تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

آنچه می‏ خوانید، گفتگویی است با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رضا امینی فرزند و یاور علّامه، که در ویژه نامه روزنامه رسالت به تاریخ یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ منتشر شده است.

آیة الله شیخ عبدالحسین امینی نجفی (علامه امینی)


در مقدمه، انگیزه نگارش کتاب الغدیر را به وسیله مرحوم علّامه امینی(ره)  بیان فرمایید.
منشأ و انگیزه کتاب الغدیر، این بود که وقتی مرحوم والدم از تبریز به نجف بازگشتند و در صدد تکمیل تفسیرشان بودند، کتابی تحت عنوان شیعه در مصر انتشار یافت، که در آن کتاب، حملات ناروایی به شیعه و علمای شیعه شده بود. مؤلف کتاب نوشته بود که در طول تاریخ اسلام، شیعه هیچ قدمی در راه اسلام و استواری ارکان آن برنداشته و علمای شیعه را در تثبیت دعائم اسلام و نشر حقایق آن، حقی نیست و فرهنگ اسلامی به هیچ وجه رنگ شیعی ندارد. شیعه در راه اسلام شهید نداده است. کتابی در زمینه‏ های دینی ننوشته‏ اند و هیچ گونه تألیفی ندارند. 

مرحوم حاج شیخ آقابزرگ تهرانی پس از خواندن این کتاب تعهد کردند که فرهنگی را بنویسند و ارائه کنند که شیعه چه قدم هایی در راه نشر فرهنگ و معارف اسلام برداشته و چه کتابهایی را نوشته و چه تألیفاتی دارد و مؤلفین آنها چه کسانی هستند. لذا به نگارش الذریعة مشغول شدند و این کتاب در ۲۸ جلد به چاپ رسید و انتشار یافت.
پدرم نیز مسأله شهادت علمای بزرگ شیعه را که در راه ترویج دیانت و معارف اسلامی و مذهب جعفری شربت شهادت نوشیدند مورد توجه قرار داد و در این باره به تألیف کتاب پر ارج خود به نام شهداء الفضیلة پرداختند و در این کتاب ۱۳۰ نفر از علمای بزرگ شیعه را که از قرن چهارم هجری به بعد در راه هدف مقدس خود به شهادت رسیده‏اند به عالم اسلام معرفی نمودند. پس از تألیف این کتاب، مرحوم علّامه امینی تصمیم گرفتند کتابی بنویسند که چهره واقعی شیعه و عالم تشیع را به جهان اسلام عرضه کند و آنچنان که هست بنمایانند و اکاذیب و تهمت‏ها و افترائاتی را که در طول تاریخ به شیعه نسبت داده شده از دامن مطهر فرقه ناجیه بزدایند. لذا دست به تألیف کتاب الغدیر زدند و تألیف این کتاب تقریباً نیم قرن (۵۰ سال) طول کشید. در حالی که ایشان از ۲۴ ساعت شبانه روز فقط ۵ ساعت به خواب و استراحت می‏پرداخت و بقیه را به مطالعه و نوشتن و مراجعه به کتاب ها و کتابخانه‏ های مختلف اختصاص می‏داد و هر گونه زحمت و تحمل رنج و جان فشانی در راه نیل به هدف را آسان می‏ شمرد و اگر لازم بود که برای مطالعه بیشتر و بررسی همه جانبه به مسافرت‏ های دور بروند از این کار مضایقه نداشتند. چنانکه یک بار برای مطالعه به هندوستان مسافرت نمود و مدت چهار ماه در آن کشور به بررسی و مطالعه و تحقیق پرداخت و در هر سفر یادداشت‏ هایی تهیه می‏ نمودند که مجموعه این یادداشت‏ ها در دفتری به نام ثمرات الأسفار جمع آوری گردیده است و یادداشت‏ هایی را که مربوط به سفر هندوستان است من آنها را جمع آوری و تکمیل نمودم و قریباً در سه جلد منتشر خواهد شد.

 مرحوم علّامه سفری به شام نمودند که یادداشت‏ های مربوط به این سفر نیز جمع آوری شد و در ۵ جلد چاپ و منتشر می‏شود. سفر دیگری ایشان به ترکیه نمودند که متأسفانه چون مریض شدند نتوانستند مانند سفرهای هندوستان و شام یادداشت‏ های مورد لزوم را خودشان تهیه کنند. همین اندازه توانستند با مراجعه به کتابخانه‏ های ترکیه فهرست کتاب‏های مرود لزوم و نام کتابخانه‏ ها را در اختیار من بگذارند و من برای تکمیل اسناد و مدارک الغدیر در ظرف مدت سه سال تقریباً هفتصد هزار برگ از کتابهای موجود در کتابخانه‏ های ترکیه را عکس برداری نموده و با خود به نجف بردم که الان در کتابخانه نجف موجود است.

ادامه در لینک اصلی

http://emamat.ir/home

http://fa.wikishia.net/view

معرفی چاپ های الغدیر

http://mtif.ir/p/book/2662

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۵
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی