تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ اعضای کمیته اربعین مجمع جهانی اهل بیت(ع)، روز چهارشنبه 26 مهرماه 1396 با حجت الاسلام والمسلمین «سید جواد شهرستانی» نماینده آیت الله العظمی سیستانی در قم دیدار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «علیرضا ایمانی مقدم» معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رئیس کمیته اربعین در این دیدار گزارشی از فعالیت های مجمع در اربعین حسینی ارائه کرد.  

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب دبیر ستاد اربعین درباره فعالیت های مجمع در ایام اربعین گفت: مجمع  جهانی اهل بیت(ع) در سال های گذشته در عرصه های چاپ بروشور، بنر و تولید محصولات دیجیتالی در ایام اربعین فعالیت های چشمگیری داشته است.

همچنین نماینده آیت الله العظمی سیستانی در این دیدار اظهار داشت: فعالیت های شما بسیار خوب و ارزش مند است ولی در فعالیت های تان با عراقی ها را به عنوان میزبان باید هماهنگ باشید و آنان را درک کنید تا احیانا رنجشی پیش نیاید.

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی اظهار داشت: عراقی ها به حدی در ایام اربعین هزینه می کنند که حاضر به اعلام آن نیستند و صدام با تمام خباثت و پستی نتوانست عزاداری طویریج را تعطیل کند.

وی در بیان پیشنهاداتی به اعضای کمیته اربعین اظهار داشت: باید بر ترویج و تبلیغ اهداف قیام اباعبدالله(ع) تأکید کنید و یکی از محوری ترین کارها تبلیغات است که باید جهت دار باشد و ما هر چه داریم از امام حسین(ع) است و کارهای شما دیدم الحمدلله خوب است و باید سعی کنید در کارهای تان اخلاص داشته باشید.

گفتنی است در این دیدار آیت الله یوسفی غروی و حجج اسلام ایمانی، آل ایوب، فکری، جعفری و کرمانی حضور داشتند.

تصاویر در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%B9%DA%A9%D8%B3


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۸:۱۴
عباس جعفری (فراهانی)

تشکیل حکومت اسلامی و ضرب سکه تا قربانی شدن در بازی سیاسی میان دولت و نظامیان میانمار 

جنایت هایی هولناک دولت میانمار علیه مسلمانان و کشتار و آواره ساختن این مسلمانان باعث ظهور پرسش های زیادی درباره انگیزه این کشتارهای وحشیانه و همچنین تاریخ حضور مسلمانان در میانمار و پیشینه آنها در این کشور شده است. در این زمینه جمعی از کارشناسان اهل میانمار با استناد به کتبی که درباره تاریخ مسلمانان در میانمار نگاشته شده به معرفی تاریخ حضور مسلمانان در میانمار و تحلیل جنایت های صورت گرفته در این کشور پرداختند. خبرگزاری حوزه جهت آشنایی بیشتر مخاطبان خود با این مساله روز اسلامی این نوشتار را منتشر می کند:


مسلمانان میانمار


قدم نهادن مسلمانان به میانمار

استان راخین در غرب میانمار نزدیک بنگلادش قرار گرفته و بعضی مناطق این استان با کشور بنگلادش هم مرز است .

در کتاب تاریخ راخین آمده است:

در قرن هشتم میلادی تاجران عرب در نزدیکی های این منطقه به خاطر توفان شدید کشتی‌شان خراب شد، لذا به جزیره ای پناه بردند و اهل آن جزیره هم به آنها کمک های لازم را کردند. این جزیره را جزیره ناصرین نامیدند و بعد از ورود این عربها در آن حکومت اسلامی تشکیل شد و در جاهای دیگری هم ذکر شده که در میان این تجار، ایرانی ها هم حضور داشته اند.

اقوامی که از قدیم در این منطقه بوده اند عبارتند از:

1. قوم کمان(لشکر تیراندازها در زمان پادشاهان مختلف).

2. قوم دَین نت (با میانماری و بنگلادشی از منطقه چتگاوان به وجود آمد).

3. روهینگیایی ها.

طبق بررسی های تاریخی، قبل از اسم فعلی، این منطقه را با نام های مختلف ذکر کرده اند اما اکنون این منطقه را "روهنج" گفته و کسانی که در این منطقه زندگی می کنند "روهنجا" نامیده می شوند. /ادامه در لینک زیر 

مسلمانان میانمار

لینک

http://hawzahnews.com/detail/News/428488

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۶ ، ۱۵:۰۱
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت 25 محرم الحرام، سالروز شهادت امام حضرت علی بن الحسین، زین العابدین (ع)

گفت و گو با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی

حضرت امام علیّ بن الحسین، ملقّب به سجّاد و زین العابدین (ع) در نیمه جمادی الآخر سال 38 هجری (پنجم شعبان به قولی 36 هجری)، در مدینه منوره به دنیا می آیند و مدت عمر شریف و زندگی ایشان 57 سال بود که مدت 2 سال را در کنار جد بزرگوارشان، حضرت علی بن ابی طالب (ع) و مدت 10 سال در زمان عموی ارجمندش، حضرت امام حسن مجتبی (ع) و 10 سال هم با پدر بزرگوارشان، حضرت سیّدالشهداء (ع) بودند. این امام بزرگوار در واقعه تاریخی عاشورا، در کنار امام حسین (ع) حضور داشتند که به دلیل بیماری (تب شدید)، نتوانستند در جنگ شرکت کنند. امام چهارم، با رفتارها و روشن گری های دقیق خود در قالب دعا و بیان حقوق، درصدد حل مشکلات و بیماری های فرهنگی و اجتماعی زمان خود بر آمدند که به دست خلفای ناصالح و ستم گر و کارگزاران بد رفتار آنها به وجود آمده بود. این سیره و عمل امام سجاد (ع) در واقع، یک جهاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که باید، شیعیان به خوبی با زوایای پنهان آن آشنا شوند.

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی محقق و پژوهشگر امور دینی، در این گفت و گو به نقش این امام بزرگوار در قبل و بعد از واقعه خونین عاشورا و چگونگی تلاش امام در باز سازی هویت فرهنگی شیعیان پرداخته است.

حجت الاسلام جعفری فراهانی، اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح در مورد امام سجاد (ع) منزوی بودن یا بیمار بودن ایشان هست که این تصوری عوامانه، سطحی و غلط است؛ زیرا این افراد مقام امامت را نمی شناسند. کسی که به عنوان امام معرفی می شود باید از یک سری صلاحیت ها و شایستگی هایی برخوردار باشد، مانند: علم و دانش فراوان از یک طرف و شناخت مشکلات و زوایای پنهان حوادثی که در جامعه رخ می دهد. مقام امام معصوم (ع) بسیار بالاست (بسیار بالاتر از درک و فهم ما مردم) و این مقام در همه ائمه وجود داشته است. امامان (ع) مقام عصمت داشته اند، فرقی هم بین ائمه معصومین (ع) وجود نداشته است (در حدیث آمده: کلّهم نورٌ واحدٌ(.  آنچه متفاوت است زمان ها و مکان ها و موقعیت هایی است که امامان در آن قرار می گرفتند و باعث می شد که یک صفت و ویژگی و رفتار خاص و بارز خود را نشان دهد. به تعبیر مقام معظم رهبری (در کتاب انسان 250 ساله), دوران زندگانی و سیره و رفتار امامان معصوم (ع) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا آغاز غیبت کبری، که حدود 250 سال می شود مانند زندگی یک انسانی است که به این مقدار عمر کرده و در هر مدت از زندگانی اش، رفتار خاصی با توجه به شرایط زمان و مکان و ویژگی های آن انجام داده است.

حجت الاسلام جعفری فراهانی افزود: مثلاً اتفاقاتی که در زمان امام علی (ع) رخ داد فقط مخصوص زمان ایشان بود. پس ایشان با همان علم و دانش تصمیم گیری می کردند که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و سائر ائمه (ع) در زمان خود و با شرایط زمان خودشان. نکته حائز اهمیت این است که باید توجه به مقام امام داشت که متأسفانه خیلی از افراد در قضاوت ها، به این نکته توجه ندارند. امام سجاد (ع) با شرایطی که در آن قرار داشتند بهترین و کامل ترین سیره و رفتار را از خود نشان دادند، که اگر غیر از این بود باید در مقام امام شک می کردیم.

