تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

اشاره: تاریخ زندگانی اهل‌بیت(ع) پر از عبرت‌ها و پندهای جاودان برای امت اسلام است تا حدی که با شناسایی نقاط ضعف و قوت گزاره‌های آن می‌توان در بهبود شرایط اجتماعی و سیاسی فعلی جامعه مبادرت کرد. اما آنگاه که تاریخ مورد تحریف قرار گرفت و برداشت‌های سیاسی و جناحی جایگزین برداشت‌های راهگشای معرفتی قرار گرفت ممکن است مسیر ارزشی یک ملت را به سوی پرتگاه‌های عمیق تغییر دهد و جامعه را با دست‌اندازهای جبران‌ناپذیر هویتی مواجه کند. تاریخ زندگانی امام حسن مجتبی(ع) به ویژه در ماجرای انعقاد عهدنامه با معاویه دارای ابعادی است که به دلیل ویژگی خاص آن،‌ به راحتی تحریف‌پذیر است به گونه‌ای که حتی در دوران امامت آن حضرت همواره پر چالش‌ترین و پر تنش‌ترین مسائل بین مسلمانان شناخته می‌شد. این توافقنامه بعد از جنگی صورت گرفت که بر اثر زیاده‌خواهی معاویه و خودداری او از بیعت با امام حسن(ع) به عنوان خلیفه مسلمانان روی داد. عمده علت پذیرش صلح از سوی آن حضرت را نه تمایل خود آن حضرت بلکه سستی مردم عراق در جنگ و توطئه معاویه در تطمیع سران سپاه دانسته‌اند. متأسفانه به دلیل عدم وجود بینش جامع و بصیرت لازم، عموم مردم امام حسن مجتبی(ع) را متهم به سازش با دشمن کردند، سازشی که همراه با ترس از هیاهوی دشمنان اسلام است. در این موضوع با حجت‌الاسلام «عباس جعفری فراهانی» دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به گفت‌وگو نشستیم. در این نشست ضمن بررسی اجمالی ابعاد سیاسی امام حسن مجتبی(ع) به موضوع تعهدنامه امام حسن مجتبی(ع) با معاویه پرداخته شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

نتیجه تصویری برای امام حسن مجتبی

* معمولاً تصوری که از امام حسن مجتبی(ع)‌ در اذهان است،‌ ناظر بر شخصیتی اخلاقی است که مدام به فقرا کمک می‌کردند؛ قصد داشتیم درباره حضور سیاسی حضرت برایمان صحبت کنید.

هر یک از ائمه(ع) چه در بُعد اجتماعی و چه در بعد معرفتی دارای جایگاه‌های رفیعی هستند که هیچ بشری یارای رسیدن به فضایل آن‌ها را ندارد. اگر از بعد اجتماعی امام حسن(ع) سخن می‌گوییم، در واقع از فردی سخن به میان می‌آوریم که در بالاترین حد رفتار و اخلاق و در واقع معلم کامل اخلاقند. اگر از لحاظ معرفتی بنگیریم، ایشان معلم عالی‌ترین معارف هستی‌اند. ضمن آنکه جایگاه ایشان از لحاظ نسبی بسیار رفیع است؛ در واقع امام حسن مجتبی (ع) جزو شجره نبوت هستند.

معمولاً تصور عموم بر آن است که اهل‌بیت(ع) فعالیت‌های علمی داشتند و یا کرسی‌های معرفتی برگزار می‌کردند در حالی که این بزرگواران حضور فعال سیاسی داشتند. امام حسن(ع) پس از ماجرای غصب خلافت امیرالمؤمنین(ع) در همان سن کودکی همراه حضرت زهرا(س) درِ خانه اصحاب می‌رفتند و آن‌ها را دعوت به پیروی از امامت امام(ع) می‌کردند. در زمان خلیفه سوم اهل سنت یعنی عثمان بن عفان شورشی علیه او شد. در این هنگام امام حسن(ع) از جانب امیرالمؤمنین(ع)‌ مأمور به حفظ خانه عثمان شد و در زمانی که خانه در محاصره شورشیان بود، به آن‌ها آذوقه‌رسانی می‌کرد.

در جنگ جمل حضوری جدی داشت. طی این ماجرا وقتی امیرالمؤمنین(ع) متوجه حضور فتنه‌گران جمل در شهر بصره شد، به سوی آنان لشکرکشی کرد. در این مکان نامه‌ای به مردم کوفه درباره مبارزه با پیمان‌شکنان نوشت و توسط امام حسن(ع) و عده‌ای صحابه ارسال کرد. امام مجتبی(ع) پس از ورود به کوفه شروع به سخنرانی کرد و آن‌ها را دعوت به اطاعت از امیرالمؤمنین(ع) کرد. ابن ابی الحدید در این باره گزارشی می‌دهد. او از ابو مخنف روایت می‌کند که وی از جابر بن یزید از تمیم بن حذیم ناجی نقل کرده که می‌گفت: «حسن بن علی و عمار بن یاسر به نزد ما آمدند تا مردم را برای سوق دادن به سوی لشکر امیرالمؤمنین(ع) بسیج کنند؛ چون متن نامه حضرت را برای مردم قرائت کردند، حسن بن علی(ع) برای مردم سخنرانی کرد. در این هنگام، چشمان مردم به سوی او دوخته شد و همگی درباره اش دعا کرده و می گفتند: «اللّهم سَدِّد مَنطِقَ ابنِ بِنتِ نَبِیِّنا؛ خدایا زبان پسر دختر پیغمبرمان را در گفتار محکم و گویا کن». فرزند علی(ع) دست خود را بر ستونی قرار داد (زیرا بیمار بود). سپس با مردم چنین گفت: «سپاس خدای توانا و جبار  و یکتای قهار  و بزرگ و والا را سزا است که «در پیشگاه او یکسان است کسی از شما که آهسته سخن گوید یا آشکارا، و کسی که به شب پنهانی جوید و کسی که در روز رهرو باشد؛ شما به خوبی می‌دانید که علی همان کسی است که به تنهایی با رسول خدا (ص) نماز خواند و روزی که او را تصدیق کرد، 10 ساله بود  و همواره ملازم رسول خدا(ص) بود  و تلاش و کوشش او در راه جلب رضایت خدا و پیروزی رسول خدا (ص) و آثار نیک او را در اسلام همه می‌دانید  و رسول خدا پیوسته از وی راضی بود تا آنگاه که دیدگان رسول خدا را به دست خود بست؛ آنگاه -به خدا سوگند- علی کسی را به سوی بیعت خود دعوت نکرد  و مردم بودند که همچون شتران تشنه که به آبشخور خود هجوم می‌برند به سوی او هجوم بردند و روی میل و رغبت با او بیعت کردند. سپس گروهی از آنان بدون جهت و بی آنکه کاری کرده باشد یا خلافی انجام داده باشد از روی حسد و کینه‌ای که با او داشتند، پیمان شکستند؛ پس ای بندگان خدا، بر شما باد به تقوای الهی و پیروی او و کوشش و پایداری و کمک خواهی از خدا و سرعت بدانچه امیر مؤمنان شما را بدان دعوت فرموده است».

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۳:۰۸
عباس جعفری (فراهانی)


اشاره:

دهمین روز از ماه مبارک رمضان در تقویم هجری سالروز رحلت حضرت خدیجه (س) است، نخستین بانویی که به اسلام ایمان آورد و همراه و یار پیامبر (ص) در همه سختی ها و مشکلات گسترش دین خاتم بود و به تعبیر رسول اکرم (ص) جزء چهار زن برتر عالم است. به مناسبت فرا رسیدن این روز با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت (ع) و کارشناس مذاهب اسلامی درباره برخی از ابعاد زندگانی ایشان به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

*وجود چه ویژگی ها و خصایصی حضرت خدیجه (س) را شایسته همسری پیامبر خاتم (ص) کرد؟ آیا ایشان در کسب این صفات و ویژگی ها نقش داشتند؟
درباره شخصیت حضرت خدیجه (س) و نقشی که ایشان در کنار پیامبر (ص) به عنوان بانویی نمونه نشان دادند و چگونگی همراهی با پیامبر (ص) به ویژه در گسترش اسلام، مباحث مهم و سازنده ای وجود دارد.
بنابر آنچه نقل شده نهاد خانواده در ان زمان دچار آسیب های مختلف بود و چنانچه اکثر مورخان ذکر کرده اند در حوزه فرهنگی و جامعه شناختی جامعه جاهلی قبل از اسلام آلوده به انحرافات مختلف از جمله نگاه بدبینانه به زن بود تا جایی که اگر فردی دارای فرزند دختر می شد رو تُرش کرده و با نگاه بد نسبت به زنان و ننگ دانستن داشتن فرزند دختر، او را زنده به گور می کرد! حتی نقل شده که در مواردی پس از ظهور اسلام افراد نزد پیامبر (ص) آمده و از قتل دختران خود اظهار پشیمانی و توبه کرده و پیامبر (ص) برایشان طلب آمرزش می کردند.
در چنین وضعیتی از نظر آسیب دیدگی و آلودگی جامعه مکه به انحرافات، حضرت خدیجه (س) را داریم که الگوهای رفتاری مورد تایید خداوند را در خود نهادینه کرده بودند و همسو با آن پیامبر (ص) را برای همسری خود برگزیدند تا نقشی مثبت و موثر را در کنار آن حضرت (ص) در جامعه ایفا کنند. از این رو بود که در پی ازدواج پیامبر (ص) با ایشان برکات بسیار در تاریخ اسلام رخ داده و تا قیامت هم دامنه این برکات گسترانیده شده است. اینها به دلیل آن بود که حضرت خدیجه (س) در محیط آلوده مکه توانستند صفاتی همچون عقلانیت، انسان دوستی و کمال دوستی را در خود نهادینه و بارور کرده و به گناهان آلوده نشوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۰۲
عباس جعفری (فراهانی)

اشاره:

سال دهم بعثت را از آن جهت «عام‌الحزن» نامیده‌اند که در گیر و دار فشارهای مشرکان مکه بر پیامبر(ص) و مؤمنان به پیام الهی او، دو حامی عزیز رسول خدا، رحلت کردند؛ خدیجه(س) همسر ایشان و ابوطالب(ع) عموی پیامبر و بزرگ بنی‌هاشم که درگذشت او به روایت شیخ مفید در هفتم ماه رمضان واقع شده است. ابوطالب، مؤمن قریش و محافظ پیامبر در مقابل توطئه‌های مشرکان بود که پس از رحلت پدرش عبدالمطلب، متولی اداره امور بیت‌الله شد و در فقدان پدر و مادر حضرت محمد(ص)، به ‌همراه همسر خود فاطمه بنت ‌اسد، فرزند عبدالله را عزیزتر از جانش داشتند.

در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر گروه مطالعات بنیادی و دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) از ابعاد مختلف این شخصیت والا گفتیم و شنیدیم که بخشی از آن را در زیر می‌خوانید. وی همچنین دبیر شورای علمی «همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» نیز هست که قرار است اسفند 1398 برگزار شود.

Image result for ‫ابوطالب‬‎

ابوطالب در گسترش اسلام نقش زیادی داشت

حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی با اشاره به نقش اثرگذار ابوطالب(ع) بر زندگی پیامبر(ص) و رسالت او می‌گوید: وقتی به سرگذشت و تاریخ زندگی پیامبر(ص) نگاهی می‌اندازیم و عوامل رشد و گسترش اسلام را بررسی می‌کنیم در می‌یابیم عوامل زیادی در این راه دخیل بوده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها عوامل انسانی است. حضرت ابوطالب(ع) به‌ عنوان عموی پیامبر(ص) که از قبیله قریش و بنی‌هاشم است، 42 سال با پیامبر(ص) زندگی و نقش‌های فراوانی ایفا کرده است؛ به حدی که اگر چنین شخصیتی وجود نداشت حتماً گسترش اسلام آن‌گونه که رخ داد، صورت نمی‌گرفت.

