تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

امامت تنها مساله ای عقیدتی و بی ربط به زندگی نیست، بلکه ریاست عامه یک شخص در امور دین و دنیا است به عنوان نیابت از پیامبر که از حیاتی ترین مسائل اسلامی به حساب می آید و در همه شؤون زندگی تاثیر دارد . به همین جهت، معرفت و شناخت امام یکی از واجبات است و در احادیث فراوان در باره اش تاکید شده و نشناختن آن را در ردیف کفر شمرده اند.

معرفی کتاب «الگوهای فضیلت » نوشته آیت الله ابراهیم امینی

یکی از مشکلات مهم جهان اسلام، همین است که مساله مهم و حیاتی امامت، در طول تاریخ، بدان گونه که باید و شاید و چنان که پیامبر اسلام خواسته، مورد عنایت مسلمانان واقع نشده و از مسیر حقیقی خود به انحراف کشیده شده است. اگر مسلمانان در طول تاریخ به وظایف خویش در شناخت صحیح امامت و کوشش در زمینه سازی و تحقق آن، عمل کرده بودند، وضع جهان اسلام، قطعا به گونه ای دیگر بود. متاسفانه، مساله امامت، حتی در میان شیعیان هم آن گونه که باید و شاید، شناخته نشده و مورد بهره برداری قرار نگرفته است. تشیع به معنای پیروی و اطاعت از پیامبر و ائمه معصوم علیهم السلام است و نباید در اظهار مودت و محبت صوری و مرثیه خوانی و گریه و برپا ساختن مجلس جشن و چراغانی و مداحی و زیارت مشاهد مشرفه و مراقد مطهر امامان خلاصه شود.

کتاب «الگوهای فضیلت» نوشته آیت الله ابراهیم امینی بدین هدف نگارش یافته که در شناخت صحیح امامت و امامان به خوانندگان کمک کند . این کتاب در سه بخش تنظیم شده است:

بخش یکم: شناخت امامت

در این بخش، پس از بررسی واژه های امامت، خلافت و صاحب الامر در لغت و اصطلاح، ضرورت وجود امام در جامعه به بحث گذاشته شده است . محقق محترم، آنگاه شرایط و صفات امام از قبیل عصمت و علم را با ادله عقلی و نقلی به اثبات رسانده، می گوید:

«چنین انسان ممتازی، از جانب خدای متعال به امامت برگزیده شده و رهبری امور دینی و اجرای احکام و قوانین اجتماعی و اداره جامعه اسلامی بر عهده اش نهاده شده است. چنین انسانی، خلیفه واقعی رسول الله(ص) است و مردم، وظیفه دارند از او پیروی کنند و زمینه حکومتش را فراهم سازند تا جامعه اسلامی را در صراط مستقیم دین هدایت کند و سعادت دنیوی و اخروی آنان را فراهم آورد».

ادامه در لینک اصلی

http://www.emamat.ir/home/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/item/7822


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۹
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۱)

۱۰ تیر ۹۵ ، ۰۲:۴۵ مهدی زراعتی رخشاندل
احسنتم
پاسخ:
بارک الله فیکم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی