تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

به مناسبت نیمه شعبان المعظم، سالروز ولادت نورانی منجی و عدل گستر عالم بشریت حضرت بقیت الله الاعظم(عج)

اشاره:
نیمه‌ی ماه شعبان المعظم هر سال هجری قمری مصادف است با طلوع خورشید درخشان جهان بشریت و مروارید فروزان اهل‌بیت عصمت و طهارت، احیاگر معالم دین و نابود کننده‌ی ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرارکننده‌ی حکومت عدل در سرتا سر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیامبر اعظم(ص) و ائمه‌ی معصومین(ع) حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود(عج). 
Image result for ‫مهدی‬‎
1 ـ میلاد نور
حضرت مهدی(ع) در نیمه‌ی ماه مبارک شعبان سال 255 هـ. ق چشم به جهان گشودند. (1) پدر بزرگوارشان حضرت امام حسن عسکری(ع) و مادر گرامی آن حضرت خانم نرجس[نرگس] خاتون می باشد.
در شب ولادت، عمه‌ی امام عسکرى(ع) بانو حکیمه خاتون به دستور ایشان در منزل ماند. امام(ع) به حکیمه خاتون فرمودند: «امشب منتظر تولد فرزندى هستم از نرجس». حکیمه با تعجب پرسید، چطور ممکن است؟! (زیرا اثرى از حمل در او ندیده بود). امام(ع) فرمود؛ «او بسان مادر موسى(س) است که هیچ کس نمى‌دانست باردار است، زیرا فرعون شکم زنان حامله را پاره مى‌کرد».
طبق نقل حکیمه، خداوند در آن شب فرزندى به امام عسکرى(ع) عنایت کرد و چنین اراده فرموده بود که دشمنان، هرگز قدرت دسترسى به او را پیدا نکنند و چنین اراده کرده بود که او «وارث مستضعفان» در روى کره‌ی زمین بشود: «و نُرید أن نمنّ على الذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین». (2)
طبق حکمت الهى در فاصله‌ی کوتاه سال 255 تا 260 هـجری ایشان به طور مخفی زندگی می‌کردند و در خدمت پدر بزرگوارشان آماده‌ی احراز مقام امامت و رهبرى مسلمانان و بر عهده گرفتن مسئولیت سنگین آنان بودند.
با شهادت امام عسکری(ع) در سال 260 هجری، دوران غیبت آغاز و مدت 75 سال(غیبت صغرى) حضرت مهدى(ع) در پنهانى زندگى مى‌کردند و مردم بدان صورت که بتوانند حضورى خدمت ایشان مشرف و مشکلات خودشان را در میان بگذارند، امکان نداشت ولى دائماً از انوار و برکات مقدس او بهره مند مى‌شدند. دست رسى مردم به واسطه‌‌ی نائبان خاص او از سال 255 تا 330 هـ. ق صورت مى‌گرفت.
2 ـ راز غیبت
فلسفه و راز حقیقى غیبت براى عموم مردم بیان نشده است و به غیر از اولیاء خاص الهى[پیامبران و امامان معصوم(ع)] از آن اطلاع ندارند؛ ولى به طور کلى از میان ادله‌ی عقلى و نقلى مى‌توان فوایدى را براى آن به دست آورد:
الف) امتحان و آزمایش
به واسطه‌ی همین مسئله غیبت است که خداوند می‌خواهد بندگان خودش را بیازماید تا حجت برآنها روشن شود که آیا ایمان و اعتقاد واقعى به مبدأ جهان و مصالح او دارند یا خیر؟ باید روشن شود که مؤمنان واقعى در مواقع حساس و هنگامی که دسترسى حضورى به رهبران ممکن نیست کیانند؟ آیا صرف ادعا بر اینکه ما به خداوند و به پیشوایان او یعنى ائمه معصومین(ع) ایمان داریم کافى است یا اینکه مى‌بایست با آزمایش و امتحان این ایمان واعتقاد سنجیده شود. در نتیجه اگر کسانى در عصر غیبت طبق فرمان الهى، محکم و پا برجا ایستادند و از مشکلات نهراسیدند و وظایف و دستورات الهى (فروغ دین و اعتقادات صحیح) را دنباله روى نمودند، به حق آنان، مؤمنان حقیقى و از رستگاران مى‌باشند.
ب) محفوظ ماندن از بیعت
یکى از دلائل غیبت محفوظ ماندن از بیعت با ظالمان، مستکبران و ستم‌کاران است، به طورى که بعد از ظهور، حجت بر همگان تمام مى‌باشد. چنانچه در روایتى از امام هشتم حضرت علىّ بن موسى الرضا(ع) نقل شده است که فرمود: «گویا شیعیانم را مى‌بینم که بعد از مرگ سومین فرزندم در جستجوى امام خود مى‌گردند ولى او را نمى‌بینند»، سؤال شد چرا؟ فرمود: «چون امامشان غایب است». عرض شد: چرا غایب مى‌شود؟ فرمود؛ «براى اینکه وقتى با شمشیر(سلاح) قیام نمود بیعت هیچ کسى بر گردنش نباشد». (3)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۵:۴۳
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ سومین نشست علمی طلایه داران صلح و وحدت اسلامی با محوریت اندیشه های آیت الله حاج شیخ «محمدمهدی آصفی(ره)» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