او اضافه می‌کند: شخصیت حضرت ابوطالب(ع) که خداپرست و دارای آیین حنیف بود، در زندگی پیامبر(ص) اثر زیادی داشت. در تاریخ اسلام، بین آثار محدثان، مورخان و علمای دین آمده است که آبای پیامبر(ص) همه موحد بودند و به اتفاق، تمام علمای شیعه نیز به آن معتقد هستند. در بررسی‌ها مشخص می‌شود همه از جهت نسب و شجره به حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام می‌رسند؛ بنابراین جناب ابوطالب شخصیتی موحد و خداپرست بود که در حفظ اسلام تأثیر زیادی داشت. وقتی پیامبر اکرم(ص) در سن 40 سالگی از سوی خداوند، اسلام را معرفی کرد، از جمله افرادی که در بین بنی هاشم او را حمایت کردند حضرت ابوطالب(ع) بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۲۵
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المصریون، درحالی که اندونزی یک کشور عربی نیست و زبان عربی نخستین زبان این کشور نیست، اما از نظر تعداد مسلمان و مساجد نسبت به سایر کشورها بیشترین است. به همین دلیل عنوان بزرگترین کشور اسلامی از نظر جمعیت را داراست.

در اندونزی 242 میلیون نفر زندگی می کنند که از این تعداد 209 میلیون نفر آنها مسلمان هستند، یعنی 90 درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند، این کشور همچنین با 800 هزار باب مسجد توانسته است تا در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را کسب کند.

پس از اندونزی، هند با 176 میلیون مسلمان و 300 هزار مسجد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

پاکستان سومین رتبه را با 185 میلیون مسلمان و 120 هزار مسجد به دست آورده است.

در بنگلادش نیز تعداد مسلمانان 134 میلیون نفر تخمین زده شده است که 250 هزار باب مسجد در این کشور ساخته است.

اما جمعیت مسلمانان مصر به 77 میلیون نفر می رسد و تعداد مساجد این کشور 108 هزار باب است.

در ترکیه نیز تعداد مسلمانان این کشور 71 میلیون و تعداد مساجد آن 82 هزار باب مسجد برآورد شده است.

جمعیت مسلمانان در عربستان نیز به 30 میلیون نفر و تعداد مساجد آن به 94 هزار باب می رسد.

در مراکش نیز 32 میلیون مسلمان سکونت دارند، اما در این کشور 41 هزار مسجد احداث شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۱۸
عباس جعفری (فراهانی)

متن 145 عنوان کتاب در 170 جلد از آثار مرحوم علامه محمدمهدی آصفی(ره) به زبان عربی، در موضوعاتی مانند: تفسیر و علوم قرآن، فقه، حدیث، عقاید و ... . 

مجموعه آثار آیت‌الله علامه محمدمهدی آصفی حفظه الله

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۱۷
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در دومین روز از ماه مبارک رمضان 1440، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران حوزه های علمیه، وظیفه حوزه ها و علمای دین را بیان معارف اسلام و تلاش برای تحقق آنها در جامعه خواندند و تأکید کردند: علما در مقام ورثه انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت کنند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این دیدار با اشاره به نیاز امروز انسانها به معارف برجسته دینی و همچنین اقبال دنیای اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفه حوزه های علمیه را نسبت به گذشته سنگین تر دانستند و گفتند: در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست.

ایشان افزودند: این تصور که مردم در نقاط مختلف دنیا نسبت به معارف دینی رویگردان شده اند، تصور غلطی است بلکه اقبال به این معارف بیشتر شده است.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای تشییع بسیار با شکوه طلبه همدانی را که مظلومانه به شهادت رسید، نمونه ای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند: نمونه‌هایی همچون این تشییع و یا حضور گسترده مردم بویژه جوانان در نمازهای جماعت و نشستن در جلسات و پای منابر، جزو واقعیات ایران اسلامی و نشان دهنده تدین مردم و اعتماد آنها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاه نمایی ها درباره ایمان و دینداری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و بدون تحقیق و معیار علمی است.

ایشان حوزه های علمیه را مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه دانستند و گفتند: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزه های علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره مجاهده و مقاتله انبیاء الهی تأکید کردند: وظیفه پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبی مکرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت و مبارزه می کند تا اسلام در معنای جامع و کامل آن محقق شود.

ایشان خاطرنشان کردند: علما نیز به عنوان ورثه انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند که اوج این تلاش را امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در مقام یک حکیم واقعی انجام داد.

ادامه در لینک اصلی 

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42475

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%

http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=42469

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۶
عباس جعفری (فراهانی)

نتیجه تصویری برای رمضان

اینفوگرافی را در اندازه اصلی اینجا ببینید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۰۰
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ به همت نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم و انجمن بین المللی عدالت ملل، نشست "بررسی اقدامات ظالمانه اخیر رژیم جنایتکار آل سعود" با سخنرانی «ابو منتظر الحجازی» از کشور عربستان، در قم برگزار می شود.

این نشست روز یک شنبه 15 اردیبهشت بعد از نماز عصر در مسجد الغدیر دانشگاه قم برگزار خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۱
عباس جعفری (فراهانی)

Image result for ‫روز معلم‬‎

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۱۰
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در پی جنایت جدید رژیم حاکم بر عربستان سعودی در اعدام 33 نفر از شیعیان بی گناه این کشور، مراسم گرامیداشت با شکوهی برای این شهداء در جوار بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر قم برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 در مسجد اعظم برپا گردید، علمای اعلام، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، طلاب ایرانی و غیر ایرانی، خانواده های معظم شهداء و اقشار مختلف مردم شهیدپرور با محکوم کردن جنایات شجره ملعونه بنی سعود، موجب تسلی خاطر بازماندگان شهدای مظلوم اعدام های اخیر شدند.

* حضور علمای اعلام

حضرت آیت الله العظمی «علوی گرگانی» از مراجع عظام تقلید و حجت الاسلام و المسلمین «حسین ملکا» رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم، حجت الاسلام و المسلمین «سعیدی» تولیت حرم مطهر فاطمه معصومه(س)، «شهرستانی» رئیس دفتر آیت الله العظمی سیستانی در قم، نماینده دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، نماینده دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی، نماینده دفتر آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم و نماینده دفتر آیت الله العظمی محقق کابلی، نمایندگان مرجعیت در این گرامی داشت بودند.

همچنین حضرات آیات و حجج الاسلام «محمد یزدی» رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، «محمدحسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «عیسی قاسم» عالِم بزرگ بحرینی، «حسین المعتوق» روحانی برجسته کویتی، «محمدی عراقی»، «درّی نجف آبادی» و «نواب» اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «امینی»، «سلیمانی»، «علیمرادی» و «کعبی» نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، «علوی بروجردی»، «نجم الدین طبسی» «یوسفی غروی» و «کاردان» از اساتید عالی حوزه علمیه قم، «الخزرجی» رئیس مرکز اسلامی برزیل، «ملک دار» معاون حوزه های علمیه، «مدنی بجستانی» رییس جامعة الزهراء(س)، «عبدالمجید البقشی» از علمای حجاز و رییس جامعة آل البیت(ع) العالمیة و «عبدالله الدقاق» از استادان بحرینی حوزه علمیه قم در این مراسم حضور داشتند.

آیت الله «دری نجف آبادی» نایب رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سخنران اصلی این مراسم بود که به ابعاد مختلف جنایت اخیر رژیم سعودی در اعدام جمعی از شیعیان عربستان پرداخت و حجت الاسلام و المسلمین «زکی السادة» از روحانیون عربستانی، برخی از جنایت های رژیم سعودی در حق شیعیان عربستان را بازگو کرد.

لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۱
عباس جعفری (فراهانی)