تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

در ماه ژوئیه 2013، پارلمان اروپا وهابیت را به عنوان سر منشأ اصلی تروریسم جهانی معرّفی کرد. نفوذ وهّابیت هر روز بیش از روز قبل افزایش می‌یابد و علّت آن نیز پول سعودی و نفوذ عربستان به عنوان نگهبان و مدافع مکّه بوده است.

به نقل از روزنامه تلگراف، مفتی اعظم عربستان سعودی، دولت اسلامی عراق و شام (ایسیس) را محکوم ساخت و تأکید کرد که "اندیشه‌های «افراطی‌گری»، «رادیکالیسم» و تروریسم به هیچ‌وجه به دین اسلام تعلّق ندارند." ولیکن عجیب این است که اعضای طبقۀ حاکم سعودی، وهابیت را به خاطر تقوای سلفی (به معنی تبعیت از سنّت اولیۀ اسلامی) و مخالفت سرسختانه با شیعیان مورد تحسین و تمجید قرار می‌دهند.

در دهۀ 1970، انجمن‌های خیریۀ سعودی با کمک بودجۀ عاید از صادرات نفت و عوامل دیگر شروع کردند به تأمین بودجۀ مدارس و مساجد وهّابی در سراسر جهان و بدین ترتیب بود که این جنبش دستخوش «رشدی انفجاری» شد.

وزارت امور خارجۀ آمریکا برآورد کرده است که طیّ چهار دهۀ گذشته، ریاض بالغ بر ده میلیارد دلار (6 میلیارد یورو) در بنیادهای خیریه سرمایه‌گذاری کرده است تا بدین ترتیب گامی در جهت جایگزین ساختن گرایش غالبِ دین اسلام یعنی تسنّن، با تعصّبات خشن وهابیت (که زیرمجموعۀ مذهب تسنّن است) بردارد. متخصّصانِ ادارۀ اطلّاعاتِ اتّحادیۀ اروپا براورد کرده‌اند که پانزده الی بیست درصد این سرمایه‌گذاری متوجّه القاعده و جهادگرایان طرفدار خشونت بوده است.

اکنون این جنبش از نفوذ جهانی برخوردار است و در سراسر جهان الهام‌بخش و مروّج ایدئولوژی افراطی‌گری است.

تاریخچه‌ای کوتاه از وهابیت
وهابیت که پایه‌گذار آن محمّد بن عبدالوهّاب (92-1703) بوده است، بر حاکمیت مطلق خداوند تأکید دارد. ابن عبدالوهّاب اتّکا به شفاعت پیامبر اسلام را مردود می‌شمرد، زیارت قبور بزرگان دین را محکوم می‌ساخت و اعلام می‌داشت که گنبدها یا مضاجع آنها باید تخریب گردد.

وی که با ابداع و نوآوری مخالف بود، مدافع بازگشت به خلوص و پاکی اسلام نخستین (سلف) و تعالیم مدارس دینی بود. اندیشه‌های او عمیقاً متأثر از تعالیم ابن تیمیه (1328-1263) بود که دولت را معاون و یاور دین تلقّی می‌کرد و با الهیات استدلالی مخالف بود.

ادامه در لینک اصلی زیر

http://fa.abna24.com/service/europe/archive/2016/09/23

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۶
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی