تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


سال 1394 هجری شمسی نیز همانند سال های اخیر، سالی پر حادثه برای شیعیان جهان بود. تجاوز شدید آل سعود به یمن، ادامه انقلاب بحرین، حادثه دلخراش منا، استمرار ترورها در پاکستان، فشار به شیعیان نیجریه، مالزی و اندونزی، اعدام «شیخ نمر» روحانی بارز منطقه شرقیه عربستان، برگزاری پرشکوه انتخابات مجلسین شورا و خبرگان در ایران، پایان مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 پیروزی های مقاومت بر داعش در عراق و سوریه و ارتحال علمای سترگی همچون «آیت الله آصفی»، «آیت الله مهدوی کنی» و «آیت الله واعظ طبسی» از مهم‏ترین حوادث این سال برای پیروان اهل بیت(ع) بود.

جهان تشیع در سالی که گذشت (1و 2)

آنچه در پی می ‏آید مروری کوتاه بر حوادث مهم فروردین، اردیبهشت و خرداد 1394 در جهان تشیع است:

                 **   فروردین   **

ایران: مذاکرات فشرده ایران و گروه 1+5 برای توافق سیاسی بر سر کلیات، در لوزان سوئیس انجام شد./ در هفته دوم تعطیلات نوروزی، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی در فرودگاه جده، مأموران سعودی به بهانه بازرسی دو نوجوان ایرانی را از بقیه جدا کرده و قصد آزار و اذیت جنسی آن ها را داشتند./ در پی بی حرمتی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، ایران اعزام زائر به عمره مفرده را متوقف کرد.

روسیه: در پی توافق اولیه مذاکرات هسته ای در لوزان، رئیس‌جمهوری روسیه دستور ممنوعیت فروش سامانه دفاع موشکی اس ـ 300 به ایران را لغو کرد.

سوریه: حرم حضرت سکینه علیها‌السلام در منطقه «داریا» در حومه دمشق، در حمله  تروریست‌های مسلح به شکلی وسیع تخریب شد./ با اشغال شهر شیعه نشین "بصری الشام"، هزاران نفر از اهالی این شهر به منطقه سیده زینب(س) در حومه دمشق پناهنده شدند.

عراق: شهر "تکریت" به طور کامل آزاد شده است و پرچم این کشور بر فراز ساختمان استانداری این شهر به اهتزاز درآمد./ شهر "الرمادی" به طور کامل آزاد شد و تحت کنترل ارتش درآمد./ «عزت الدوری» معاون دیکتاتور معدوم عراق در عملیات نیروهای «الحشد الشعبی» (نیروهای بسیج مردمی) کشته شد./ بیش از 500 شهروند شیعه ترکمن توسط عوامل داعش ربوده شدند. 416 نفر از این افراد زن بودند. / دو گور جمعی از قربانیان پایگاه اسپایکر، با پیکر حدود 200 شهید کشف شد. 

مصر: بعد از تجاوز عربستان به خاک یمن و به بهانه حمایت از مشروعیت رئیس جمهور مستعفی این کشور، موج رسانه‌ای شیعه هراسانه و ضد ایرانی در رسانه‌های مصری قوت گرفت.

یمن: رژیم سعودی با مشارکت 10 کشور دیگر از جمله پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از روز ششم فروردین 1394 جنگ علیه یمن را آغاز کردند. تجاوز نظامی آل سعود به مردم مظلوم یمن واکنش های متفاوتی را در صحنه بین المللی به دنبال داشت؛ ایران این تجاوز را محکوم، آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی او صورت گرفته و روسیه و چین نیز نسبت به این رویه خطرناک ابراز نگرانی کردند.

جهان تشیع جهان تشیع در سالی که گذشت

ادامه در لینک اصلی

http://imamsajjad.net/Home/Page/773

http://fa.abna24.com/cultural/archive/2016/04/27/701373/story.html


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۸
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی