به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اسلام را دین فطرت، خداطلبی و خداخواهی خواند و گفت: جامعیت و ویژگی این دین، اوصاف نیکوی و پسندیده پیامبر و آورنده آن است. بیگمان دینی که توسط اشرف و اکمل پیامبران حضرت محمد(ص) آمده، سرآمد همه ادیان است. از این رو، قرآن دین مورد قبول خداوند را اسلام معرفی میکند.
حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» اظهار داشت: وقتی وارد مباحث اسلام میشویم و مسایل اعتقادی و ایدئولوژیکی را از منظر آیات و روایات بررسی میکنیم، در مییابیم اسلام به همه ابعاد انسانی توجه دارد. برای مثال در بُعد جهان بینی فارغ از افراط و تفریط به خدا، خود و دیگر مخلوقات مینگرد و در بُعد عملی یعنی ایدئولوژی و شریعت و رفتارهای عملی، انسان مکلف، وظایفی بر عهده دارد که در قالب واجب و مستحب، حلال و حرام و مکروه قرار میگیرد و البته رفتار صحیح انسان در این زمینهها به شناخت صحیح او باز میگردد!
وی ادامه داد: همه آنچه از باید و نباید برای انسان از جانب خداوند لحاظ شده از توجه او به انسان و ویژگی هایش حکایت دارد؛ نتیجه آنکه در مرحله نخست تعالیم اسلام منطقی و مستدل و در ابعاد نظری و عملی است.
جدا کردن سیره اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) اشتباه است
حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه جدا کردن سیره اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) اشتباه بوده و جایز نیست، تصریح کرد: متأسفانه گاه برخی به اشتباه سیره نبوی را از ائمه(ع) جدا میکنند، در حالی که آیه تطهیر برای ایشان و اهل بیت(ع) نازل شده است. وقتی سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بررسی میکنیم، در مییابیم رسول خدا(ص) فرموده اند: حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) فرموده اند: «بُعثت بالحنیفیةِ السمحة السهلة» [بحارالانوار، ج 72، ص 234 و فروع کافى، ج 5، ص 494.] یعنی؛ من بر شریعت راحت و آسان مبعوث شده ام»؛ این یعنی دینی که ایشان برای مردم میآورد دین جامع و کاملی است که بسیاری از سختی های امتهای پیشین را ندارد. البته ممکن است برخى با استفاده از این روایت، اسلام را مطلقاً دین تساهل و تسامح معرفى نمایند; امّا باید توجّه داشت که تساهل در فرهنگ غرب ـ با توجّه به مبانى نظرى آن ـ به معناى عدم مداخله در عقاید و رفتار دیگران است و تنها حدّ مجاز آن این است که این عقاید یا رفتار، آسیب و زیانى براى جامعه داشته باشد.
وی با اشاره به نگاه حضرت رسول(ص) به میزان و شدت عبادات گفت: وقتی عده ای نزد ایشان آمده و از عبادت افزون همسرانشان که مانع از رسیدگی آنها به امور منزل میشود، گلایه میکنند، حضرت(ص) برافروخته شده و مردم را از گرفتاری در دام رُهبانیت بر حذر میدارند و میفرمایند: «نباید دچار رهبانیت شوید، ... من در خانواده هم نماز میخوانم و هم با آنها در ارتباطم؛ هر کس مرا دوست دارد باید مانند من رفتار کند.»
حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه دوران 23 ساله نبوت پیامبر اکرم(ص) نشان میدهد اسلام نه دین رهبانیت است نه خشونت، ابراز داشت: خداوند برای نیازهای گوناگون انسان، راه هایی را در نظر دارد حتی غضب را برای موقعیت های خاص او قرار داده تا انسان طبیعی و بر اساس فطرت حنفی خویش عمل کند. همچنین، در تعاملات اجتماعی نیز انسانها موظفند بر اساس شریعت سهله و سمحه رفتار کنند، یعنی جایی که ضرورت دارد باید با سهولت و گشادگی رفتار کنند نه قبض، چنانکه خداوند در قرآن تصریح میکند اگر پیامبر(ص) سخت دل و خشن بود، مردم از پیرامون ایشان پراکنده میشدند.