تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
۰۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۰۰

نگاه داعش به «مهدویت»

مقدمه

یکی از موضوعاتی که از صدر اسلام در بین مسلمانان محل بحث بوده، پیش گویی های پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) از وضعیت آخرالزمان و ایام ظهور حضرت مهدی (عج) است. این مسئله در بین شیعه و اهل سنت اهمیت ویژه ای دارد و در هر دو مذهب کتاب های مستقلی در این زمینه نوشته شده است. همچنین، در طول تاریخ، افراد و گروه های مختلفی با تطبیق این روایات بر خود، از این روایات برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده کرده اند. در دنیای امروز، گروه هایی با نام اسلام و برای دفاع از اسلام، به جنگ با مسلمانان برخاسته اند و برای ایجاد مقبولیت در بین مردم این روایات را بر خود تطبیق می کنند؟!.

نگاه داعش به مهدویت

معرفی داعش

بعد از حمله آمریکا به عراق، شاخه القاعده در عراق به رهبری ابومصعب الزرقاوی در 2004 علنی شد. این گروه تحت امر رهبر القاعده جهان بودند، ولی برخلاف القاعده، شیعیان را دشمن نزدیک خود و هدف خود را مبارزه با شیعیان عراق معرفی می کردند. در 2006، ابومصعب زرقاوی در بمباران عراق کشته شد و «ابوعمر البغدادی» به عنوان رهبر این گروه در آمد و در 2010 بعد از هلاکت ابوعمر البغدادی، شخصی به نام «ابوبکر البغدادی» جانشین وی شد.[1] با شروع جنگ القاعده در سوریه، شعبه ای از این گروه به سوریه رفت، اما در آنجا با «جبهه النصره» - که بعدها جزء القاعده شد- اختلافات داخلی پیدا کرد. آنها از ایمن الظواهری خواستند در خصوص اختلاف القاعدة عراق و جبهه النصرة قضاوت کند که حکم او به نفع جبهه النصرة بود. با این حکم ابوبکر البغدادی مخالفت خود با ایمن الظواهری را اعلام کرد و به عراق برگشتند و خلافت اسلامی را با عنوان داعش - مخفف «دولت اسلامی عراق و شام»- اعلام کردند. آنها ادعای خلافت اسلامی کردند و در تبلیغات خود رهبرشان را خلیفه مسلمانان خواندند و او را «ابوبکر الحسینی القرشی البغدادی» معرفی کردند تا یادآور حدیث «خلفاء امتی اثنا عشر، کلهم من قریش»[2] باشد.

آنها در اعتقادات و فقه سیاسی خود تابع ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب هستند و در مناطق تصرف شده در عراق و شام عبارتی از ابن تیمیه دیده می شود: «قوام الدین بکتاب یهدی و بسیف ینصر»؛ یعنی پایداری دین به کتاب هدایتگر و شمشیری است که دین را یاری می کند. آنها همچنین کتاب نواقض الاسلام محمد بن عبدالوهاب را بر در و دیوار مناطق اشغالی نصب کرده اند. همچنین، به پیروی از سید قطب، جهاد مسلحانه را اصل اساسی خود دانسته اند و بیانیه زرقاوی را، که شیعه را دشمن اصلی خود معرفی کرده است، نصب العین قرار داده اند.[3]

سوء استفاده داعش از مباحث مهدویت

حکومت ها و اشخاص در طول تاریخ از مباحث مربوط به آخرالزمان و اشراط الساعة، به لحاظ اینکه نوعی پیش گویی هستند و مصداق دقیق آنها مشخص نیست، سوء استفاده فراوانی کرده اند. برخی با جعل روایات یا تأویل روایات موجود به نفع خود، مردم را به گروه های خود جذب می کردند و برای حکومت خود مشروعیت و مقبولیت ایجاد می کردند.

گروه تکفیری «داعش» نیز از همه آنچه ممکن است برای استوار کردن قدرت خود استفاده کرده، که مهم ترین آنها بازگشت خلافت و در مرحله بعد شعارهای مربوط به مهدویت است.[4] آنها مسائل اجتماعی و شعارهای خود را طوری تنظیم می کنند که با روایات منقول از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و صحابه درباره آخرالزمان منطبق باشد تا از این راه برای خود مشروعیت و مقبولیت لازم را به دست آورند و قتل و غارت های خود را توجیه کنند. این گروه در شبکه های ماهواره ای، سایت های اینترنتی، مجلات و جرایدی که خودشان منتشر می کنند، این روایات را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر اعمال خودشان تطبیق می کنند. در اینجا به برخی از مباحثی که در خصوص مهدویت مطرح کرده اند اشاره می شود:

1. اعتقاد داعشی ها به علائم ظهور

در یکی از بندهای اعتقادنامه ای که انجمن شرعی تنظیم القاعده در بلاد الرافدین (بین النهرین) - «اللجنة الشرعیة لتنظیم القاعدة فی بلاد الرافدین» - که هسته اولیه گروه تکفیری داعش است، صادر کرده، چنین آمده است:

ما از علائم قیامت (آخرالزمان) به آنچه از پیامبر- به صورت صحیح به ما رسیده، ایمان داریم، و اینکه بزرگ ترین فتنه از زمان خلقت آدم تا قیامت، فتنه دجال است؛ و به نزول عیسی ع و بر پا کردن عدل و داد و بازگشت خلافت راشده بر طبق روش نبوت ایمان داریم. [5]

داعش در این زمینه به کتاب الفتن وأخبار المهدی ونزول عیسی علیه السلام وأشراط الساعة اثر جهیمان بن سیف العتیبی استناد می دهد و آن را قبول دارد.[6]

ادامه در لینک اصلی

http://alwahabiyah.com/fa/Article/View/128288


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۵
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی