تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

1.    

این کتاب «گزیده کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه‌السلام» می‌باشد. در این اثر بخش اصلی مقتل(ورود سیدالشهداء علیه‌السلام به کربلا تا حوادث پس از عاشورا) حفظ، و از بخش های دیگر، مباحث یا فصل هایی که بیشترین ضرورت و کاربرد را داراست، به طور خلاصه آورده شده است. 

Image result for ‫گزیده مقتل جامع‬‎

کتاب

این کتاب با معرفی ادوار زندگی و شخصیت امام حسین علیه‌السلام آغاز می‌شود، سپس به شهادت امام حسین علیه‌السلام به  گفتار پیامبران و امامان علیهم‌السلام، فضیلت گریستن و عزاداری برای امام حسین علیه‌السلام، فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه خود امام علیه‌السلام می‌پردازد. در ادامه به رویدادهای مهم حرکت کاروان امام حسین(ع) در مدینه، مکه و در راه کوفه اشاره می‌نماید. پس از آن به ورود امام (ع) به کربلا تا روز عاشورا و  شهادت بنی هاشم، کیفیت نبرد و شهادت امام حسین(ع)، حوادث پس از شهادت امام (ع) و ...  را بازگو می‌نماید.

این کتاب یکی از معتبرترین متن مقاتل و کاری پژوهشی از دوازده نفر از فارغ التحصیلان تاریخ پژوه زیرنظر استاد  مهدی پیشوایی همراه با نقل عبارات عربی مقتـل از منشورات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می باشد.

یکی از رسالت‌های مهم اندیشمندان شیعه در عصر حاضر، عرضه گزارشی صحیح و معتبر از قیام عاشوراست. بر این اساس، گروهی از تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه قم، پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق، و بـررسی همه مقاتـل کهن و متـأخر و مهم‌تریـن مقاتل جدید اعم از عربی و فارسی، واقعه عاشورا و به‌ویژه، گزارش شهادت امام حسین و اصحاب آن حضرت را بر پایه منابع معتبر متـقدم تاریخی و حدیثی بـازسازی و گزارش کرده‌انـد. در سراسر این کتاب، ملاک‌ها و معیـارهای شناخته‌شده و معمول در تاریخ‌نگاری علمی در نظر گرفته شده، و به هر منبع و مأخذ با شناخت لازم درباره مؤلف آن مراجعه و استناد شده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۹
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی