تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

جنبش وهابیت و احیاگری اسلامی نوشته دیوید کامینز، استاد تاریخ کالج دیکینسون در آمریکا و پژوهشگر حوزه تاریخ خاورمیانه به چاپ رسید.

ترجمه کتاب «وهابیت و عربستان سعودی» نوشته دیوید کامینز، استاد تاریخ کالج دیکینسون در آمریکا و پژوهشگر حوزه تاریخ خاورمیانه و تمدن اسلامی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسید.

بر اساس این گزارش، نویسنده در این کتاب، ضمن مطالعه خاستگاه تاریخی و فکری وهابیت و پیوند آن با حکومت آل سعود، به چالش‌های پیش روی این جنبش در دوره معاصر می‌پردازد. مولف بر این باور است که با وجود پیوند ظاهری میان آل سعود و شیوخ وهابیت، همواره میان آنها بر سر چگونگی اداره امور کشور، به ‌ویژه به ‌کارگیری فناوری غربی و دادن اجازه برای ورود غربیان به داخل کشور، کشمکشی وجود دارد.
این گزارش می افزاید: در این کشمکش‌ها در بیشتر موارد، پیروزی از آنِ آل سعود بوده است و آل شیخ، در نهایت، به ‌ناچار به توجیه اقدام‌ات آنان پرداخته ‌اند؛ در نتیجه، آنچه در دوره معاصر، وهابیت را تهدید می‌کند، از دست رفتن اعتبار شیوخ این جنبش است که به ‌واسطه حمایت بی‌شائبه از حکومت آل سعود، در چشم مردم عربستان، جریانی قدرت‌ طلب و بی‌توجه به اصول خود جلوه کرده است.
همچنین، در این کتاب، به ‌خوبی به نقاط اشتراک و افتراق میان جنبش وهابیت و جریان‌های سلفی دیگر، از جمله القاعده و جریان‌های احیاگر مثل اخوان‌المسلمین اشاره شده است و به ‌درستی از یکدیگر جداگانه معرفی شده‌اند.
کتاب «وهابیت و عربستان سعودی» در شش فصل تدوین شده است: فصل اول: اسلام غریب آمد و باز روزی غریب خواهد شد؛ فصل دوم: پایداری در برابر شرک؛ فصل سوم: عبدالعزیزبن ‌سعود و مهار تعصب وهابیان؛ ‌فصل چهارم: وهابیت در دولت پیشرفته؛ فصل پنجم: جنبش وهابیت و احیاگری اسلامی و فصل ششم: چالش‌های پیش روی سلطه ‌گری وهابیت.
گفتنی است، کتاب «وهابیت و عربستان سعودی» با ترجمه مجتبی فاضلی ده‌آبادی در 337 صفحه و با قیمت 19500 تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روانه بازار نشر شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۵
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی