تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به گزارش دیار آفتاب؛ حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به شناخت دشمنان اسلام در سفر حج توسط زائران گفت: یک فرد مسلمان وقتی راهی سفر حج می شود علاوه بر اعمال فردی و انجام مناسک حج باید دشمنان زمانه خود را بشناسد و از اعمال و نیات آنها با خبر باشد و از آن اعلام برائت کند.

وی با توجه به اهمیت حج افزود: همچنان که امام علی(ع) فرمودند و در شعائر اسلامی هم وجود دارد مراسم حج در اسلام به عنوان یکی از شعائر اسلامی و پرچم اسلامی مطرح شده است، حج جنبه های فراوانی از جمله ابعاد اجتماعی، سیاسی، انسانی و اخلاقی دارد، افراد در مراسم حج از ملل مختلف در کنار خانه کعبه جمع می شوند، مراسم و مناسک حج را انجام می دهند و به زیارت کعبه مقدس ترین مکان از نظر اسلام می روند.

ملاقات انسانها از نقاط مختلف دنیا در مراسم حج

جعغری فراهانی با اشاره به آیه ای از قرآن درباره مبارک بودن خانه خدا توضیح داد: در این آیه می فرماید «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ» اولین و مهمترین محلی که مبارک و برای جهانیان هدایت گر قرار داده شده، خانه کعبه است، انسان ها و مسلمانان از ملل مختلف برای زیارت خانه خدا گرد هم می آیند و با یکدیگر ملاقات می کنند و این موضوع هم بسیار ارزشمند است.

حضور مسلمانان با نژادهای مختلف در صفوف نمازجماعت مظهر اتحاد است

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره اهمیت انجام اعمال و مناسک حج اظهار کرد: حضور مسلمانان با نژادهای مختلف از سراسر دنیا در صفوف نماز در کنار خانه خدا مظهر اتحاد مسلمانان است و حجاج در این سفر، برای هدف واحدی فکر و تبادل نظر می کنند.

وی با توجه به جنبه های مختلف حج اظهار کرد: مراسم حج را می توان از جنبه سیاسی مورد توجه قرار داد، وقتی که افراد از مذاهب مختلف اسلامی با یکدیگر دیدار می کنند از رهبران ملت ها، طبقات اجتماعی مختلف و سنین متفاوت جامعه با هم در یک صف قرار می گیرند و اعمال خودشان را انجام می دهند، این موضوع اثر روانی خاصی برای حاجیان به همراه دارد.

اتحاد مسلمانان نظام واحد جهانی از اسلام را به نمایش می گذارد

جعفری فراهانی در خصوص جنبه سیاسی حج گفت: این تجمع بزرگ مسلمانان که در یک زمان خاص گرد هم می آیند، ابهت خاصی برای اسلام و مسلمانان به همراه دارد به ویژه در چنین زمانی که شبکه های تلویزیونی اتحاد مسلمانان را در یک زمان خاص پخش می کنند و پیروان آیین های دیگر هم چنین تصاویری را می بینندبه قدرت مسلمانان برای ایجاد نظام واحد جهانی پی می برند.

کارشناس تاریخ اسلام افزود: اگر این حضور و اتحاد همزمان در میان اقشار و سنین مختلفی که هر سال به حج می آیند شکل بگیرد و بتوانند یک تصمیم واحد را بگیرند اهمیت سیاسی خاصی برای مسلمانان ایجاد می کند و می توانند نقشه های راه خود را به خوبی اجرا کنند.

استطاعت مالی و جسمانی لازمه انجام مناسک حج است

وی درباره استطاعت داشتن افراد برای انجام اعمال خود در حج توضیح داد: در مناسک و اعمال حج استطاعت و توانایی داشتن مورد توجه قرار گرفته است، خداوند در قرآن می فرماید این عمل واجبی که بر مسلمانان تکلیف شده است،برای کسانی است که استطاعت مالی و جسمانی داشته باشند، اعمال حج مانند نماز خواندن نیست، برای مثال، هر کسی توانایی انجام طواف خانه خدا، سعی صفا و مروه و … را ندارد؛ بنابراین افراد برای انجام مناسک حج باید یک توانایی های خاصی داشته باشند.

جعفری فراهانی افزود: اگر افراد از قدرت و توانایی جسمانی برخوردار باشند می توانند برای عمل سیاسی نیز تصمیم گیری کنند یا در رسیدگی به امور افراد ضعیف و فقیرتر همکاری کنند این موضوعات از جنبه های مختلفی است که مسلمانان به آن نیازدارند و البته این موارد در حج نهفته شده است. پس حج برنامه ایست که می تواند برای بسیاری از موضوعات اجتماعی و سیاسی دیگر هم موثر واقع شود.

حجاج بعد از سفر حج به اخلاق و رفتار اسلامی پایبند باشند

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) درخصوص عدم پایداری تغییرات اخلاقی و رفتاری افراد بعد از سفر حج تصریح کرد: این موضوع نه تنها بعد از حج در میان برخی از حاجیان دیده می شود بلکه در بسیاری از اعمال و رفتار ما هم مشهود است، برای مثال یک نمازگزار مسلمان وقتی نماز می خواند باید اقامه نماز در او این تاثیرات را به وجود بیاورد که از گناهان دوری کند این درحالیست که بسیاری از افراد نماز می خوانند اما مرتکب بسیاری از گناهان هم می شوند. انسان ها به دلیل ساختار وجودی که خداوند برای آنها قرار داده است، تمام صفات نیک و بد را در خود دارند و استعداد انجام کارهای خوب و بد درون ما نهفته است.

وی گفت: هرکسی با هر ویژگی اخلاقی و رفتاری که دارد جنبه ها و کشش های انحرافی نیز در او وجود دارد، هر انسانی در هر مرتبه شخصیتی که باشد به دلیل آن استعدادهایی که در او وجود دارد، خداوند او را برای آزمایش الهی در مسیرهای متفاوتی قرار می دهد؛ یعنی انسان برای انجام کار نیک یا عمل نادرست مختار هستند و با توجه به این اختیار، ثواب و عِقابی برای اعمال ما تعلق می گیرد.

"رمی جمرات” نمادی از سرکوب نفس انسانی است

جعفری فراهانی درخصوص آمادگی قلبی برای انجام مناسک حج گفت: اگر حاجیانی که از مکه بر می گردند با جان و دل خدا را عبادت کرده باشند و در خود وجود خداوند را احساس کنند این موضوع می تواند آنها را در مقابل اعمال ناپسند واکسینه کند. به طور قطع اگر یک حاجی با تمام وجود اعمال خودش را انجام داده باشد تاثیرات این مناسک تا مدت های طولانی همراه او خواهد بود، پس باید آمادگی ابتدایی در شخص ایجاد شده باشد تا انجام اعمال بر رفتار و کردار افراد موثر واقع شود. مانند "رمی جمرات” که نمادی از سرکوب نفس انسانی است اما متاسفانه برخی از افرادی که به حج می روند توجه واقعی به این مساله ندارند بلکه یک اعمال صوری و ظاهری را انجام می دهند.

شناخت و آگاهی از دشمنان اسلام برای حاجیان ضروری است

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره لزوم شناخت دشمنان اسلام در برهه های زمانی خاص تصریح کرد: در این برهه از زمان و حوادث مختلفی که در جهان رخ داده است با حوادث در گذشته ارتباط دارد. در بعد سیاسی حج می توانیم به برائت از دشمنان در این سفر اشاره کنیم. اگر یک فرد مسلمان واقعی باشد غیر از اینکه اعمال و مناسک خود را به جا می آورد باید دشمنان اسلام و مسلمانان را بشناسد و از مشرکین زمان خود برائت کند. در حال حاضر مهمترین دشمن مسلمانان استکبار جهانی است که در راس آن آمریکا قرار دارد برای مثال کشور عربستان که مکه و مدینه در آن واقع شده است در تسخیر آمریکا قرار دارد.

مسلمانان در حج شعار برائت از دشمنان اسلام سر دهند

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مهمترین مراکز کشور عربستان مانند چاه های نفت و تجهیزات نظامی زیر نظر مستشاران آمریکایی قرار دارد؛ بنابراین یک حاجی باید از این مسایل آگاهی داشته باشد و با حاجیان دیگر هم چنین موضوعی را مطرح کند و در این مراسم ها شعار برائت از دشمنان اسلام را سر دهند به ویژه در حال حاضر که عمده ترین مساله، داعش و حمله عربستان به یمن با حمایت آمریکاست.

لینک اصلی

http://www.diyareaftab.ir/news/8773

http://www.dana.ir/news/886992.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۶
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی