تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


«آیت الله العظمی جعفر سبحانی» از مراجع تقلید شیعیان در همایش حوزه و عرصه بین الملل صبح امروز ـ پنج شنبه ۱۳ اسفند ماه ـ اظهار داشتند: اسلام آئین جهانی و آئین خاتم است و این دو از هم جداست.

ایشان ادامه دادند: اسلام آئین اقلیمی نبوده بلکه جهانی است. مستشرقین که سربازان بی‌نام و نشان استعمار هستند می‌گویند که اسلام آئین اقلیمی است و پیامبر(ص) برای جزیرة العرب آمده نه برای همه نقاط دنیا و ادله‌ای هم دارند که همه آن ادله تخیلات است.

مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به این شبهه مستشرقین گفتند: معارف، مسائل اخلاقی و احوال شخصیه اسلام برای همه اقالیم است و مختص به یک اقلیم خاص نیست.

ایشان افزودند: علامه طباطبایی این مسئله را از راه دیگر پاسخ داده است که احکام اسلام از اول تا آخر مسائل فطری است و خاستگاه آن فطرت و آفرینش است و چیزی که مطابق فطرت باشد نمی‌تواند اقلیمی باشد و باید جهانی باشد.

آیت الله سبحانی افزودند: پاسخ دیگر این است که خطابات قرآن چیست؟ «و ارسلناک کافة للناس بشیرا و نذیرا» امثال این آیات در قرآن فراوان است. این آیات صریحاً پیامبر(ص) را مبعوث «ناس» می‌داند مجموع آیاتی که کلمه ناس در آن است نمی‌گوید فقط برای عرب، بلکه ایشان مبعوث کل انسانهاست.

این مرجع تقلید شیعیان عمل پیامبر(ص) را در نگاشتن نامه به پادشاهان ایران، مصر و سایر مناطق خارج از جزیرة العرب را دلیل دیگری برای اقلیمی نبودن اسلام بیان کردند و افزودند: پیامبر(ص) ۲۱۶ مکتوب دارد برخی مفصل و برخی دیگر مختصر هستند همه این‌ها را اگر مطالعه کنیم می‌فهمیم که پیامبر منادی دین اقلیمی نبوده بلکه منادی دین جهانی بوده است. حتی خطبه پیامبر(ص) در حجة الوداع می‌رساند که دین اسلام جهانی است نه اقلیمی و برای تمام بشریت بوده است.

ایشان در بخش دوم سخنان خود اظهار داشتند: حال که ما معتقدیم آئین پیامبر(ص) جهانی بوده است آیا برای جهانی کردن اسلام و مقدمات ایجاد کرده‌ایم؟ چند مبلغ داریم که هم زبان بداند هم محتوای اسلام و هم آداب کشورهای هدف را بدانند؟ پیامبر(ص) کسانی آن‌ها را برای تبلیغ انتخاب می‌کردند که در آن کشور‌ها زندگی کرده است. مبلغ باید محتوای اسلام را بداند.

آیت الله العظمی سبحانی با بیان اینکه برخی کتاب‌های معرفی تشیع در اروپا مناسب آن کشور‌ها نیستند، افزودند: باید اتاق‌های فکری خاص در معاونت بین الملل باشد و به مبلغان محتوا بدهد. مفتی استانبول به من گفت: ما به خرج خودمان ۵ هزار مبلغ در خارج از کشور داریم و بودجه روحانیت و تبلیغ ترکیه، دومین بودجه پس از بودجه وزارت کشور است.

این مرجع عالی‌قدر تقلید با بیان اینکه برخی مبلغان وارسته، شهر و کشوری را متحول می‌کنند ادامه دادند: یک طلبه قمی در سال ۹۰۰ به کشوری برای تبلیغ رفت و با عملش کشوری ساخت و الان قبرش زیارتگاه است.

ایشان ادامه دادند: آیت الله بروجردی این درب را به روی ما گشود، اولین مسجد را در آلمان ساخت و مبلغانی به کشورهای دیگر فرستاد. پس از سال ۱۳۳۵ تا الان چند قدم در عرصه تبلیغ بین الملل برداشته‌ایم، چقدر توانسته‌ایم مسجد بسازیم؟

آیت الله العظمی سبحانی افزودند: برای من غم آور بود، به نخجوان که همه مردم آنجا شیعه اثنی عشری بودند، رفتم، دیدم ترکیه آمده دانشگاه می‌سازد در حالی که ما نتوانستیم یک مسجد را اداره کنیم.

این مرجع تقلید در پایان با تشکر از شورای مدیریت حوزه علمیه قم برای تأسیس بخش معاونت بین الملل بیان کردند: سید جمال الدین اسدآبادی به مصر رفت، در آنجا تحولی ایجاد کرد و عبده را ساخت والا در الازهر‌‌ همان مسئله‌های قدیم بوده است. ما اگر راه علمای پیشین را ببینیم، راه آیت الله بروجردی را برویم به نتایج خوبی خواهیم رسید.

http://fa.abna24.com/service/important/archive/2016/03/03/699767/story.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی