تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

 

حجت الاسلام جعفری فراهانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مدظله) در سخنان خود، بحث درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی را مطرح کردند؛ این که فلسفه حضور ما در مراسم بزرگداشت محرم و عاشورا چیست و به چه دلیل ما هر سال در ماه محرم به عزاداری می‌پردازیم؟

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین درس‌ها و آموزه‌هایی که امام حسین (ع) به ما می‌دهد، درس عزت و سربلندی است. امام حسین (ع) برای این عزیز شد، چون حاضر نشد که ظلم و ستم را بپذیرد، بنابراین مسلمان همواره باید عزیز باشد و در حوادثی که برای شیعه اتفاق می‌افتد، اگر امر بین عزت و ذلت دایر شد، عزت را انتخاب کند، چنانچه امام حسین (ع) در برابر یزید ایستادگی کرد و فرمود: «ای مردم، آگاه باشید که یزید مرا بین دو امر مخیر کرده است، یا ذلیل و یا تسلیم او شوم؟، من هرگز دچار ذلت نمی شوم».

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: یکی دیگر از درس‌ها و آموزه‌های عاشورا، بحث آزادگی است؛ مردم در دوران امامت امام حسین (ع) آزاد نبودند، به همین دلیل، امام حسین (ع) فرمودند: «که اگر دین ندارید، لااقل مردمی آزاده باشید …» و امروز مردم ما، درس آزادگی را از آن حضرت و یارانش به ویژه حرّ بن یزید ریاحی و … آموخته اند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان داشت: شجاعت و غیرت از دیگر درس‌های عاشوراست، مردم باید درس شجاعت و غیرت را از امام حسین (ع) بیاموزند و در حوادث جامعه به وظایف دینی خود عمل کنند، همچنین یکی از درس‌ها و آموزه‌های امام حسین (ع)، درس قرآن‌آموزی، عبرت‌آموزی و عمل به دستورات دینی با مراجعه به فقهای عادل و شجاع و فقیه و رهبری شایسته همانند حضرت آیت الله العظمی  خامنه ای (دام ظله) در این عصر و زمان است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستاوردهای بزرگ قیام عاشوراست

وی تأکید کرد: امام حسین (ع)، شخصیتی است که علاوه بر این که وارد صحنه مبارزه با ظلم و ستم شد، به مباحث قرآنی، نماز، روزه، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه خاصی داشت، به طوری که امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستاوردهای بزرگ قیام عاشوراست.

ایشان گفت: امام حسین (ع) با عنوان امر به معروف و نهی از منکر وارد صحرای کربلا شد و مخالفان خود را از منکراتی که مرتکب شدند، نهی کرد و از آنان خواست که به قرآن کریم و سنت صحیح و واقعی رسول خدا (ص) عمل کنند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به این که ایثار، از خودگذشتگی، صبر و مقاومت از جمله بزرگترین درس‌هایی است که از حادثه عاشورا می‌گیریم، تصریح کرد: حادثه عاشورا، حادثه بسیار مهمی است و یکی از دلایلی که ائمه اطهار (ع) توصیه به پاسداشت عاشورا کرده اند، به خاطر درس‌ها و عبرت‌هایی است که ما باید از عاشورا بگیریم.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از جمله دستاوردهای نهضت عاشوراست

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی، که از سوی حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ معاصر اتفاق افتاد و امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با رهبری بی نظیر مقام معظم رهبری  هدایت می‌شود، یکی از دستاوردهای مهم نهضت عاشوراست.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان گفت: امام خمینی (ره) در برابر ظلم و ستم رژیم فاسد پهلوی که مورد حمایت آمریکا بود قیام کرد و مردم و علما را نیز دعوت کرد و انقلاب اسلامی را با تکیه بر قدرت لایزال الهی و همت مردم مسلمان ایران به پیروزی رساند. در واقع انقلاب اسلامی، ادامه و دستاوردی از انقلاب بزرگ امام حسین (ع) در حادثه عاشورا در سال ۶۱ هجری است که نصیب مردم ایران شد و مردم همچنان در صحنه حضور دارند و پایبند به دیدگاه و افکار امام خمینی (ره) و هدایت و رهبری مقام معظم رهبری  هستند که امید است این انقلاب تا قیام جهانی و ظهور امام عصر (عج) ادامه یابد، ان شاء الله.

لینک اصلی 

http://fa.shafaqna.com/news/44994

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۱)

کاش بیشتر در مورد درسهای نهان در عاشورا صحبت بشه. ممنون

پاسخ:
با تشکر چشم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی