۱۴ فروردين ۹۵ ، ۰۸:۱۰
امتداد بیعت با پیامبر(ص) تا انقلاب اسلامی
بهمناسبت 12 فروردین «روز جمهوری اسلامی»
مهدی جمشیدی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی)
حضرت آیتالله خامنهای در فراز پایانی از سخنرانی خود در تاریخ ۱۹ دیماه سال ۹۴ در جمع مردم قم، تصریح کردند که بیعت با انقلاب اسلامی و امام خمینی رحمةاللهعلیه همچون بیعت با پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله[وسلّم] است: «شما امروز وقتی با انقلاب بیعت میکنید و بیعتتان را تازه میکنید و تجدید میکنید، با پیغمبر بیعت کردید. آن کسی که امروز با امام خمینی رحمةاللهعلیه بیعت میکند، با پیغمبر بیعت کرده [است]. وقتی شما خط انقلابیِ امام را زنده نگه میدارید و نمیگذارید مندرس شود، نمیگذارید رنگ کهنگی بگیرد، در واقع، با پیغمبر بیعت کردید.»۱
تشابه نظری دیدگاه رهبر انقلاب با امام خمینی رحمةاللهعلیه
چنین دیدگاهی از سوی ایشان نشاندهندهی آن است که میان مبانی و مبادی معرفتی نظریهی ولایت فقیه ایشان با بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمةاللهعلیه، تفاوتی وجود ندارد. در اندیشهی امام خمینی رحمةاللهعلیه نیز ولی فقیه همچون پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله[وسلّم] و امام معصوم علیهمالسلام از جانب خداوند به ولایت بر مسلمین نصب شده است، با این تفاوت که این نصب، به صورت عام بوده و در آن، شرایط مشخص گردیده است، نه شخص. بنابراین، در دورهی غیبت، هر شخصی که در وی شرایط موردنظر – یعنی فقاهت و عدالت- وجود داشته باشد، مصداق ولی فقیهی است که خداوند، اطاعت از او را واجب شمرده است: «در صورتی هم که [تشکیل حکومت برای فقیه عادل] ممکن نباشد، ولایت [او بر مسلمین] ساقط نمیشود؛ زیرا از جانب خدا منصوبند.»۲ در این عبارات، ایشان تصریح میکند که ولی فقیه، منصوب از سوی خداوند است. لازمةی عملی و عینی برپایی حکومت اسلامی آن است که مردم به حمایت از ولی فقیه بپردازند، اما ولایت او در مقام نظر، متوقّف بر هواداری مردم و استقرار حکومت نیست.
چنین دیدگاهی از سوی ایشان نشاندهندهی آن است که میان مبانی و مبادی معرفتی نظریهی ولایت فقیه ایشان با بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمةاللهعلیه، تفاوتی وجود ندارد. در اندیشهی امام خمینی رحمةاللهعلیه نیز ولی فقیه همچون پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآله[وسلّم] و امام معصوم علیهمالسلام از جانب خداوند به ولایت بر مسلمین نصب شده است، با این تفاوت که این نصب، به صورت عام بوده و در آن، شرایط مشخص گردیده است، نه شخص. بنابراین، در دورهی غیبت، هر شخصی که در وی شرایط موردنظر – یعنی فقاهت و عدالت- وجود داشته باشد، مصداق ولی فقیهی است که خداوند، اطاعت از او را واجب شمرده است: «در صورتی هم که [تشکیل حکومت برای فقیه عادل] ممکن نباشد، ولایت [او بر مسلمین] ساقط نمیشود؛ زیرا از جانب خدا منصوبند.»۲ در این عبارات، ایشان تصریح میکند که ولی فقیه، منصوب از سوی خداوند است. لازمةی عملی و عینی برپایی حکومت اسلامی آن است که مردم به حمایت از ولی فقیه بپردازند، اما ولایت او در مقام نظر، متوقّف بر هواداری مردم و استقرار حکومت نیست.
ادامه در لینک اصلی
۹۵/۰۱/۱۴