تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۴۶
عباس جعفری (فراهانی)

ره توشه محرم

لینک دانلود متن کتاب 

http://resalaat.ir/NewsDetail.aspx?itemid=10124

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۴۱
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا - به مناسبت سالروز رحلت علامه سید مرتضی عسکری(ره) به کتاب شناسی آثار ایشان پرداخته ایم تا یادکرد از علمایی که برای بقای دین اسلام بسیار سختی کشیده اند فراموش نشود.

Image result for ‫علامه سید مرتضی عسکری‬‎

علامه سید مرتضی عسکری (پژوهشگر تاریخ اسلام و حدیث شناس) در سال ۱۲۸۴در ساوه متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی حوزوی خود را را تا شرح لمعه در حوزه علمیه قم خدمت استادانی چون امام‌خمینی(ره) خواند و سپس از قم به نجف ‌رفت و در نجف در درس‌های آیت‌الله حکیم شرکت کرد.
وی هم زمان با شرکت در کلاس های درس آیت الله حکیم در فعالیت‌های سیاسی آن زمان عراق  نیز شرکت و هم‌زمان چند دانشکده و بیمارستان و مؤسسه خیریه در عراق تأسیس ‌کرد.  او تا زمان حکومت صدام در عراق بود و وقتی صدام خواستاردستگیری ایشان شد وی  از عراق فرار ‌کرد و به ایران ‌آمد. در ایران هم سه دانشکده اصول دین در تهران، قم و دزفول را بنیان نهاد.
علامه عسکری طی عمر خود کارهای فرهنگی بسیاری انجام داد و بیش از پنجاه کتاب نوشت. این کتاب‌ها تأثیر بسیار زیادی بر مسلمانان گذاشت و بعضی از کتاب‌های ایشان در شیعه شدن بسیاری نقش مهمی داشت.
مهمترین ویژگی آثار علامه عسکری در این است که اولا همه آثارشان را از منابع اهل سنت نوشته است و از کتاب‌های اهل سنت استفاده کرده است و ابتکار ایشان هم این است که برای اولین بار برخی از صحابه ساختگی را مطرح کرد؛ یعنی افرادی که اصلا وجود خارجی ندارند و شخصیت‌های ساختگی‌اند.
علامه عسکری برای هیچ کدام از کتاب‌هایش حق‌التألیف نگرفت و می‌گفت هر کسی که دوست دارد می‌تواند کتاب‌هایم را منتشر کند و از حقوق مادی آن استفاده کند.
او تألیفات‌ فراوانی‌ به‌ زبان‌های‌ عربی‌ و فارسی‌ دارد که اکثر آثار ایشان در کشورهای‌ عربی، به خصوص‌ در کشور مصر منتشر شده که با استقبال‌ اسلام‌ پژوهان‌ همراه بوده است. برخی‌ از آثار علامه به‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز ترجمه‌ شده‌ است. از ویژگی‌های‌ آثارعلاّمه، بیان‌ روشن، واضح‌ و نثر بسیار روان‌ و سلیس‌ آنهاست‌ که‌ خواننده‌ را به‌ سوی‌ خود می‌خواند. ‌ایشان افزون‌ بر بررسی‌ کتب‌ شیعه، احادیث‌ و روایات‌ اهل‌ سنّت‌ را نیز بررسی‌ کرده است، به‌ گونه‌ای‌ که‌ این‌ آثار، مرجع‌ و منبعی‌ قابل‌ اعتماد برای‌ آنان‌ به‌ شمار می‌رود.

فهرست کامل آثار علامه سیدمرتضی عسکری(ره):

تألیفات فارسی:
     1- نقش ائمه در احیاء دین (15 جزوه در دو مجلد). این کتاب که تدوین درس های شفاهی علامه عسکری است بهترین نوشتار فارسی ایشان و راهی جدید در تبیین مسئله امامت می باشد. گفتنی است، بخش هایی از این کتاب نیز با نام «دورالائمه فی احیاءالدین» به زبان عربی ترجمه شده است.
    2- سرگذشت حدیث.
     3 -  سقیفه.
تألیفات عربی:
    1-  الامراض الاجتماعیه و علاجها؛ این کتاب اولین اثر مکتوب علامه است که متأسفانه مفقود شده است.
    2- تعلیم الصلاة
    3- الاسطورة السبئیة (دو جلد)؛ آخرین کتاب ایشان از سلسله بررسی ها و پالایش احادیث و سنت رسول خدا؛
    4- سیرة المعصومین(ع) الاربعه عشر و ام المؤمنین خدیجة.
    
5 - ولایه الامام علی(ع) فی الکتاب و السنه- ترجمه فارسی با عنوان ولایه علی(ع) در قرآن کریم و سنت پیامبر.
    6- افترائات و اکاذیب فی کتاب «لله ثم للتاریخ»؛ این نوشتار نقدی بر کتاب «لله ثم للتاریخ» تألیف یک سلفی تکفیری است. گفتنی است، این سلفی با نامی دروغین به نشر این کتاب پر از دروغ و تهمت پرداخته است.
7- خمسون و مأه صحابی مختلق (سه جلد)؛ ترجمه فارسی این کتاب با نام یکصد و پنجاه صحابی ساختگی در سه جلد منتشر شده است. شایان ذکر است، کتاب ادیان آسمانی و مسئله تحریف نیز ترجمه ای ازاین کتاب ارزشمند می باشد.
    8- عبدالله بن سبا و اساطیر اخری (دو جلد)؛ این کتاب با نام عبدالله بن سبا و دیگر افسانه های تاریخی در سه جلد به فارسی ترجمه شده است. کتاب حاضر به زبان های انگلیسی، ترکی و اردو نیز ترجمه شده است.
  
  9- احادیث ام المؤمنین عائشه؛ ترجمه فارسی با نام نقش عایشه در تاریخ اسلام.
    10- القرآن الکریم و روایات المدرستین (سه جلد)؛ این کتاب یکی از مهم ترین کتابها در زمینه تاریخ قرآن و علوم قرآنی است.
    11- عقائد الاسلام من القرآن الکریم (دو جلد) ترجمه فارسی: عقاید اسلام در قرآن (سه جلد) (این کتاب راهی نوین در تبیین عقاید اسلام است).
    12- قیام الائمه باحیاء السنه؛ این کتاب ترجمه عربی کتاب نقش ائمه در احیای دین است که علامه عسکری ترجمه کرده ولی نیمه کاره مانده است.
    13- معالم المدرستین؛ این کتاب تکمیل شده کتاب دوجلدی مقدمه «مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول» است. مجموعه این کتاب با عنوان «دو مکتب» و نیز بخشی از آن با نام «در راه وحدت» ترجمه شده است.
    
14  - مع ابی الفتوح التلیدی فی کتابه: «الانوار الباهره»،؛ این نوشتار نقدی بر کتاب «الانوار الباهره» تألیف یک سلفی است.
   15- مع الدکتور الوردی فی کتابه «وعاظ السلاطین» (جلداول)؛     این نوشتار نقدی بر کتاب «وعاظ السلاطین» تألیف یک روشنفکر لائیک است.
    16- این کتاب تحقیقی است پیرامون نامه حضرت امام رضا(ع) به مأمون به همراه مقدمه ای مشتمل بر شرح احوالات آن حضرت.)
   17- مصطلحات اسلامیه؛ در این رساله، اصطلاحات اساسی همانند اسلام، اله، رب و... مورد بررسی قرار گرفته و روش نوینی است در شناخت اسلام.
   18- مصطلحات قرآنیه؛ در این رساله اصطلاحات اساسی قرآن همانند قرائت و مصحف مورد بررسی قرار گرفته است.
   19- صلاه ابی بکر- ترجمه فارسی با عنوان آخرین نماز پیامبر.
   
20  - حدیث الکساء- ترجمه فارسی با عنوان حدیث کسا در کتب خلفا و اهل بیت(ع).
   21- علی مائده الکتاب و السنه (71جلد)- ترجمه فارسی باعنوان «بر گستره کتاب و سنت» .
   22- البکاء علی المیت- ترجمه فارسی باعنوان گریه بر میت از سنت های رسول خداست.
   
23  - الاحتفال بذکری الانبیاء و عباد الله الصالحین- ترجمه فارسی باعنوان بزرگداشت یاد انبیاء و بندگان صالح خدا.
   
24  - من سنن النبی الصلوات علی محمد و آل محمد(ص)- ترجمه فارسی باعنوان صلوات بر محمد و آل محمد از سنت های رسول خداست.
    25- الصحابی و عدالته- ترجمه فارسی باعنوان عدالت و صحابه.
    
26 - آیه التطهیر فی مصادر الفریقین- ترجمه فارسی با عنوان آیت تطهیر در کتب دو مکتب
    27- یکون لهذه الامه اثنا عشر قیما- ترجمه فارسی با عنوان امامان این امت دوازده نفرند.
    28- المصحف فی الروایات والاثار- ترجمه فارسی با عنوان مصحف در روایات و اخبار.
    
29  - البداء- ترجمه فارسی باعنوان بداء یا محو و اثبات الهی.
    
30  - الزواج الموقت فی الاسلام- ترجمه فارسی با عنوان ازدواج موقت در اسلام
    
31- دراسه حول الجبر و التفویض و القضاء و القدر- ترجمه فارسی باعنوان جبر، تفویض، اختیار، قضا و قدر.
    
32 - عصمه الانبیاء والرسل- ترجمه فارسی باعنوان عصمت انبیاء و رسولان.
       
33- البناء علی قبور الانبیاء و الاولیاء و اتخاذها مساجد و اماکن للعباده- ترجمه فارسی با عنوان حکم بازسازی قبور انبیاء و اولیاء و عبادت در آنها.
   
34- التوسل بالنبی(ص) و التبرک بآثاره- ترجمه فارسی باعنوان توسل به پیامبر خدا و تبرک به آثار ایشان.
   
35  - صفات الله جل جلاله- ترجمه فارسی باعنوان صفات خداوند جلیل در دو مکتب.
   36- شیعه اهل البیت(ع)- ترجمه فارسی باعنوان شیعیان اهل بیت پیامبر.
   37- من تاریخ الحدیث- ترجمه فارسی باعنوان تاریخ حدیث پیامبر.
   
38  - علی فی القرآن- ترجمه فارسی باعنوان امام علی(ع) در قرآن (لازم به ذکر است این ترجمه در دانشنامه امام علی(ع) چاپ شده  است.
علامه عسکری شب یکشنبه (25 شهریور 1385/ 4 رمضان 1428) در 98 سالگی در بیمارستان میلاد تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

منابع:
http://www.hamshahrionline.ir 
http://selm.ir/
http://www.magiran.com (نقل مطالب با تصرف و تلخیص)

 فایل ضمیمه : FIL21592603.rar

لینک اصلی

http://www.rasanews.ir/detail/News/526165/52

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۳۹
عباس جعفری (فراهانی)

مراسم رونمایی از نرم‌افزار ارزش مند مقتل الحسین(علیه السلام)، با حضور علمای حوزه و فعالان عرصه رسانه، در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم علی جباری مدیر پژوهشی نرم‌افزار مقتل الحسین(علیه السلام)، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در راستای تولید این نرم‌افزار ارزش مند، عنوان کرد: تولید این نرم‌افزار حاصل چهار سال‌ تلاش و پژوهش یک تیم پژوهشی است که نتیجه آن امروز به عنوان نرم‌افزار مقتل الحسین علیه السلام رونمایی می‌شود.

Image result for ‫نرم افزار مقتل الحسین علیه السلام رونمایی شد/تصاویر‬‎

وی افزود: در این نرم‌افزار تلاش شده است که از منابع دقیق تاریخی استفاه شود و منابع تحریف شده‌ای که به عنوان مقتل وجود دارد در این نرم‌افزار تصحیح شده است و کابران می‌توانند از قابلیت‌هایی مانند جست‌و‌جو در متون، صوت و کتاب‌ها استفاده کنند و از ظرفیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار با استفاده از فضای تدارک دیده در آن، بهره ببرند.

مدیر پژوهشی نرم‌افزار مقتل الحسین(علیه السلام)، تصریح کرد: هدف ما از ساخت این نرم‌افزار، گام برداشتن در مسیر جمع‌آوری گنجینه علوم اسلامی و معارف دینی و تبدیل آنها به محصول مورد نیاز جامعه است. تلاش مرکز تحقیقات علوم اسلامی(نور)، تکمیل داده‌های پژوهشی و علمی و معارف اسلامی است و تاکنون فعالیت‌های بسیار زیادی در این راستا انجام شده است که طراحی و تولید نرم‌افزار مقتل الحسین (علیه السلام) یکی از این فعالیت‌هاست.

در ادامه این مراسم آیت الله یوسفی غروی، از اساتید متخصص در تاریخ اسلام و تشیع، به تبیین انحرافات موجود در مقاتل پرداخت و گفت: مقتل ابی مخنف اولین مقتلی است که درباره واقعه عاشورا نوشته شده است، اما تحریفات گوناگونی در آن وجود دارد که نیاز بود تا با انجام پژوهش‌هایی، یک منبع مستند و بدون تحریف در اختیار مردم قرار گیرد و این نرم‌افزاراین مسیر بزرگ قدم برداشته است.

وی ادامه داد: یکی از مقاتلی که از آن غفلت شده است مقتل شیخ مفید است که شامل بخشی از کتاب ارشاد می‌شود و بخش غیر تحریف شده مقتل ابی مخنف است.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شهریاری؛ ریاست مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور)، به بیان دستاوردهای این مرکز پرداخت و گفت: در طول ۲۱ سال فعالیت این مرکز، فعالیت‌های بسیار خوب و دستاوردهای فراوانی به دست آمده و با همت و تلاشی که در مجموعه وجود داشت توانستیم بسترهای لازم برای تحول محتوایی در حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: در این سال ها ما واجد بزرگ ترین مرکز داده علوم اسلامی در جهان اسلام شده‌ایم که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این منابع با ارزش دیجیتال، در تمام جهان منتشر می‌شود.

در ادامه این مراسم، پیام مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله به این مراسم، توسط آقای محسن مسچی، به نمایندگی از ایشان، قرائت و نرم‌افزار مقتل الحسین (علیه السلام)، رونمایی شد.

نرم افزار مقتل الحسین علیه السلام رونمایی شد

لینک اصلی

http://www.noorsoft.org/fa/news/%D9%86%

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۶ ، ۰۹:۰۶
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه مهدویت موضوعی است که مورد بحث و تایید تمام مذاهب و ادیان آسمانی و غیرآسمانی است، اظهار کرد: آخرالزمان و مهدویت از یک منظر نظریه، عقلانی و انسانی است، به این معنا که معمولاً انسان ها با مجموعه ای از مشکلات فکری، دنیایی و ... روبرو هستند و زمانی که مشکلی برای آنها ایجاد می شود، به دنبال یک منجی، ناصر و نجات دهنده می گردند و این در زمره حوادث و مشکلات اجتماعی که سختی های بسیاری را برای مجموعه انسان ها ایجاد کند، وبژه تر است، در این مواقع، انسان ها به دنبال منجی بزرگتری می گردند.

وی با بیان اینکه در گذشته نیز در ادیان مختلف اعم از یهودیت و مسیحیت موضوع منجی و موعود مطرح شده است، تصریح کرد: برخی از جمعیت ها و ملت ها، در راه تشخیص و یافتن این منجی و موعود، خطا رفته اند و برخی نیز توانسته اند، مسیر صحیح را تشخیص دهند و این در جهان اسلام بسیار مشهود است.

جعفری فراهانی ادامه داد: براساس ادله اربعه شامل عقل، قرآن، سنت پیامبر(ص) و اجماع، منجی و مهدویت دارای سند و پشتوانه قوی است، در بحث عقل، حکم این است که در مواجهه با مشکلات و سختی ها باید به دنبال ناجی برویم تا بتوانیم آن را حل کنیم و در آیات قرآن کریم نیز موضوع مهدویت و آخرالزمان مطرح شده است.

کارشناس فِرَق و مذاهب اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که به مهدویت و آخرالزمان پرداخته است، گفت: آیاتی از قرآن به مسئله موعود و آخرالزمان اشاره دارد: «وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فىِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُون[سوره انبیاء/105]؛ و ما در زبور- پس از تورات- نوشته‏ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد.» یا در آیه دیگر آمده: «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ[سوره قصص/5]؛ ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم» همچنین است آیه: «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ[سوره هود/86]؛ آنچه خداوند برای شما باقی گذارده (از سرمایه های حلال)، برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید» که تفسیر به وجود منجی و حضرت مهدی(عج) شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه سنت و روایات نیز، پیرامون منجی و آخرالزمان بحث فراوانی به میان آمده است، گفت: در زمینه اجماع نیز مهدویت و آخرالزمان مورد اجماع علمای مذهبی و دینی قرار دارد و مراجع نیز به آن تاکید دارند که در نهایت می توان گفت؛ منجی و آخرالزمان بحثی مورد اتفاق ملل گذشته و ادیان مختلف بوده و هم اکنون نیز مورد وفاق است و در آینده نیز خواهد بود.

جعفری فراهانی با اشاره به عقاید و نگرش جریان تکفیری داعش نسبت به آموزه های اسلامی، گفت: داعش یک جریان انحرافی، ساختگی و جعلی است که اندیشمندان واقع بین جهان اسلام از مذاهب شیعه و اهل سنت معتقدند آنها جریانی انحرافی، غلط، دروغین و ساختگی اند.