در این نشست حجج الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)،‌ «محمود محمدی عراقی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «سید جعفر حجت کشفی»،‌ «سید ابوالحسن نواب» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و دکتر «محمدحسن تبرائیان» دستیار ارشد دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سخنرانی می کنند.

همچنین، در حاشیه این نشست علمی،‌ نمایشگاه عکس و آثار آیت الله حاج شیخ محمدمهدی آصفی نیز برپا می شود.

این نشست به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مؤسسه البلاغ و دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

گفتنی است، این نشست روز سه شنبه، ۳ اردیبهشت از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۲:۳۰ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

آیت الله محمدمهدی آصفی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و دبیرکل سابق این مجمع پنج شنبه چهارده خرداد ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت.

لینک مراسم و سخنرانی ها

http://fa.abna24.com/news/%D8%B9%DA%A9

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8%AE%D8%A8

http://hawzahnews.com/detail/News/489694

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۸ ، ۱۴:۴۲
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری تشریح نحوه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز ۲۸ فروردین ماه با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه و سایر مدیران برگزار شد.

حضور ۱۲۰۰ ناشر با ۴۴۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه امسال

محسن جوادی در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: کتاب در تاریخ ایران ظهور و بروز پررنگ داشته است و کار نمایشگاه کتاب و استمرار آن شکوه تاریخی است.

وی ادامه داد: غرض اصلی نمایشگاه کتاب این است که کتاب و کتابخوانی را تقویت کنیم، همچنین نمایشگاه فرصتی است برای خرید کتب جدید و تأمین منابع کتابخانه‌ها که از طریق مشارکت صورت گرفت اما هدف دیگر تقویت اقتصاد نشر است.

جوادی با اشاره به حضور ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال گفت: در این دوره ٤٠٠ ناشر داخلی با ٣٠٠ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند، همچنین در بخش خارجی از میان ٨٠٠ ناشر خارجی ١٤٠ هزار عنوان کتاب در معرض دید قرار می‌گیرد، البته تآکید ما ارائه آثار جدید است از این رو یارانه به کتاب‌های لاتین و عربی به کتاب هایی تخصیص می‌یابد که مربوط به سه سال اخیر است.

در ادامه قادر آشنا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب به صرفه‌جویی در هرینه‌ها اشاره کرد و با تأکید به اینکه این صرفه‌جویی به اجرای برنامه‌ها لطمه نخواهد زد گفت: سال گذشته ١٧ میلیارد تومان برای نمایشگاه هزینه شد اما با تصویب شورای سیاست‌گذاری امسال ۱۵ میلیارد مصوب شد.

وی با بیان اینکه شفافیت در دستور کار است و تمام هزینه‌ها در کمیسیون معاملات مصوب شده و شفاف است، گفت: تمام هزینه‌ها بر اساس مر قانون صورت گرفته شفاف اعلام می‌شود.

وی در بخش دیگر به افزایش فضای مسقف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم اکثر بخش‌ها در فضای مسقف برپا شود اما تنها بخش دانشگاهی در فضای مسقف نخواهد بود.

آشنا گفت: ٣٠ کشور در این دوره مهمان نمایشگاه هستند و چین طبق اعلام قبلی مهمان ویژه این دوره است.

لینک های مرتبط

https://www.farsnews.com/news/13980131000243

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۴۸
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ پانزدهمین همایش دکترین مهدویت با عنوان "مهدویت و چالش ها" و با حضور نمایندگان مراجع عظام تقلید، شخصیت‌های لشکری و کشوری، پژوهشگران مهدوی و اندیشمندانی از کشورهای مختلف جهان، برگزار شد.

این گردهمآیی علمی سالانه، به همت "مؤسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)" و همکاری نهادهای علمی و فرهنگی ــ از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع) ــ صبح و عصر پنجشنبه 29 فروردین 1398 در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برپا گردید.

در این همایش، پس از گزارش دبیر، آیت الله «محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به ایراد سخن پرداخت؛ سپس از فعالان عرصه مهدویت با عنوان «مهدی یاور» تجلیل شد؛ از پنج کتاب مهدوی و شماره های جدید مجلات علمی تخصصی مهدوی رونمایی گردید؛ و چهار کمیسیون تخصصی کار خود را آغاز کردند. در نوبت عصر و پس از پایان کار کمیسیون ها و ارائه مقالات برگزیده، مراسم اختتامیه برگزار شد.

ادامه در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D9%85%D9%87

http://bfnews.ir/vdcd9f05.yt09o6a22y.html

http://mahdaviat-conference.com

گزارش تصویری

http://fa.abna24.com/news/%D8%B9%DA%A9

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۸ ، ۱۵:۱۷
عباس جعفری (فراهانی)

نتیجه تصویری برای امام حسین

خجسته میلاد حضرت امام حسین (ع) ، حضرت ابوالفضل العباس (ع)و حضرت امام زین العابدین (ع) مبارک باد

سیره اخلاقی امام حسین (ع) در خانواده چگونه بود؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۷
عباس جعفری (فراهانی)

حوزه/ دبیر کمیته علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص) گفت: یکی از اهداف مهم این همایش ابهام زدایی و رفع شبهه از شخصیت ایشان و همچنین ارائه ای پاسخ هایی محکم و منطقی است.

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی با اشاره به کوتاهی های صورت گرفته در خصوص شخصیت و جایگاه حضرت ابوطالب(ع)، اظهار داشت: در بین شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) شخصیت حضرت ابوطالب(ع) چندان مورد توجه قرار نگرفته و به عبارت دیگر متاسفانه اهمیت چندانی به جایگاه و نقش ایشان داده نشده است.

مجمع جهانی اهل بیت

وی به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و بیان داشت: یکی از اهداف همایش گردآوری مقالات و چاپ کتاب هایی است که  خدمات و تلاش های ایشان برای حمایت از اسلام و پیامبر اکرم(ص) را به جامعه و به خصوص جوانان نشان دهیم.

حجت الاسلام جعفری فراهانی ابراز داشت: علاوه بر این دشمنان به خصوص ناصبی ها و وهابی ها نسبت به حضرت ابوطالب(ع) شبهات و ابهامات زیادی را مطرح می کنند و به همین علت یکی از اهداف این همایش ابهام زدایی و رفع شبهه از شخصیت ایشان و همچنین ارائه ی پاسخ هایی محکم و منطقی است.

وی ادامه داد: دستاوردها و آثار این همایش در بین اهل سنت به صورت های مختلف از کتاب گرفته تا کلیپ منتشر خواهد شد تا در دسترس تمامی مردم قرار بگیرد.

دبیر کمیته علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) تصریح کرد: فراخوان مقاله در محورهای تاریخ و سیره، کلام و عقاید، شعر و ادب و همچنین در خصوص کتاب ها و نویسندگانی که در مورد ایشان مطالبی را نوشته اند، تهیه و به مراکز علمی و حوزوی به خصوص مناطق مرزی اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: تاکنون نیز بالای 30 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که در کمیته علمی بررسی می شود.

حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان داشت: به حول و قوه الهی این همایش اسفندماه سال جاری در 26 ماه رجب مصادف با سالروز رحلت ایشان به صورت بین المللی با حضور مهمانان داخلی و خارجی در قم برگزار خواهد شد.

وی به همکاری سایر مراکز در برگزاری این همایش اشاره و گفت: جامعة المصطفی(ص) العالمیة، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، جامعه الزهراء(س)، دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از جمله مراکز و سازمان هایی هستند که در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

لینک اصلی

http://hawzahnews.com/detail/News/487539

سایت اندیشوران حوزه

http://ajafari42.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15463

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۵۱
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کلمۀ شعبان که از سه حرف اصلی «ش ع ب» گرفته شده است، معانی متعددی دارد و اسم برای مکان و زمان و بمعانی شعبه شعبه شدن، طریق، متفرع شدن، تقسیم و ... آمده است.

ماه شعبان

 

- وجه تسمیه ماه شعبان

در لغت به یک نحوه و در روایات به نحوة دیگری ذکر شده است، مثلاً در لسان العرب گفته شده است و شعبان اسم للشهر، سمی بذلک تشعبهم فیه ای تفرقهم فی طلب المیاه و قیل فی الغارات و قال ثعلب: قال بعضهم انما سمی شعبان شعبان لانه شعب ای ظهر بین شهری رمضان و رجب[1].

شعبان یکی از ماه های قمری است و آن را شعبان نامیدهاند چون مردم در این ماه برای طلب آب متفرق و پراکنده میشدند و در کتاب الغارات هم گفته شده همچنین ثعلب هم گفته است که: برخی میگویند شعبان را شعبان نامیدهاند چون بین دو ماه رجب و رمضان واقع شده است] در کتاب تاج العروس هم قریب به همین الفاظ و همین معانی را برای ماه شعبان و وجه تسمیه اش ذکر کرده است[2].

 

- اما وجه تسمیه شعبان در روایات شریفه:

1. شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در ابتدای اعمال شعبان المعظم روایتی را از امیرالمؤمنین ذکر فرموده است که در آن هست: [تازه کارها امروز غره شعبان کریم است، نامیده است او را پروردگار ما شعبان به جهت پراکنده شدن خیرات [در آن]... و جلوه داده ابلیس شعبههای شرور خود را ....][3].

2. قال رسول الله(ص) وقد تذاکر اصحابه عند فضائل شعبان، فقال صلی الله علیه وآله وسلم انما سمی شعبان لانه یتشعب فیه ارزاق المؤمنین[4] [رسول خدا(ص) در حالی که اصحابشان دربارة فضائل ماه شعبان گفتگو میکردند فرمودند. [ماه شعبان، شعبان نامیده شده است زیرا در آن روزیهای مؤمنین تقسیم میشود].

3. ... روی زیاد بن میمون ان النبی صلی الله علیه وآله قال انما سمی شعبان لانه یشعب فیه خیر کثیر لرمضان و شهر رمضان سمی بذلک لانه یرمض الذنوب[5] [زیاد بن میمون میگوید پیغمبر خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ماه شعبان را به این نام نامیدهاند زیرا از این ماه خیر زیادی به رمضان سرازیر میشود و ماه رمضان هم رمضان نامیده شده است زیرا گناهان را میریزد].

ادامه در لینک اصلی

http://hawzahnews.com/detail/News/487409

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۸ ، ۰۸:۳۷
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عارف ابراهیمی مبلغ بین الملل و پژوهشگر حوزه علمیه قم ارتباط نزدیک و پنهانی یک مسؤول امنیتی اسرائیل، با کشورهای مرتجع و حکام عربی را تبیین کرد.

لینک مطلب 

http://rasanews.ir/fa/news/600501/%D9%85%D8

ماجرای ارتباط پنهانی یک مامور امنیتی اسرائیل با حکام عربی






۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۸ ، ۰۹:۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۸ ، ۱۵:۱۲
عباس جعفری (فراهانی)
به مناسبت شهادت مظلومانه هفتمین حجت معصوم الهی 
حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیهم السلام)
امام کاظم (ع) و آرمان تشکیل حکومت اسلامی
اشاره:
حضرت امام موسی بن جعفر(علیهما السلام) ملقّب به «زین المجتهدین، عبد صالح و کاظم» و مکنّی به «ابواسماعیل، ابوعلی و ابوالحسن» در هفتم ماه صفر سال 128 هجری(بنا به قولی) و در اواخر ماه ذی الحجة(بنا به قولی دیگر) در قریه ای به نام «ابواء» در اطراف مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش، امام ششم، حضرت جعفر بن محمّدٍ الصادق(علیهما السلام) و مادر ارجمندش خانم«حَمیدة» می باشد. دوران رشد و تربیت و نوجوانی و جوانی را در دامان مادر گرامی اش و پدر ارجمندش طی کرد. امامت و رهبری ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 148 هجری آغاز شد و پس از حدود 55 سال زندگانی و 20 سال امامت در 183 هجری(186 هجری) با توطئه ی خلیفه ی فاسد زمان، هارون عباسی(170-193 هجری) پس از عمری در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید. ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت شهادت مظلومانه این امام هُمام، به پیشگاه سلاله پاکش، حضرت مهدی موعود(عجّل الله فرجه)، مقام معظّم رهبری(دام ظلّه)، مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) و عموم شیعیان، توجه خوانندگان محترم را به (بازنشر) مقاله ای در این باره به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی با عنوان نگاهی گذرا به حوادث و رخ دادهای دوران امامتِ آن بزرگوار جلب می کنم.
1-    فضایل و کمالات معنوی
حضرت امام جعفر صادق(ع) می فرماید: «إنّ ابنی هذا[موسی] لو سألته عمّا بین دفّتی المصحف لأجابک فیه بعلمٍ».(1) ؛ یعنی: اگر از پسرم [موسی] در باره آن چه در این مصحف(قرآن) وجود دارد بپرسی، به یقین عالمانه و آگاهانه پاسخ می دهد. همین طور فرمود: «وعنده علم الحکم والفهم والسخاء والمعرفة بما یحتاج الیه الناس فیما اختلفوا فیه من أمر دینهم».(2) یعنی: حکمت، فهم، سخاوت و دانش امور دینی مردم که در آن گرفتار اختلاف [و سردرگُمی] شده اند نزد اوست.
مرحوم شیخ مفید(ره) می فرماید: «مردم روایات بسیاری از ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) نقل کرده اند. او فقیه ترین مردم زمان خویش بود».(3) در بُعد تقوی و عبادت نیز ضرب المثل مردمِ زمان خویش بود. هنگام نماز با تمام وجود و حضور قلب به درگاه الهی می ایستاد و اشک هایش جاری می شد، قلبش به تپش در می آمد و از شوق و خوف خدا، لرزه بر اندامش می افتاد. گاهی سجده های طولانی او تا طلوع فجر صادق و طلوع خورشید ادامه می یافت.(4)
نقل شده است که در ابتدای شب، وارد مسجد النبی(ص) می شد و در سجده با صدای بلند عرض می کرد: «الهی عظُم الذنب من عبدک، فلیحُسنِ العفو من عندک».(5) یعنی؛ خداوندا، گناهان بنده ات، بسیار بزرگ است، اما عفو و بخشش حضرتت نیز باید نیکو باشد. آن حضرت در زهد و پرهیز از زخارف دنیا نیز، زبان زد مردم روزگار خود بود.
امام(ع) به مردم سفارش می کرد، شما همانند جناب ابوذر غِفاری باشید و می فرمود: «رحم الله اباذر، فلقد کان یقول: جزی الله الدنیا عنیّ مذمة بعد رغیفین من الشعیر، اتغدی بأحدهما و أتعشی بالآخر و بعد شملتی الصوف أئتزر بإحداهما و ارتدی بالاُخری...».(6) یعنی: خدای رحمت کند ابوذر را که می گفت: پس از داشتن دو قرص نان جوین که ناهار به یکی و شام به دیگری خود را سیر کنم و دو تکّه پارچه پشمینه که خود را بدان بپوشانم. دنیا به آن چه بدان تعلق دارد نکوهیده باد. امام کاظم(ع) در نیکی به مردم و احسان به فقرا و نیاز مندان نیز لحظه ای درنگ نمی کرد. حضرت به علیّ بن یقطین که از شیعیان وفادار امام(ع) بود، اجازه داد در دربار هارون الرشید به مشکلات مالی و حل و فصل سایر مشکلات و نیاز مندی های مردم بپردازد. شیخ مفید(ره) می گوید: «امام موسی بن جعفر(ع) نسبت به صله رحم سفارش می کرد. فقرای مدینه را زیر نظر داشت. شب ها برایشان دینار، درهم، آرد و خرما می برد و آنان خبر نداشتند که این اموال از کجا برایشان می آید».(7)
ادامه در لینک اصلی 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۴۹
عباس جعفری (فراهانی)