تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

هجدهمین همایش کتاب سال حوزه - پنجشنبه 7 بهمن 1395 - با حضور حضرت «آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی»، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، اعضای جامعه مدرسین، نمایندگان مراجع، نویسندگان، مدیران رسانه‌ها، مدیران مراکز و مدارس حوزوی و طلاب در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

«حجت‌الاسلام مهدی حقی» دبیر علمی همایش در سخنرانی خود در این همایش نسبت به نبود نگاه کلان و یکپارچه در تولید آثار ترویجی و تولیدی هشدار داد و گفت: عملکرد جزیره‌ای و سلیقه‌ای، نبود مطالعات جامع علمی و فاصله گرفتن از مجامع علمی تولید علم در حوزه‌های علمیه را به چالش کشیده و از موانع پیشرفت است.

لازم به ذکر است؛ 875 اثر به دبیرخانه این همایش ارائه‌شده بود که در پایان از 36 اثر برگزیده تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این همایش از شخصیت علمی حضرات آیات عظام «صافی گلپایگانی» و «موسوی اردبیلی» با حضور فرزندان این مراجع تقلید تقدیر شد.

گفتنی است، در این همایش از دو اثر در ارتباط با نیازسنجی پژوهشی و فرهنگ واژگان پژوهشی در حوزه علمیه رونمایی شد.

جلسه اختصاصی منتخبان همایش با معاون پژوهش حوزه علمیه و بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده از دیگر برنامه‌های هجدهمین همایش کتاب سال حوزه بود.

«آیت الله العظمی مکارم شیرازی» با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش ارزشمند، اظهار داشتند: این همایش نشان می‌دهد حوزه علمیه بسیار پربار، فعال، بالنده و برای آثار فرزندان خود ارزش و قیمت قائل است.

ایشان بیان کردند: برخی در گوشه و کنار می گویند کسانی که در حوزه گردهم آمده اند چه آثاری دارند؛ تولید صدها آثار علمی و مقالات از حوزه های علمیه مبتنی بر نیازهای جامعه اسلامی و تمدن اسلامی و موضوعات مختلف نشان می دهد حوزه های علمیه بالنده هستند و محققان حوزه خط بزرگان پیشین و علمای گذشته را در پیشرفت اسلام و مکتب اهل بیت(علیه السلام) ادامه می دهند.

مرجع عالیقدر تصریح کردند: امروز باید آثار ارزشمند حوزه را عرضه کرد تا پاسخ بسیاری از سوالات داده شود و یکی از راه های تحقق این امر، برگزاری همایش کتاب سال حوزه است.

معظم له در ادامه با بیان اینکه اسلام در محیط جهل و نادانی ظهور کرد، فرمودند: اهمیت فوق العاده اسلام، قرآن و ائمه معصومین(علیهم السلام) به قلم، نوشتن، خواندن و علم آموزی؛ یک معجزه است؛ از محیط جهل و خرافه پرستی چنین قرآن و مذهبی ظهور کرد که خود این امر یک معجزه است.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه امر کتابت در قرآن کریم از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کردند: قرآن می‌فرماید فرشتگان اعمال بندگان خدا را کتابت می کنند؛ و انسان ها در روز روز قیامت با کتاب اعمال خود مواجه خواهند شد.

«آیت الله مکارم شیرازی» تصریح کردند: انبیای اولوالعزم(علیهم السلام) کتاب آسمانی داشتند و طولانی ترین آیات قرآن درباره کتابت است.

ایشان با بیان این که  اصول و فروع اسلام بر محور امر کتابت است، خاطرنشان کردند: امیرالمومنین(ع) در حدیثی می فرمایند؛ «همان گونه که باغ ها جسم و روح انسان را سیراب می کنند، کتاب ها هم باغ های علما هستند»، همچنین امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند؛ «خداوند نعمتی رابه همه بندگان ارزانی داشته است تا همه بنویسند و محاسبه کنند و اگر کتاب و کتابت نبود، مطالب آنها غلط می شد».

«آیت الله اعرافی» مدیر حوزه های علمیه و رئیس شورای سیاست گذاری کتاب سال حوزه در این همایش با اشاره به اهمیت تحقیق و نظریه پردازی در حوزه و ضمن تقدیر و تشکر از نویسندگان و پژوهشگران بیان کرد: درهجدهمین همایش کتاب سال حوزه از صاحبان آثار و پدیدآورندگانی که نقش بسیار مهمی در ارتقاء پژوهش در حوزه علمیه دارند، تقدیر بعمل خواهد آمد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: جشنواره کتاب سال حوزه در هجدهمین ایستگاه خود در کنار مجموعه ای از همایش های حوزوی از جمله همایش علامه حلی مجموعه فاخر و نظام مند را به معرض دید گذاشته است.

وی ادامه داد: اگر امروز نگاهی به سه چهار دهه گذشته پزوهش بیندازیم، با رشد چشم گیری در این عرصه مواجه خواهیم شد. برگ های زرینی در دهه های گذشته رقم خورده است که در چندسال اخیر هم رشد پژوهش ادامه داشته است.

«اعرافی» خاطرنشان کرد: در 30 شاخص از شاخص های رشد علمی در حوزه علمیه، شاهد رشد و درخشش هستیم که جشنواره های موجود باعث این خواهد شد تا ضعف ها و کاستی های آن مشخص شود که تلاش ما هم در ارتقای نقاط قوت و کم کردن از کاستی ها می باشد.

وی ضمن اشاره به نکاتی در پژوهش اظهار داشت: امروز جوانان و نخبگان فراوانی از محضر اساتید بزرگ بهره می برند و ما همواره شاهد تولید علم هستیم و حجم تولید کتاب و مقاله هم در حوزه هم بالا است ولی ضرورت عمق روش شناسی اجتهادی در تحقیقات نوین نیز مطرح است و باید از آن شکل سنتی کمی خارج شود.

گزارش تصویری 

http://fa.abna24.com/service/pictorial/archive/2017/01/26/714875/story.html

http://fa.abna24.com/service/pictorial/archive/2017/01/26/714877/story.html

http://hawzahnews.com/detail/Photo/406724#ad-image-36

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۹
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۱)

سلام حاج آقا
:)
خدا قوت
:)
ما شما رو دنبال می‌کنیم
:)
لطف میکنید ما رو دنبال کنید
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی