تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

کارشناس فرق در گفت و گو با شبستان

یک کارشناس فرق با اشاره به اظهار نظر مفتی های وهابی در مورد منع برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) گفت: همین ها وقتی کاریکاتور پیامبر(ص) کشیده شد سکوت کردند چون بنده و مطیع غربی ها هستند؟.

 به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: برخی از شیوخ جریان سلفی با صدور فتواهایی برپایی جشن به مناسبت سال روز میلاد پیامبر اکرم (ص) را تحریم کردند و برگزاری جشن ها را بدعتی دانستند که در آن مرتکب گناه می شوند!

 «شیخ محمود لطفی عامر»، مبلغ سلفی مدعی شد: هر بدعتی گمراه کننده است و هر کسی بدعت گذاری کند، آن رد شده است و هرکسی آن را در دین خدا وارد کند، جایگاهش آتش است. جشن میلاد بدعت جدیدی است و باید از شرکت در آن پرهیز کرد و نباید در هیچ فعالیتی مخصوص این مناسبت مشارکت کرد و حتی خرید شیرینی در زمان جشن نوعی مشارکت در جشن به شمار می آید!!! از سوی دیگر، «مجدی ادریس» هنرمند مصری در این باره گفت: سلفی ها جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) را بدون استناد به قرآن و سنت تحریم کردند و هیچ متن شرعی و قانونی در این باره وجود ندارد و اعتراض به جشن میلاد پیامبر(ص) تنها آرای شخصی است که سلفی ها به ترویج آن تلاش می کنند و باید آن را برای خودشان نگه دارند و تنها در منازلشان اجرا کنند. گفتنی است در همین حال، الازهر و اوقاف مصر قرار است جشن هایی را به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) برگزار کنند. با توجه به قرار داشتن در آستانه روز ولادت پیامبر ختمی مرتبت(ص) بر آن شدیم برای بررسی این موضوع با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، کارشناس فِرَق و دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) به گفت وگو بنشینیم؛ آنچه که در ادامه می آید حاصل این گفت وگو است:

Related image

چندسالی است که مفتی های وهابی و سعودی جشن میلاد پیامبر(ص) را بدعت خوانده و از برگزاری آن جلوگیری می کنند. علت این مساله چیست؟

اساسا وهابیت به دنبال عقاید انحرافی که برخلاف مبانی قرآن و سنت پیامبر(ص) بیان می کند به دنبال منافع خویش است. طرح مباحث انحرافی درباره موضوعاتی چون توحید، شفاعت، توسل، جایگاه امامت و رهبری در اسلام، مواردی از این دست است. اما یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مطرح شده برگزاری جشن میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و البته سایر ائمه اطهار(ع) است که با نگاه بدی با آن برخورد می کنند. البته می توان گفت که آنان عمدتا برپایی مراسم جشن و سرور را تحریم می کنند. این نگرش وهابیت نظر باطلی است، به این دلیل که در مبانی قرآنی و روایی داریم که شخصیت های بزرگ تکریم شده اند ازجمله مقام نبوت، امامت. چراکه پیامبران با بت پرستی و شرک مبارزه کردند و خرافات و انحرافات بشر را در برهه های زمانی مختلف از میان بردند. اما وهابیت این مسایل را نادیده می گیرد و در مورد پیامبر امت اسلام(ص) چنین می گوید. این در حالی است که ما در مبانی دینی مان داریم که باید با نهایت احترام و خوشحالی نسبت به میلاد ائمه(ع) برخورد کنیم. برگزای مراسم جشن ولادت برای پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هیچ منعی از نظر قرآنی و روایی ندارد. رهبران وهابیت از جمله ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب به عنوان رهبران این فرقه ضاله همواره انحرافاتی را بیان کردند و متاسفانه این انحرافات تا به امروز باقی مانده است. آنها هر گونه مراسم جشن و سرور را نهی می کنند؟!.

علت این مساله چیست، به خصوص در چند سال اخیر این رویکرد از سوی وهابیت پررنگ تر شده است؟

شاید یک مقدار مباحث سیاسی در این زمینه دخالت داشته باشد، به خصوص وقتی که کشور بزرگ شیعه ایران با احترام و تکریم بزرگی نسبت به برگزاری جشن پیامبر(ص) و سایر ائمه اطهار(ع) اقدام می کنند. این بزرگداشت شیعیان برای پیامبر (ص)، سبب نوعی حسادت، رشک ورزی و عصبانیت شده است لذا مفتی های عرب و سعودی از جنبه سیاسی اعلام موضع کرده اند.

 این در حالی است که در شرایطی که برخی افراد تندرو غربی به اسلام بی احترامی کردند و کاریکاتور پیامبر(ص) را کشیدند آنها سکوت کردند ولی در برابر برگزاری جشن میلاد نبی اکرم(ص) موضع گرفتند. آنها بندگان جهان غرب هستند. در برابر چنان توهینی سکوت کردند آن وقت برای برگزاری جشن هفدهم ربیع الاول چنین مواردی را عنوان می کنند.

 رفتار وهابیت یک خیانت و دشمنی با اسلام ناب است. آنان با این رویکرد در واقع دشمنی شان را با مبانی دینی و قرآن و سنت نشان دادند. در تاریخ داریم که در مواردی ائمه(ع) سفارش به شادی کرده اند. از امام صادق(ع) احادیثی  است که حضرت(ع) نسبت به میلاد پیامبر(ص) ابراز خوش حالی کردند.

بنابراین، فتوای مفتی های وهابی چیزی جز عنادورزی در برابر اسلام ناب، رشک و حسادت نیست. برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) منافاتی با دین ندارد.

لینک اصلی

http://shabestan.ir/detail/News/594213


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی