تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

جریان های وهابیت و سلفیت، به رهبری شخصیت های کج اندیشی چون ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب، توسط استعمارگران به خصوص انگلستان مورد شناسایی قرار گرفت و به یک آلت دستی برای ضربه زدن به مبانی اسلام ناب تبدیل شد.

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، وهابیت و جریان تکفیری را وارثان خوارج دانست و گفت: تکفیری ها مثل خوارج با انحرافشان، سایر مسلمانان و مخالفین خود را منحرف می دانند. البته شکی نیست که سرانجام و عاقبت آن ها مثل خوارج زملن حضرت علی(ع)، نابودی و اضمحلال است.

این کارشناس حوزوی در گفتگو با خبرنگار مفتاح، با بیان اینکه حضرت علی(ع) در دوران ۵ سالی که خلافت در اختیارشان قرار گرفت، با سه جریان مواجه بود، خاطر نشان کرد: گروه اول ناکثین یا پیمان شکنان بودند که به رهبری طلحه و زبیر و بعضی از سران مکه، جنگ جمل را به وجود آوردند.

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی گروه دوم را قاسطین به رهبری معاویه دانست و افزود: این گروه، زیاده طلب بودند و همه امکانات مسلمین را از آن خود دانسته و خود را محق حکومت و اموال بیت المال می دانستند که در نهایت جنگ صفّین را پیش آوردند.

وی با اشاره به اینکه این گروه برای فرار از شکست در جنگ صفین، شک و شبهه در لشگر حضرت علی(ع) ایجاد کردند، ادامه داد: اتفاقاً حیله آن ها نیز جواب داد و حتی گروهی از لشکر امیر المومنین(ع) در برابر ایشان ایستاده و خواهان توقف جنگ و روی آوردن به صلح شدند!.

این استاد حوزه و دانشگاه خوارج را یک جریان انحرافی و فتنه ای در صدر اسلام دانست که بعد از جنگ صفین به وجود آمد و افزود:  بعد از تحمیل جریان حکمیت، فتنه خوارج آغاز شد و این افراد در واقع گروه سومی بودند که در مقابل حضرت علی(ع) قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه جریان مارقین در واقع قیام کنندگان علیه امام(ع) است، ادامه داد: این گروه مشکلات فراوانی در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای مسلمان ها به وجود آوردند به گونه ای که نتایج این مشکلات را در دوره کنونی نیز می بینیم که به شکل وهابیت و گروه تکفیری ظهور کرده است.

وی افزود: وقتی مارقین، حکمیت را به حضرت علی(ع) پیشنهاد دادند، حضرت با سخنرانی های مختلف و ذکر دلایل خود، خواهان هدایت این عده شدند، اما این افراد نپذیرفتند و بنای دشمنی و مخالفت با امیرالمومنین(ع) گذاشتند. اما وقتی دیدند حضرت بر تصمیم خود پافشاری می کند و حکمیت را به خواست آن ها نمی پذیرد، حضرت علی(ع) را متهم به کفر کرده و فتوای قتل ایشان را صادر کردند!.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه فتنه خوارج آثار بسیار بدی از خود به جای گذاشت، ادامه داد: یکی از آن آثار این بود که این عده می گفتند ما هرچه از دین فهمیدیم، همان برای ما حجت است و البته آن ها نیز فقط به ظواهر قرآن تمسک کرده و هیچگونه تأویلی را نمی پذیرفتند و همین مسئله، سرآغازی برای انحراف و خطا در مسائل دینی بود.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این که، در مبانی دینی اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع)، اعتقاد باید بر ظاهر و باطن قرآن باشد، افزود: البته تأویل و تفسیر واقعی و فهم باطن قرآن فقط توسط کسانی انجام می شود که خداوند علم تأویل را به آن ها داده باشد. در واقع پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) همان راسخون در علم هستند که به تصریح گفته قرآن، تأویل قرآن را می دانند.

وی خوارج را  ظاهرگراهایی دانست که بویی از دین نبرده اند و افزود: هرکس بر خلاف اعتقادات و مبانی خوارج صحبت کند و یا تسلیم خواسته ها و ایده های آنها نشود، از سوی آن ها متهم به خروج از دین می شود و لذا خوارج با این نوع تفکر از قتل، تجاوز به مال و ناموس دیگران، ابایی ندارند.

این استاد تاریخ حوزه و دانشگاه، وهابیت و جریان تکفیری را وارثان خوارج دانست و گفت: تکفیری ها مثل خوارج با انحرافشان، سایر مسلمانان و مخالفین خود را منحرف می دانند. البته شکی نیست که سرانجام و عاقبت آن ها مثل خوارج حضرت علی(ع)، نابودی است.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به نقش دشمنان اسلام برای ضربه زدن به این دین مبین ادامه داد: دشمنانی که همواره در صدد منحرف کردن مسلمانان و ایجاد انحراف در مسیر انسانیت هستند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نمی کنند، با نهایت دقت و حوصله فرقه ها و گروه ها را شناسایی کرده تا بفهمند از کدام یک از آن ها بهتر می توان برای ضربه زدن به اسلام استفاده کرد.

وی با اشاره به کتاب خاطرات «مستر همفر» گفت: استکبار در زمان کنونی به دنبال شناسایی نقاط ضعف مسلمان ها برای ضربه زدن به اسلام هستند. لذا جریان های وهابیت و سلفیت، به رهبری شخصیت هایی چون ابن تیمیه و یا محمد بن عبدالوهاب، توسط استعمارگران به خصوص انگلستان مورد شناسایی قرار گرفت و به یک آلت دستی برای ضربه زدن به مبانی اسلام ناب تبدیل شد.

وی خاطر نشان کرد: از آن زمان تاکنون نیز شاهد هستیم توسط این گروه ها، چه ضربه هایی به مسلمانان زده شده و چه خون های ناحقی ریخته شده و چه جنایاتی توسط آن ها رقم خورده است. لذا دشمن نقشه خود را به وسیله گروه هایی مانند القاعده، جیش النصره، داعش و … عملی می کند.

سائر لینک ها:

http://mabahes.ir/7489

http://old.sedayesaraab.ir/news/7271

http://tabyin.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۱
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی