تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

از مقام علمی آیت الله محمدمهدی آصفی (رحمه الله علیه) تجلیل شد

در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه 

از مقام علمی آیت الله محمدمهدی آصفی (رحمه الله علیه) تجلیل شد

آیت الله محمدمهدی آصفی بروجردی، سال 1316 خورشیدی، برابر 1355 قمری در شهر نجف به دنیا آمد. پدرش، آیت‌ الله علی‌محمد آصفی بروجردی، متولد بروجرد و از مجتهدان بنام نجف بود که آثار تحقیقی بسیاری در فقه، اصول و تفسیر نگاشته و اهل زهد و پارسایی بود. مادر ایشان، دختر آیت الله العظمی شیخ محمدتقی نجفی بروجردی، مؤلف نهایة الأفکار بود که درتهجد، تقوا و مطالعه ‌کوششی وافر داشت.

آیت ‏الله محمدمهدی آصفی، تحصیل علوم دینی را از مدارس حوزه علمیه نجف آغازید و مقدمات و سطح را از محضر پدر و دیگر استادان آن حوزه آموخت. دروس دانشگاهی را هم تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فقه کوفه گذراند.

آیت الله آصفی، سال 1390 قمری (حدود سال 1347 شمسی) به قم مهاجرت کرد و پس از حضور در دروس خارج حوزۀ علمیۀ قم و با تألیف کتاب ملکیه الأرض فی الاسلام، از آیات عظام میرزا هاشم آملی لاریجانی و شیخ مرتضی آل یاسین اجازۀ اجتهاد گرفت. دیگر استادان دروس خارج فقه و اصول وی در دو حوزه نجف و قم، عبارتبودند از: آیات عظام امام خمینی، سید ابوالقاسم خویی، سید محسن حکیم، سید عبد الله شیرازی، سید محمد روحانی، میرزا باقر زنجانی، شیخ حسین حلی و سید محمدرضا گلپایگانی.

آیتالله محمدمهدی آصفی، سالها در حوزۀ علمیۀ نجف و قم،  فقه و اصول را در مقطع سطح و خارج تدریس کرد و شاگردان بسیاری را در این عرصه پروراند. همچنان‌که به آموزش تفسیر، فلسفه و تاریخ اسلام در دانشکده«فقه» کوفه و «اصول فقه» بغداد اشتغال داشت و جویندگان دانش را از اندوخته‌های علمی خود بهره‌مند ساخت.

 فعالیت‌های علمی

افزون بر آنچه گفته شد، بخش‌ اصلی زندگی علمی این محقق پرکار، تألیفات و تصنیفات فراوانی است که در حوزه علوم دینی از خود به جاگذاشت. وی، اگرچه به عربی و فارسی سخن می‏گفت و می‌نوشت؛ اما آثارش به زبان‏ های انگلیسی، فرانسه، اردو، ترکی، کردی و بوسنیایی و ... ترجمه شد و بدین ترتیب، گستره نوشته‌هایش، آفاق بسیاری را درنوردید.

آیتالله آصفی، در فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و تاریخ اسلام، تخصص و تفنن فراوان داشت و تلاش‌های آموزشی و پژوهشی خود را بیشتر در همین حوزه‌ها توسعه و تعمیق ‌بخشید. به دلیل تحصیل در حوزه و دانشگاه، با روشهای گوناگون و جدید تدریس و تحقیق بهخوبی آشنا بود و برای نشر اندیشههای خود، اهمیت بیمانند رسانهها را نیک می‌شناخت. بدین رو، از جوانی همکاری با نشریههای علمی را جزئی از زندگی علمی و طلبگی خود میدانست. نشریات مختلف نیز به قلم و نوشته‌های او اشتیاق داشته و جویای درج مقاله‌های علمی‌اش بودند. فهرست مقالات ایشان در نشریات و مجلات علمی بسیار پرشمار است.

 آیتالله آصفی، توجه بسیاری به معارف قرآنی داشت و درمان دردهای امت را در بازگشت به وحی میدانست. مجموعۀ فی رحاب القرآنشمهای از اهتمام و التجای او به قرآن است. تفسیری موضوعی از قرآن که بسیاری از اندیشههای قرآنی وی را در آن می‌توان یافت. آنچه بیش از همه در شیوۀ تفسیری او به چشم می‌خورد، استناد به آیات و اخبار است؛ بهطوری که هیچ نکته‌ای را نگفته مگر آنکه آن را به چندین آیه و روایت مستند کرده است. گاهی نیز در این راه از تاریخ و تجربههای بشری مدد گرفته است.

اعتقادات کلامی، فقهی و حکومتی آیت الله محمدمهدی آصفی، بیشتر بر مشی جمهور بوده و نوآوری را به بدعتها نیالوده و هماره از موضع تحقیق و بر پایۀ نصوص سخن گفته است؛ البته آنچه در آثار ایشان به چشم میخورد، تعمیق مبانی و گسترش مطالب است.

دیدگاههای ایشان در بارۀ جایگاه اهل بیت علیهم السلامدر فهم دینی و اجتهاد شرعی، چنان صلابت و اصالتی داشت که میتوان آن را نمونۀ روشنی از اندیشههای معرفت شیعی نامید.

ادامه در لینک اصلی

http://www.ketabehowzeh.ir/news/hawzahqom_404/373896


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۰۲
عباس جعفری (فراهانی)

مراسم رونمایی از کتاب «القواعد الفقهیة فی فقه الامامیة» نوشته «آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری»، عصر امروز سه شنبه 25 اسفند 1394 با حضور جمعی از مسئولین حوزوی و با سخنرانی مؤلف در سالن جلسات موسسه انوار طاهای قم برگزار شد.

http://fa.abna24.com/service/pictorial/archive/2016/03/15/700330/story.html#


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۳۲
عباس جعفری (فراهانی)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۳۲
عباس جعفری (فراهانی)


آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از سایت پایگاه تخصصی نقد وهابیت وابسته به مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع) با تقدیر از فعالیت های این مؤسسه از تمام افرادی که در این مسیر تلاش کردند، سپاس گزاری کرد.

مدرسه الامام امیر المومنین (ع)

وی با بیان این که وهابیون بزرگ‌ترین بلا و خطر برای جهان اسلام هستند، گفت: داعش و النصرة و دیگر گروه‌های تکفیری مولود و ثمره شوم این شجره خبیثه هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: کسانی که تاریخچه وهابیت و عقایدشان را مطالعه کنند می بینند که چنین روزهایی قابل پیش بینی بود که یک و یا چند گروه علاوه بر انحراف در عقاید، وارد عمل شوند و در ممالک اسلامی دریای خون به راه بیندازند و ممالک اسلامی را ویران کنند.

وی یادآورشد: برخی جریان وهابیت را با خوارج تشبیه می‌کنند؛ در حالی که اینها قابل قیاس نیستند. به عقیده ما خطری که وهابیت برای اسلام دارند به مراتب بیش از خطری است که خوارج برای مسلمانان دارند. اینها اسلام را دینی خشن به دنیا معرفی می کنند و ابزاری به دست اسلام ستیزان در دنیا داده و خواهند داد. امروز دنیا آمادگی پذیرش اسلام را دارد اما این جمعیت خبیث و شوم سد راه هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که نباید در برابر چنین گروه های منحرفی حالت انفعالی به خود بگیریم، بلکه باید به افکار ضدانسانی و ضداسلامی شان هجوم ببریم، گفت: اینها واقعا از اسلام بیگانه و دور هستند و باید این مهم را برای جهانیان تبیین کنیم.

وی حساب اهل سنت را از وهابیت جدا دانست و تصریح کرد: وهابی ها گروهی بدعت‌گذار در دین هستند و تبدیل به ابزار دست مخالفان اسلام شده اند. اهل اطلاع می دانند آن قدر کتبی که اهل سنت بر علیه وهابیت منتشر کرده اند به مراتب بیش از کتب و آثاری است که پیروان مکتب اهل بیت(ع) در نقد و رد وهابیت نوشته اند.

باید در این مبارزه اهل سنت را نیز دخالت دهیم و با تمام توان در مقابل این خطری که اساس اسلام را تهدید می کند بایستیم.

آیت الله مکارم شیرازی مبارزه با وهابیت و سلفی ها را در سه جبهه نظامی، سیاسی و فکری و فرهنگی تقسیم بندی و تاکید کرد: آنچه وظیفه علمای دین و حوزه های علمیه است، مبارزه فکری و فرهنگی است و ما باید اثبات کنیم اینها عوامل بیگانه و افکارشان ضد اسلام است. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۴ ، ۰۸:۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحیم‌ (۱)

 الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.

 خیلی خوش‌آمدید آقایان محترم، برادران عزیز! اوّلاً ایّام شهادت حضرت صدّیقه‌ی طاهره (سلام الله علیها) را به همه‌ی شما برادران عزیز که شاگردان آن مکتب هستید تسلیت عرض میکنم. یک نکته را در همین زمینه عرض بکنم: توجّه بشود در ایّام فاطمیّه، به‌مناسبت ذکر مناقب آن بزرگوار، ذکر شهادت آن بزرگوار، مسائل اختلاف‌افکن مطرح نشود. امروز سیاستهای مُدهش(۲) و اهریمنی بین‌المللی جدّاً درصدد این است که بین شیعه و سنّی اختلاف بیندازد. امروز جنگهایی در منطقه هست؛ من به شما عرض میکنم که هیچ‌کدام از این جنگها جنگ اعتقادی نیست؛ جنگهای سیاسی و با انگیزه‌های گوناگون سیاسی و قومی و مانند اینها است و ربطی به مذهب ندارد، لکن دشمن یعنی آمریکا، یعنی صهیونیست، یعنی انگلیس سعی میکنند این دعواها را، این اختلافها را تبدیل کنند به اختلاف مذهبی؛ چون میدانید که اختلاف مذهبی به این آسانی‌ها تمام‌شدنی نیست. ما نباید به این هدف کمک کنیم. ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل‌بیت میجنگند و کشته میدهند، شهید میدهند. خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده‌ی سنّی بودند. خب، این برادر اهل سنّت که برای دفاع از حرم حضرت زینب یا حرم امیرالمؤمنین یا حرم سیّدالشّهدا جوان خودش را گسیل میکند به جبهه، بعد هم که پیش ما می‌آید، به جای اظهار تأسّف، به جای اظهار غم و اندوه یا گِله و شکایت، ابراز افتخار میکند که پسر من در این راه شهید شده، این را ما باید برنجانیم؟ این را ما باید کاری کنیم که از ما دور بشود؟ اینها نکات مهمّی است، اینها نکات اساسی‌ای است. امروز جزو اولویّتهای اصلی جامعه‌ی روحانیّت این است که نگذارند کاری را که آمریکا دارد با زحمت انجام میدهد، صهیونیست‌ها دارند با زحمت انجام میدهند، ما به‌سهولت این کار را برای آنها انجام بدهیم؛ این را توجّه داشته باشید. در سیستان‌وبلوچستان علمای اهل سنّت مردم را تشویق کردند به انتخابات؛ این گروه‌های تکفیری آنها را الان دارند تهدید میکنند که شما چرا کمک کردید به انتخابات؛ چون آنها تشویق کردند. گروه‌های تکفیری فقط دشمن شیعه نیستند، دشمن نظام اسلامی‌اند، دشمن هرکسی هستند که به نظام اسلامی کمک کند؛ به اینها باید توجّه داشت. البتّه ما بارها این را عرض کردیم که گفتن تاریخ، با رعایت موازین، با رعایت ادب، با رعایت جهات مهمّ مصلحتی اشکالی ندارد، لکن [جلوگیری از] ایجاد اختلاف، ایجاد بغض، ازجمله‌ی چیزهایی است که امروز خیلی باید مورد توجّه قرار بگیرد.

 این جلسه‌ی امروز شما، آخرین اجلاس از طولانی‌ترین دوره‌ی مجلس خبرگان است؛ در این سالها - حدود نُه سال که جناب آقای یزدی فرمودند - این مجلس اجلاسیّه‌هایی را برگزار کرد، کارهایی انجام دادند، مطالب مهمّی گفتند و منشأ آثاری هم شدند. درگذشتگانی بودند؛ به‌نظرم - آن‌طور که به من گزارش دادند - حدود هفده نفر از اعضای این مجلس در طول این سالها از دنیا رفته‌اند. البتّه این دوره‌ی جدید هم که آغاز خواهد شد، همین‌جور است؛ دنیا همین است؛ بعضی‌ها در آخر خط قرار دارند و حرکت به‌سمت عالَم بقا یک حرکت دائمی است از سوی آحاد بشر؛ و این قدرت الهی است و تقدیر الهی است. بایستی مراقب باشیم، و برای آن درگذشتگان عزیزی که در این دوره بودند و زحمت کشیدند و حضور پیدا کردند، طلب مغفرت کنیم.

ادامه در لینک اصلی

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32587

http://www.majlesekhobregan.ir/fa/NewsView.html?ItemID=1902

اعضای مجلس خبرگان رهبری با آرمان های امام راحل(س)تجدید میثاق کردند

http://harammotahar.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/n693


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۱۰
عباس جعفری (فراهانی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۳۳
عباس جعفری (فراهانی)


«اللّهم صلّ علی الصدیقة فاطمة الزکیة حبیبة حبیبک و نبیک و ام أحبّائک و أصفیائک الّتی انتجبتها و فضّلتها و اخترتها علی نساء العالمین و صلّ علی ولدها الذی بشّرها به خاتم النبیین صلوات الله علیه و آله، بقیة الله فی ارضه ارواح العالمین له الفداء».

فاطمه کیست - آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

پیرامون شخصیت جامع الأطراف و وسیع الأبعاد حضرت زهرا سلام الله علیها آنچه گفته‌اند و نوشته‌اند و باز هم گویندگان و نویسندگان بگویند و بنویسند، به پایان بیان مقامات و درجات و فضائل حضرت نمی‌رسند.

اگر چه عمر آن حضرت به واسطه ورود مظالم جانکاه، به ظاهر کوتاه بود، امّا در همین فرصت اندک، مواضعی را از خود نشان دادند که درس‌های سازنده آن در طول تاریخ، برای همه، راهبر و حقّ‌نما است.

و به قول آن شاعر که می‌گوید: ضلّ من جعل مقیاس الحیاة الطولا، نباید مقیاس زندگی را طولانی‌بودن ظاهری عمر قرار داد، بلکه مقیاس حقیقی حیات بشر، عرض عمر و برکات وجودی او است.

حیات حضرت زهرا سلام الله علیها نیز مانند حیات پدر بزرگوارش حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله، بسیار عریض، گسترده و پهناور، و سرشار از آثار و برکات بود.

در عالم وجود، کسی از حضرت زهرا علیها آلاف التحیة و الثناء، در علم و اخلاق و سیره و مقامات انسانی و کمالات و جنبه‌های روحی و جسمی نزدیک‌تر به حضرت رسول صلی الله علیه و آله - شخص اول عالم امکان- نیست.

اگر چه طول عمر آن بزرگوار 18 سال بیشتر نبود، اما عرض آن بیش از میلیون‌ها و بیشتر و بیشتر بود. مهمّ این است که شخص در مدّت کوتاه حیات خویش، کارهایی بزرگ انجام دهد که از دیگرانی مثل او در هزاران برابر آن سال‌ها، صادر نمی‌شود.

از این جهات، هر چه ما در این موضوع و میدان وارد شویم، و هر چه در رشته‌‌های مقامات و فضائل آن بزرگوار مطرح کنیم، نمی‌توانیم حقّ مطلب را ادا نماییم.

همه مقاماتی را که بتوان برای یک انسان کامل فرض کرد، حضرت زهرا سلام الله علیها در رتبه اول و در درجه اول آن قرار دارد.

مواضع حضرت زهرا علیها السلام در ایمان و معرفة الله، در بندگی خدا و عبادت، در بی‌اعتنایی به دنیا و قناعت، در رحم و ایثار دیگران بر خود، در همسرداری و تربیت فرزند، در حفظ کرامت‌ها و حشمت‌های خاصی که اسلام برای بانوان توصیه نموده است و در رعایت ستر و عفاف، و در نشان‌دادن تمام ده صفت برجسته‌ای که در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان افتخار شمرده شده، یگانه و اسوه بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۱۱:۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

بررسی روش اعتراض سیاسی حضرت زهرای اطهر (س) در میزگرد «شفقنا»؛

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) –  ماجرای غصب خلافت امیرمومنان (ع) که به شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) می انجامد، عرصه نُضج و تمایز شیعیان در جامعه اسلامی است که شخصیت اصلی و شاید تنها انسان دارای نقش فعال آن، حضرت زهراء (سلام الله علیها) است. آن بانوی بزرگوار (سلام الله علیها) در آن زمان علی رغم داشتن منزلت والای اجتماعی، دارای هیچ منصب سیاسی نبودند و به عنوان یک عضو از امت اسلامی طبق ادبیات روز ما تنها یک شهروند به حساب می آمدند. از این رو ایام فاطمیه درخور تَتَبُّعی ژرف به منظور بررسی «روش اعتراض سیاسی حضرت زهراء (س)» است.
به همین منظور شفقنا میزگردی با عنوان «بررسی روش اعتراض سیاسی حضرت زهراء (س)» با حضور حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی (استادیار و مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی)، حجت‌الاسلام دکتر محمدهادی مفتح (استادیار دانشگاه قم) و حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی (دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت و کارشناس مذاهب اسلامی) برگزار کرده است.

مهم ترین مواردی که در این میزگرد بیان شد:

  • ویژگی خاصی برای حضرت زهراء (سلام الله علیها) از حیث الگو گیری وجود ندارد. رفتار ایشان برای همه افراد حجت است.
  • پیامبر حضرت زهراء (س) را معیاری برای سنجش افراد قرار می دهند.
  • ریاست دنیایی به حضرت زهراء داده نشده اما ریاست دینی، به این معنی که مردم از قول و فعل و تقریر ایشان به عنوان یک حجت دینی بخواهند استفاده کنند، قابل پذیرش در خصوص حضرت زهرا می باشد.
  • فاطمه زهراء (س) این مقام را دارد که بتواند به عنوان مستند فقهی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • حضرت زهرا(س) در بدترین شرایط بهترین و کارآمدترین رفتار برای رسیدن به مطلوب را انجام دادند.
  • حضرت زهرا(س) با شناختی که از وضعیت جامعه دارد، مطلبی را به عنوان اعتراض انتخاب کند که مقبولیت داشته باشد؛ این نشانه درایت، زیرکی و جامعه شناسی فاطمه زهرا (س) را اثبات می کند.
  • دعوای حضرت زهراء این نیست که چرا مردم بیعت کردند. دعوا این است که شما ملاک مشروعیت را مراعات نکردید.
  • برای حضرت زهراء مصلحت اندیشی معنا ندارد چون در جایگاه مصلحت اندیشی و راهبری و امامت نیست.
  • دعوا سر این نیست که یک حاکمیت را برای رفتاری خاص نقد کند. یک حاکمیت را برای بنیادش نقد کرده است. دعوای حضرت زهرا سر این نبود که رفتار کذایی خلیفه اول و دوم خوب بود یا بد بود. دعوا سر این بود که این جایگاهی که تو در آن قرار گرفته ای، جایگاه خوبی نیست. جایگاه مناسب تو نیست.
  • فدک بهانه ای برای انتقاد نسبت به بنیاد حکومت غصب شده است.

* با عنایت به این که حضرت زهراء سلام الله علیها دارای مقام امامت نبوده اند، آیا می توان از منشِ زندگیِ ایشان به عنوان الگو بهره بُرد؟ این نکته، نکته بسیار مهمی است. چرا که مشخص می کند اصولا بحث ما از چه جایگاهی برخوردار است؟

ایزدهی: در ادبیات دینی با دو عنوان مواجه هستیم. یکی بحث عصمت است و دیگری بحث امامت. عصمت، بیش از این که رویکرد اجرایی و عملیاتی داشته باشد، رویکرد الگوی گیری دارد. یعنی کسی که عملا مصون از گناه و خطاست می تواند و بلکه باید محل رجوع مردم باشد و الگو قرار بگیرد. برای این که فرض این است که خطایی نمی کند.به همین جهت است که حضرت زهراء سلام الله علیها چون از مقام عصمت برخوردار است، قطعا در مقام و جایگاهی هست که می شود و بلکه باید از این الگو در مقاطع مختلف استفاه کرد. طبیعتا الگو یک ویژگی فراشمولی برای همه زمان ها از جهاتی ندارد و از جهاتی دارد. آن الگوی کلی است که برای همه زمان ها قابلیت دارد. فلذا اهل بیت (سلام الله علیهم ) برای همه ادوار و ازمنه حجیت دارند. از این جهت ندارد که هر رفتاری متناسب با همان زمان و همان شرایط قابل ارزیابی است، به همین خاطر الگوی حضرت زهراء را متناسب با ویژگی حضرت زهراء و موافقان و مخالفانش باید ارزیابی کرد. این نکته دوم. نکته سوم این که عملا هیچ فرقی بین ۱۴ معصوم در بحث الگو گیری وجود ندارد. تعبیری در برخی از روایات داریم که تاکید می کند این ها نور واحد هستند. در زیارت جامعه کبیره دارد که «اشهد ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحده طابت و طهرت بعضها من بعض». همه این ها شکل هستند، اما در فضای مختلف با رویکردهای مختلفی مواجه می شوند. آن تعبیری که مقام معظم رهبری به کار بردند ­­-انسان ۲۵۰ ساله- به تعبیری زمان حضور معصوم را که در حدود ۲۵۰ سال طول می کشد، به مثابه یک انسان فرض کردند، که در شرایط مختلف همین انسان رفتار مختلفی از خودش بروز می دهد. مثلا حضرت امیر (سلام الله علیه) در زمانی رفتار مسالمت آمیز دارد و در زمانی دیگر جنگ می کند. هر کدام از ائمه به یک اعتبار این گونه اند و حضرت زهراء هم به یک طریق این گونه هستند. یعنی همه این ها به مثابه یک انسان  هستند که در شرایط مختلف رفتارهای متفاوت نشان می دهند. مثلا رفتار کسی که قابلیت الگو برداری دارد، در زمان جنگ به گونه ای و در زمان صلح به گونه ای دیگر است. در زمان خشم به گونه ای و در زمان آرامش به گونه دیگری. این گونه نیست که یک آدم را مطلقا خشن و دیگری را غیرخشن فرض کنیم. ولذا در تعبیر روایات دارد که اگر امام حسن در زمان امام حسین بود، همان رفتاری را می کرد که امام حسین در زمان خودش انجام داد و همچنین بود اگر بر عکس اتفاق می افتاد. به همین خاطر ویژگی ممتازی از حیث شخصیتی برای حضرت (زهراء سلام الله علیها) نسبت به سایر اهل بیت (سلام الله علیهم) در حیطه رفتار قائل نیستیم. اما جایگاه حضرت زهراء (سلام الله علیها) به مثابه این که این شخص معصوم است و امام نیست متفاوت است. یعنی در جایگاهی است که باید از امام دفاع کند. در جایگاه مامومی است که از قضاء در طایفه نسوان قرار می گیرد و باید از امامش هم دفاع کند. در این جایگاه اگر کسی قرار بگیرد دارای شرایط خاصی است. در تمام موارد امام داریم که دارای مقام امامت است، اما معصومی که ماموم باشد، نداریم. البته این فرآیند در زمان امام حسن و امام حسین (سلام الله علیهما) اتفاق می افتد، در زمان حضرت امیر هم همین طور. اما در آن جا هم نسبیت نسوان بودنش محقق نمی شود. این ویژگی می تواند برای نسوان و برای آقایان در این شرایط مورد الگوگیری قرار گیرد. لذا باید رفتارهایی را که از حضرت زهراء در تاریخ نقل شده است را بررسی کنیم. یعنی می توانیم حضرت زهراء (سلام الله علیها) را جایگزین هر کدام از ائمه کنیم و بگوییم که اگر حضرت زهراء (سلام الله علیها) را جایگزین می کردیم، همین کار را می کرد. برای همین ویژگی خاصی برای حضرت زهراء (سلام الله علیها) از حیث الگو گیری وجود ندارد. رفتار ایشان برای همه افراد حجت است، چه مردان، چه زنان. عصمت ایشان موجب حجیت ایشان است. اما ایشان امام نبود. امام نبود به این معنا که امامت یک امر اجرایی و راهکار عملیاتی است که مستلزم فعالیت ها و رفت و برگشت جامعه است، که طبیعتا در فضای اسلام از زن این مرحله خواسته نشده است. ولذا حضرت زهراء هرچند در جایگاه یک زن موقعیت یک امام را ندارد. از این بابت از ایشان جهت الگو گیری برای راهکار اجرایی نمی توان استفاده کرد. اما به عنوان یک شخصیت و دارای یک جایگاه و به عنوان یک فرد که ویژگی های خاصی دارد قابل تامل است. طبیعتا ما اگر در همان جایگاه باشیم باید همان کارهایی را انجام دهیم که از حضرت زهراء در آن جا برآمده است و انتظار هم همین است. خلاصه اش را عرض کردم تا دوستان بفرمایند و در دفعات بعد در خدمتتان باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۴۱
عباس جعفری (فراهانی)


نشست علمی «نسبت اسلام با تروریسم و تکفیر» با سخنرانی «حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی زاده موسوی» دبیر کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری، دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ـ به همت اداره پاسخ به شبهات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، با حضور «حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی رضا ایمانی مقدم» معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مدیران و جمعی از پژوهشگران مجمع، در سالن جلسات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) قم برگزار شد.

دبیر کنگره جهانی جریان‏ های افراطی و تکفیری در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه جریان‌های تکفیری و نحوه به وجود آمدن این گروه‌ها در مناطق مختلف جهان، گفت: در همه جغرافیای اسلام جریان‌های تکفیری وجود دارد.

حجت الاسلام علی زاده موسوی اضافه کرد: جریان‌های سلفی در الجزایر، تونس، نیجریه، سومالی و مصر وجود دارد؛ در تونس اولین مورد جهاد نکاح مشاهده شد. در سومالی با استناد به یک روایت پیامبر(ص) اعتقاد به جنگ با شمشیر، چاقو و نظایر آن دارند، در مصر بیشترین گروه‌های وهابی سلفی پس از عربستان وجود دارد.

وی همچنین ادامه داد: در آسیا نیز این گروه‌ها در کشورهایی مثل سوریه، عراق و لبنان و در آسیای مرکزی در کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان فعال هستند که در حال ایجاد داعش عجم در این منطقه هستند. این گروه‌های سلفی تروریستی در پاکستان، افغانستان و حتی ایران با نام‌های جیش العدل و جندالله نیز وجود دارند.

حجت الاسلام علی زاده موسوی در مورد چیستی و ماهیت جریان‌های تکفیری امروز، گفت: متاسفانه پاسخ‌های سطحی داده شده به ماهیت داعش و جریان تکفیری و نپرداختن به عمق و عقاید آن‌ها سبب شده است تا اطلاعات درستی از این گروه‌ها به دست مردم نرسد و ما فقط در بحث شرک، کفر، جهاد نکاح و سایر زمینه‌های ظاهری آن‌ها پرداخته‌ و فقط تاریخ و وقایع را بیان کرده‌ایم و به صورت ریشه‌ای عقاید و دلایل جذابیت آن‌ها برای جوانان را بررسی و انحرافات آن‌ها از دیدگاه اسلام واقعی را روشن نکرده‌ایم.

دبیر کنگره جهانی جریان‏ های افراطی و تکفیری در مورد چرایی این جریان های سلفی و نحوه جذب نیروی انسانی، تصریح کرد: این گروه‌های سلفی و وهابی از بیداری اسلامی و واژه‌های جذاب اسلام استفاده کرده، آن را به ذائقه خود تحریف و به جذب نیرو و جوانان برای خود پرداخته‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۲۴
عباس جعفری (فراهانی)

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

رهبر انقلاب و رئیسی

بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد ابراهیم رئیسی دامت برکاته
اکنون که جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای طبسی رحمة الله علیه پس از سالها تلاش مخلصانه و موفق در خدمتگزاری به بارگاه مبارک و منور حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء به سرای باقی شتافته و در جوار مضجع شریف آرمیده‌اند، جنابعالی را که خود نشأت‌یافته‌ی آن دیار پر برکت، و برخوردار از صلاح و امانت، و کارآزموده در مدیریت‌های کلان می‌باشید، به تولیت آن آستان نورانی و مقدس منصوب می‌کنم و توجه آن جناب را به نکاتی معطوف می‌دارم:
۱- خدمتگزاری آستان قدس رضوی، افتخار معنوی بزرگ و زمینه‌ی بهره‌مندی از روحانیت آن خورشید فروزان و تقرّب به ساحت ولایت آن مهر درخشان است. این فرصت کم‌نظیر را مغتنم بشمارید و همه‌ی توش و توان خود را مصروف آن سازید و سرمایه‌های معنوی را که بحمدالله از آن برخوردارید، در پرتو آن افزایش دهید.
۲- خدمت به زائران آن بارگاه مقدس بویژه ضعفاء و نیازمندان را از رؤس برنامه‌های خود قرار دهید.
۳- خدمت به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان وظیفه‌ی دیگری است که شایسته است به آن اهتمام ورزید.
۴- آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند؛ شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود.
۵- مجموعه‌ی فضاها و بناهای آستان قدس گنجینه‌ی منحصر به فردی از هنر معماری اسلامی و ظرائف و لطائف علمی و هنری پر مضمون ملت ایران است؛ نگهداری و نگهبانی از این موزه‌ی عظیم که در زمان تولیت فقید به نزدیک ده برابر گذشته ارتقاء یافته از جمله‌ی وظائف بزرگ و شایسته‌ی توجه است.
۶- حفاظت از موقوفات و بهره‌گیری بهینه از آن در مصارف خود که متولی فقید بدان اهتمامی ویژه داشتند و بویژه بهره‌مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که آن موقوفات در آن قرار دارند، بر حسب گنجایش وقفنامه‌ها نیز وظیفه‌ی بزرگ دیگری است.
۷- سامان بخشیدن به بنگاههای اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی و انضباط قانونی آنها نیز باید همواره مد نظر بوده از آن غفلت نشود.
بار دیگر جنابعالی را به استمداد از انوار مقدسه‌ی آن مضجع روحانی که بیشک به توفیق در انجام این وظائف کمک شایانی خواهد کرد و نیز به نکته‌های ۲ و ۳ توصیه می‌کنم و رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای متولی فقید سعید که در مدیریت و پیشرفت این دستگاه عظیم سعی وافر و خالص مبذول داشتند مسألت می‌نمایم و توفیق جنابعالی و همه خدمتگزاران آن آستان رفیع را همراه با تشکر از زحمات آنان از خداوند متعال خواستارم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّد علی خامنه‌ای
۱۷/ اسفند ماه/ ۱۳۹۴

تولیت جدید آستان قدس رضوی را بهتر بشناسیم+ سوابق کامل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۴ ، ۱۴:۰۱
عباس جعفری (فراهانی)