او با اشاره به این نکته که در زمان واقعه عاشورا، هیچ وظیفه ای از جهت امامت بر عهده امام سجاد (ع) نبوده، تصریح کرد: تا زمانی که امام قبلی حضور دارد تمام رفتارهای او  برای همه شیعیان و حتی امام بعدی حجت است، امام سجاد (ع) هم به عنوان یکی از شیعیان و یاران امام حسین (ع)، موظف به اطاعت از امام زمان خود، یعنی حضرت امام حسین (ع) بودند و باید رفتارهای امام را اطاعت می کردند. لذا وظیفه امامت بر عهده ایشان نبوده است. البته یکی از وظایف خاص امام سجاد (ع) این بوده که در آن زمان طوری رفتار کنند که بعد از شهادت پدرشان مسوولیت امامت را بر عهده بگیرند. لذا امام سجاد (ع) بنا بر مصلحت و تقدیر خاص الهی، از شب عاشورا، دچار تب شدید و سختی شدند تا نسل امامت باقی بماند و وظیفه جهاد از ایشان ساقط بود.  امام موظف بودند، در خیمه بمانند و شاهد و ناظر اتفاقات باشند تا بعد از شهادت پدر بزرگوارش، هدایت و رهبری و امامت شیعیان و جامعه را به دست بگیرند.

این پژوهشگر دینی با تأکید بر اینکه قبل از شب عاشورا، هیچ گونه بیماری در امام دیده نمی شد گفت: ایشان در تمامی مراحل از شروع هجرت امام حسین (ع) از مدینه به مکّه و از آنجا به عراق و یاری خواستن حضرت اباعبدالله (ع) از مردم روستاها و شهرها، مانند سایر اصحاب و یاران ایشان، امام حسین (ع) را یاری و در ماموریت ها حضور داشتند.

Image result for ‫کتاب نقش امام سجاد علیه السلام در رهبری شیعه‬‎

حجت الاسلام جعفری فراهانی، علت وقوع این اتفاقات در کربلا و بعد از آن را دور ماندن مردم و جامعه اسلامی زمان امام حسین (ع) از فرهنگ ناب اسلامی زمان پیامبر (ص) دانست و افزود: از یک جهت، معارف قرآنی و سنت صحیح نبوی (ص) از واقعیت خودشان دور شده و برخی بلکه اکثر مردم به معارف قرآنی از عمق جان به باور نرسیده بودند. از طرف دیگر، افرادی که از طرف مردم (به طور غیر واقعی)، زمام حکومت را به دست گرفته بودند به دستورات قرآنی و سنت پیامبر (ص) عمل نکرده و باعث شدند که مردم به راه انحراف از مسیر حق و قرآن کشیده شوند و از منظر اعتقادی نیز دچار مشکل شدند. از سوی دیگر، مسایلی مانند دنیا گرایی در اثر فتوحات زیادی که در زمان خلفاء، پیش آمد باعث شد مردم دچار نوعی فراموشی از خدا و آخرت شوند. مشکل دیگر حاکمین فاسد و جنایت کاری مانند عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد بود که با زور سلاح و تهدید مانع شدند تا مردم وارد صحنه شوند. چنان که، وقتی عبیدالله بن زیاد وقتی وارد کوفه شد، چنان وحشتی را بین مردم ایجاد کرد و باعث شد همه افراد در خانه ها بمانند و نماینده امام حسین (ع) حضرت مسلم بن عقیل، تنها ماند. در واقع امام سجاد (ع) با چنین مردمی رو به رو بودند و شاهد حادثه جان سوز عاشورا و شهادت سیدالشهداء (ع) و اصحاب و یاران ایشان در روز دهم محرم سال 61 هجری بودند. بعد از این واقعه رفتار امام سجاد (ع) بسیار حساب شده بود تا توانست بخشی از افکار مردم را آگاه کند و نگذاشت کلیات قرآن و سنت نبوی (ص) فراموش شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۶ ، ۱۵:۲۱
عباس جعفری (فراهانی)


خبرگزاری مهر - مهدی مسائلی: هنگامی که سخن از تکفیرگرایی در میان مسلمین به میان می‌آید، معمولا نگاه‌ها به سمت وهابیت و افراط‌گرایان اهل‌سنت می‌رود. این درحالی است که در میان شیعیان نیز از گذشته تا حال، نگاه‌های‌ تکفیرگرایانه به صورت قوی وجود داشته‌اند. هرچند به خاطر عدم گرایش به خشونت، ظهور و بروزآنها کمتر از تکفیرگرایی در میان اهل‌سنت بوده است. روایتی که در ادامه می‌آید به صورتی واضح اعتقادات تکفیری را در میان اصحاب نمایش می‌دهد. اعتقاداتی که امروز همچنان باقی است و متأسفانه به عنوان نظر و رأی قطعی اهل‌بیت (ع) مطرح می‌شود.

مهدی مسائلی

یکی از اصحاب امام صادق (ع)‌ به نام هاشم صاحبِ بَرِید می‌گوید: من و محمد بن مسلم و ابوالخطاب در یک جا گرد آمده بودیم؛ ابوالخطاب پرسید عقیده‌ی شما درباره‌ی کسی که امر امامت را نشناسد چیست؟ 

من گفتم: به عقیده‌ی من کافر است.

ابوالخطاب گفت: تا حجت بر او تمام نشده کافر نیست، اگر حجت تمام شد و نشناخت آنگاه کافر است. 

محمد بن مسلم گفت: سبحان الله! اگر امام را نشناسد و جحود و انکار هم نداشته باشد چگونه کافر شمرده می‌شود؟! خیر، ناآگاه اگر منکر نباشد کافر نیست.[به این ترتیب ما سه نفر عقاید مخالف داشتیم].

موقع حج رسید، به حج رفتیم و در مکه به حضور امام صادق - علیه السلام - رسیدم. جریان مباحثه‌ی سه نفری را به عرض امام رساندم و نظر ایشان را خواستم. امام فرمود: تو حاضری و آن دو غایب؛ [یعنی هنگامی پاسخ می‌دهم که آن دو نفر هم حضور داشته باشند.] وعده‌گاه من و شما سه نفر، همین امشب در منی نزدیک جمره‌ی وسطی.

شب که شد سه نفری ‌رفتیم. امام در حالی که بالشی را به سینه‌ی خود چسبانده بودند سؤال را شروع کرد و فرمود: چه می‌گویید درباره‌ی خدمتکاران، زنان، افراد خانواده‌ی خودتان؟ آیا آنها به وحدانیت خدا شهادت نمی‌دهند؟ 

من گفتم: آری.

امام فرمودند: آیا به رسالت پیغمبر(ص) گواهی نمی‌دهند؟

عرض کردم: آری.

امام فرمودند: آنها مانند شما امامت و ولایت را می‌شناسند؟

عرض کردم: نه.

امام فرمودند: پس تکلیف آنها به عقیده‌ی شما چیست؟

عرض کردم: عقیده‌ی من این است که هر کس امام را نشناسد کافر است.

امام فرمودند: سبحان الله! آیا مردم کوچه و بازار را ندیده‌ای، سقاها را ندیده‌ای؟

عرض کردم: چرا، دیده‌ام و می‌بینم.

امام فرمودند: آیا اینها نماز نمی‌گزارند؟ روزه نمی‌گیرند؟ حج نمی‌کنند؟ به وحدانیت خدا و رسالت پیغمبر – که درود خداوند بر او و خاندانش باد - شهادت نمی‌دهند؟

عرض کردم: آری.

امام فرمودند: اینها مانند شما امام را می‌شناسند؟

عرض کردم: نه.

امام فرمودند: پس وضع اینها چیست؟

عرض کردم: به عقیده‌ی من هر که امام را نشناسد کافر است.

امام فرمودند: سبحان الله! آیا وضع کعبه و طواف این مردم را نمی‌بینی؟ هیچ نمی‌بینی که اهل یمن چگونه به پرده‌های کعبه می‌چسبند؟

عرض کردم: آری.

امام فرمودند: آیا اینها به توحید و نبوت اقرار و اعتراف ندارند؟ آیا نماز نمی‌گزارند؟ روزه نمی‌گیرند؟ حج نمی‌کنند؟

عرض کردم: آری.

امام فرمودند: خوب آیا اینها مانند شما امام را می‌شناسند؟

عرض کردم: نه.

امام فرمودند: عقیده‌ی شما درباره‌ی اینها چیست؟

عرض کردم: به عقیده‌ی من هر که امام را نشناسد کافر است.

امام فرمودند: سبحان الله! این عقیده‌ی خوارج است.

امام آنگاه فرمود: حال مایل هستید که حقیقت را بگویم؟

من [که می‌دانستم سخن امام بر ضد عقیده‌ی من است] گفتم: نه!

امام فرمودند: همانا برای شما بد است که آن‌چه را از ما نشنیده‌اید قائلید.

هاشم بعدها می‌گفت: گمان بردم که امام می‌خواهد ما را به سخن محمد بن مسلم برگرداند و معتقد کند.(اصول کافی دار الحدیث، ج‏۴، ص: ۱۷۴).

نکته جالب پیرامون این روایت این‌که شارحان کافی همچون علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی، تقسیم‌بندی موجود در روایت را به کفر و اسلام ظاهری اختصاص داده و آن را مربوط به نجاست و طهارت اهل‌سنت دانسته‌اند و همچنان بر گرایش‌های تکفیرگرایانه عصر خویش تأکید کرده‌اند.(مرآة العقول ، ج‏۱۱، ص ۱۹۱). در حالی که مضمون جهالت و استضعاف تأکید شده در روایت، مقوله‌ای اعتقادی است نه فقهی.  و اگر در روایت سخن از همسانی نظر شیعیان با خوارج به میان آمده است، از جهت همسانی نگاه و تقسیم‌بندی اعتقادی آنها با خوارج است. وگرنه همه می‌دانیم اکثرشیعیان هیچ‌گاه حکم تکفیر فقهی را همانند خوارج به اجرا نگذاشته‌اند. 

البته این روایت تنها یک نمونه از روایاتی بود که گرایش‌های تکفیرگرایانه بعضی از شیعیان را به نمایش می‌گذارد. چنانچه در روایاتی آمده است که حتی بعضی از اصحاب خاص ائمه(ع) همچون زاره حاضر نیز حاضر نبودند نظر آنها را در باب ایمان و کفر بپذیرند و در مباحثه با امام باقر(ع) آنقدر بر نظرات تکفیرگرایانه خویش لجاجت می‌ورزیدند که صدای مباحثه آنها با امام باقر(ع) بلند شده و  هرکس پشت در خانه بود آن را می‌شنید!

حد و مرز تکفیر در میان این اصحاب ائمه(ع) آن‌گونه بوده است که به تعبیر خودشان، میان اعتقادات خود و دیگرمسلمانان تراز و شاقول گذشته و از هرکس که اندک زاویه‌ای با اعتقادات آنها داشت، تبری می‌جستند! (کافی، ج‏، ص۱۳۳؛ باب أصناف الناس‏).

ائمه(ع) نیز هنگامی که تأکید امثال زاره را بر مواضع خویش می‌دیدند،‌ با اشاره به تعصب و لجاجت اعتقادی آنها می‌فرمودند: «إِنْ کَبِرْتَ رَجَعْتَ وَ تحَلَّلَتْ عَنْکَ عُقَدُک‏ ؛ یعنی اگر پا به سن بگذاری، از این عقیده باز می‌گردی و از این قید و بند رها می‌شوی».(کافی چاپ دار الحدیث، ج‏۴، ص: ۱۷۸).

بحث در این‌باره فراوان و مفصل است و حقیر در  کتاب پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت به قسمتی از این روایات پرداخته‌ام، اما حاصل سخن این‌که باید بدون هیچ محدودیت و سانسوری درباره ریشه‌های تکفیرگرایی سخن گفت و با تکفیرنادرست در هرجا که هست مقابله نمود.

لینک اصلی

http://www.mehrnews.com/news/4113013/%D8%B4%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۶ ، ۰۹:۵۷
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۶ ، ۰۸:۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

 «گزیده تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه السلام» نام کتابی است که برای نخستین بار پائیز 1395با موضوع سیره امام حسین(ع) توسط امین رستمی و با نظارت حجت الاسلام مهدی پیشوایی تحت عنوان توسط موسسه انتشارات آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در ۵۲۰ صفحه راهی بازار شد.

این کتاب در ۲۰ بخش تدوین شده که سیری در ادوار زندگی امام حسین(ع)، شهادت ایشان در گفتار پیامبران، فضیلت گریستن بر آن امام، فلسفه قیام عاشورا، امام در مکه، مدینه و کوفه، ورود ایشان به کربلا، رویدادهای روز تاسوعا و عاشورای حسینی، مبارزه بنی هاشم، کیفیت نبرد امام حسین(ع)، حوادث پس از شهادت حسین(ع)، حضور اهل بیت(ع) در کوفه، شام، دمشق و مدینه، نهضت امام سجاد(ع)، حوادث پس از شهادت امام حسین(ع)، عزاداری آن حضرت و پرسش های متداول در زمره این بخش‌ها هستند.

کتاب مقتل جامع سیدالشهداء(ع) مانند غالب مقاتل منتشر شده از یک قالب تاریخی مستند روایت گونه نشات می گیرد و همانطور که حجت الاسلام مهدی پیشوایی در مقدمه آن می نویسد، ارائه مقتلی معتبر، مستند و پاسخ گو به نیاز مردم به ویژه مبلغان و ذاکران را دنبال می کند. این کتاب در ۱۴چاپ خود به صورت دوره مجلد دو جلدی منتشر و در دوره جدید با تغییرات اعمال شده و ویراست جدید به کتابی تک جلدی مبدل شده است. 

امام حسینامام حسین

لینک 

http://fa.wikishia.net/view/%D8%AA%D8%A7%D8%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مهر ۹۶ ، ۰۹:۱۰
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۶ ، ۱۴:۲۲
عباس جعفری (فراهانی)

این روزها همزمان با تشییع با شکوه رزمنده شجاع و مدافع حرم «شهید محسن حججی» در مشهد و تهران و اصفهان و نجف آباد، ایران اسلامی را فضای معنوی فرا گرفته است.  فضای رسانه ای نیز مملو است از تصاویر با صلابت او  که در عین اسارت در بند داعشی های مزدور و سفاک، زیباترین تصاویر از آرامش و ایمان را پیش چشم تصویر می کند. این فضا و تصاویر باعث شد باری دیگر مرور کنیم ریشه این همه ددمنشی، وحشی گری و ظلمی را که گروهک های تکفیری و وهابیت به تاسی از سلف ناصالح شان در حق شیعه روا می دارند.

تشییع پیکر مطهر شهید محسن حججی در تهران - 1

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفت و گوی شبستان با حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این باره است:

 عدو بعید و عدو قریبِ جریان های تکفیری!

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی با اشاره به اینکه جریان های تکفیری برای خود دو دشمن قائل هستند، اظهار کرد: آنها معتقدند دو دشمن بعید و دشمن قریب دارند که عدو بعید را همان کفار، مشرکین، مسیحیان و یهودیان می دانند و معتقدند افرادی که از دین اسلام خارج هستند، دشمنان دور ما محسوب می شوند زیرا نمی توانیم آنها را هدایت و امر به معروف کنیم لذا باید دشمنان قریب(نزدیک) را که(در واقع از نگاه داعش و تکفیری ها) همان شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) هستند، از میان برداریم چون شیعیان را منحرف و رافضه می دانند.

وی با اشاره به اینکه این گروه ها معتقدند بعد از حذف شیعیان می توانند دشمن بعید را به سمت و سوی اسلام دعوت کنند، گفت: این افراد، مفاهیمی و موضوعاتی مانند جاهلیت، کفر و تکفیر، هجرت، جهاد، امت اسلامی، خلافت، امارت، توحش، آخرالزمان و مهدویت را به گونه ای خاص تفسیر می کنند.

جعفری فراهانی با تشریح سبک زندگی جریان و جبهه حق و مبانی اعتقادی آنان در مقابل جبهه تکفیر ی ها افزود: شیعیان به پیروی از اهل بیت(ع) که در قرآن مصادیق آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند»، آیه اولوا الامر «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ...»؛ اى پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن» که در ادامه آن آمده: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ ...»؛ امروز دین شما را برایتان کامل کردم» و ده ها و صدها آیه دیگر که پیرامون شان و منزلت امیرالمومنین امام علی(ع) و اهل بیت(ع) نازل شده است، معرفی شده اند که حاصل این اعتقاد و پیروی، در اصلی به نام «امامت اهل بیت» تفسیر می شود افتخار می کنند.

 اصل امامت از معیارهای دین و دفاع از آن بر شیعیان، لازم و واجب است

وی با اشاره به اینکه اعتقاد و دفاع از اصل امامت بر همه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) واجب است، تاکید کرد: علما، فقها و مراجع شیعه، دفاع از اصل امامت را برای همه پیروان اهل بیت(ع) واجب عینی می دانند؛ البته در زمان های مختلف(عصر حضور و غیبت)، مصادیق این اصل امامت و رهبری متفاوت بوده است.

این کارشناس فِرَق و مذاهب اضافه کرد: در دوره های اخیر، داعشی ها و تکفیری ها به جنگ با پیروان اهل بیت(ع) می پردازند و به حرم ائمه اطهار(ع) حمله می کنند و قصد جسارت و توهین دارند، به علمای شیعه، مساجد و اماکن مقدس و مقبره اصحاب پیامبر(ص) حمله می کنند، بنابراین بر مسلمانان و شیعیان اهل بیت(ع) واجب است که به دفاع از امامت بپردازند و حتی این مهم بر پیروان دیگر مذاهب اسلامی مانند اهل سنت نیز ضروری است، البته بسیاری از پیروان آنها نیز این جنایات را قبول ندارند و حتی به مبارزه می پردازند و جان خود را نیز از دست می دهند.

 دفاع از حرم معصومان(ع) بر شیعیان واجب کفائی است

جعفری فراهانی با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیت های غیر شیعه در عربستان سعودی، مصر، سوریه و ... در راه مبارزه با این جریان های تندور و تکفیری، جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: این دفاع بر پیروان اهل بیت(ع) واجب است که با این تندوری ها به مبارزه بپردازند و از حرم اهل بیت(ع) دفاع کنند؛ حتی دفاع از اماکن تاریخی و قبور ائمه و انبیاء و علما در نجف اشرف و کربلا و کاظمین و سامرا و وادی السلام بر شیعیان واجب است. چنانکه امروز می بینیم عموم پیروان اهل بیت(ع) شجاعانه و مردانه از عراق و ایران و افغانستان و ... در حال با تکفیری ها هستند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: پیروان اهل بیت(ع) حاضرند، جان خود را در راه دفاع از حرم ائمه اطهار(ع) فدا کنند که نمونه اخیر آن، شهید «محسن حججی» است که با فداکاری و رشادت فراوان (و در اثر توطئه آمریکایی ها در راستای کمک به داعشی ها و بمباران مواضع نیروهای حشد الشعبی در اطراف موصل)، به اسارت این گروه ها درآمد و در نهایت نیز سر از بدنش جدا شد و به فیض عظیم شهادت رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دفاع از حرم همان ادامه مسیر امام حسین(ع) و یارانشان در عاشورای سال ۶۱ هجری است که با ایثار از دین و جبهه حق دفاع کردند و موجب ماندگاری دین و نهایتاً سقوط بنی امیه شدند؛ مدافعان حرم نیز به حول و قوه الهی، زمینه نابودی داعش و اربابانشان را فراهم می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۶ ، ۱۳:۰۵
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام جعفری فراهانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مدظله) در سخنان خود، بحث درس‌ها و عبرت‌های عاشورایی را مطرح کردند؛ این که فلسفه حضور ما در مراسم بزرگداشت محرم و عاشورا چیست و به چه دلیل ما هر سال در ماه محرم به عزاداری می‌پردازیم؟

وی تصریح کرد یکی از مهم‌ترین درس‌ها و آموزه‌هایی که امام حسین (ع) به ما می‌دهد، درس عزت و سربلندی است. امام حسین (ع) برای این عزیز شد، چون حاضر نشد که ظلم و ستم را بپذیرد، بنابراین مسلمان همواره باید عزیز باشد و در حوادثی که برای شیعه اتفاق می‌افتد، اگر امر بین عزت و ذلت دایر شد، عزت را انتخاب کند، چنانچه امام حسین (ع) در برابر یزید ایستادگی کرد و فرمود: «ای مردم، آگاه باشید که یزید مرا بین دو امر مخیر کرده است، یا ذلیل و یا تسلیم او شوم؟، من هرگز دچار ذلت نمی شوم».

Image result for ‫عاشورا‬‎

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: یکی دیگر از درس‌ها و آموزه‌های عاشورا، بحث آزادگی است؛ مردم در دوران امامت امام حسین (ع) آزاد نبودند، به همین دلیل، امام حسین (ع) فرمودند: «که اگر دین ندارید، لااقل مردمی آزاده باشید …» و امروز مردم ما، درس آزادگی را از آن حضرت و یارانش به ویژه حرّ بن یزید ریاحی و … آموخته اند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی بیان داشت: شجاعت و غیرت از دیگر درس‌های عاشوراست، مردم باید درس شجاعت و غیرت را از امام حسین (ع) بیاموزند و در حوادث جامعه به وظایف دینی خود عمل کنند، همچنین یکی از درس‌ها و آموزه‌های امام حسین (ع)، درس قرآن‌آموزی، عبرت‌آموزی و عمل به دستورات دینی با مراجعه به فقهای عادل و شجاع و فقیه و رهبری شایسته همانند حضرت آیت الله العظمی  خامنه ای (دام ظله) در این عصر و زمان است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستاوردهای بزرگ قیام عاشوراست

وی تأکید کرد: امام حسین (ع)، شخصیتی است که علاوه بر این که وارد صحنه مبارزه با ظلم و ستم شد، به مباحث قرآنی، نماز، روزه، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه خاصی داشت، به طوری که امر به معروف و نهی از منکر یکی از دستاوردهای بزرگ قیام عاشوراست.

ایشان گفت: امام حسین (ع) با عنوان امر به معروف و نهی از منکر وارد صحرای کربلا شد و مخالفان خود را از منکراتی که مرتکب شدند، نهی کرد و از آنان خواست که به قرآن کریم و سنت صحیح و واقعی رسول خدا (ص) عمل کنند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی با اشاره به این که ایثار، از خودگذشتگی، صبر و مقاومت از جمله بزرگترین درس‌هایی است که از حادثه عاشورا می‌گیریم، تصریح کرد: حادثه عاشورا، حادثه بسیار مهمی است و یکی از دلایلی که ائمه اطهار (ع) توصیه به پاسداشت عاشورا کرده اند، به خاطر درس‌ها و عبرت‌هایی است که ما باید از عاشورا بگیریم.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از جمله دستاوردهای نهضت عاشوراست

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی، که از سوی حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ معاصر اتفاق افتاد و امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با رهبری بی نظیر مقام معظم رهبری  هدایت می‌شود، یکی از دستاوردهای مهم نهضت عاشوراست.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان گفت: امام خمینی (ره) در برابر ظلم و ستم رژیم فاسد پهلوی که مورد حمایت آمریکا بود قیام کرد و مردم و علما را نیز دعوت کرد و انقلاب اسلامی را با تکیه بر قدرت لایزال الهی و همت مردم مسلمان ایران به پیروزی رساند. در واقع انقلاب اسلامی، ادامه و دستاوردی از انقلاب بزرگ امام حسین (ع) در حادثه عاشورا در سال ۶۱ هجری است که نصیب مردم ایران شد و مردم همچنان در صحنه حضور دارند و پایبند به دیدگاه و افکار امام خمینی (ره) و هدایت و رهبری مقام معظم رهبری هستند که امید است این انقلاب تا قیام جهانی و ظهور امام عصر (عج) ادامه یابد، ان شاء الله.

منبع: http://ajafari42andishvaran.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۶ ، ۱۲:۳۲
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۰۸:۳۶
عباس جعفری (فراهانی)