کارشناس فِرَق و مذاهب اسلامی تاکید کرد: این جریان با شعارهای دروغین و غلط، جوسازی و کارهای رسانه ای و همچنین پشتیبانی استکبار جهانی، خود را به اسلام متصل می کند و اندیشمندان مختلف مذاهب اسلامی شیعه و اهل سنت تلاش دارند که انتساب داعش به اسلام را رد کنند و پرده دروغین آنها که با شعار «لا اِلهَ الا الله، محمّد رسولُ الله» ایجاد شده کنار زده و واقعیت و حقیقت آنها مشخص شود که به لطف خداوند تاکنون زحمات بسیاری در این زمینه کشیده شده و نویسندگان، سخنرانان و متفکران شیعه و سنّی در این زمینه تلاش کردند و بخش هایی از چهره دروغین آنها را نشان داده اند.

وی با بیان اینکه داعشی ها در زمینه آخرالزمان معتقد به دو دیدگاه هستند، ابراز کرد: یکی از آنها جریان دابق است که این دیدگاه ناشی از یک بحث تاریخی است، دابق، روستا و محلی در شمال کشور سوریه است که فاصله 35 کیلومتری تا حلب دارد و با جنوب ترکیه نیز همسایه است که در این روستا، حدود سه هزار نفر زندگی می کنند و دارای تاریخچه ای است که از دو جهت مورد توجه قرار می گیرد.

جعفری فراهانی اضافه کرد: یکی از آنها این است که سلیمان بن عبدالملک، خلیفه اموی بین سال های 96 تا 99 هجری در این منطقه اردو زد و ارتش و سپاه خود را در این محل مستقر کرد تا قسطنطنیه (استانبول کنونی) مرکز مسیحیان را فتح کند و این محل، منطقه ای استراتژیک برای این فتح شد که البته موفق به این مهم نشدند اما در نهایت زمان سلطان سلیم اول، قسطنطنیه به فتح مسلمانان درآمد و امپراطوری عثمانی در این منطقه تاسیس شد.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه این امپراطوری بزرگ قریب 500 سال بر اسلام حکومت کرد، افزود: در زمان جنگ سلیمان بن عبدالملک و بعد سلطان سلیم، به این جهت بنا داشتند به نوعی جهان اسلام را نجات دهند و گسترش حکومت داشته باشند و بعد نیز با رویکرد آمدن سلاطین عثمانی، مشکلات موجود در جهان اسلام از قبیل: پراکندگی کشورها، ضعف و اضمحلال آنها و اختلافات و درگیری ها، برطرف شود و 500 سال نیز به حکومت پرداخت و آنها مدعی هستند که مسلمانان در آن زمان سرافزار شدند و تا مدت ها مشکلی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه مهدویت و آخرالزمان همواره در زمان هایی که فتنه ها، آشوب ها و سختی هایی برای ملت ها پدیدار می شود، مطرح می شود، ادامه داد: داعشی ها برای تمسک و استدلال پیرامون واقعه دابق، به روایاتی نیز متوسل می شوند که مثلاً ابوهریره از پیامبر(ص) نقل کرده است: «لا تقومُ الساعةُ حتى ینزلَ الرومُ بالأعماقِ أو بدابقٍ، فیخرجَ إلیهم جیشٌ من المدینةِ من خیارِ أهلِ الأرضِ یومئذٍ، فإذا تصافوا، قالتِ الرومُ: خلُّوا بیننا وبین الذین سَبَوا منا نُقاتلُهم، فیقولُ المسلمون: لا واللهِ لا نُخلِّی بینکم وبین إخوانِنا، فیُقاتلونَهم، فیُهزمُ ثلثٌ لا یتوبُ اللهُ علیهم أبدًا، ویُقتلُ ثلثٌ هم أفضلُ الشهداءِ عندَ اللهِ، ... ؛ آخرالزمان یا قیامت برپا نمی شود، مگر زمانی که رومیان به اعماق یا دابق هجوم می آورند. پس در آن روز لشکری از مدینه که از خوبان اهل زمین هستند به سوی آنها روانه می شوند. پس یک سوم آنها کشته می شوندکه برترین شهدا نزد خداوند هستند و یک سوم دیگر فاتح می شوند که به هیچ فتنه ای دچار نمی گردند. سپس قسطنطنیه را فتح می کنند ... پس در آن زمان عیسی مسیح نزول می کند ... پس چون دشمن خدا او را می بیند، مانند نمک در آب حل می شود».

جعفری فراهانی گفت: داعشی ها خود را متصف به این روایات دروغین می دانند و خود را برترین مسلمانان می نامند و معتقدند درگیری و دشمنی اصلی آنها با دشمن بعید یعنی جهان کفر و مسیحیت است و دشمن قریب خود یعنی شیعیان را هم رافضه می خوانند و مدعی هستند که آخرالزمان در حال فرا رسیدن است و ما در منطقه دابق و اعماق قیام کرده ایم و در حال پیش روی هستیم!!

وی در پایان بخش نخست از سخنان خود با اشاره به اینکه داعشی ها معتقدند، زمینه قیامت با کارهای آنها پدیدار خواهد شد، خاطرنشان کرد: داعشی ها معتقد هستند، عیسی (ع) در این منطقه فرود خواهد آمد و مدعی هستند در نهایت پیروزی برای آنهاست ولی شکست و فرار آنها از کوبانی و از دست دادن مناطق اشغالی نشان داد تطبیق حوادث آخر الزمانی با افکار پوچ و خیالی داعش تصوری ابلهانه و دروغین است که همه مسلمانان جهان و به ویژه نخبگان می بایست هوشیار باشند و تلاش کنند تا طبقات ضعیف مردم، فریب تبلیغات فریبنده تکفیری ها را نخورند و به لشکر داعش و دیگر جریان های انحرافی ملحق نشوند.

ادامه دارد ...

لینک بخش اول

http://www.shabestan.ir/detail/News/651086

سوءاستفاده های داعش از روایات و نشانه های آخرالزمانی

لینک بخش دوم 

http://www.shabestan.ir/detail/News/651174


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۶ ، ۱۱:۵۱
عباس جعفری (فراهانی)

به مناسبت سال روز ولادت حضرت امام موسی کاظم(ع)

اشاره

حضرت امام موسی بن جعفر(علیهما السلام) ملقّب به «زین المجتهدین، عبد صالح و کاظم» و مکنّی به «ابواسماعیل، ابوعلی و ابوالحسن» در هفتم ماه صفر سال 128 هجری(بنا به قولی) و در اواخر ماه ذی الحجة(بنا به قولی دیگر) در قریه ای به نام «ابواء» در اطراف مدینه چشم به جهان گشود.
پدر بزرگوارش، امام ششم، حضرت جعفر بن محمّدٍ الصادق(علیهما السلام) و مادر ارجمندش خانم«حَمیدة» می باشد. دوران رشد و تربیت و نوجوانی و جوانی را در دامان مادر گرامی اش و پدر ارجمندش طی کرد. امامت و رهبری ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سال 148 هجری آغاز شد و پس از حدود 55 سال زندگانی و 20 سال امامت در سال 183 هجری(186 هجری) با توطئه ی خلیفه ی فاسد زمان، هارون عباسی(170-193 هجری) پس از عمری در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید.
ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت با برکت این امام هُمام، به پیشگاه سلاله پاکش، حضرت مهدی موعود(عجّل الله فرجه)، مقام معظّم رهبری(دام ظلّه)، مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) و عموم شیعیان، توجه خوانندگان محترم را به مطالب کوتاهی به قلم 
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی جلب می کنیم که در آن نگاهی گذرا به حوادث و رخ دادهای دوران امامتِ آن بزرگوار نموده است.

1- فضایل و کمالات معنوی
حضرت امام جعفر صادق(ع) می فرماید: «إنّ ابنی هذا[موسی] لو سألته عمّا بین دفّتی المصحف لأجابک فیه بعلمٍ» (1)؛ یعنی: اگر از پسرم [موسی] در باره آن چه در این مصحف(قرآن) وجود دارد بپرسی، به یقین عالمانه و آگاهانه پاسخ می دهد.
همین طور فرمود: «و عنده علم الحکم و الفهم والسخاء والمعرفة بما یحتاج الیه الناس فیما اختلفوا فیه من أمر دینهم». (2) یعنی: حکمت، فهم، سخاوت و دانش امور دینی مردم که در آن گرفتار اختلاف [سردرگُمی] شده اند نزد اوست.
مرحوم شیخ مفید(ره) می فرماید: «مردم روایات بسیاری از ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) نقل کرده اند. او فقیه ترین مردم زمان خویش بود». (3)
در بُعد تقوی و عبادت نیز ضرب المثل مردمِ زمان خویش بود. هنگام نماز با تمام وجود و حضور قلب به درگاه الهی می ایستاد و اشک هایش جاری می شد، قلبش به تپش در می آمد و از شوق و خوف خدا، لرزه بر اندامش می افتاد. گاهی سجده های طولانی او تا طلوع فجر صادق و طلوع خورشید ادامه می یافت.(4)
نقل شده است که در ابتدای شب، وارد مسجد النبی(ص) می شد و در سجده با صدای بلند عرض می کرد: «الهی عظُم الذنب من عبدک، فلیحُسنِ العفو من عندک» (5) یعنی؛ خداوندا، گناهان بنده ات، بسیار بزرگ است، اما عفو و بخشش حضرتت نیز باید نیکو باشد.
آن حضرت در زهد و پرهیز از زخارف دنیا نیز، زبان زد مردم روزگار خود بود.
امام(ع) به مردم سفارش می کرد، شما همانند جناب ابوذر غِفاری باشید و می فرمود: «رحم الله اباذر، فلقد کان یقول: جزی الله الدنیا عنیّ مذمة بعد رغیفین من الشعیر، اتغدی بأحدهما و أتعشی بالآخر و بعد شملتی الصوف أئتزر بإحداهما و ارتدی بالاُخری...» (6) یعنی: خدای رحمت کند ابوذر را که می گفت: پس از داشتن دو قرص نان جوین که ناهار به یکی و شام به دیگری خود را سیر کنم و دو تکّه پارچه پشمینه که خود را بدان بپوشانم. دنیا به آن چه بدان تعلق دارد نکوهیده باد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۵۹
عباس جعفری (فراهانی)

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، از محققان و پژوهش گران حوزه در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با دستاوردها و آثار عید غدیر خم گفت: در رابطه با غدیر خم و جریانی که در آخرین سفر حجة الوداع پیامبر اکرم (ص) در سال دهم هجرت (حدود دو ماه مانده به رحلتشان) رخ داد، در تاریخ آمده است که جمعیت فراوانی از مسلمانان، بین هفتاد تا یکصد هزار نفر حضور داشته اند و پیامبر (ص) در این واقعه تاریخی، موضوع مهمی را برای مسلمانان تشریح و تبیین کرد که همان مسئله وصایت و جانشینی و امامت مولی الموحدین حضرت امیر المومنین، امام علیّ بن ابی طالب (ع) بود.

Image result for ‫غدیر خم‬‎

البته رسول خدا (ص) در طول بیست و سه سال نبوت خود به اشکال مختلف حضرت را معرفی کرده بود که اولین مورد آن در سال سوم بعثت و در جریان ابلاغ آیه شریفه «و أنذر عشیرتک الأقربین» (سوره شعراء: 26) بود که رسول خدا (ص) به امر الهی، نزدیکان خود از جمله عباس، ابو طالب و سایر عموها و عمو زادگان و اقوامش را دعوت کرده و از آنها سوال کرد که کدام یک از آنها آمادگی دارید تا مرا یاری و کمک کند تا خلیفه و جانشین پس از من باشد؟. در آن محفل هیچ کس اعلام آمادگی نکرد. پس از سه بار تکرار شدن این درخواست رسول خدا (ص)، حضرت علی (ع) در حالی که نوجوانی بیش نبود، برخاست و اعلام آمادگی کرد و پیامبر همان جا فرمودند: «این شخص (علی فرزند ابوطالب)، برادر، جانشین و خلیفه من، در بین شماست. از او اطاعت کنید...». این ماجرا به عنوان «یوم الإنذار» در تاریخ اسلام معروف شد.

وی تصریح کرد: رسول خدا (ص) در مناسبت های دیگری نیز مانند جریان لیلة المبیت (سوره بقره: 207)؛ پیمان مواخات و برادری بین مسلمانان و در غزوات مختلفی مانند بدر، اُحد، خندق، خیبر، تبوک و ... که در تاریخ اسلام پیش آمد و در نهایت پس از انجام مراسم حجة الوداع، در روز هیجدهم ذی الحجة سال دهم با دستور خداوند، امیرالمومنین (ع) را به عنوان جانشین و امام و پیشوای مسلمانان پس از خود معرفی کردند که این واقعه در میان تمام مذاهب و فرق اسلامی مشهور و معروف است (سوره مائده: 67).

 

حجت الاسلام جعفری فراهانی خاطر نشان کرد: اهمیت این مسئله را در چند نکته می توان متذکر شد، نخست اینکه چون اسلام دین خاتم و پیامبر اکرم (ص)، پیامبر خاتم است و تا قیامت دین دیگری جز اسلام برای مردمان نخواهد آمد (سوره آل عمران: 85)، خداوند اراده کرده است که بعد از رحلت پیامبر (ص) مردم جهان بدون سرپرست و بدون پیشوا و امام و خلیفه نباشند و این لطفی از جانب خداست که مردم را به حال خود رها نکرده و برای هدایت و سعادت آنها برنامه ای قرار داده است. چرا که حضرت حق، دوست دار هدایت و نجات و سعادت انسان هاست و از باب لطف و کرامت خود پیشوایان و امامانی از نسل پیامبر (ص) برای آنها معین و معرفی کرد که این افراد شایستگی این را دارند که مردم را هدایت نموده و  آنها را به سعادت برسانند و از فساد و تباهی و گمراهی نجات بخشند (سوره احزاب: 33).

این محقق و پژوهشگر دینی افزود: نکته دیگر در این رابطه از باب مدیریت الهی و با توجه به نیاز مردم است. مردم از آن جهت که همه اهل علم و دانش نیستند و گاه نمی توانند راه درست را به راحتی از راه فساد باز شناسند – هر چند که در نهاد همه انسان ها راه های سعادت و راه های فساد شناخته شده است و فطرت انسان ها بر پایه خداپرستی و طی مسیر درست و مخالفت با شیطان و هوای نفس است - اما تاریخ نشان داده که انسان ها دچار خطا، گناه و گرفتار فساد می شوند.  چرا که هوای نفس، غرور و تکبر و یا دشمن بزرگی مانند شیطان آنها را به فساد جذب می کند و انگیزه های فساد و انحراف نیز در میان مردم بسیار بالاست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۶ ، ۱۴:۱۵
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ شهریور ۹۶ ، ۱۴:۱۲
عباس جعفری (فراهانی)

پیام رهبر برای حج 1438

 لینک 

http://en.abna24.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۳۵
عباس جعفری (فراهانی)

عید قربان یا عید الاضحی (روز دهم ذی حجه) از عیدهای بزرگ مسلمانان است. بنابر روایات دینی، در این روز خدا به ابراهیم خلیلفرمان داد اسماعیل را ذبح کند. او اسماعیل را به قربانگاه برد ولی جبرئیل همراه با «قوچى» فرود آمد و ابراهیم آن را به جای اسماعیل قربانی کرد. سنّت قربانى در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مسلمانانی که برای حج، به زیارت خانه خدا می‌روند، طبق شروطی وظیفه دارند در منا قربانی کنند.

Image result for ‫عید قربان‬‎
عبادت در شب و روز عید قربان بسیار سفارش شده و احیای شب عید قربان به دعا و نماز و نیایش بسیار پر فضیلت است. در روز عید قربان اعمالی مانند غسل، نماز عید قربان و قربانی کردن، زیارت امام حسین (ع) و خواندن دعای ندبه، مستحب است. روزه گرفتن در عید قربان مانند عید فطر حرام است.

عید قربان در کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان در این روز جشن می‌گیرند.

عید سعید قربان

عید سعید قربان








نام دیگر عید قربان، عیدالاضحی و عید خون است. دهخدا از این روز با نام عید گوسپندکشان نیز یاد می‌کند.[۱] این روز همان روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل (ع) است که از آن سربلند بیرون آمدند.[۲]

تاریخچه قربانی

حضرت ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.[۳] سنّت قربانى در روز عید قربان یادبود رخداد ذبح اسماعیل می‌باشد.[۴] بنابر برخی روایات، تمام حیواناتی که در سرزمین منا در روز عید قربان ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت اسماعیل می‌باشند.[۵]

در عصر جاهلیت قربانی کردن از پلیدی شرک مبرا نبود. کعبه را با خون قربانی آلوده می‌کردند و گوشت آن را بر خانه کعبه می‌آویختند تا خداوند آن را قبول کند. در قرآن کریم این رسم مذموم خوانده می‌شود و شرط قبولی قربانی تقوا معرفی می‌شود.[۶] همین تقوا و خلوص برای قربانی کردن است که این روز نحر، حج اکبر نامیده می‌شود.[۷]

ادامه در لینک اصلی

http://fa.wikishia.net

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۴۲
عباس جعفری (فراهانی)