تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به مدت سه هفته، نخبگان سنی مذهب عرب – مسلمان به جدال با یکدیگر مشغول بودند. این جدال نه در سوریه، لیبی و یمن (به‌عنوان کانون اصلی خشونت در منطقه) که در یک کنفرانس در گروزنی، چچن (عضوی از فدراسیون روسیه) رخ نمود. 

این جدال چنان بی‌سابقه بود که برخی از علمای دینی و شخصیت‌های سیاسی را رو در روی یکدیگر قرار داد. این رویداد که بیش از 200 عالم دینی را از سراسر جهان به خود جذب کرده بود در بیانیه پایانی به جنجال تبدیل شد. در بیانیه نهایی اعلام شد که وهابیت بخشی از دنیای اهل تسنن نیست. این خبر همچون بمبی بود که جهان اهل تسنن را تکان داد. 

مگر می‌شود بر وهابیت، به‌عنوان مذهب غالب در عربستان، شورید و به آن خرده گرفت؛ آن هم مذهبی که حمایت تمام قد رهبران سعودی و پول‌های این کشور را به دنبال خود دارد؟ این موضع بی‌سابقه نشان‌دهنده نگرانی در بخشی از روحانیون مسلمانی است که با خرابکاری افراطیون مواجهند. اما این مساله به‌ویژه باعث افزایش تنش زیرپوستی میان سه کشوری شده که لااقل در تئوری با یکدیگر متحدند: مصر، امارات متحده عربی و عربستان. بر این بیفزایید جاه‌طلبی‌های مسکو را در خاورمیانه که سرچشمه‌اش در سوریه است. 

عادل الکلبانی، امام ریاض در توییتر خود نوشت: «این کنفرانس نشانه‌ای است که آنها می‌خواهند آتش را به جان ما اندازند.» این کنفرانس در این جمهوری کوچک قفقاز و به دعوت رئیس‌جمهوری آن رمضان قدیروف (که مورد حمایت پوتین است) از 25 تا 27 اوت برگزار شد. این کنفرانس با حضور چهره‌های مذهبی شروع به کار کرد. آغاز‌کننده مراسم شیخ احمد الطیب، امام دانشگاه الازهر بود که نهادی پیشرو در دنیای اهل سنت است.

برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه از جمله سوریه که مفتی اعظم آن «احمد حسون» به بشار اسد وفادار است و همچنین کویت، لیبی، اردن و سودان نیز در این کنفرانس حضور داشتند. هیات‌هایی هم از کشورهای دوردست مانند اروپا، هند و اندونزی آمده بودند. این کنفرانس از سوی انجمن خیریه چچنی با همکاری بنیاد «طابه» متعلق به شیخ یمنی «علی الجیفری» برگزار شد. وی یکی از ستون‌های جریان صوفی گری است که با رهبران اماراتی سَر و سِرّ داشته و دفتری در ابوظبی دارد.

http://fa.abna24.com/cultural/archive/2016/09/21/709010/story.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۱
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی