تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

 

قُثَم از کسانی است که تنها مکتب جامعی چون اسلام می تواند مانند آنها را پدید آورد. او که سال ها از سرچشمه زلال معارف علوی کسب فیض کرده بود، معرفت و صداقت را در آمیخت و با دل و جان در راه گسترش کلمه الله گوشید.

قبر  قثم

* ولادت قثم

گر چه در کتاب های تاریخی و رجالی، تاریخ دقیق تولد وی مشخص نشده، ولی با دقت در زندگی او و بررسی تاریخ ولادت برادرانش، عبدالله و عبیدالله و دیگر قرائن و شواهد می توان دریافت که چند روز پیش از هجرت پیامبر اسلام(ص)، در مکه چشم به جهان گشود. پدر ارجمندش جناب عباس، «ابوالفضل» کنیه داشت و فرزند عبدالمطّلب و عموی بزرگوار حضرت نبی اکرم(ص) بود. وی از پایگاه عظیم اجتماعی و تجربه خوب مردم داری برخوردار بود. سال ها سقایت حاجیان با آب زمزم و عمارت مسجد الحرام را به عهده داشت.


* فضیلت و افتخارات مادر قُثَم

مادر جناب قثم، لبابه بود و «اُمّ الفضل» کنیه داشت. او دختر حارث هلالی و خواهر میمونه، همسر رسول الله(ص) شمرده می شد. ام الفضل بعد از حضرت خدیجه سلام الله علیها نخستین زنی بود که دین مقدس اسلام را پذیرفت. وی از حضرت پیامبر(ص) روایات گوناگونی نقل کرده و از راویان قابل اعتماد به شمار می آید.


* افتخار خدمت به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها

ام الفضل گفت: شبی از شب ها خوابی دیدم که به سبب آن از شدت هراس لرزیدم. خدمت رسول الله(ص) شتافتم و گفتم: ای بهترین بندگان خدا! خوابی دیدم که از آن هراسانم. حضرت فرمود: بازگو. گفتم: در خواب دیدم از پیکر مبارک شما پاره ای گوشت بریده شد و نزد من آمد. حضرت فرمود: نیک خواهد بود؛ به زودی از فاطمه من فرزندی متولد می شود و تو آن را با شیرخود پرورش می دهی؛ فرزندان فاطمه پاره تن من هستند.


* دعای حضرت رسول الله(ص) درباره قثم

عبدالله بن جعفر می گوید: من همراه عبیدالله و قثم، فرزندان عباس، بازی می کردم؛ پیامبر اسلام(ص) که بر مرکبی سوار بود، رسید و فرمود: این جوان (قثم) را بلند کنید، او را پشت سر و مرا جلوی خویش نشاند و درباره ما دعا کرد. دعای حضرت رسول الله(ص) درباره قثم بهترین گواه بر عظمت، سعادت و موفقیت و سربلندی وی به شمار می آید. زیرا بی تردید هر که پیامبر(ص) درباره اش دعای خیر کرده باشد، مورد لطف خداوند قرار می گیرد و به راه راست هدایت می شود.


* قثم در مراسم غسل دادن رسول الله(ص)

کسانی که در مراسم غسل دادن رسول اکرم(ص) شرف حضور داشتند، عبارت بودند از: علی بن ابی طالب علیه السلام، عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر(ص)، فضل و قثم، فرزندان عباس، اسامه بن زید و شقران غلام رسول الله(ص).


* افتخار بزرگ قثم

یکی از افتخارات بزرگ قثم این است که آخرین وداع کننده پیکر مطهر حضرت رسول الله(ص) شمرده می شود. کسانی که وارد آرامگاه پیامبر(ص) شدند، عبارت بودند از: علی علیه السلام، فضل، قثم و شقران و آخرین کسی که از آرامگاه حضرت بیرون آمد، قثم بود.

ادامه در لینک اصلی

http://hawzahnews.com/detail/News/375652


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۷
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی