: از دیگر صفات ویژه این بانوی بزرگوار(س)، بهره مندی از پدرومادری همچون رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) و پرورش در دامان دو انسان برگزیده است. ضمن اینکه آن حضرت(س) در کنار پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) بزرگ می شوند و تحت تعلیم و تربیت مستقیم پیامبر خدا (ص) قرار می گیرند. همچنین دارای علم لدنّی خاص بوده و از ملکه عصمت برخوردار می باشند.

وی در همین رابطه با اشاره به ازدواج خاص و شهادت خاص حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بیان کرد: ازدواج ایشان یک ازدواج ویژه و منحصر به فرد است. آن حضرت(س) تنها زنی است که از مصادیق «آیه مباهله» و «آیه تطهیر» شمرده می شود و درباره محدثه بودن ایشان نیز روایات فرروانی وجود دارد که ملائکه خدمت آن حضرت (س) می رسیدند و مطالبی را با ایشان مطرح می کردند. علاوه بر این موارد، نوع شهادت این بانوی گرانقدر نیز به گونه ای است که حضرت زهرای مرضیه (س) را از دیگران متمایز می کند. یعنی علی رغم تاکیدهای قرآن و شخص رسول خدا (صلوات الله علیه وآله)، حضرت زهرا (سلام الله علیها) پس از رحلت پدر با سختی های عجیبی روبرو می شوند و این در حالی است که آن حضرت تنها بانویی هستند که جزء «آیه تطهیر»، «آیه مباهله» و «آیه ذوالقربی» شمرده می شود.

حجت الاسلام جعفری یادآور شد: با توجه به این ویژگی های عمومی و ویژگی های خاص ایشان، باید دید امروز چگونه می توان از این شخصیت عظیم به ویژه برای عصر ظهور الگو گرفت؟

کارشناس دینی در ادامه سخنان خود به حضور زنان در جامعه مهدوی و عصر ظهور اشاره کرد و افزود: در روایات داریم که در عصر ظهور 50 نفر از 313 یار ویژه امام زمان (علیه السلام) از میان زنان هستند. این یک امتیاز خاص برای زنان است که در میان یاران حضرت حجت (عج) این تعداد از بانوان نیز حضور داشته و در برپایی حکومت جهانی نقش دارند.

 

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: جامعه آخرالزمان (عصر ظهور) یک جامعه ایده ال است؛ یعنی اصلاح در آن جامعه به معنای کامل رخ می دهد و عمل به دستورات دین محقق می شود. آنچنان که قرآن می فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ همان زمین را بندگانی شایسته و صالح وارث می شوند» از جمله نکات ایده آلی که در آن جامعه به چشم می خورد این است که مردان و زنان به وظایف و تکالیف خود عمل می کنند. اما این «عمل به تکلیف» بر اساس کدام شاخصه و الگو محقق می شود؟

جعفری فراهانی تاکید کرد: زنان و مردان ِ الگو که خداوند در قرآن به آنها اشاره کرده و آنها را معرفی می کند، انبیاء و اولیای الهی و معصومین علیهم السلام هستند و حضرت زهرای اطهر (سلام الله علیها) نیز یکی از همین معصومان و اولیای الهی است. بنابراین می تواند یک الگو و شاخص ممتاز برای ما باشد.   

 لینک اصلی

http://shabestan.ir/detail/News/612810

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی