تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


اشاره:

نوشتار زیر متن متن کامل سخنرانی حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی(دامت برکاته) است که در سال روز  شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ایراد شده است.

Image result for ‫حضرت زهـرا «سلام الله علیها»، اُسوه ی بشـریت‬‎

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتمهم و افضلهم محمد(صلّی الله علیه و آله) و اهل بیته الاطیبین الانجبین سیما بقیة الله فی العالمین بهم نتولی و من اعدائهم نتبریء الی الله 

سال روز شهادت سیدهٴ نساء عالمیان فاطمهٴ زهرا(سلام الله علیها) را به ساحت قدس بقیة الله(ارواح من سواه فداه) تسلیت عرض می کنیم [و] از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم درک مآثر این خاندان را به همهٴ ما عطا کند و نظام جمهوری اسلامی ایران را در سایهٴ ولایت اهل بیت(علیهم السلام) تا ظهور ذخیرهٴ عالم حفظ کند.


بحثِ دربارهٴ شخصیت صدیقهٴٴ نساء عالمیان[سلام الله علیها] از این جهت مهم است که آن حضرت مانند انبیا و اولیای دیگر(علیهم السلام) اسوهٴ جوامع بشری اند؛ همان طوری که پیغمبر و امام اسوه هست برای تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضیلت عالم هم اسوه اند برای همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) [و] همان طوری که امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا(سلام الله علیها) هم ولیّ خدا است (هم برای زنها و هم برای مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زن ها؛ چه اینکه امیرالمؤمنین(علیه السلام) که انسان نمونه است و مقتدای همهٴ انسان ها است [و] مخصوص مردها نیست. (این مطلب اوّل).

 

ـ دلیل قرآنی بر اسوه بودن زنان با فضیلت بر مردم
دلیل قرآنی این مطلب آن است که ذات اقدس الهیی وقتی می خواهد نمونهٴٴ مردم با فضیلت را ذکر بکند، مریم[سلام الله علیها] را یادآور می شود، می فرماید: نمونهٴٴ مردم خوب مریم است، نمونهٴٴ مردم خوب آسیه است: ﴿وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِى عِندَکَ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ﴾ [۲] ، ﴿وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ﴾ [۳] ؛ نمونهٴٴ مردم خوب مریم است. نفرمود «ضرب الله مثلا للاتی آمن مریم»؛ نفرمود نمونهٴٴ زنان خوب مریم است، فرمود: نمونهٴٴ مردم خوب مریم است.
مطلب سوّم آن است که در فرهنگ محاوره مردم غیر از مردان اند. وقتی شما می خواهید از ملّت مسلمان ایران سخن بگویید، می گویید: مردم انقلاب کردند، مردم تظاهرات کردند، مردم در انتخابات شرکت کردند. مردم اعم از مردان و زنان اند، مردم غیر از مردان اند؛ مردان در برابر زنان اند ولی مردم، یعنی افراد یک ملّت. تعبیر قرآن کریم هم همین است، نمی گوید رجال در برابر نساء بلکه می گوید «مردم»، ﴿الَّذِینَ آمَنُوا﴾ [۴] ، نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) مریم[سلام الله علیها] است؛ چه اینکه نمونهٴٴ مردم خوب (اعم از زن و مرد) علی بن ابی طالب[علیه السلام] است.

ادامه در لینک اصلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی